Speedlink Medusa 5.1 Pro Gamer Review

SouLLeSSportal 23 maart 2009, laatste update op 27 maart 2009, 2.008 views

Speedlink Medusa 5.1 Pro Gamer

Pluspunten

• mooi afgewerkt, draagtasje erbij
  • lange kabel, dus ook handig voor op de bank
  • goed geluid kan ook erg hard zonder vervorming
  • forcefeedback ingebouwd bij zware bas

Minpunten

• volumebediening is zeer matig afgewerkt en voelt goedkoop aan
  • irritante toon wanneer de headset aangesloten is met usb adapter
  • vrij zwaar, vrij groot en past bij mij niet helemaal goed
  • iets te ondiepe oorschelpen
  • forcefeedback kan afleiden tijdens games of muziek luisteren

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 3
Een stapje omhoog
Aangezien ik veel gebruik maak van mijn pc om te gamen en ook veel online game, werd het tijd een goede headset aan te schaffen waarmee je ook nog leuk naar films en muziek kon luisteren. 5.1 surround sound was dus een must have.
Hier zijn er niet zo heel erg veel van op moment van aanschaf maar er was toch genoeg keuze. Ik heb zelf ook de Zalman 5.1 headset maar die is al wat minder aan het worden en doet zijn werk bij mijn ouders thuis als ik daar ben. Ik moet zeggen dat die ook zeer goed zijn werk doet voor wat hij heeft gekost, maar daar gaat deze review niet over.

De setup waarmee hij gebruikt zal worden, verpakt in een antect p182 kast:
gigabyte p35 ds3r
e6750
8800gt
auzentech xplosion cinema 7.1 geluidskaart
4 gig g-skill ram
samsung syncmaster 2232
seasonic s12 II 550 watt

Na een korte tijd rond te hebben gezocht op internet viel mijn oog op de, voor mij toen nog, onbekende speedlink headset. Ik ken speedlink wel van de netwerkonderdelen maar dat ze ook headsets maakten wist ik niet.

Zo op het oog leek het een hele mooie headset met de features die ik zocht:
5.1 surround voor gamen en films.
goede boxen
oorschelpen die het geluid van buiten afschermen

Bestellen maar!
Zo gezegd zo gedaan en even later was de bestelling gedaan!

Een weekje later stond er een zwart oranje busje van tnt voor de deur om het goede nieuws te brengen en tevens mijn gloednieuwe headset af te geven na een krabbeltje.

Verpakking
In de bruine doos waarin het werd afgeleverd zat de verpakking en dit zag er al leuk uit, eenvoudig maar duidelijk zag je wat je kon verwachten. De degelijk verzegelde doos was snel open en een ogenblik later zag ik een ietwat verassende inhoud. Er zat niet alleen een headset maar tevens een draagtas bij waarin hij keurig ingepakt zat.

NIet verwacht maar toch altijd handig mocht je veel naar lanparties gaan of de headset zou willen opbergen. De headset kan je zo opvouwen dat de ene oorschelp boven de andere zit en zodoende zo min mogelijk ruimte in neemt. Er zit ook nog een mooi rood lintje omheen gestrikt. Leuk detail maar vrij nutteloos verder. Geeft wel aan dat het door mensenhanden ingepakt is want een machine kan dit niet doen.
Helaas kan je zoals al eerder aangegeven hem bijna niet zo netjes meer terug stoppen zoals hij er vanuit de leverancier in is gestopt maar ook iets minder netjes past het nog. net. Aanrader is dan ook het vakje van de kabels wat te tweaken. Gelukkig heb ik geenzins veel baat bij dit tasje dus het is leuk maar verder van weinig nut. snel maar verder naar hetgeen waar het voor is gemaakt, de headset.

Mooi afgewerkt maar niet perfect
Zo op het eerste gezicht is het een zeer mooi afgewerkte headset. De buitenkant is afgewerkt met een soort van grijze mesh die solide en stevig aanvoelt. De binnenkant is gevoerd met een zachte stoffen laag die erg fijn is in tegenstelling tot de meeste rubberen schuim of kunstleer afwerking bij andere (goedkopere) headsets. Verder is dit ook op de hoofdband gebruikt. Deze is degelijk en voelt wederom solide aan. Geen rare geluiden zoals piepen en kraken van de draaipunten zoals ik wel had bij andere headsets.

De microfoon is met een zeer flexibele connectie vastgezet, hij kan makkelijk en eenvoudig in alle mogelijke standen worden gezet. De kwaliteit van de microfoon zelf is redelijk en zal voor vrijwel iedereen voldoende zijn.

