Thermaltake Soprano VB1000SWS Zilver Review

liberque 28 juni 2005, laatste update op 28 juni 2005, 5.419 views

Thermaltake Soprano VB1000SWS Zilver

Pluspunten

• Solide
  • Zeer netjes afgewerkt
  • Goede koeling (3-voudig)
  • Elegant uiterlijk
  • Schroefloos werken
  • Zijpaneel verwijderen zonder schroeven (zelfs geen duimschroeven)

Minpunten

• Bekrast snel
  • Reset knop lastig in te drukken
  • Deur los moeten halen om 5.25 inch drive-kapje te verwijderen
  • Bloedende vinger omdat moederbord paneel opeens wel vastgeschroeft blijkt te zitten

Bouwkwaliteit en afwerking
De behuizing heeft op zich een hele solide bouw en zal zeker tegen een stootje kunnen. De voeten kunnen in 3 standen staan (naar binnen, schuin naar voor en horizontaal); erg handig als je ruimtegebrek hebt. Het deurtje had naar mijn smaak wel iets steviger gekunt en ook de lak van de behuizing bekrast wel heel erg snel. De resetschakelaar zit verder iets te diep naar mijn smaak waardoor hij lastig in te drukken is. Ik heb toch gekozen voor "goed" omdat deze kleinigheidjes zeker niet afdoen aan het feit dat de kast zeer netjes is afgewerkt en enorm solide is.

Koelingsmogelijkheden
Als het komt op luchtkoeling kom je met de Soprano al een heel eind. Het systeem wordt standaard geleverd met een drietal ventilatoren. Een grote aan de voorzijde voor de intake en een grote aan de achterzijde die het warme goedje weer naar buiten blaast, vesterkt door een kleine fan geplaatst in het transparante zijpaneel. Ik ben geen "voorbereidingen" voor waterkoeling tegengekomen en ik vermoed dat je dan richting Tsunami of Kandalf moet.

Vormgeving
Tja, ik vind de kast mooi en elegant; echter dit is wel heel erg subjectief.

Installatiegemak
Dit liet naar mijn idee toch iets te wensen over. Zo hebben ze daar bij Thermaltake er alles aan gedaan om alles schroefloos te maken. Echter hetgene dat normaliter bij andere kasten schroefloos is; is bij de Soprano opeens wel vastgezet met zo'n schroefsel. Het backside-connectorplaatje eraf halen zodat ik die van het moederbord erop kon prikken resulteerde dus aanvankelijk in een bloedende vinger. Hoewel daarnaast het schroefloze gebeuren bij de 3.5" enorm handig was (hd/fd in slee proppen en dan gewoon een klemmetje erop) blijkt het bij de 5.25 inch drives een crime. Omdat je zonder die klemmetjes de drives niet kan vastzetten ben je dus verplicht om ze langs binnen erin te schuiven (anders breek je het kliksysteem). Het probleem is echter dat er van boven een paneeltje zit voor je usb/firewire/audio connectoren. Je krijgt een 5.25 inch drive er daardoor aan de bovenkant met geen mogelijkheid in. Dus mijn DVD brander hangt nu nog los totdat ik van de week dat paneeltje er dan maar los probeer te maken. Als laatste was het verwijderen van het 5.25 inch plastic plaatje (zo'n ding om de gaten op te vullen als er geen drive in zit) een ramp. Ik moest eerst het deurtje van de kast afschroeven om die eruit te krijgen. Het lijkt dus wel alsof de dingen die normaal irritant of lastig zijn door Thermaltake met de Soprano perfect zijn opgelost en dingen die bij andere behuizingen eenvoudig waren opeens een stuk lastiger zijn geworden. Ook een nadeel was, maar dat wil ik niet aan Thermaltake wijten was het probleem dat de XFX 7800GTX niet in de schroefloze oplossing paste. Gelukkig kon ik door moeilijk te doen er alsnog een schroef in draaien. Al met al een schamele voldoende.

*UPDATE* Installatiegemak
Zojuist bezig geweest om de 5.25" drives te plaatsen. Wat blijkt: ik heb niet goed gekeken. De klemmetjes voor de drives dienen er omgekeerd opgezet te worden waardoor de 5.25" drives wel via de voorkant geplaatst kunnen worden. Geen gedoe met het eerder genoemde panel dus. Met dit verschil stijgt dus de beoordeling van installatiegemak naar "goed".

