Specificaties 5,7" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Note 4 (N910F) Zwart Review

ikvanwinsum 7 oktober 2014, laatste update op 13 oktober 2014, 1.492 views

Samsung Galaxy Note 4 (N910F) Zwart

De Samsung Galaxy Note 4 is een absoluut toptoestel. Er is zeer goed gekeken naar het design van de telefoon. Ook over TouchWiz is goed nagedacht. De telefoon heeft één groot nadeel: Hij kost meer dan ¤700,-.

Pluspunten

• Zeer goed scherm
  • S-pen werkt prettig
  • Uitstekende camera
  • vingerafdrukscanner
  • Mooi, strak design
  • Verwisselbare accu

Minpunten

• Duur
  • Hartslagsensor niet heel betrouwbaar

Ik was samen met 4 anderen één van de gelukkigen om een Samsung Galaxy Note 4 te winnen. Als gevolg daarvan mijn review over de Galaxy Note 4. Zelf ben ik in het bezit van een Nexus 5, dus daar zal ik hier en daar wat vergelijkingen mee maken.

Inhoudsopgavehet Uiterlijk
De Note 4 is een mooie telefoon. Het is een van de weinige Samsung-telefoons met een metalen rand. De rand is een goed idee geweest van Samsung.De achterkant van de telefoon is wel van plastic. Ik heb daar niet zo veel moeite mee. In de achterkant zit een leer-patroon gedrukt. Hierdoor heeft de telefoon een wat meer premium uitstraling en zijn vingerafdrukken minder snel zichtbaar. De randen aan de voorkant van de telefoon zijn grijs met donkiere strepen er tussendoor. Ik vind dat er zelf heel mooi uitzien. Die strepen zie je dus ook door de terug-knop, menutoets en de notificatieled. Sommigen zullen dat lelijk vinden, maar ik heb er geen last van.

Bouwkwaliteit
De telefoon voelt mooi stevig aan. Als je hem vast hebt heb je echt het idee dat je iets robuust in handen hebt. Het achterkantje is verwisselbaar, en is makkelijk los te halen en vast te maken met een kliksysteem.
Iets waar bij de Note 4 wel om gemopperd werd is dat er een kleine ruimte zit tussen het scherm en de rand van de telefoon. Deze ruimte zou zelfs zo groot zijn, dat er visitekaartjes tussen zouden passen. Uiteraard heb ik ook geprobeerd of ik er wat papierwerk tussen kon krijgen. Et Voilà, aanschouw hier het resultaat:

het Scherm
De Note 4 is uitgerust met een 5,7'' Quad-HD Super-AMOLED scherm. Dit is een scherm waar je gerust U tegen kunt zeggen. De kleurweergave van dit scherm is fenomenaal. Kleuren zien er heel helder uit. Het scherm is ook voldoende fel, waardoor je het scherm ook in direct zonlicht goed af kunt lezen. Omdat het een AMOLED-scherm, heeft het scherm veel betere zwartwaarden. Voor wie het nog niet wist, het verschil tussen een 'gewoon' LCD-scherm een een AMOLED-scherm is dat bij een LCD-scherm elke pixel eigenlijk een filter is met een gezamenlijk backlight voor alle pixels. Bij een AMOLED-scherm is elke pixel in feite een apart ledje. Het deel van het scherm dat zwart weergeeft staat dus eigenlijk uit.
Zoals op de foto te zien is is het verschil met een LCD-scherm enorm. Zwart is ook echt zwart. Het enige nadeel van het scherm is dat er vanaf bepaalde kijkhoeken een kleurverandering optreedt, maar in de praktijk zul je hier nooit last van krijgen.

de accu
De Note 4 wordt geleverd met een 3220mAh-accu. Dit is ruim voldoende om een dag mee door te komen. Je moet hem wel elke nacht aan de oplader leggen, hij hield het bij mij geen 2 dagen vol. Het opladen gebeurt via via de micro-usbpoort of via draadloos opladen. Om de telefoon draadloos op te kunnen laden is een andere achterkant nodig waar de vereiste antenne in zit. Deze is niet standaard meegeleverd. Samsung heeft een speciale Quickcharge-lader meegegeven voor sneller opladen. In plaats van de standaard 5V output geeft de lader bij ondersteunde telefoons een output van 9V. Dit resulteert in een behoorlijk snellere oplaadtijd. Volgens Samsung kun je de telefoon hiermee in een half uur tijd van een halve acculading voorzien. Ook op softwaregebied heeft Samsung gedacht aan energiebesparing. Zo zijn er een spaarstand en een extra energiebesparende stand aanwezig. Vooral de extra energiebesparende stand valt op. Op een volle acculading is de verwachte maximale standbytijd maar liefst twee weken! Dit wordt bereikt door alle achtergrondprocessen uit te schakelen en een zeer donker thema toe te passen. Omdat het grootste gedeelte van het scherm dus (bijna) zwart is, levert dit een enorme energiebesparing op.

