Specificaties Radiogestuurde muis en 800dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech Mouse MX Revolution Laser Cordless Review

Bitbored 25 februari 2009, 680 views

Logitech Mouse MX Revolution Laser Cordless

Pluspunten

• Veel instelmogelijkheden via nieuwe versie setpoint
  • Duimknop als 'halve knop' instelbaar
  • Ergonomisch
  • Goede precisie
  • Duimondersteuning
  • Véél knopjes

Minpunten

• Scrollwiel zit wat los
  • Geen mogenlijkheid tot 'on the fly' gevoeligheid aanpassen
  • Geen extra knoppen aan de rechterzijde
  • Grote voetjes waar krassen in kunnen komen
  • Nogal laag (persoonlijk)
  • Moeilijk om settings te exporteren uit setpoint

Ik vind dat de meeste revieuws over deze muis wat kortzichtig zijn en komen van mensen die zelf niets aan de problemen willen doen, maar er alleen over klagen.

Ergonomie en functionaliteit

Natuurlijk hangt dit af van gebruiker tot gebruiker, en is het even wennen als je een 'gewone' muis gewoon bent, persoonlijk ben ik verzot op de extreem grote duimrest, het zorgt voor een goede grip en voorkomt dat de duim over de muismat sleept.
Ik vind dat ze de muis iets hoger hadden mogen maken, vooral de hoofdknoppen gaan erg naar beneden, wat irritant kan zijn in het begin.

De plaatsing van de duimknoppen is voor mij vrijwel ideaal, maar voor mn zusje is het wat moeilijker, zij heeft immers wat kortere duimen en kan dus niet volop genieten van de functies van deze knoppen, en waarschijnlijk zijn er nog mensen die een te lange/korte/afgekapte/opgegeten duim of iets degelijks hebben en de duimknoppen dus niet kunnen appreciëren.

Wat ik nog mis is een knopje aan de rechterzijde (neen, er zijn nooit genoeg knoppen voor mij O-) )

Precisie

Tja een lazermuis na het jarelange gamen met een medionmuis (verschiet niet, het was nog een redelijk goede, betrouwbare muis waarmee ik veel razer en steelpad gebruikers naar de vergetelheid heb geknald d}> ) maar toch heeft deze muis een mooiere precisie, en vooral een zeer goede acceleratie (een zeer groot minpunt bij de medionmuis, reden van aankoop nieuwe muis), de muis kan wel wat foutjes geven als de accu bijna leeg is.

Vormgeving en bouwkwaliteit

Tja, het moet gezegd worden, een van de grote nadelen : het scrollweel rammelt, dit is opzich niet zo'n ramp, maar voelt een beetje goedkoop aan en kan bij sommige mensen miss. wel irritant zijn.

Een vriend van me heeft ook deze muis, en heb hem daar grondig uitgeprobeerd voor ik er ook een kocht, en ik moet zeggen, ik heb er nog steeds geen spijt van, de muis ziet er ontzettend cool en futuristisch uit en voelt ook zo aan.
De rubberen coating aan de zijkant geeft een robuust gevoel en zorgt voor een goede grip, en de hooglansafwerking waar de accuindicator naadloos in verwerkt zit geeft het een lekker bling effect, maar heeft wel de nijging vuil te worden.
Ook durft vuil zich wel eens ophopen in kleine hoekjes en spleetjes van de muis, vooral tijdens lange gamesessies waarbij gegeten en gefragged wordt tegelijkertijd, maar de muis is makkelijk proper te krijgen voor iemand die niet bang is om met een tandestoker en wat geduld in de spleetjes te koteren.

De glijders zijn volgens mij toch wel vaneen iets mindere kwaliteit , want er ontstaan krassen waar soms wat vuil in blijft hangen, en die niet te goed komen voor de glijacties van de muis (maar persoonlijk heb ik liever wat weerstand dan een muis die je bijna weg kan blazen.
Het feit dat er krassen ontstaan komt volgens mij ook grotendeels door de enorme grote van de glijders.

Drivers en ondersteuning

Tot tegenstelling van wat andere revieuws beweren zijn er wel degelijk zeer veel opties om de knoppen te gebruiken, namelijk door het gebruik van überoptions ,
met deze kleine plugin voor setpoint is werkelijk alles te doen met de knoppen van deze muis, van keybindings tot het afsluiten van je pc (maar wie is nu zo dom om dat op zn muis te zetten), het enige wat ik vind dat ontbreekt is de mogelijkheid om on the fly de gevoeligheid aan te passen en om toetsen te toggelen. Het instellen is via de standaardinterface niet zo handig voor meerdere games, maar door wat plak en knipwerk in de ini files is de klus zo geklaard.

