Specificaties 25" @ 2560x1080 (IPS, 14ms) - Bekijk alle specificaties

LG 25UM65-P Zwart Review

Djesse8999 13 november 2014, laatste update op 15 maart 2015, 3.443 views

LG 25UM65-P Zwart

Geweldige 21:9 monitor voor een zeer gunstige prijs, Geschikt voor games en films, maar ook prima te gebruiken voor office taken. De hoogglans afwerking is een stofmagneet, maar dat is ook het enige nadeeld. Een geweldig scherm voor een geweldige prijs!

Pluspunten

• Mooie kleurenweergave en contrast
  • 21:9 verhouding
  • "joystick" voor besturing
  • De optie om het scherm te kunnen splitsen
  • Zeer scherp beeld
  • Geen ghosting (ben zelf een 2ms scherm gewend)
  • Screen spllit
  • Zeer gunstige prijs

Minpunten

• Hoogglans afwerking
  • 21:9 verhouding is misschien wennen

Inhoudsopgave

Ik was al een tijdje van plan om een nieuwe monitor te kopen, deze moest voldoen aan de volgende eisen:
  • Full HD of hoger
  • 200 of minder
  • IPS paneel
Na een tijdje zoeken kwam ik deze monitor tegen in de pricewatch, deze voldoet aan de specificaties, maar nu hoor ik je al vragen waarom neem je een 21:9 monitor?
Ik vroeg me dit zelf ook al af, mijn antwoord was: waarom niet?
  • Je hebt meer ruimte voor documenten
  • Je hebt geen zwarte balken bij bepaalde films (en bij 16:9 films heb je wel zwarte balken maar dat is niet storend)
  • Je hebt een groter gezichtsveld bij games.
Het leek me ook wel leuk om wat nieuws te proberen.

Ik heb dus uiteindelijk de monitor besteld, 2 dagen geleden is hij binnengekomen.

Specificaties
De specificaties volgens de LG site:
Specs2

Het is een monitor met zogenaamd IPS paneel, een ander veelgebruikt type paneel is het TN paneel, elk heeft voor en nadelen.
Kort samengevat: TN heeft een hogere refresh rate dan IPS, maar IPS heeft mooiere kleuren en een betere kijkhoek.

Je hebt ook nog een VA paneel, hiermee is geprobeerd het beste van een TN en IPS paneel te combineren, maar dit paneel word niet veel meer geproduceerd, ook is de respond time, net als bij IPS, meestal niet geweldig.

Goede video over de verschillen tussen TN - IPS en VA

Aansluitingen
Dit scherm heeft de volgende aansluitmogelijkheden:
2xHDMI
1xDVI
1xDisplayPort

verder heeft dit scherm een 3.5mm audio jack input en een 3.5mm jack output (voor bijvoorbeeld de koptelefoon)
Aansluitingenfoto
Het geluid klinkt ok voor een scherm, maar zodra je meer wil horen dan de windows geluiden raad ik aan om een speakerset te kopen.

Beeldkwaliteit

Dit scherm heeft een IPS paneel, dit zorgt voor betere kleuren dan bij een TN paneel, ik heb altijd op een TN paneel gegamed/gewerkt en moet zeggen dat dit scherm er veel beter uit ziet dan bij het TN scherm.

Het beeld heeft dus hele mooie kleuren, ook is het, omdat het een niet al te groot scherm is heel scherp.

Ik heb geen last van ghosting, ik speel verschillende games (quake live, BF3, Civ V, Rimworld, Skyrim, (modded) Minecraft, Arma 2/3.

Vergelijkingl
Dit scherm heeft dus een 21:9 verhouding, dit houd in dat voor elke 21 pixels horizontaal er 9 pixels verticaal zijn.

tegenwoordig is 16:9 de meest gebruikte verhouding, de resolutie die je hier het meest bij ziet is 1920*1080
Vergelijking
Vergelijking tussen 16:9 en 21:9

Als je een film hebt gedownload en je bekijkt deze heb je soms dat er zwarte balken boven en onder zijn, als dit zo is is de film in 21:9 formaat.
Soms kom je deze verhouding ook tegen in een bioscoop
Bioscoop
Ik speel zelf veel minecraft, ik heb 2x een screenshot gemaakt 1x op 1920*1080 en 1x op 2560*1080.
Minecraftvergelijking
Je ziet dus meer van je omgeving dan met een 16:9 monitor.