de software
De Note 4 draait Android met een door Samsung meegeleverde skin, TouchWiz. Ik ben erg te spreken over TouchWiz. De interface is clean en overzichtelijk, en Samsung heeft tegelijk een aantal handige features toegevoegd. zo verschijnt er op het homescreen een cijfertje boven een app-icoon als die app wat te melden heeft. Zo kun je heel snel zien of je bijvoorbeeld nog ongelezen whatsappjes hebt.

Samsung heeft gebruik gemaakt van het grote scherm van de Note 4 door verschillende multitask-features toe te voegen. Zo kun 2 apps onder elkaar openen of je kunt door lang de terugknop ingedrukt te houden, een andere app als 'pop-up' bovenop de ene app plaatsen. Ook kun je sommige apps openen in pop-upmodus door vanuit de de linker- of rechterbovenhoek naar het midden te vegen. Het zijn leuke en handige features die je als je eraan gewend bent ook wel gaat gebruiken.

De feature die ik misschien nog het meest handig vind (voor deze telefoon), is de mogelijkheid je scherm
te verkleinen. Door snel vanaf de rechterkant van het scherm naar het midden te vegen en weer terug, open je een soort verkleinde weergave. Hierdoor is de telefoon nog steeds met één hand te bedienen. Nadeel hiervan is wel dat je een gedeelte van je scherm 'weggooit' en dus niet gebruikt.

Wat ook een hele leuke app is (als je het een beetje gebruikt) is de spraakrecorder. Het klinkt misschien een beetje dom, maar deze spraakrecorder kan iets wat bijna geen enkele app kan: het kan horen uit welke richting het geluid komt! Als je klaar bent met opnemen kun je vervolgens zien wie aan het woord was en je kunt richtingen eruit filteren.

Het aantal overbodige meegeleverde apps valt mij ontzettend mee. Het zijn er een maar een paar (bijv Flipboard, Dropbox en Evernote). Veruit de meeste meegeleverde apps hebben ook echt nut. S Note voor het notities maken, Smart Remote voor het bedienen van de IR-led en Plakboek voor het verzamelen van al je knipsels en plaksels.

de S-Pen
Van tevoren had ik eigenlijk verwacht dat de S-Pen meer een gimmick zou zijn dan een echt nuttige toevoeging. Niets is echter minder waar. De S-Pen is voor verschillende dingen inzetbaar. Allereerst kun je heel makkelijk actiememo's schrijven met Air Command. Air Command komt tevoorschijn door de S-Pen uit de Note te halen of door op het knopje op de pen te drukken.
Daarnaast kun je de pen ook gebruiken om tekst te selecteren, knipsels van je scherm te maken om die vervolgens makkelijk te kunnen verzenden maar ook om makkelijk te kunnen scrollen op bijvoorbeeld webpagina's. Dit doe je door de pen simpelweg een stukje boven het scherm te houden.

de camera
De camera op de Note 4 is een hele goede, iets dat je ook mag verwachten van een telefoon van deze prijsklasse. Een paar foto's ter illustratie.
Buiten: De Martinitoren

Binnen: Een hele grote lamp

Macro: Een legopoppetje

Donker: onze tuin

Zoals je ziet presteert de camera in zeer uiteenlopende omstandigheden goed. In het donker is alleen wel de nodige ruis zichtbaar.

De camera heeft nog een aantal leuke, maar niet voor iedereen even interessante features:
- Je kunt foto's maken door "CHEEESE" of "Capture" of "Shoot" te roepen
- er kan in max UHD gefilmd worden
- er zijn leuke filters beschikbaar
- je kunt fastmotion en slowmotionfilmpjes maken. Hieronder een slowmotionfilmpje:

Ook voor de selfiefanaten onder ons zijn er de nodige features toegevoegd. Zo is het mogelijk een foto te maken door je vinger op de hartslagsensor te leggen en 'm er weer af te halen, zodat je niet het scherm hoeft aan te raken. Ook kun je gezichtscorrectie toepassen, om eventuele onvolkomenheden onzichtbaar te maken. Je wordt er gelijk een stuk gladder van :P.

