Specificaties 3,3" scherm met 16GB opslag - Bekijk alle specificaties

Cowon iAudio S9 16GB Zwart Review

roland83 6 april 2011, laatste update op 6 april 2011, 10.260 views

Cowon iAudio S9 16GB Zwart

Pluspunten

• (op volgorde van belangrijkheid:)
  • waanzinnige geluids- en beeldkwaliteit
  • vele bestandsformaten
  • kwaliteit en mogelijkheden equaliser
  • batterijduur
  • snelheid
  • krasvast scherm
  • vormgeving

Minpunten

• (op volgorde van belangrijkheid:)
  • interface niet overal even logisch, sommige dingen echt irritant
  • derdepartijsoftware nodig voor echt gebruiksgemak, maar gaat ten koste van stabiliteit
  • hardkeys doen niet altijd wat je verwacht
  • erg onhandige plaatsing resetknop en microfoon
  • plastic oogt goedkoop

Geluidskwaliteit Score: 5

Update 2009-12-31: Een paar dingen waren niet actueel meer, dus die heb ik aangepast. Nog steeds blijft staan dat een eventuele nieuwe mp3-speler van heel goede huize moet komen om deze bij te benen of te overtreffen. En alleen een groter scherm telt dan niet.

Update 6 april 2011: Ik gebruik de speler nog steeds naar volle tevredenheid, alleen tegenwoordig in combinatie met een Sennheiser IE 8. Een topkoptelefoon die hoort bij de geluidskwaliteit van deze S9. Ik heb een vergelijking met een iPod Touch toegevoegd, en de hele review nog eens nagelopen.

Waarom de S9?

Iedereen lijkt tegenwoordig met een iPod rond te lopen, misschien omdat het hip is? Ik heb me hier altijd van weerhouden en heb twee andere merken geprobeerd. Hiervoor heb ik korte tijd een Sandisk Sansa Clip gehad, en voor het "echte" werk had ik een Creative Zen Vision:M (staat niet (meer) in de Pricewatch). Die laatste was eigenlijk prima, maar de geluidskwaliteit was niet helemaal geweldig. Zeker niet in verhouding met de beloofde kwaliteit van de S9. En zoals het vaak gaat met dit soort gadgets: het was ook een beetje een impulsaankoop... De belangrijkste argumenten om deze speler te kopen, waren de kwaliteit van het geluid en het beeld, in combinatie met een sierlijke vorm en een geweldige batterij. Inmiddels heb ik de speler bijna een jaar, en de belangrijkste argumenten zijn meer dan waargemaakt.

Na ruim 2 jaar gebruik ben ik nog steeds helemaal tevreden. Ik heb genoeg concurrenten gezien, en ook Cowon zit niet stil. Deze speler is inmiddels ongeveer opgevolgd door de Cowon J3. De J3 biedt eigenlijk niets extra's of beters dan deze S9. Ook vind ik de S9 stijlvoller en mooier dan de J3. Wel heeft Cowon de D3 aangekondigd, en o wat kan die veel. Die kan zelfs full hd-video afspelen. Maar volgens Pocketables is dat apparaat tergend traag, en ondersteunt het geen gapless playback. Jammer.

Het apparaat zelf

De Cowon S9 is vrijwel even groot als een iPod Touch, de S9 is iets smaller en hoger, en iets dikker in het midden. Het is gemaakt van plastic, waardoor het opvallend weinig weegt en helaas een beetje goedkoop oogt. De voorkant is glanzend zwart, met het display in het midden. Het display is overigens krasbestendig. Ik heb de speler gewoon in mijn jas/broekzak en gebruik hem vrijwel elke dag. Het scherm bevat inmiddels 3 kleine krasjes van nog geen millimeter per stuk, en zijn alleen waarneembaar als je het scherm laat spiegelen in een lamp. Een van de krasjes is tijdens een film wel zichtbaar, en zit een beetje in de weg links bovenin het scherm. Het is alsnog beter dan heel veel krassen, in het algemeen vind ik het scherm dus heel goed! De achterkant is verkrijgbaar in twee kleuren: Chrome Black en Titanium Black. Chrome Black is hetzelfde glanzende zwart als de iPod heeft, en Titanium Black is wat je hier op de foto's ziet. Het ziet eruit als koffiebruin, en ik vind het zelf erg mooi en discreet, zeker vergeleken met glanzend zwart.

