Specificaties 5.1-set met subwoofer en 7x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Onkyo HT-S7705 Review

DannyXP1600 29 november 2014, 1.576 views

Onkyo HT-S7705

Super audio-en-homecinemaset! Films en series kijken is geweldig; zelfs bij een 2 kanaals geluidsbron zijn de stemmen beter verstaanbaar dan ooit. Internetradio, Spotify en vanaf USB afspelen zijn ideaal; muziek zonder andere apparaten op te hoeven starten. Surroundspeakers had ik liever ook twee/drie-weg gehad. Onscreenkeyboard bij invoeren internetadressen is traag.

Pluspunten

• Veel geluidsbronnen; radio, internetradio, Spotify, HDMI, NAS, shared folders van je pc, USB, Cinch, S/PDIF, Bluetooth en ondersteuning voor heel veel geluidscodecs
  • Goed geluid, heldere stemmen bij films en series, muziek klinkt goed en hij kan zeker hard genoeg om de buren boos te maken.
  • Spotify bediening via je smartphone na firmware update. Spotify bedienen, playlists maken en playlists zoeken gaat veel sneller met het toetsenbord van je smartphone!

Minpunten

• Surround speakers hebben maar 1 driver, voor muziek zou ik liever twee of drie weg surround speakers gebruiken.
  • Onscreen toetsenbord (op je TV via de HDMI) werkt traag, wat onhandig is bij nieuwe internetradio kanalen instellen en bij het zoeken op Spotify. Er is een Onkyo app om via je smartphone de set te bedienen, maar dan werk je nog steeds met pijltjes op je smartphone scherm om het onscreen toetsenbord te bedienen.

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik hou van muziek en muziek moet ook goed klinken. Ik speel zelf ook gitaar en basgitaar en ik zing. Ik heb bij verschillende bandjes gespeeld. Als muziek niet goed genoeg klinkt, voor mij, kan ik er ook niet meer van genieten. Ik kan me er dan alleen nog maar aan storen. Ik had daarom altijd nog een (oude) stereo set op mijn computer aangesloten staan voor alle muziek. Alle 5.1 kanaals (of meer) homecinemasets die ik ooit geprobeerd had vond ik de muziek niet goed genoeg brengen. Hoewel het dan niet slecht klonk, vond ik mijn oude stereo set altijd nog beter klinken. Tot nu. De Onkyo HT-S7705 brengt alle muziek heel erg overtuigend! Alles klinkt helder en vol, de center- en frontspeakers hebben een heel goed bereik en de subwoofer vult het laag aan. Ik had liever datzelfde bereik ook in de surround speakers gehad, dan had de set in geluidskwaliteit helemaal af geweest. Ik heb de geluidskwaliteit nu een uitstekend gegeven. Goed zou te weinig zijn, en toch zouden het nog nét iets beter kunnen met full range surround speakers, maar 4,5 sterren geven was niet mogelijk.

Het verschil tussen de digitale aansluiting vanaf mijn computer of via een jack-naar-cinch-kabel is groot. Bij andere geluidssets die ik geprobeerd heb in het verleden hoorde ik weinig of geen verschil tussen een digitale aansluiting of een analoge aansluiting. Mijn vader heeft zolang ik bij mijn ouders thuis woonde een computerzaak aan huis gehad en ik heb daardoor al heel wat geluidssets gehoord.

Omdat ik hiervoor altijd alleen mijn computer gebruikte om muziek van af te spelen had ik altijd ook de computer aan staan bij het luisteren van muziek. Nu hoeft dat niet meer. De Onkyo HT-S7705 kan vanaf USB en vanaf het netwerk (via Wi-Fi of met een netwerkkabel) muziek afspelen. Als je thuis een computer als muziek server gebruikt in je netwerk of een NAS gebruikt, dan kan de Onkyo de gedeelde folders benaderen en de muziek afspelen. De Onkyo speelt ook het geluid af van verschillende film formaten. Als je een bijvoorbeeld een .MP4 bestand aanzet wordt gewoon het geluid afgespeeld.