S-Health
S-Health is de gezondheidsapp van Samsung. Je kunt er verschillende dingen mee bijhouden. Sommige functies kunnen nog best wel handig zijn, bijvoorbeeld de UV-sensor. Daarmee kun je de zonsterkte meten en dus een inschatting maken hoe snel je waarschijnlijk verbrandt. Ook zit er een hartslagsensor op de telefoon. Ik vond deze niet prettig werken en niet heel nauwkeurig. Om je hartslag te kunnen meten moet je je vinger heel stil op de achterkant van je telefoon houden. Dit moet best wel precies en gaat bij mij de helft van de tijd mis. Ook kan je je gewicht en lengte bijhouden en zo je BMI uitrekenen. (Kan ik nu ook al: gewicht delen door lengte in het kwadraat). Verder schijnt de Note je stressniveau te kunnen meten (geen idee hoe ie dat doet, er komt elke keer iets anders uit). De verdere functies zijn: een stappenteller, SpO2-meter (zuurstofniveau bloed), een trainingsfunctie (voor bijvoorbeeld hardlopen of fietsen), en een coach-functie om je levensstijl te verbeteren. Al met al is het een leuke toevoeging die door maar weinig mensen serieus gebruikt zal gaan worden.

Benchmarks
Geen review zonder benchmarks, dus ook bij deze review zitten benchmarks. Ik heb verschillende benchmarkprogramma's gebruikt, en voor elk programma 3 benchmarks gedraaid de resultaten zijn hieronder te zien. Voor de scores geldt steeds: hoe hoger, hoe beter.
AnTuTu 53D-Mark (Ice Storm Unlimited)Geekbench 3 (Single/Mulitcore)
147780198521080 - 3157

(Bron: app AnTuTu)

3DMark:
(Bron: app 3DMark)

Geekbench:
Ik heb hier ook een meting gedaan met mijn Nexus 5 (geroot), om te kijken wat het verschil zou zijn met de resultaten van internet. Ik vind deze afwijking echter best wel significant, dus het is maar de vraag hoe betrouwbaar deze benchmarks zijn.
(Bron: http://browser.primatelabs.com/android-benchmarks)

Bereik
Ik vond het moeilijjk om betrouwbare metingen aan het bereik te doen, omdat het bereik hier sowieso niet al te best is. Wel kan ik zeggen dat de Note 4 niet onder doet aan mijn Nexus 5. Samsung heeft ook een aantal handige features toegevoegd die het bereik en/of de snelheid verhogen. Zo is de optie 'slimme netwerkwissel' aanwezig. Hierdoor zal de telefoon automatisch overschakelen tussen WiFi en mobiel internet (en ook tussen de 2,4GHz en de 5GHz-band) om een betrouwbare verbinding te handhaven. Ook is de optie 'Downloadbooster' aanwezig om grote bestanden (>30MB) nog sneller te kunnen downloaden. De telefoon gebruikt dat tegelijk WiFi en LTE. Ik heb dit helaas niet kunnen uittesten omdat ik geen 4G-abo heb.

De Galaxy Note 4 is een grote telefoon met grootse specs voor een grote portemonnee. Voor veel mensen zal hij te duur zijn, maar voor wie geld niet zo'n grote rol speelt is het een absolute topper.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note 4 (N910F) Zwart?

Mooie review, echter zijn er wel al wat gebroken links naar plaatjes\foto's ;)
Goede review, alleen helaas kunnen we de foto's niet op volledig formaat zien :/
jawel hoor. Rechtermuisknop->afbeeling openen in nieuw tabblad. :) Ik heb de foto's hier nog op volledig formaat opstaan. Ik moet ze nog comprimeren om de pagina sneller te laten laden.
Ahzoo jaa dat kan idd wel maar vond het misschien makkelijker zoals bij andere reviews door erop te kunnen klikken dat de foto dan extern wordt geopend in een nieuwe tab :)
Goede review. Je geeft ook wat tips weg die ik in andere nog niet heb gezien. +3
Mooie review. thx. Ben benieuwd naar de 4K film kwaliteit.