Aan de bovenkant zitten hardkeys voor play/pause, volgende en vorige track en het volume. Aan de onderkant zit de koptelefoonaansluiting in het midden, die wordt geflankeerd door de usb-aansluiting en de aan-uitschuifschakelaar. De koptelefoonaansluiting is niet handig geplaatst als je een koptelefoon met een haakse plug hebt, die plug zit altijd in de weg, de knoppen bovenop zijn wel handig. Op de achterkant zitten tenslotte de microfoon en de resetknop. Die zitten gevaarlijk dicht bij elkaar, ik zie mezelf een keer de microfoon kapot prikken als ik wil resetten.

Dan het scherm: het is een 480x272 AMOLED-aanraakscherm, dus met de resolutie zit het wel goed. Bij AMOLED zijn pixels zelf een lampje, waardoor ze alleen oplichten als er iets anders dan zwart weergegeven moet worden. Bij een TFT is dat net andersom: het beeld is altijd licht en wordt donker gemaakt door de pixels. Dus is zwart op een AMOLED altijd zwart, en dat is echt verbazend mooi. Het TFT-scherm van mijn Zen Vision:M was al niet slecht op dit gebied, maar dit overtreft het nog een eens. Vergelijk het met een gewone LCD-tv en de nieuwste LED-tv's. Verder verbruikt het AMOLED-scherm weinig stroom door het ontbreken van een grote bouwlamp als in een TFT. De aanraakgevoeligheid van het scherm valt een beetje tegen. Je moet soms harder drukken dan je denkt dat nodig is. Het helpt wel als het scherm niet vol zit met vette vingers. De speler flipt als je meer dan 1 vinger gebruikt, maar het is dan ook geen multitouchscherm.

De batterij belooft 50 uur muziek en 11 uur video te geven voor het apparaatje uitgaat. Ik heb het niet precies geteld, maar het benadert de werkelijkheid wel. In elk geval heb ik nog niet gemerkt dat de batterij onverwachts uitviel. Het maakt wel veel uit of het scherm aan staat, want muziek luisteren met het scherm aan houdt ook na 11 uur wel op. Opladen gaat enkel via usb, met -- uiteraard -- een unieke kabel, wat prima snel gaat (2-3 uur). Ook na ruim twee jaar (!) is de batterij nog altijd even goed.

Geluid- en beeldkwaliteit

Over het beeld heb ik het al even gehad: het is werkelijk verbluffend mooi. Foto's en video komen zo echt tot hun recht, ik kijk liever een film op dit kleine schermpje dan op het grotere scherm van mijn laptop (bijvoorbeeld in de trein). Tegenwoordig wordt in Androidtelefoons van Samsung nog wel gestrooid met AMOLED-schermen, en ook HTC heeft er een paar. De beeldkwaliteit van die schermen is hetzelfde, al hebben die nog een hogere resolutie (800x480). Toch zijn dat telefoons, waarbij de batterij veel sneller leeg gaat als je films gaat kijken. De S9 ondersteunt XviD, DivX en WMV (7/8/9)-video, zodat je vrijwel elke gedownloade/geripte film zo kunt afspelen zonder eerst te moeten converteren. Dat is ideaal! Ook ondertiteling wordt ondersteund, in het srt-formaat.

Het geluid is daarbij natuurlijk ook minstens zo belangrijk. Wederom heeft Cowon hier goed zijn best gedaan, geluid klinkt fantastisch. Ik gebruik nu een Sennheiser IE 8 hoofdtelefoon, onder het motto: bij een goede versterker hoort een goede koptelefoon. Met alle geluidstweaks uit klinkt muziek al erg goed. Je zit nog net niet middenin de zaal als je naar een live-opname luistert, maar het komt dicht in de buurt. Het geluid komt goed gebalanceerd uit de speler.

