Specificaties Soundbar met subwoofer en 2x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Philips HTL9100 Review

Raoul1987Testpanel 19 september 2014, laatste update op 20 september 2014, 700 views

Philips HTL9100 (Testpanel)

Een soundbar met een modern design en goed geluid. De draadloze afneembare speakers maken van de Philips Fidelio HTL9100 een innovatieve soundbar

Pluspunten

• Plug and play
  • Afneembare speakers
  • Design
  • Geluidskwaliteit

Minpunten

• Aanwezige bass

Geluidskwaliteit Score: 4
Philips Fidelio HTL9100

Op 16 augustus 2014 ging ik mee met de Tweakers Express richting Gamescom. Na een geweldige dag te hebben gehad op de gamescom, werden er prijzen verloot op de terugreis. Ik was één van de gelukkigen die de Philips Fidelio HTL91200 soundbar had gewonnen. Ik wil Tweakers.net heel erg bedanken voor deze ervaring en de mooie prijs. Na het uittesten van dit apparaat volgt mijn review.

Featureset
Op het gebied van aansluitingen is de soundbar in alles voorzien. De soundbar heeft diverse aansluitingen zoals:
Audio-ingang (3,5 mm)
Digitale coax ingang
Digitale optische ingang
HDMI 1.4-uitgang (ARC)
2x HDMI-ingang
Bluetooth Wireless Connection

Het systeem is draadloos met elkaar verbonden dat zorgt voor minder kabels. Wel is het zo dat de soundbar en de subwoofer apart aangesloten moeten worden op het stroom. De connectie tussen de boxen en de subwoofer gaat via het 5.8GHz signaal om verstoringen door andere signalen te vermijden zoals bluetooth of wi-fi. Dit werkt vlekkeloos.

De soundbar heeft 2 draadloze afneembare speakers die zich bevinden aan de zijkanten. Deze afneembare speakers zijn wireless en kunnen overal in de kamer worden geplaatst voor een goede surroundervaring. De speakers zijn voorzien van een accu die oplaadt als ze aan de basis verbonden zijn. Deze accu gaat makkelijk 3 films á 2 uur films mee.

Vormgeving en bouwkwaliteit
Door het zwarte doek en het chrome display in het midden, zou je kunnen zeggen dat de soundbar er simpel en strak uitziet. Naar mijn mening oogt dit luxe en modern. Het design is zo gemaakt dat het geluid zich goed door de kamer kan verspreiden en het werkt. Op het chrome display zijn LED-lampjes te zien waaraan je kunt zien in welke modus hij staat of hoe hoog de volume, bass of treble is. De afneembare speakers zijn ook voorzien van LED-lampjes, die aangeven wanneer ze opgeladen moeten worden door middel van een rode kleur. De bouwkwaliteit voelt en oogt stevig. Als de afneembare speakers zijn verbonden met de basis, zitten ze stevig vast door een soort van kliksysteem. Het afnemen van de speaker kost verder geen enkele moeite.

Geluidskwaliteit muziek
De geluidskwaliteit van de soundbar is erg goed en van hoge kwaliteit. Door de bluetooth connectie kan ik de hele dag gemakkelijk muziek luisteren door middel van een iPhone of PC en dat doe ik ook. Het geluid is zo zuiver dat het verschil tussen nummers van verschillende kwaliteiten goed te onderscheiden zijn. Muziek van 320 kbps kwaliteit is om van te genieten.

Geluidskwaliteit films en games
De geluidskwaliteit bij films en games is redelijk goed als de afneembare speakers aan de basis vastzitten. De kwaliteit komt pas echt tot zijn recht als de afneembare speakers worden afgenomen en naast of achter je worden geplaatst. De surroundervaring die daardoor wordt geëvenaard kan naar mijn mening worden vergeleken met een goede 5.1 surroundset.

Midden- en hogetonenweergave
Door de zuivere weergave van het geluid van de soundbar zijn alle midden- en hogetonen duidelijk hoorbaar bij elke volumehoogte.

Bassweergave
De bassweergave van de soundbar kan als aanwezig worden gekenmerkt. Met de bass op de laagste stand is het bassgeluid nog steeds aanwezig. Door de soundbar op nachtmodus te zetten kan dit enigzins verholpen worden voor de late avonduurtjes. Verder klinkt de bass uitstekend bij "normaal" gebruik.

Met een aanschafprijs van tussen de ¤799 en ¤549 kan de Philips Fidelio Soundbar HTL 9100 als redelijk duur worden beschouwd, maar normaal voor de hoogstaande soundbars van het moment ( Sonos playbar en Harman Kardon soundbar). Deze soundbars heb ik helaas niet kunnen testen.

Kortom de Philips Fidelio Soundbar HTL 9100 is een innovatief apparaat met de draadloze afneembare speakers en hoge geluidskwaliteit. Het prijskaartje vind ik echter redelijk hoog, waardoor de kans klein is dat ik het zelf daadwerkelijk zou kopen (arme student), maar dat heeft verder niks te maken met deze fantastische soundbar.

Heb jij ook een Philips HTL9100?