BitFenix Flo Wit Review

Hukkel80 19 november 2014, 54 views

BitFenix Flo Wit

Pluspunten

• Kabels zitten niet vast aan koptelefoon
  • Zeer fatsoenlijk geluid gezien de prijs
  • Ook goed te gebruiken voor telefoon of tablet

Minpunten

• Niet verstelbaar
  • Niet te gebruiken met een console

Features Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 3
Introductie
BitFenix is een merk dat bij iedereen wel bekend is. BitFenix maakt voornamelijk computerkasten en bijbehorende accessoires. Denk hierbij aan fancontrollers, maar ook aan LED strips en leveren ze al sinds jaar en dag sleeved extension kabels. Ze zijn sinds 2014 op steeds meer vlakken aan het uitbreiden. Zo maakte ik eerder al een review over hun Fury voeding. Nu is het de beurt aan hun eigen headset; de BitFenix FLO. Headset en niet headphones, kortom hij is ook voorzien van een microfoon. Niet dat het uit zou moeten maken voor de review, maar ik test de witte uitvoering :P

Verpakking en meegeleverde accessoires
De headset komt in een mooie kartonnen doos met alle benodigde informatie erop die je nodig hebt om te weten wat je koopt. Nette graphics erop ook. In de doos is een voorgevormde plastic vorm waar de headset precies op past. Als aanvullende accessoires komen er mee: een microfoon, een kabel voor je telefoon of tablet of radio, een kabelset voor je PC en een gebruiksaanwijzing.

Alle kabels zijn voorzien van jackplugs, geen USB stekkers. Kortom geen aanvullende drivers of andere software nodig. Plug-en-play. Helaas betekent dit ook dat je de headset niet direct kunt gebruiken op bijvoorbeeld je Playstation. Wel op je PC. De microfoon kun je wel of niet op de headset aansluiten. Als je dus alleen muziek wilt luisteren hoeft hij er niet voor niks op te zitten. Dat is wel prettig. De microfoon is buigbaar, ziet er qua vorm ook netjes uit.

Bouwkwaliteit
Hier kunnen verschillende dingen over gezegd worden. De heatset is aan de buitenzijde van plastic met twee metalen beugels er overheen en een stoffen band tussen de beugels. Op een of andere manier ziet het plastic er niet goedkoop uit, maar toch zijn het plastic schelpen. En dat heeft qua idee toch een mindere kwaliteit dan een mooie aluminium behuizing.
Wat mij direct positief opviel was dat er niet standaard draad aan zit. Er zitten aansluitingen in de headset voor de jackplugs. Dat vind ik persoonlijk echt super. Als je hem wel legt of hangt zit er geen draad meer aan, geen snoeren die je dan om de headset heen gaat rollen. Je hebt zo veel minder kans op draadbreuken en het is eenvoudiger in gebruik EN netter. Dus echt dik pluspunt van mij wat betreft bouwkwaliteit daar.
De kabels vielen me ook direct positief op. Ze zijn netjes stevig, niet losse draden die aan elkaar geplakt zijn en de jacks zitten er netjes op en hier zitten weer nette graphics op met de BitFenix naam en doel van de stekker. Echt nette kabels. Helaas gaan de opdrukken van de jacks er heel snel vanaf. Maar verder blijven ze heel netjes. Ik ben er erg over te spreken.
Er zijn geen momenten geweest waarbij de koptelefoon zelf schade heeft geleden. Hij wordt echt regelmatig gebruikt door mijzelf, mijn vrouw en zelfs mijn kinderen als ze op de tablet een spelletje doen. Over het algemeen ben ik tevreden over de bouwkwaliteit (vooral gezien het prijskaartje).