De equaliser is ook geweldig. Geluid vervormt niet, en wordt ook niet zachter als je aan de equaliser gaat draaien. Ook als de bass op stand 12 staat (dan wil je er alleen niet meer naar luisteren, omdat je hoofdpijn krijgt van de bass). Ook bij schofterige volumes (dit ding kan hard!) vervormt het geluid niet. Maar goed, ook de koptelefoon gaat schofterig hard. En niet alleen bass, maar ook de andere tonen zijn goed vertegenwoordigd. De equaliser is natuurlijk vaak niet nodig, maar het is wel fijn om een nummer met flinke beats met extra basversterking goed te kunnen beluisteren. Ook hier is weer een keur aan geluidsformaten: mp3, wma, ogg, wav en flac (!). Flac is voor de geluidsfreaks geweldig, ik hoor zelf geen verschil tussen mp3 320 kbps en flac (heb een blinde test gedaan). Misschien horen anderen het wel.

Bediening en snelheid

Tot nu toe alleen maar positieve punten.. Maar toch geen 10 als eindcijfer. Dat zit volledig in de bediening. Het apparaat kun je volledig met het touchscreen bedienen. Dat gaat prima, maar het is lang niet perfect zodra je de hardkeys erbij betrekt. Bijvoorbeeld doen de volumeknoppen en de playknop alleen wat je verwacht als je in het muziek- of videomenu zit. In de muziekbibliotheek werken ze respectievelijk als scrollknoppen en als knop-zonder-functie. En dit komt vaker voor. Ook zijn sommige symbolen niet al te duidelijk: je wilt iets verwijderen (met het kruisje), en krijgt dan een rondje en een kruisje voor je kiezen als "ja" en "nee" respectievelijk. Pas als je de handleiding hebt gelezen, kom je hier achter. Ik ga verder niet alles opsommen, er zitten meer van dit soort rare dingen in. Er is aan te wennen, maar hier is gewoon niet genoeg over nagedacht. Het is ook op te lossen door een custom user interface te installeren (zie verderop).

De snelheid is wel goed genoeg. Menu's werken behoorlijk soepel en snel, er hoeft niet nagedacht te worden als je een lijst van 1000 nummers opvraagt en scrollen werkt prima. Foto's laden gaat ook vrij snel, een 10 megapixelfoto is in 2 seconden geladen. Hierna kun je zonder vertraging zoomen en scrollen. Deze speler heeft geen limiet op de bestandsgrootte of het aantal megapixels. Je merkt alleen dat een grote of kleine foto verschil maakt in de laadtijd.

Video's die groter zijn dan het scherm worden keurig verkleind, en starten zonder vertraging op. Dus geen Loading... (zoals elke Archos-speler heeft!) als je op een film klikt, gewoon meteen kijken vanaf het punt waar je vorige keer gestopt bent. Dit wordt per video onthouden.

Uitbreidingen

Wat verder opvalt is dat er geen uitbreidingsmogelijkheden zijn. Je kunt bijvoorbeeld geen SD(HC)-kaart erin stoppen. Dus blijft de 16 GB over, wat in een tijd van hd-video niet erg veel is. De speler is dan ook niet bedoeld voor hd-video, maar dan nog. Ook voor de hele muziekcollectie is niet genoeg ruimte, je zult moeten kiezen wat je wel en wat je niet op de speler zet. Het is niet heel erg, maar je moet er rekening mee houden. De "opvolger" Cowon D3 kan dit overigens wel, net als elke smartphone.

Firmware en uitgebreidere user interface

Cowon heeft in de laatste twee jaar 14 firmware-updates uitgebracht, de laatste versie is nu versie 2.53. Vooral in het eerste jaar zijn er heel veel verbeteringen doorgevoerd: niet alleen bugfixes maar ook toevoegingen in functionaliteit. De zeer knullige CoverFlow-variant van foto's is vervangen door een betere, al is deze nog altijd niet vergelijkbaar met Apple's CoverFlow. De speler kan WMV 7 en 8 nu ook spelen, en flac en mp3 wordt nu gapless afgespeeld. Dit houdt in dat tussen twee opvolgende nummers geen hoorbare overgang zit. Voor flac werkt het beter dan mp3, maar dat komt ook doordat mp3 het zelf slecht ondersteunt. Verder zijn er verbeteringen in ondertitels en bluetooth-ondersteuning, en er zijn een paar equalisersettings bij gekomen. De snelheid is in het algemeen enorm verbeterd ten opzichte van eerdere versies.