De kabel is ook want anders dan anders, er zit een adapter bij die via een usb aansluiting de boel van prik voorziet als je geen usb opening meer over hebt. (niet aan te raden, hierover verderop meer) Daarnaast heb je 5 aansluitingen om de 5.1 + microfoon aan te sluiten.
De kabel van de pc tot je hoofd is trouwens niet minder dan 4 meter! Als je graag films kijkt maar de buren niet wil irriteren kan je hem dus ook prima vanaf de bank gebruiken, mits je htpc dichtbij genoeg staat uiteraard.

Nu de wat mindere punten: de diepte van de oorschelpen is niet zo groot dat je oor er lekker invalt, ze zijn voor mij tenminste te ondiep en ik heb niet de meest gigantische flaporen. Dit kan na een paar uur zeker een onplezierig gevoel geven.
Daarnaast is in mijn geval de headset te groot, ik heb niet zo'n groot hoofd dus wil ik deze goed kunnen dragen, dan doe ik altijd een beaniemuts op zodat de headset wat hoger komt te zitten. Anders gaat deze op de bovenkant van mijn oren hangen en dat klinkt net zo fijn als het voelt. Niet echt fijn.
Dit zijn problemen die je zelf wellicht niet zal hebben dus dat is iets wat ik persoonlijk als minder heb ervaren.
Op de kabel zit op een kleine driekwart meter ook een volume unit voor de verschillende kanalen en een aan/uit knop. De afwerking hiervan is echter zwaar onder de maat, goedkoop, dun en fragiel plastic is wat is gebruikt. Het schuifknopje voor het inschakelen van de headset voelt alsof hij er ieder moment vanaf kan vallen. Het geluid heeft ook nog een probleem maar hierover meer in het volgende gedeelte.

Geluid
Hier komen gelijk de twee belangrijkste punten naar voren die ik heb ondervonden.
Het geluid is erg goed, genoeg bas, hoge tonen worden goed weergegeven en hij kan ENORM hard. Toen ik een film keek met een vriend en ik de hifi set niet aan de praat kreeg, het is een onding van 20 jaar oud, heb ik de speedlink er maar in gestoken en alles op vol opengedraaid op hoop van zege.
Ik stond te kijken dat we gewoon gesprekken op fluisterniveau prima konden volgen!
(dit is natuurlijk niet aan te raden omdat de boxjes in de headset hier niet voor gemaakt zijn)

Een bijkomende feature is een forcefeedbackishe optie op de versterker. Er zit een trilfunctie in de headset die zware bas versterkt met trillingen alsof je vlakbij grote boxen staat. Dat is wel even wennen, vooral tijdens gamen leid het wellicht af. Ik heb het maar op een laag niveau gezet omdat ik de meerwaarde te laag vind tegenover de afleiding. Het kan tijdens games wel de ervaring verhogen, dus ik zet hem meestal op 40- 60%. Met muziek luisteren zou ik hem wel uit zetten. Wel leuk dat ze de feature toegevoegd hebben.

gebruik
Het aansluiten was vrij eenvoudig zoals meestal met een headset. Je moet natuurlijk wel een 5.1 geluidskaart hebben om hem volledig te gebruiken. De headset zelf weegt ook het toch niet echt geringe gewicht van 600 gram(!)
Als je geen usb opening meer over hebt, dan heb je wel een extra netstroomaansluiting nodig, die de usb adapter inneemt. De meeste mensen hebben die wel over maar met veel randapparatuur kan dit een probleem worden en moet je wellicht een verdeelstekker erbij halen. Het is echter zeer af te raden dit te gebruiken ivm met de irritante toon die dit veroorzaakte bij mij!

Het is een mooie en degelijke headset met geweldig geluidsniveau en volume. Een lange kabel kan voor en een nadeel zijn, ik vind het zelf een voordeel omdat het je headset meer mogelijkheden geeft. Er is veel gedaan aan de afwerking van de headset zelf en het is ook een degelijk geheel geworden. Er zijn ook minpunten te noemen en de twee grootste voor mij waren de volumebediening, die is erg matig afgewerkt. Bij mij was er een hinderlijke toon te horen. Er is veel voor te zeggen hoe en wat dat kan veroorzaken dus wellicht ligt dat aan mijn systeem. Daarbij valt de headset erg groot en zal menigeen na verloop van tijd last van de oren krijgen door het hangen erop of dat de oren ingedrukt worden door de iets te ondiepe oorschelpen.
Een klein punt van aandacht, je moet de headset wel uitdoen als je hem niet gebruikt en aangesloten hebt via de adapter, anders verbruikt hij nog steeds stroom en dat zou zonde zijn :)
Ik ben zelf wel blij met de headset, hij doet naast de toon wel wat hij moet doen en hij doet het in mijn ogen ook goed. Met gamen heb je ook echt goed surround sound al verslaat het natuurlijk geen reallife surround setje.