De behuizing is mijns insziens zeker wel zijn geld waard.

Algemene indruk
Ik heb het vermoeden dat de Tsunami de feitelijke opvolger is van de Soprano en dat de meeste problemen die ik heb genoemd daar in opgelost zijn. Echter die problemen zijn mischien even lastig maar allemaal goed op te lossen door de gebruiker zelf. Als je dus van knutselen houdt en geen budget hebt voor de bijna 2 maal duurdere Tsunami is de Soprano een perfecte oplossing. De algemene indruk is dan ook "goed".

Heb jij ook een Thermaltake Soprano VB1000SWS Zilver?

Ik heb nu ook deze kast aangeschaft en net even in elkaar gezet. Dat van de deur los halen heb je gelijk in, want om het bovenste kapje te verwijderen moet je er eerst 3 schroeven uitdraaien, maar ik snap niet hoe je een bloedende vinger hebt kunnen oplopen door het moederbord plaatje eruit te draaien....maar kan gebeuren :-) Ik wilde alleen even weten hoe jij dat case alarm hebt aangesloten want ik krijg er geen geluid uit.....
Ik neem aan dat je met case alarm duid op dat je bios over de zeik gaat als ie merkt dat de kast opengemaakt is. Iets in de trend als "Warning, the case has been opened". Hiervoor moet je simpelweg de connector op de daarvoor aangewezen plaats op je moederbord plaatsen (zie manual) en de functie in je BIOS aanzetten.

Als je zeker weet dat er ook geluid uit hoort te komen als je de kast openmaakt dan ben ik benieuwd waar je die info vandaan hebt. Wil het dan namelijk zelf ook proberen :)

Die bloedende vinger kwam overigens door het feit dat ik er vanuit ging dat dit plaatje net zoals bij el-cheapo behuizingen schroefloos was. Dit idee werd versterkt door het gegeven dat bijna alles in de Soprano schroefloos hoorde te zijn. Hier ging ik dus de fout in, en bij "the attempt" de boel eruit te drukken schoot ik lelijk uit. PAS DAARNA keek ik en zag dat het juist bij deze schroefloze kast met schroeven was vastgezet.
Ik ben er inmiddels ook achter dat je er eigenlijk geen ruk aan hebt :) want wat heb je aan een 'alarm' zonder geluid....dat is net als een auto zonder motor :Y)
Het hele doel van een alarm is toch dat het je waarschuwt wanneer iemand iets bij je weg aan het halen is en niet dat je, nadat iemand iets heeft weggehaald, in beeld krijgt te staan: "Warning, the case has been opened" want dat is als mosterd na de maaltijd :Y) Ik zal mijn klep maar is gaan houden met al die vergelijkingen, lijkt me beter ;)
Maar voor de rest niets dan lof over dit kastje
Die sidepanel fans begrijp ik niet helemaal, denk eens logisch na. Je intake fan aan de voorkant zuigt koude lucht aan en de exhaust fan aan de achterkant voert de warme lucht weer af. Wat denk je dat er gebeurd als je dan een fan van de zijkant in die luchtstroom blaast, juist deze wordt verstoord...

Ik zag bij mijn kast een duidelijke afname in temperatuur nadat ik de side fan had uitgeschakeld.
De sidepanel fan is volgens mij ook een exhaust fan. Hij blaast dus geen lucht door de luchtstroom heen maar ondersteunt de grote exhaust fan. Aangezien hij vlakbij de CPU en de GPU zit lijkt me dit dus een zinvolle ondersteuning.
De Soprano is volgens mij de opvolger van de
Tsunami, denk aan een half jaar terug in AziŽ..

Denk dat je de 8000 Armor bedoelt. Deze is inderdaad duurder..

Verder een duidelijke survey
Bedankt voor de survey, deze helpt me weer opweg want ik heb zelf ook maar een Soprano besteld. Wilde eerst voor de Tsunami gaan, maar deze vind ik de meerprijs niet waard, dat geld heb ik dus bij een Zalman 7700CU gelegd. :) :Y)