De interface van de speler is gemaakt in Flash 7 (ja, oude versie :S), en je kunt je eigen menu's maken mits je genoeg kennis van Flash hebt. Zo kun je bijvoorbeeld een achtergrondplaatje in je menu maken ofzo, of nog uitgebreider te werk gaan. Een fanatieke gebruiker genaamd Claw heeft zijn eigen user interface gemaakt: Claw UI, die je over de bestaande UI heen kunt plaatsen. Dit voegt enorm veel toe: de kleine irritaties als een niet-werkende playknop in het hoofdmenu zijn weg, en alles in de interface is door de gebruiker aan te passen. Zo kun je zelf je speler naar wens maken. Het is niet altijd even stabiel (een tijdlang wilde de speler alleen maar uitgaan met de resetknop), maar inmiddels is de nieuwste versie wel stabiel (genoeg). En als je die foefjes niet wilt, dan installeer je het niet. Ik kan zelf bijna niet meer zonder.

Vergelijking met een iPod Touch

De iPod Touch kun je denk ik zien als een van de grootste concurrenten van de Cowon S9. De apparaten kosten ongeveer evenveel, en kunnen allebei muziek en video afspelen.

Qua hardware is het duidelijk: de iPod wint. De iPod heeft een degelijke uitstraling, hij weegt wat meer en de achterkant is gemaakt van aluminium. Dit aluminium is niet erg krasbestendig helaas, maar het plastic van de S9 is dat ook niet. Op beide apparaten zit een eigen usb-aansluiting, dat is allebei onhandig.

Bij het beeldscherm en de geluidsweergave is het precies andersom. De S9 biedt een keur aan audio- en videoformaten, de iPod kan alleen Apple's eigen videoformaat afspelen. Voor de iPod moet je dus alle video's eerst converteren, bij de S9 hoeft dit niet. De geluidskwaliteit heb ik niet blind vergeleken, maar de geluidskwaliteit van de S9 wordt overal als superieur gezien. De equaliser van de S9 is hoe dan ook beter, zoals hierboven al aangegeven. Waar het geluid van de iPod vrij vlak blijft, wordt dat van de S9 enorm bijgewerkt door de equaliser en de geluidseffecten. En hoeft dat allemaal niet, dan is er niet heel veel verschil. De S9 is iets preciezer in de weergave van geluid.

Op de iPod kun je applicaties installeren, en spelletjes spelen bijvoorbeeld. Dit kan op de S9 allemaal niet. Ook is de g-sensor en het snelheidsgevoel van de iPod veel beter. De S9 is sinds de laatste firmware-update weer iets sneller geworden, maar het haalt het nog niet bij de iPod Touch.

De Cowon S9 kan veel meer op het gebied van beeld en geluid, en doet dat ook beter dan de iPod Touch. De iPod Touch biedt veel meer op het gebied van applicaties, en de bediening daarvan is in het algemeen soepeler.

Deze speler biedt veel waar voor zijn geld. Hij is compact, heeft een krasvast scherm en een waanzinnige beeld- en geluidskwaliteit. De gebruikersinterface had beter gekund, maar dat is opgelost zodra je (derdepartij)-software installeert. De standaardfirmware werkt prima, maar heeft genoeg eigenaardigheden waaraan je moet wennen. En sommigen zijn ronduit irritant. Maar dat weegt niet op tegen de voordelen, en ook niet tegen de niet misse som geld die je ervoor moet neertellen. Ik ben dus heel tevreden!

