Lenovo IdeaPad G50-30 (80G0008VNX) Review

Hazewinkel1989 17 september 2014, laatste update op 17 september 2014, 4.559 views

Lenovo IdeaPad G50-30 (80G0008VNX)

Voor ¤279,- heeft de Lenovo G50-30 een goede prijs-kwaliteits verhouding. De computer is snel te noemen in deze prijsklasse en is daarnaast stevig gebouwd met veel aansluit mogelijkheden.

Pluspunten

• Stil in gebruik
  • Snelle opstart tijd (HDD)
  • Goede bouwkwaliteit
  • Veel aansluitingen

Minpunten

• Brak TN paneel (ook wel te verwachten)
  • Toestenbord veert klein beetje mee

Inhoudsopgave:
• Introductie
• Reden tot aankoop
• Aalsluitingen, bouwkwaliteit & beeldscherm
• Hardware
• Conclusie

Introductie:
Mijn oma's oude laptop was nodig aan vervanging toe. De power knop lag er scheef in, de accu was stuk of lade al helemaal niet op en de computer viel geregeld uit. Zomaar.
Tijd voor een nieuwe dus!

Gezien de computer alleen maar wordt gebruikt voor internet, skype, mail, puzzelspelletjes en foto's & video's bekijken is er niet veel rekenkracht nodig. Daarnaast moest de laptop zo goedkoop mogelijk zijn.

Reden tot aankoop:
In de eerste instantie was de keuze voor de Dell Inspiron 15 van ¤249,- die met een 10% Dell VIP korting nog maar ¤225,- zou kosten. Gezien de 10% kortingscode na inschrijving zo lang op zich liet wachten (en nog steeds niet is binnen gekomen) hebben we gekozen voor deze Lenovo G50-30.

Ik heb de laptop gekocht bij de Norrod in Groningen (prima winkel, snelle service). Gezien ik deze nog moest vrijmaken van bloatware en verder moest instellen zodat deze gebruikersvriendelijk is voor mijn oma, kon ik er zelf nog even mee spelen. Hieronder mijn korte ervaring, bevindingen en mening over de laptop.

Aansluitingen, bouwkwaliteit & beeldscherm:
De Lenovo heeft bijna de zelfde hardware als de Dell, al is de Lenovo beter uitgerust met meer aansluitingen en een DVD brander. Zo heeft de laptop twee usb 2.0 poorten en één 3.0 poort, HDMI, VGA, Ethernet, SD kaartlezer, 3,5mm mini-jack, power en Kensington aansluiting. Daarnaast zit er ook een webcam met microfoon boven in het beeldscherm.

De Lenovo heeft een volledig toetsenbord met een numeriek gedeelte. Er zitten verscheidene sneltoesten op voor volume, helderheid en media playback. Verder typt het toetsenbord fijn, voor mij was het wel even wennen gezien ik zelf een Apple toetsenbord gewent ben. Ik vond alleen één nadeel en dat was dat tijdens het typen het toetsenbord in het midden -zo rondom de 'G' toets- een klein beetje mee veert.
Het touchpad en de muisknoppen reageren ook goed op de veeg/klik bewegingen, al is het wel van belang de reactiesnelheid bij het aanraken van het touchpad aan te passen per gebruiker.

Verder is de brouwkwaliteit indrukwekkend te noemen voor deze lage prijs. De laptop voelt solide aan, kan waarschijnlijk ook tegen een stootje maar is ook compact en licht genoeg om mee te nemen. Rondom het toetsenbord en bij de polssteunen is de behuizing afgewerkt en een soort geborsteld kunststof dat op aluminium moet lijken. Het ziet er goed uit en laat ook niet of nauwelijks vingerafdrukken achter. De achterkant van het beeldscherm is afgewerkt met een soort stroef kunststof al voelt dit ook goed en stevig aan. Daarin tegen heeft de kunststof rand rondom het scherm een glossy afwerking waardoor hier snel vingervlekken op ontstaan bij het open en dichtklappen van het scherm.
Het scharnier van het scherm is stevig en stug, zelfs zo stug dat wanneer je laptop openklapt de de onderkant van de computer moet vasthouden zodat deze blijft staan. Dit kan nieuwigheid zijn, maar het is een stuk beter dan een los en wiebelig scherm.