Als je een bron op deze monitor aansluit die alleen maar 1920x1080 kan (zoals een PS3) kan je kiezen of je zwarte balken wil of het beeld wil uitrekken
21:6 vs 16:9
2 keer het zelfde plaatje met de resolutie 1920x1080, de bovenste is uitgerekt de onderste is het origineel. (beide foto's genomen op dit scherm

Design

Ik vind het design persoonlijk mooi, er zitten geen knoppen aan de voorkant en de bezels zijn redelijk dun (9.95mm)

De besturing gebeurd door een soort joystick onder het scherm in het midden, dit werkt, in combinatie met de goede en duidelijke interface heel goed.

Het scherm zelf ziet er ook prima uit
foto

Het enige minpuntje van het design is de hoogglans afwerking, hierdoor zie je gelijk of er stof of vingerafdrukken op het scherm zitten.

Extra's

De monitor heeft een paar leuke extra opties:

De Reader mode, hiermee word het scherm zo ingesteld dat het lezen van (grote lappen) text beter gaat, persoonlijk heb ik er wel eens last van dat als ik een artikel op bijvoorbeeld WIkipedia lees het niet lukt omdat het te vel is.

Ook als je een word document aan het bewerken bent kan dit lekker werken, ik gebruik het bijvoorbeeld ook voor het schrijven van deze review.

PDP, PDP zorgt ervoor dat je het scherm met 2 verschillende apparaten kan delen, denk hierbij aan dat de ene helft word gebruikt voor je pc en de andere helft voor je PS3, XBOX 360, Server, Raspberry pi enzovoort.

Screen split, Met screen split kan je het scherm opdelen in meerdere schermen, zo kan je bijvoorbeeld een wikipedia artikel naast je powerpoint en word document doen.
Screensplitvoorbeeld
Screensplitmenu
Genoeg keuze dus.

Een geweldig scherm, de 21:9 verhouding is geweldig als je gamed, tot nu toe geen games gevonden die die resolutie niet ondersteunen.
Ook is de kleurenweergave van dit scherm heel mooi, vooral als je van een TN scherm af komt.
Wil je dit scherm kopen voor gamen, maar maak je je zorgen over ghosting? maak je geen zorgen want dat merk je niet!

Ik heb altijd een TN paneel gebruikt en speel vaak games zoals Quake live, ik heb geen last van ghosting, maar merk zelfs dat het in sommige games wat beter gaat door de hogere resolutie.

De reader mode is heel handig als je een artikel op bijvoorbeeld Wikipedia leest en de screen split functie is geweldig als je meerdere tabs naast elkaar open wil hebben zonder telkens te moeten wisselen.

Ook voor films is dit een geweldig scherm, vooral als je films in 21:9 zijn opgenomen.

De speakers zijn niet geweldig, maar als je je pc als werk desktop gebruikt voldoet het prima, wil je echter muziek luisteren of gamen dan raad ik je toch aan om een externe speakerset te kopen.

Vooral voor de prijs is het een zeer goed scherm, let wel op dat (zware) games op de hogere resolutie een iets krachtigere GPU nodig hebben, ik heb zelf de HD7850 en heb nog geen erge FPS drops gemerkt behalve in (de zwaar gemodde) Skyrim, daar ben ik van rond de 30FPS naar 23 FPS gegaan.

Let wel op dat het niet een heel groot scherm is, het is fysiek minder hoog dan een 22" full hd scherm.

Als je een (spel)fout ziet graag DM!

Heb jij ook een LG 25UM65-P Zwart?