Onder Linux is deze muis ook perfect in te stellen, maar het kost wel wat moeite. Onder andere Revodrive en xvkbd zorgen voor zeer veel mogelijkheden.

Edit: Ondertussen werkt überoptions niet meer, maar is setpoint wel uitgebreid zodat in principe alles nog steeds mogelijk is.

Tja, het gaat om een van de paradepaardjes van logitech, en je betaald hier wel naar, behalve als je ergens een winkel vindt die een foutje heeft gemaakt in z'n prijsdatabase (ik heb deze muis voor ¤50 euro in een winkel gekocht terwijl ze in de meeste winkels nog meer dan ¤80-100 koste, terwijl er nergens iets van "stuntprijs" ofzo stond)

Algemeen

Zowel ik en een vriend van me hebben deze muis al een ruime tijd, en gebruiken ze zeer regelmatig en intens, en we zijn beiden zeer tevreden met deze muis, hoewel er soms wat problemen opduiken ivm connectie als je een plasmabol aanzet (dit is echt af te raden).

Al bij al zorgt deze muis er voor dat ook PC gamers een sterke duim krijgen en niet jaloers moeten zijn op kassers met bodybuilders van duimen door al hun monotone buttonbashen, vanaf nu hebben wij ook getrainde duimen!!!

Accuduur

Inderdaad, deze muis gaat 'slechts' een week mee op een laadbeurt, en je kan de accu jammer genoeg niet verwisselen. Daartegen staat wel dat de muis vrij snel op te laden is via het laadstation. Het duurt ongeveer een kwartier om de muis volledig op te laden.

Levensduur en slijtage

Deze muis is ondertussen, op een externe HDD enclosure na, het oudste randapparaat dat ik nog dagelijks gebruik. Na jaren gemuis zijn er nog steeds geen grote mankementen opgetreden. Het enige dat op te merken is, is dat de rubberen coating na enkele jaren versleten is.

Edit: Wat immature opmerkingen uit de review gehaald.

Heb jij ook een Logitech Mouse MX Revolution Laser Cordless?

Wat ook veel commentaar heeft opgeleverd voor deze muis is het tijdelijk verliezen van de verbinding tussen de muis en de usb dongle.
Ik heb hier zelf ook redelijk wat last van gehad. Ik wist op dat moment niet waar het 1-seconde verliezen van enige reactie van de muis vandaan kwam.

Toen bedacht ik me dat mijn pc onder het bureau staat, en de USB dongle achter in de pc zit. Ik heb nu via een usb hub de dongle op het bureau gelegd. Hiermee heb ik nu totaal geen verbindingsproblemen meer met de muis.

Over het los zitten van het scrollwieltje vind ik op dit moment het enige negatieve van de muis. Free mode heb ik nu standaard uit staan omdat je daarmee niet handig een klein stukje (lees 3-5 regels) kan scrollen. Zelfs mee free mode uit is dat nog niet precies. Bij andere muizen voel je echt wat 'kracht' zetten om het scrollwieltje te laten draaien. Bij deze muis kan je zelfs met free mode uit (dus normaal scrollen) een flinke draai geven aan het scrollwieltje.
Jammer van de laatste alinea. Voegt niets toe aan je review maar maakt hem minder sterk.
"Zelfs mee free mode uit is dat nog niet precies. Bij andere muizen voel je echt wat 'kracht' zetten om het scrollwieltje te laten draaien. Bij deze muis kan je zelfs met free mode uit (dus normaal scrollen) een flinke draai geven aan het scrollwieltje."

Ben je zeker dat je niet automatisch overschakelt naar free mode? (automatisch naar vrijdraaiend)
Nee die optie heb ik met Setpoint uitgeschakeld. Hij schakelt nu niet meer over naar free mode wanneer je op de scroll wiel klikt.

Het scrollwieltje is gewoon een stuk gevoeliger dan andere (oudere) muizen. Je moet er gewoon even leren mee omgaan denk ik :)
namelijk door het gebruik van überoptions
Voor het geld wat je voor een Logitech muis betaalt hoort dit gewoon in de software te zitten
Nou kan aan mij liggen maar imho hoort dit gewoon standaard met de software mogelijk te zijn, en niet door een hack via überoptions of helemaal absurd via een eigen ini file edit, kom op zeg