De meeste smartphones bieden tegenwoordig dezelfde functionaliteit als deze Cowon S9. De S9 biedt echter een veel betere geluidskwaliteit. Je moet zelf bedenken of je daarvoor een aparte speler wilt aanschaffen, want hij kost toch ongeveer 200 euro.
Vergelijk eens het volgende: een 7.1 versterker, inclusief radio, cd-speler en surroundset, wat samen hetzelfde kost als alleen een goede 2.0 versterker en losse cd-speler, waar je nog goede luidsprekers bij moet kopen. Die laatste combinatie biedt minder mogelijkheden, maar een betere geluidskwaliteit dan de eerstgenoemde set. De eerste set kun je zien als de smartphone, en de laatste set als de Cowon S9.

Heb jij ook een Cowon iAudio S9 16GB Zwart?

Hebbe, hebbe, hebbe :9~ . Prima review.
Ik heb toch nog een paar vraagjes na deze review (en andere reviews):
1. Welke firmware heb je erop staan, versie 2.09?
2. Resume werkt niet? Hoe moet ik dat precies zien? als je het nummer pauzeert en dan naar het hoofdmenu gaat dat hij dan weer van het begin begint of dat hij bij het uit- en aanschakelen het nummer weer vanaf het begin afspeelt? In de review van anythingbutipod.com lees ik er niks over?
3. Werkt de bijgeleverde software goed om HD films (*.mkv) om te zetten naar een formaat voor de S9?
4. Er zit dus geen oplader voor het netstroom bij? Zou dit mogelijk zijn met zo'n standaard usb>netstroom oplader, oftewel heb je de mogelijkheid om dat te testen?

Ik heb op dit moment de Cowon D2 waar ik heel tevreden mee ben maar ik heb sterke twijfels om deze te gaan verkopen en de S9 te gaan kopen (dat scherm :9~ )... Mag ik jaloers zijn op jou? :9

[Reactie gewijzigd door WhiteRaver op 4 maart 2009 22:44]

BIj deze de antwoorden op je vragen:
1. Ik heb firmware versie 2.08. Blijkbaar gaan firmware-updates snel: toen ik hem kreeg (januari) had het firmware 2.05, ik heb zelf 2.08 gedownload en nu dus 2.09. Ga ik misschien uitproberen.
2. Als je een nummer op pauze zet, en wacht tot het apparaat vanzelf in slaapstand gaat (iets met stroombesparing), dan wordt vergeten waar je het op pauze hebt gezet. Als je hem weer aanzet, begint 'ie dus weer aan het begin van een liedje. Hoogst irritant, bijvoorbeeld als je even de telefoon moet aannemen.
3. Geen idee. Ik heb nog geen hd-films uitgeprobeerd. Ga ik nog wel doen.
4. Er zit enkel een usb-kabel bij. Het apparaat laadt prima op met een usb -> ac adapter (geprobeerd).

Je mag zeker jaloers zijn ;) De D2 is een prachtig apparaat, maar met een regulier TFT-scherm. En omdat er ook nog een aanraaklaag op zit, heb je last van de inkijkhoek en van niet megaheldere kleuren. Dat is op de S9 veel beter. Maar de S9 is wel veel gevoeliger voor vingerafdrukken.
Dank voor de antwoorden.
Ik vind het ook een enorme misser dat de resume niet goed werkt, dat weerhoud me er nog van om 'm te kopen eigenlijk, luister zelf naar liedjes van gemiddeld een uur (livesets) en om dan elke keer weer terug te zoeken waar ik was heb ik geen zin in :Y) . Nu bedenk ik me daarop ineens nog een vraag.
Werkt de resume wel goed bij films? Die werkt toch voor elke film apart, iedere film gaat precies weer verder waar hij was gebleven?

Twijfels...

[Reactie gewijzigd door WhiteRaver op 5 maart 2009 18:18]

Ik heb nog even goed gekeken naar het instellingenmenu, het blijkt dat resume voor muziek en video apart in te stellen is. Het zit echter nogal verborgen. En standaard staat het voor muziek uit en voor video aan.

Samengevat: resume werkt dus wel. Zowel voor muziek als video.