Goede review, zoals FiberGorilla al zegt, straight to the point :)

Maar waar ik benieuwd naar ben is het volgende; wat nu als ik een ps3 aansluit met een maximale resolutie van 1080p. Krijg je dan wel zwarte balken aan de zijkanten? Heb jij (of iemand anders) hier ervaring mee? Ik ga er vanuit dat dit helaas wel het geval is? Anders zou het een instantbuy worden :P
Toegevoegd onder dit kopje
Je kan dus op het scherm kiezen of je zwarte balken wil of het beeld wil uitrekken.

[Reactie gewijzigd door Djesse8999 op 15 maart 2015 12:31]

Bedankt voor de reactie :)

Ik denk toch dat het hem wordt, om nou voor een oud beestje als een ps3 nog speciaal een 1080p monitor te kopen is een beetje onverstandig. Ik zal de monitor toch voornamelijk gebruiken icm mijn pc dus wat dat betreft heb je mij over de streep getrokken, nogmaals bedankt.
Een hele goede review zonder overdreven wauw gedoe. Prima, ik sta er helemaal achter. :)

Ik heb dit scherm vandaag binnen gekregen en ben meteen vanaf het begin verkocht. Ontzettend veel scherm voor een zeer acceptabele prijs. Ook dat joystickje aan de onderkant vind ik erg handig. Beter dan sommige touchscreen knoppen die je op de tast moet vinden.

Voor mij is IPS ook nieuw en vind het een enorme verbetering t.o.v. m' n oude TN panel die overigens ook van LG was.

Het scherm is goed ontspiegeld. Soms lees je wat kritiek over de voet maar die vind ik persoonlijk juist heel goed. Het enige nadeel is dat het scherm niet in hoogte verstelbaar is. Het scherm is alleen kantelbaar.

Verder adviseer ik om de diverse reviews te bekijken op youtube. Je kunt daar ook zien dat dit scherm geen bleeding heeft.

Ik doe hoofdzakelijk flightsimulators vliegen en dan is die extra breedte erg fijn. Je krijgt een wat meer ruimtelijk effect. Heel gaaf.
Bedankt voor de reactie,

De voet is inderdaad niks mis mee, Ik heb nu mijn 1e monitor naast deze staan en je merkt het kleurenverschil wel.
Ook is de 25" 2560x1080 monitor veel scherper dan de 21.5" 1920x1080.

Wat ik graag wel eens zou willen zien is een eyefinity/surround opstelling met 3 van deze schermen, dan heb je een resolutie van 7860x1080. :9
Ik zit ook te overwegen deze te nemen ipv de 34" versie, met een DPI calculator kom ik erachter dat deze 25" 2560x1080 een PPI heeft van 111.14. :o

Dat is nog meer dan een 1440p monitor van 27" vandaar dat je kan zien dat het beeld veel scherper is dan je 21'5" 1080p monitor.
Misschien nog een handige toevoeging, de Screen split functionaliteit werkt niet als je de DisplayPort aansluiting gebruikt.

Oh en qua games die het niet ondersteunen: CoD:AW (rekt het beeld gewoon op vanuit 1920x1080).
Heeft er iemand al door wat het verschil is tussen deze LG 25UM65-P (195) en de LG 25UM57-P (216) en LG 25UM55-P (185). Uit de tweakers comparison table en de lg site wordt ik niet veel wijzer. Zo is de adviesprijs van de hier duurdere UM57 100 dollar lager dan die van de um65. Dat impliceert dat LG de UM65 een betere monitor vindt.

Goede review overigens en die functionaliteit had ik echt niet verwacht! Meerdere inputs tegelijk zou voor mij echt ideaal zijn... Zit hier met 2 computers en 3 schermen naast elkaar en de middelste monitor zit op de linker pc. Iets laten zien moet dus altijd via die pc.

Ben wel een beetje bang voor de input lag (ook al zie je geen ghosting). Ben daar zelf altijd vrij gevoelig voor. Als ik onder de 40 fps kom merk ik dat altijd meteen (zonder fps meter). Ook in een bouwgame als anno 2070 waar volgens velen 30fps ruim voldoende is.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 25 april 2015 02:05]

Heb ondertussen een keuze gemaakt zie: LG 29UB65-P, 29UM65-P of LG 29UM55-P .