Edit: kleine toevoegingen tav. usb adapter.

Heb jij ook een Speedlink Medusa 5.1 Pro Gamer?

Netjes afgewerkte review.
Als pietlut vast wel wat op aan te merken, maar ik vind het heel informatief!
En fijn om te weten dat er nog foto's aankomen, dat maakt het altijd helemaal af :)

Ik moet zeggen dat veel koptelefoons inderdaad last hebben van het feit dat de oorschelpen net te klein zijn, dan vallen je oren er net niet helemaal in.
Niet echt fijn als je meer dan 3-4 uur achter de pc zit (a.k.a lanparty of gewoon addicted :P).

Daarentegen geeft het je wel een reden om even van de pc weg te stappen, dus uiteindelijk toch wel handig ;)
Volumebediening daarentegen had inderdaad wat beter afgewerkt kunnen worden.
Ik heb de "oordoppen" in mijn handen gehad en vond het jammer dat het zo fragiel leek (in mijn ogen dan).

Interessant, informatief en ook wel leuk om te lezen, leest lekker door.
4 Sterren voor jou en als de plaatjes erbij zitten zou ik een 5e zelfs overwegen.

Wil er nog wel bij vermelden: Heb nu een normale, simpele 5.1 Headset op mijn kop (König nog-wat-dinges) en ik moet zeggen dat ik daarbij al in games een surround sound heb waarmee ik veel kan.
Het is dus niet per sé nodig zo'n setje te hebben, is alleen echt lekker als je veel films en muziek respectievelijk kijkt en luistert.

Veel succes & plezier met je headset!
Weet niet welke type set je heb,
Als het goed is kan je de mic. ook nog los koppelen.
Had hem ook zelf gehad, idd. de volume regelaar is elcheapo ding maar het geluid was gewoon goed.
Verder nette review. _/-\o_
Bedankt voor de reacties, foto's komen deze week, nu 'druk' op stage (A) maar ik heb de doos hier niet zo dus welk type durf ik niet te zeggen, ik heb gewoon de medusa pro gamer gekocht, de grijze oorschelpen versie.

@merethil: de oorschelpen vond je fragiel, ik welk opzicht dan?

Heeft verder niemand last van die toon trouwens?
Nee het totaalplaatje vond ik vrij fragiel.
Met Oordoppen doelde ik op: Grote dingen die je op je kop zet (het geheel dus :P)

Maar ik vond de band zelf tussen de twee oorschelpen net te zwak, naar mijn gevoel.
Kan ook gewoon zijn omdat ik vrij lomp kan zijn, maar ik moet zeggen dat ik het gewoon niet echt lekker vond aanvoelen.
Had beter een verstevigd stuk metaal kunnen zijn.

Hoe dan ook is het wel een mooie headset en de persoon met wie ik praat (die dat ding dus opheeft) hoort mij altijd heel goed tussen de CSS-schoten door, waar 5.1 dus echt van pas komt.
Ik kan hem ook redelijk verstaan, alhoewel ik de microfoon liever iets hoger geplaatst had willen zien.
Maar al met al een goed product en een mooie review ;)
fotootjes toegevoegd! :)

Ik ben er ook achter wat het probleem met de toon was, de usb adapter was de schuldige! niet gebruiken dus, gewoon op je pc aansluiten en je hebt geen last.
Mooie review! :)
Heb deze headset ondertussen al iets van 3 jaar en hij doet het nog steeds goed, zeker een goede koop dus. De lange kabel is mijn geval een nadeel want die ligt altijd op de grond te slingeren en raakt vast aan men bureaustoel waardoor de headset al vele keren op de grond is beland. De grote oorschelpen zitten erg makkelijk maar in de zomer kan je het wel vervelend gaan vinden ivm warmte enzo :P
Had ff op de foto gekeken, maar het is toch een ander type.
Ik had er 1 waar je de mic vanaf kon draaien, was wel handig als je hem niet gebruikte of je kan hem gewoon weg klappen.
Ik had die toon ook tijdens Cod4, en juist bij mij met die usb adapter had ik geen last.
Dacht eerst dat het aan die fragiele volume controle lag, na een tijdtje begon het te kraken het geluid.
Verders was het werken met de mic. subliem, iedereen kon mij goed verstaan.
Tot ik hem liet sneuvelen 8)7
Dank je, hehe nou ja apart igg, het is dus even proberen wat geen toon veroorzaakt :)

Dat van de warmte hou je op zich altijd met zulke headsets, ook in de winter als je de pc kachel aanhebt.
Die kabel kun je toch gewoon met dat klitteband ding in een mooi bosje bij elkaar knopen? heb ik wel en ik vind het prima zo.
Nog even een stukje over de forcefeedback functie toegevoegd. :)