Zoals gezegd gebruikte ik nooit een andere bron dan mijn computer voor muziek. Spotify was ik ook nooit een fan van. Ja, je kan makkelijk playlists maken of vinden, maar de geluidskwaliteit vond ik altijd veel te slecht om er gebruik van te maken. Ik wou toch eens kijken hoe de Onkyo het deed met Spotify, omdat dit rechtstreeks ondersteund wordt. Je blijkt een premium abonnement te moeten hebben om het te laten werken. Dus ik sloot een maand gratis proef abonnement af, om te kijken hoe goed het werkt. Met dat premium abonnement kan je de geluidskwaliteit op Extreme instellen, een 320kb/s stream. Dan klinkt Spotify ineens wel prima! Dus ik ging via de Onkyo op zoek naar playlists. Dit bleek niet te kunnen. Ik kon alleen maar zoeken op Artiest of Titel. Zoeken naar een playlist met alleen maar Electro Indie kan via de computer wel, maar via de Onkyo niet. Toen las ik op de Onkyo website dat er een firmware update voor de Onkyo HT-S7705 te downloaden was, met Spotify bediening via de Spotify app voor je smartphone. Ik heb de firmware update binnen gehaald en de Spotify app op mijn Nexus 5 geïnstalleerd. Dit werkt heerlijk! Via de app kan je wél playlists zoeken en het typen op je smartphone gaat ook vele malen sneller dan met je afstandsbediening het onscreen keyboard bedienen. Ik ben nu dus ineens wel een Spotify fan en ga dus het Premium abonnement blijven gebruiken.

Ook andere internetradio stations werken super. Ik heb vorige week zaterdag de hele nacht live Qlimax geluisterd via de Q-Dance internetradio stream. En ik zet ook regelmatig andere radiozenders op via de internetradio. Het instellen van de URLs van de internetradiokanalen werkt ook weer via het onscreen keyboard. Dit werkt niet echt lekker. Eenmaal ingesteld kost het weinig moeite om één van de ingestelde kanalen te kiezen. Er is ook een Onkyo app voor je smartphone. Ik heb deze geïnstalleerd op mijn Nexus 5. Je kan dan je smartphone gebruiken in plaats van de afstandsbediening. Het heeft niet zo heel erg veel toegevoegde waarde zolang je op één lijn zit met de reciever. Als je in een andere ruimte staat en je wilt de Onkyo bedienen, dan kan dat alleen maar via de smartphone, want een afstandbediening werkt niet door muren of om hoekjes. Het zou pas echt iets toevoegen als je in plaats van met pijltjes op je smartphone scherm het onscreen keyboard op je TV te bedienen je gewoon een onscreen keyboard op je smartphone zou krijgen. Dan kan je snel een internetradio kanaal intypen, of de URL even van een website kopiëren en plakken. Kan Onkyo dit aanpassen met een update in de app?

Films en series klinken goed door de Onkyo HT-S7705. Ik heb geen ondertiteling meer nodig!
Ik hou er niet van dat grappen niet overkomen in Nederlandse ondertitels bij Engelstalige films en series. Ik zette daarom meestal Engelstalige ondertiteling aan. Automatisch besteed je dan toch tijd aan het lezen, ook al versta je het wel. Maar in scènes met meer achtergrond geluid kon ik het dan vaak anders niet verstaan met mijn geluidsset, dus ondertiteling bleef toch noodzakelijk. Nu komen stemmen zo helder naar voren, zelfs bij twee kanaals geluid, dat ik nergens meer ondertiteling bij gebruik.

Ik heb de Bluetooth mogelijkheid even getest met mijn Nexus 5, maar ik zou dat geloof ik niet ooit nog eens gebruiken. Dezelfde muziekbestanden die ik via het netwerk, via mijn computer en via de USB had afgespeeld en die goed klinken via de Bluetooth verbinding afgespeeld. Gelijk mist de muziek heel veel dynamiek. De "oomphf" mist ineens. Daar kan Onkyo niets aan doen, de beperkte bandbreedte van Bluetooth zorgt er gewoon voor dat de dynamiek verloren gaat. Hierdoor kan ik niet echt bedenken waarom iemand ooit op deze geluidsset iets af zou willen spelen via Bluetooth. Als je snel iets wilt laten horen bij een vriend thuis die deze set heeft, dan zou ik het eerder even opzoeken op Spotify en het zo afspelen bijvoorbeeld. Of je moet iets unieks op je telefoon hebben staan, iets wat je zelf opgenomen hebt bijvoorbeeld. Maar als je zelfopgenomen dingen mee wilt nemen naar een vriend om het te luisteren zou ik het eerder even op een USB stick knallen en het dan in de Onkyo steken.
Maar waarschijnlijk zal 90% van de mensen de verminderde dynamiek niet opmerken en dan is het op zich wel een makkelijke functie. Zonder kabels iets afspelen is gewoon makkelijk, zo is het ook.

