MSI Wind Nettop 120 Review

Sypher 16 maart 2009, 4.240 views

MSI Wind Nettop 120

Pluspunten

• Stil
  • Klein
  • Best snel

Minpunten

• Blauwe ledje van power is best fel

Features Score: 4
Een vriend van me had dit kastje gekocht. Hij was er zeer enthousiast over en daarom had ik er ook maar een gekocht.
Natuurlijk, heel belangrijk: Wat zit er eigenlijk in?
  • CPU: Intel Atom N230 - 1.6 GHz
  • Geheugen:1GB SoDIMM DDR2 (667), 1 slot
  • Harddisk:160GB van Western Digital
  • Optisch: DVD+/-RW
  • Video-uit: VGA
  • Netwerk: 1Gbps
  • Geluid: 7.1 HD Audio; mic-in & audio uit ook aan de voorkant
  • USB: 6x; 2 front, 4 back.
  • OS: Windows XP Home Edition
  • Extra: 4-in-1 cardreader (SD/MMC/MS/XD)
Oorspronkelijk is het systeem bedoeld als lichte desktop. Men levert er dan ook XP Home Edition bij. Zelf had ik er andere ideeŽn voor, namelijk een stil en vooral zuinig servertje.

1GB vond ik wat aan de weinige kant, dus heb ik een 2GB DDR2 SoDIMM gekocht en de oude van 1GB eruit gehaald. Gelukkig pakte hij het geheugen zonder problemen. :)

Eventueel kan de DVD-RW eruit en kan je in die plaats een SATA disk monteren. Je zou dus in principe flink wat opslag in dat bakje kwijt kunnen, en eventueel zelfs software raid.

Vervolgens heb ik er Ubuntu 8.04 Server opgezet (momenteel 8.10, straks 9.04). De installatie ging zeker voorspoedig en na afloop werkte alles meteen. Zoals ik al zei, Server. Dus geen desktop. Hier heb ik dan ook (helaas) geen ervaring mee.

De snelheid van het bakje valt me zeer zeker mee. Ik had niet verwacht dat hij zo snel zou werken. Voorheen was ik aan het rommelen met oude Via 133 Mhz bakkies en een oude P3 900 Mhz maar deze doet weinig onder voor de andere. Goed, de CPU is niet echt te vergelijken evenmin als de kloksnelheid maar toch..

Hij is klein en kan zowel liggen als staan (bijgeleverde beugel). Hij heeft een tweetal ledjes voorop: Power (fel blauw, heb ik afgeplakt ;)) en harddisk activity (oranje). Ik hem hem zelf staan in de beugel.

Ik draai het volgende op dit bakkie:
  • Apache2.2 + PHP5 + MySQL
  • SABnzbd
  • DNS Cache (pdnsd)
  • OpenVPN
  • Miau
  • Samba
De webapplicaties welke er op staan, draaien snel en je merkt eigenlijk niet dat het stiemen een Atom CPU is :)
SabNZBD gebruik ik om mijn downloads aan te hengelen, de verwerk snelheid van downloaden, parren en unrarren valt zeker niet tegen. Verder de kleinere dingetjes: de DNS cache welke DNS aan m'n hele netwerk aanbied, OpenVPN waarmee ik op afstand het netwerk in kan en natuurlijk Samba.

Ik heb hem nu al een aantal maanden 24/7 draaien. De warmte productie valt zeer zeker mee (amper voelbaar) en vooral de geluidsproductie is zeer fijn. Het bakje wordt zelf gekoeld met een interne fan, maar die is fluisterstil.
Even ter vergelijking: Mijn externe netwerkschijf maakt meer geluid (en daar zit geen eens een fan in)!

Hij draait met alleen power en netwerk. Er zit geen monitor, toetsenbord of muis aan. Deze heb ik niet nodig omdat ik er op afstand gewoon bij kan via SSH.

Kortom, een puik kastje ook al gebruik je hem waar hij oorspronkelijk niet voor bedoeld is. Je kan hem overal wegstoppen, bijvoorbeeld in de meterkast of desnoods op je boekenplank.

Heb jij ook een MSI Wind Nettop 120?

ik wil hem eigenlijk net zoals jij gaan gebruiken, dus idd met adapter en ethernet kabel :)

weet je zo wat ie met deze setup verbruikt!?
Leuke review. Foto's van de binnenkant zal elke tweaker erg leuk vinden.
bedankt voor je review! dit is precies wat ik zoek.
foto's zou inderdaad aardig zijn.
Wat ik mis zijn doorvoersnelheden over LAN en stroomverbruik. 2 Dingen die erg belangrijk zijn voor een server, maar uit deze review niet op te maken zijn.
Hoeveel 3,5" hd's passen er in (na het verwijderen van...)?