Specificaties CPU on board - Bekijk alle specificaties

Arduino Uno Rev3 Review

runelaenen 4 augustus 2014, laatste update op 5 augustus 2014, 2.647 views

Arduino Uno Rev3

Ik heb een Arduino gekocht om te gebruiken in mijn robot die ik ga maken om naar FACTS te gaan. Na enig opzoekwerk bleek een Arduino UNO daar perfect voor te zijn.

Pluspunten

• Klein
  • Hackbaar
  • Hééél veel tutorials en handleidingen
  • Heel populair
  • Goedkoop
  • Genoeg I/O pins voor (kleine) projecten
  • Makkelijk te programmeren

Minpunten

• Hééél veel tutorials en handleidingen (te veel?)

Layout Score: 3
Wat is de Arduino UNO?
De Arduino UNO is een microcontroller bord gemaakt rond de ATmega328 chip. Om een simpele vergelijking te maken: de chip is een brein en de rest van de Arduino het lichaam. Met andere woorden: zonder de chip is de Arduino niks, meer je kan ook niet veel met enkel de chip.
De Arduino is een microcontroller en staat dus toe om dingen te berekenen, voelen (aan de hand van extra sensors uiteraard), zichzelf aan te passen en zowat al de rest wat een 'normaal' of 'simpel' bedraad circuit niet kan.
De Arduino is makkelijk om mee te werken. Ik heb nog nooit iets met electronica gedaan, maar de Arduino was echt heel simpel om werkend te krijgen: USB kabel erin en knallen maar! Alles wat de Arduino nodig heeft is stroom en code, en dat is wat het zo makkelijk maakt. Als je veel ervaring zou hebben met chips zou je ook enkel de chip kunnen gebruiken, maar de Arduino maakt het alles ook toegankelijk voor mensen die er (nog) niets van kennen zoals jij en ik.
De Arduino is een heel populair toestel. Het Italiaanse bordje heeft een gigantische userbase op het internet, hierdoor kan je duizenden uitgebreide tutorials vinden, voorbeeld codes, uitbreidingsborden etc... In feite kan je heel veel doen met een Arduino als je kan zoeken, lezen en copy-pasten. Of hoe Erica Naone het op de MIT technology blog schreef: "How a cheap microcontroller is making it possible for anyone to design and build hardware."

Hardware specificaties
Tekst versie mocht bovenstaande tabel offline zijn

Software en Programmeren
Om voor de Uno te programmeren heb je een Arduino compatibele IDE nodig, zoals de standaard Arduino IDE. De software kan helemaal gratis gedownload worden van de Arduino Website. De IDE is handig om mee te werken, heeft ingebouwde compiler en nadat je 1 keer een korte handleiding gevolgd hebt kan je er vlot mee weg. Het programma is echter in Java geschreven en is niet altijd even snel. Vooral de compiler neemt zijn tijd om zijn werk te doen, ook al moet hij maar (maximum) 32KB aan code teruggeven.
Programmas voor de Arduino zijn geschreven in de taal "Wiring", een afgeleide van C. Zoals de rode draad is bij de Arduino kan kennis van C handig zijn, maar kan je perfect als leek beginnen. In de Arduino IDE zitten namelijk heel wat voorbeelden van code, zoals bijvoorbeeld Blink. Blink laat, zoals de naam misschien al een beetje verklapt, een ledje flikkeren.

Kopen
Het aankopen van een Arduino Uno is heel makkelijk en goedkoop.
Ten eerste heb je de officiele Arduino's, die vind je bijvoorbeeld op de officiele Arduino website maar ook op honderden andere webshops in Nederland en Belgie.
Naast de officiele Arduino's heb je ook neppe namaakarduino's. Dit is volledig legaal aangezien de Arduino hardwaree open-source is. Deze (vaak Chinese) klonen kosten vaak nog geen 10¤.
Zelf heb ik een echte en een 'namaak' en ik zou het verschil in werking niet kunnen zeggen.

Heb jij ook een Arduino Uno Rev3?

Leuke review! Ik zou zeggen dat er niet zoiets bestaat als een overschot aan handleidingen en tutorials, natuurlijk is er wel iets te zeggen over de kwaliteit. Die is, volgens mijn ervaring, altijd best goed. Je moet als gebruiker wel goed kunnen filteren en de juiste zoekopdracht uitvoeren.

De taal is overigens "processing" en niet "wiring". Misschien heb je door de overload aan informatie "fritzing" (het grafisch uitwerken van schakelingen met gekleurde draadjes) verward met de taal voor een arduino.
Processing is weer iets anders. Dat is een IDE en een simpele vorm van Java die door een preprocessor wordt omgezet in een echt Java-programma.

Arduino (en Wiring) heeft de IDE van Processing als basis, maar de taal is een simpele vorm van C/C++ die door een preprocessor wordt omgezet in een code die wel de C++ compiler in kan.
Juist, ik wist wel dat ik het op had moeten zoeken. Bedankt!
Oh ik dacht echt dat de taal Wiring noemde. Eens opzoeken dan.
En over het opzoeken van handleidingen: het probleem i dat er vaak verschillende tutorials zijn die dan andere informatie geven tov elkaar en mekaar tegenspreken en dergelijke en dat maakt het niet makkelijker.
Het is ook mogelijk om de Arduino uno via Atmel Studio te programmeren. Dan heb je (naar mijn idee) een veel betere IDE. Zie bijvoorbeeld deze video:
Ook als je op internet zoekt op "Arduino programming Atmel Studio" krijg je genoeg tutorials over hoe dat werkt. Dan heb je gewoon een solide IDE, gebaseerd op Visual Studio. Voor de wat gevorderden is het dan ook mogelijk om in plain C of C++ te ontwikkelen, wat nog meer controle geeft.
Jep ik heb het geprobeerd maar kreeg het niet meteen werkend op mijn pc... En aangezien ik de standaard editor kon gebruiken vond ik het niet erg en heb ik niet verder geprobeerd.
Oke, ik heb het zelf ook nooit gebruikt. Ik gebruik de Arduino dan ook als makkelijk ontwikkelbordje, en programmeer hem gewoon via een externe programmer via Atmel Studio. Dan kan ik C++ gebruiken, en heb ik alle controle over de software.
Basic liefhebbers kunnen evt. ook met Bascom van http://www.mcselec.com en de Arduino aan de slag. Bascom is een vrij uitgebreid IDE, weet programmaruimte efficïent te gebruiken (handig met kleinere ATmel 8-bit avr-controllers) en geeft net wat meer mogelijkheden als het Arduino-IDE om specifieke settingen van controllers in te stellen. Support is helaas stukken minder als voor Arduino, al is er redelijk wat te vinden als je een beetje duits kent.

[Reactie gewijzigd door soldeersnuiver op 24 oktober 2014 00:56]