Weergavekwaliteit
Zoals denk ik iedereen was ik hier heel erg benieuwd naar. Ik heb ook een Astrogaming A40 in eigendom en een PC headset van een niet nader te noemen merk die ongeveer 2x zoveel kost als de FLO. Deze laatste sluit je aan via een USB stekker en komt met bijbehorende software. En die laatste zat ik wat Youtube muziek mee te luisteren en ik was echt heel erg ontevreden. In no time begonnen de zware tonen te resoneren en te brommen. Hierna heb ik deze FLO geprobeerd en was ik erg huiverig. Maar dit was achteraf gezien volledig onterecht. Ik heb dezelfde muziekclips zitten luisteren om te kijken of het echt aan de headphones lag of aan de kwaliteit van de clip. En het klonk uitstekend op de FLO. Ik ga hier niet beweren dat het even goed is als een duur paar headphones voor audiofielen. En uiteraard is geluidskwaliteit ontzettend subjectief / afhankelijk van smaak. Maar gezien de prijs van deze heatset was ik echt aangenaam verrast. Ik heb ook mijn vrouw hem laten gebruiken om muziek te luisteren of filmpjes te kijken op de tablet en zelf luister ik regelmatig muziek ermee van mijn telefoon of tablet en ik ben echt tevreden. Nogmaals; je hoort het verschil echt wel met een serieuze koptelefoon, maar er is geen duidelijk tekort of overschot aan laag, midden of hoog. Het is neutraal en gaat niet brommen als je hem harder zet of iets dergelijks.

Opnamekwaliteit
Ik ga er voor het gemak van uit dat dit betekent de kwaliteit van de microfoon. Tja, dat is best wel standaard. Wat je verwacht ervan. Je hoeft er echt geen muziek mee in te gaan zingen of een filmpje te voorzien van commentaar. Denk een beetje aan een gemiddelde telefoon. Het voldoet om elkaar te kunnen verstaan, maar qua klank en diepte mist het wel wat. Niet dat het blikkerig is ofzo. Maar ja, het voldoet waarvoor het gemaakt is en meer niet.

Gebruiksgemak
Hmmm wat moet je hier nu toelichten? Je hebt geen knoppen en softwarematige opties en noem het maar op. Het is een recht-toe-recht-aan headset. Stekker(s) erin en gaan met die banaan. De koptelefoon is lekker licht. De ear cups zijn niet van fantastische kwaliteit (qua materiaal), maar zijn me ook niet gaan irriteren na langere tijd. Qua kabels laat het ook niets te wensen over. Er is ook een verlengkabel aanwezig van 2 meter. Alles is plug-en-play. Het enige mindere punt is het feit dat hij niet verstelbaar is. Als als je jong bent en een wat kleiner hoofd hebt of een grote man of vrouw bent met een groter hoofd kan hij wat oncomfortabel zitten. Voor de meeste gebruikers is de maatvoering prima. Maar toch, ik hou er zelf van om een koptelefoon precies goed af te stellen. Hij moet gewoon exact zitten zoals ik dat wil.

Features
Hier valt niet veel te zeggen. Features. Zoals al eerder gemeld is er geen sprake van bijbehorende software. Verder heeft deze set ook geen spannende features. Is looks ook een feature? In dat geval is dit absoluut een frisse headset om te zien. Zeker omdat hij in verschillende kleuren leverbaar is. Maar ook omdat de vormgeving gewoon clean is. Je ziet niet overal draden lopen van de ene naar de andere kant en op beide zijkanten staat een mooi strak BitFenix logo wat erg goed uit komt zo. Je kan best gezien worden met de headphones buiten de deur terwijl je naar je favoriete muziek luistert.

De prijs voor deze headset ligt momenteel rond de 45 euro. Als je goed zoekt ligt hij voor 50 euro inclusief verzending bij je thuis zelfs. Als ik de voorgaande alinea’s spiegel tegen een prijs van 45,- dan vind ik dat je een nette headset krijgt voor dit geld. Normaliter vergelijk ik het product met concurrerende producten, maar er is echt geen beginnen aan met headsets. Het is gewoon bizar hoeveel headsets je kunt kopen voor extreem lage prijzen. En ik kan geen inschatting maken wat de kwaliteit van deze letterlijk tientallen sets zijn. Gevoelsmatig is 45,- een prima prijs voor wat je krijgt. Ik zou het er absoluut voor betalen.

Ik ben persoonlijk erg te spreken over deze headset als je deze afzet tegen de prijs die ervoor gevraagd wordt. Zeker ook omdat ik het niet als een pure gaming headset zie maar ook zie als een koptelefoon die je kan gebruiken met je telefoon onderweg. Is lekker licht, nette stekkers en kabels en ziet er gewoon goed uit. Geluid is prima. Als je de beste headset die er is wilt of zoekt naar hele hoge geluidskwaliteit kun je niet verwachten dat een headset van 45 euro je dit gaat brengen. Maar voor gebruikers die een betaalbare headset zoeken zou ik deze absoluut aanraden.

Heb jij ook een BitFenix Flo Wit?