Geeft dit nou aan dat ik niet goed heb opgelet, of dat het menu niet duidelijk genoeg is? Of misschien allebei.... :)

[Reactie gewijzigd door roland83 op 9 maart 2009 00:48]

Alsof een }:O de interface + menu's heeft gemaakt... Ik vond het al zo vreemd dat zo'n prachtige Cowon machine geen resume had. Helemaal raar eraan vind ik dan dat het standaard uit staat voor muziek en aanstaat voor films. Welke }:O heeft dat bedacht?
Grandioos dat je 't nog even opgezocht hebt, nu heb je er zelf ook nog wat aan :Y) .

Ik wacht nog een paar weken met kopen want ik hoop stiekem dat er een 32GB versie komt in zo'n korte tijd wat waarschijnlijk niet zo is of dat de prijs nog wat zakt.

Heb je misschien ook nog HD *.mkv films geprobeerd om te zetten? Ik ben een lastige...

[Reactie gewijzigd door WhiteRaver op 9 maart 2009 20:28]

Ja, dat menu blijft raar. Maar het went wel, ik druk inmiddels nog maar af en toe op de verkeerde knop.

Ik weet zeker dat de 32 GB versie echt nog wel op zich laat wachten, de 16 GB heeft al zo lang geduurd. En zie ook maar eens aan een Chrome Black 16 GB versie te komen, ik ben nog geen (internet)winkel tegengekomen waar ze die hebben. De prijs zou nog wel kunnen zakken, maar dat duurt ook nog wel een tijdje, aangezien het apparaat zo nieuw was. Mijn Creative Zen Vision:M was 369 euro nieuw, een half jaar later was ie 300. En 3 jaar later) nog maar 180.

HD-films heb ik nog niet geconverteerd, aangezien ik de cd van Cowon nog niet uit de doos heb gehaald. En ik ga morgen op vakantie, dus ik zie het er voorlopig ook niet van komen (helaas).
De review is een beetje aangepast naar actuelere ervaringen, nieuwe potentiele kopers kunnen hem beter nog een keer lezen :+
Beste Maarten

Als je tegen mij als eigenaar van dit pracht apparaat zou vragen waarom hij niet veelzeidig is, is dat simpelweg omdat hij niet zoals de Ipod Touch een veelzijdigheid aan apps, en wifi internet ondersteund. Eigenlijk is dit apparaat muziek, video, thats it, maar die muziek en video zijn dan wel superieur. Maar mag ik voordat je deze aankoop doet erop wijzen dat er een soort van geupgrade versie van de Cowon S9 uitkomt welke de naam Cowon J3 heeft. Deze bied dacht ik wel browser support en flash 8 inplaats van 7 waardoor de interface soepeler zou zijn, EN hij heeft een SD slot welke in je library wordt geintegreerd.
Dit is inderdaad de reden dat ik veelzijdigheid maar 2 sterren heb gegeven. Het apparaat doet wat hij belooft, maar er zijn concurrenten die voor dezelfde prijs meer functionaliteit bieden. Met de iPod Touch natuurlijk als bekendste voorbeeld. De S9 biedt ook wel Flash, maar zoals al veel vaker op T.net is gemeld, is Flash op mobiele apparaten gewoon langzaam. En dat is het hier ook.

De Cowon J3 belooft ook heel wat. Flash 8 is leuk, maar we zitten inmiddels wel aan Flash 10. En ik geloof best dat mobiele apparaten Flash 10 al helemaal niet kunnen eten. Het enige waar ik echt over kan vallen is de schermresolutie. Het scherm heeft net als die van de S9 een resolutie van 480x272, maar de J3 heeft een veel grotere diameter. Er zijn tegenwoordig smartphones met een grotere pixeldichtheid. Ter vergelijk: 800x480 op 3,7" (HTC Desire, AMOLED) en 480x360 op 2,4" (BlackBerry Bold 9700, LED TFT).
Mooie review en goede onderbouwing. Ik heb zelf de D2 van Cowon, en ik moet zeggen, geluidskwaliteit is inderdaad zeer goed, dus dat zal met deze ook wel zo zijn (weet het, generalisatie, maar toch, Cowon heeft niet voor niets een goede naam). Ik moet het dan wel doen met oordopjes die een fractie kosten van de jouwe: de Sennheiser CX300.
De Sennheiser CX300 is ook zeker geen straf, die heb ik voor mijn IE7 gehad. Maar de mijne ging kapot, er kwam geen bass meer uit (en ik had de juiste siliconendopjes gebruikt).
Mooie review, mooi compleet.