Het beeldscherm zelf is matig te noemen, de kijkhoeken zijn slecht en je moet recht voor het beeldscherm zitten wil je goede kleuren kunnen zien. Dit is dus geen laptop om samen een film op te kijken, gezien dan beide personen last hebben van de slechte kijkhoeken. De resolutie van 1366x768 pixels is normaal in deze prijsklasse en prima om mee te werken. Verder heb ik niets op te merken aan de helderheid van het scherm, ik heb de laptop alleen binnenhuis gebruikt waar het scherm goed af te lezen is, buitenshuis gebruik kan ik geen oordeel over geven.

Hardware:
Met de Intel Celeron N2830 is de hardware bescheiden te noemen. De processor heeft voldoende rekenkracht om simpele taken uit te kunnen voeren zoals internet, het afspelen van audio/video, office en lichte spelletjes. Verder heeft de computer een Intel HD Graphics die vergelijkbaar is met een HD2500 (mobile) gpu en single channel 4GB DDR3L RAM.
Ondanks de (op papier) relatief trage HDD start de laptop wel erg snel op. vanaf het opstarten naar het bureaublad duurde nog net geen 25 seconden.
Let op! Het opstarten was zonder bloatware en zonder additionele programma's* die tegelijk opstarten tijdens het aanzetten van de computer.
*Daar is de virusscanner (AVG) niet bij meegerekend.

Dankzij de Bay Trail processor is de laptop ook erg stil te noemen. Ondanks ik geen zware programma’s heb gedraaid heb ik de ventilatie niet of nauwelijks gehoord, pas wanneer je je er echt op concentreert merk je het pas dat er een ventilator in zit.

Bij de 320GB HDD heeft Lenovo een D: partitie aangemaakt van 20GB voor de drivers en andere programma's (mogelijk de bloatware), al nemen de drivers minder dan 1GB in beslag. Voor de gebruiker is na de windows 8.1 installatie ongeveer 270GB beschikbaar.

De accuduur is, zeker voor deze prijsklasse, goed te noemen. Bij normaal gebruik moet een accuduur van 5 uur realistisch zijn. Dit kan natuurlijk per gebruiker verschillen; ik heb de laptop op een volle acculading kunnen opruimen van oude bloatware, nieuwe verse programma's erop gezet en verder de desktop ingericht, samen met een beetje internet en muziek luisteren tussendoor. Bij dit gebruik heeft de laptop het zo'n 4 uur uitgehouden voordat deze weer aan de lader moest.

Conclusie:
Op het moment van schrijven is de Lenovo G50-30 ¤279,- en voor dat geld krijg je een goede laptop terug. De lage prijs is waarschijnlijk vooral te danken aan de Intel Celeron processor die op de Bay Trail architectuur is gebaseerd. Toch is de laptop niet traag te noemen, binnen 25 seconden is het apparaat opgestart en geschikt voor simpele allerdaagse taken.

Daarnaast is de laptop ook goed mee te nemen, de behuizing is stevig en de laptop is slank genoeg om in de gemiddelde laptoptas te passen. Een accuduur van gemiddeld 4 tot 5 uur is ook zeker niet mis in deze prijsklasse.

Het is natuurlijk te verwachten maar het beeldscherm doet geen wonderen, de Lenovo moet het doen met een simpel TN paneel met brakke kijkhoeken. Een ander negatief punt is dat het toetsenbord een beetje mee veert bij het typen. Al is hier alleen sprake van rondom de ‘G’ toets.

Persoonlijk vindt ik dat negatieve punten geen dealbreakers zijn. Het zijn namelijk onderdelen die je kan verwachten in deze prijsklasse. Anders dan dat heeft de Lenovo G50-30 een erg goede prijs-kwaliteit verhouding!

Vragen en op/of aanmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom!

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad G50-30 (80G0008VNX)?

Dank voor de review! Ben zelf aan het kijken naar een laptop voor mijn vader die net begint met het ontdekken van computers. Denk dat ik voor deze Lenovo ga.
Graag gedaan! Vergeet alleen niet de Superfish malware te verwijderen voordat je h'm doorgeeft aan je vader, mocht het nog op de laptop staat als je hem koopt. En natuurlijk de rest van de bloatware, maar dat is niet te missen. ;)
Zeker, zal de laptop even 'digibeet proof' maken voor mijn vader en hem zo goed mogelijk beveiligen. Ik ga de laptop vanmiddag ophalen. Ben benieuwd.