De radiotuner heb ik nog niet echt gebruikt. Het lukte met de bijgeleverde antenne niet om de zender die ik het liefst hoor (3FM) helemaal 100% zuiver te krijgen op zo'n manier dat die kabel aan de muur geplakt kan worden. Als die kabel midden in mijn woonkamer zou kunnen blijven zweven is de zender wel zuiver. Ik dacht daarom eerst om maar een coax kabel te trekken naar de reciever. Maar het internetradio kanaal van 3FM geeft prima geluid, dus ik heb de moeite nog niet genomen een kabel te trekken.

De Dolby Atmos mogelijkheid, het vernieuwende aan deze set, heb ik nog niet kunnen testen. Zo ver ik kan vinden moeten de eerste films met Dolby Atmos nog deze maand op Blu-ray gaan verschijnen.

Alles bij elkaar genomen vind ik het een uitstekende geluidsset waarvan ik meer mogelijkheden blijk te gebruiken dan ik van te voren verwacht had. Mijn computer hoeft niet meer altijd aan te staan terwijl ik geniet van internetradio, Spotify of muziek via de USB. Geluidskwaliteit voor series en films geef ik 5 sterren en voor muziek 4,5. Ik hoop alleen nog op een aanpassing aan de Android app, zodat ik sneller internetadressen kan invoeren om internetradio kanalen in te kunnen stellen.

Heb jij ook een Onkyo HT-S7705?

leuk om te lezen :-)

is het ook mogelijk om 5.1 analoog aan te sluiten? (3x 3.5mm stereo gaat niet werken, die aansluitingen heeft zij niet, is 6x rca mogelijk? en dan de inputs combineren oid? ). In de manual kon ik ook niets daarover vinden.
Ik kan niets in de instellingen vinden om meerdere RCA inputs te combineren.
Maar verschil in geluid van analoog of digitaal is zo groot, dat ik zou niet weten waarom je analoog 5.1 aan zou willen sluiten. Ik ga er vanuit dat je je computer dan aan wilt sluiten. Op een computer zit meestal wel een digitale output. S/pdif zit vaak op de net wat duurdere moederborden, soms via een losse bracket die je op een S/pdif header op je moederbord aan kan sluiten. En ikzelf pak het digitale geluid nu via mijn videokaart, mijn GTX 570 geeft digitaal geluid door via de hdmi uitgang en mijn laptop geeft ook digitaal geluid door via de hdmi. Werkt allemaal prima.
En als je nog een pci of pci-e slot over hebt, voor weinig geld heb je een losse geluidskaart die digitaal 5.1 geluid uit stuurt. En voor net iets meer heb je een USB geluidskaart met digitale aansluitingen.
Wat bedoel je precies met: surround speakers hebben maar 1 driver?
bedoel je daarmee de speakers die meekomen met de versterker, of dat je niet de mogelijkheid hebt om de surround speakers te bi-ampen, of nog iets anders?

dit lijkt me namelijk geen beperking van de versterker zelf, maar je rekent hem er wel op af...
Kun je iets meer toelichten??
De Onkyo HT-S7705 is een homecinema set, bestaand uit de Onkyo HT-R693 versterker en een speaker set. Ik schrijf over de complete set, niet alleen over de versterker.

De surround speakers bestaan ieder uit 1 driver, een 8cm speakertje.
De frontspeakers bestaan ieder uit 2 drivers, een 12cm speakertje en een 2,5 cm speakertje. De frontspeakers hebben een veel groter bereik. Ze gaan iets lager en er komen midden tonen en hoge tonen uit. Uit de surround speakers komt weinig hoog, vooral midden en geen laag. Sub laag komt natuurlijk uit de losse subwoofer.