Ik kan achter je schrijven staan, degene die ik zelf heb ervaar ik dezelfde kleinde eigenaardigheidjes mee.
Verder een heerlijk apparaat, welke in combinatie met mijn Phonak's PFE heerlijk klinkt!
Het is een prachtig apparaat maar wat ik toch wel zonde vind is dat Cowon geen spelers op de markt heeft gezet met wat meer opslagruimte, voor dit geld heb ik een tijdje terug een Ipod classic 80GB gekocht en die zit nu al vol. Als Cowon nu gewoon 200GB in dit design weet te proppen hebben ze aan mij een nieuwe klant :) verder goeie review, kan me voorstellen dat je dit speeltje niet zo gauw laat liggen!
Ik snap wat je bedoelt, mijn Creative Zen Vision:M had 30 GB en dat is echt lekker veel. Al zat ie uiteindelijk natuurlijk toch wel vol. Dus 16 GB is een achteruitgang, het is wachten op de 32 GB versie. Cowon heeft daar nog niets over bevestigd.

Misschien is deze wat voor jou: de Archos 5. Met 250 GB :D Ik ben wel heel benieuwd hoe dik en zwaar dat apparaat is, en hoe lang (lees: kort) de batterij meegaat.
"Opladen gaat enkel via usb, met -- uiteraard -- een unieke kabel, wat prima snel gaat (2-3 uur)."

Dus geen AC-adapter erbij net zoals de D2 heeft?
Nee, die zit er niet bij. Zie mijn reactie op WhiteRaver hierboven.
Okeej.

Maar werkt dus wel :)
Ik heb nu versie 2.09 erop gezet, waar niet heel veel noemenswaardige wijzigingen in zitten t.o.v. versie 2.08. Wel merk ik dat het draaien van het beeld (afhankelijk van de g-sensor) langzamer lijkt te gaan. Als in: het apparaat reageert iets minder snel dan in versie 2.08. Ik ga 2.08 dus nog wel terugzetten en zien of het echt zo is en niet alleen maar zo lijkt.
En inmiddels is 2.10 beta uit, waar dit keer wel een aantal noemenswaardige toevoegingen in zitten. Onder andere kun je je eigen menu samenstellen met widgets, zoals Mac OS X een dashboard heeft. Er zijn een aantal widgets meegeleverd, onder andere 1 met alle functies op een rijtje (zeg maar het standaardmenu verkleind), een play/pause knop (de hardkey doet niks in het menu, remember?), een grote recordknop, en zo nog meer. Ideaal dus, alles wat je wel goed kunt gebruiken bij elkaar.

Het probleem van de vertraagde draaiing van het beeld (zie mijn post hierboven) lijkt ook voorbij. Ik heb het er net opgezet, dus ben nu nog een beetje "jeej, blij, nieuw" etc, dus ik ga nog even alles grondig uitproberen.
Ik heb de Cowon S9 (16GB chroom/zwart) nu ook 1,5 week 8-) ! Wat een prachtig apparaat, voldoet zeer goed aan mijn verwachtingen die ik mede heb gecreŽerd dankzij jou review, bedankt O+ .
Zelf heb ik er ook na een paar dagen firmware versie 2.10b erop gezet en die werkt zeer goed. Niet dat 2.08 slecht was, maar wilde ook eens die widgets uitproberen. Die draaiing van het beeld is minimaal sneller geworden voor mijn gevoel. Cowon kennende komen er nog wel een aantal verbeteringen/nieuwe dingen in aankomende firmware. Zo kunnen ze het apparaat alleen nog maar beter maken.
Ik ben blij :Y) . Zo blij dat ik er ook een review voor ga maken (nu nog objectief blijven).

[Reactie gewijzigd door WhiteRaver op 31 maart 2009 11:14]