Tropico 5 Day One Bonus Editie, PC Review

TacoB 25 juli 2014, laatste update op 25 juli 2014, 631 views

Tropico 5 Day One Bonus Editie, PC

Tropico 5 is de opvolger van de naar mijn mening fantastische game Tropico 4. De game draait alleen niet heel solide. Daarnaast is nog een groot aantal minpunten en zijn er een paar slecht uitgewerkte features die een patch nodig hebben.

Pluspunten

• Mooie graphics
  • Tijdperken
  • Nieuwe, gelikte UI
  • Online multiplayer
  • Gebouwen kunnen van upgrades worden voorzien

Minpunten

• Pre-order dlc is zeer matig
  • Gevechten zijn niet handmatig te besturen
  • Beeld bij notificaties is niet uit te schakelen
  • Aanvallen van rebellen vinden te ferquent plaats
  • Weinig gebouwen in vergelijking met Tropico 4

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 2
Besturing Score: 4
Geluid Score: 3
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 4
Never Fear; El Presidente is here!
De afgelopen jaren heb ik met groot plezier de Tropico-serie gespeeld. Ikzelf ben begonnen bij het derde deel, maar naar mijn mening is Tropico 4 toch wel de beste uit de serie. Bij de aankondiging van Tropico 5 was ik eerlijk gezegd een beetje sceptisch, aangezien Kalypso echt keihard aan het werk moest om het vorige deel te overtreffen. We zijn inmiddels een paar patches verder en de game verkeert op het moment van schrijven in versie 1.04.

Tijdperken
Kalypso richtte zich bij de aankondigingen rondom de game en de introductie ervan zich vooral op de verschillende tijdperken die de game nu bevat. Binnen de game zelf worden deze tijdperken 'era's' genoemd, wat natuurlijk het Engelse woord is voor tijdperk. In totaal zijn er vier era's beschikbaar in Tropico 5:
  • Colonial era
  • World War era
  • Cold War era
  • Modern times
In de colonial era begint de speler als gouverneur van een eiland die als kolonie onder de Britse kroon valt. Vanaf het begin zal de speler vier jaar gouverneur van het eiland zijn, maar met behulp van missies en opdrachten die de Britse kroon geeft, kan de periode van gouverneurschap worden verlengt. Het uiteindelijke doel tijdens de colonial era is om minimaal 51 procent 'approval rating' te krijgen van de eilandbewoners.

Om dat percentage te behalen, kunnen spelers verschillende tactieken toepassen als het bouwen van veel wachttorens of het zo goed mogelijk verschaffen van basisbehoeften die in dit tijdperk beschikbaar zijn. Zodra de approval rating de 51 procent heeft geraakt, kunnen spelers zich onafhankelijk verklaren van de Britse kroon. Zodra een eiland onafhankelijk is, vordert het spel naar de world war era. De kroon zal echter niet zomaar een eiland onafhankelijk laten worden; spelers kunnen ervoor kiezen om in de volgende era een schuld af te betalen van 20.000 dollar of een invasie van Britse militairen proberen af te slaan om definitief onafhankelijk te worden. Een leuke feature hierbij is dat als spelers missies dusdanig hebben uitgevoerd dat zij een goede relatie hebben opgebouwd met de kroon, er maar 10.000 dollar hoeft te worden betaald.

In iedere era zal de speler te maken krijgen met verschillende grootmachten. In de colonial era zal dit slechts de Britse kroon zijn, maar naarmate de game vordert komen er steeds meer grootmachten in beeld. In iedere era staan grootmachten centraal, die representatief waren voor dat tijdperk. Zo zijn bijvoorbeeld in de world war era de Axis en Allies aanwezig, en ontbreken de USSR en VS niet in de Cold War era. Elke actie die spelers uitvoeren heeft een effect op de relatie met grootmachten; zo kunnen zij worden uitgenodigd in ambassades die op het eiland zijn gebouwd.

Zodra er een goede relatie is met een bepaalde grootmacht, kunnen spelers er zelfs bondgenoten mee worden. Hoe goed de relatie is met de grootmachten, bepaald voor een groot gedeelte op welke manier het volgende tijdperk wordt ingeleid; zo kunnen er grote schulden moeten worden betaald, of moeten spelers zelfs een militaire invasie afslaan. Maar ook tijdens een tijdperk kan een slechte relatie met een grootmacht ervoor zorgen dat spelers een invasie moeten afslaan. Hoe het zich allemaal afspeelt, ligt in de handen van de spelers.

Het nadeel van het tijdperkensysteem, is dat bepaalde gebouwen pas later beschikbaar komen. Het is logisch dat spelers niet in 1912 al een televisiestation of modern appartement kunnen bouwen, maar bij het neerzetten van woonwijken in bijvoorbeeld de colonial era is het echt een gemis om niet meteen een clinic neer te kunnen zetten, terwijl die in een later tijdperk onmisbaar is. Een manier waarop Kalypso dit gemis nog een beetje heeft proberen aan te pakken is om spelers te mogelijkheid te geven om gebouwen te upgraden. Zo kunnen de karige huisjes uit de colonial era, voor een schappelijke prijs worden omgebouwd tot duurdere huizen in de world war era.

Dat UI
Bij het spelen van de game valt vooral de nieuwe UI op. Het oogt al met al stukken beter dan die van Tropico 4. En van de meest merkbare veranderingen is dat Kalypso ervoor heeft gekozen niet meer direct te laten zien welke eilandbewoners er in een bepaalde woonvoorziening wonen. In plaats daarvan wordt het aantal families dat zichzelf huisvest in het gebouw getoond. Zo geeft een appartementsblok bijvoorbeeld 7/10 weer, wat erop duidt dat er 7 van de maximaal 10 families in het appartementsblok wonen. Al met al geeft dat een rustigere uitstraling bij het bekijken van de basisstatistieken van een woning dan wanneer er een groot aantal gezichten wordt weergegeven. In een apart tabblad zijn de daadwerkelijke inwoners nog wel terug te vinden.

Ook nieuw binnen de UI is dat notificaties nu worden weergegeven met behulp van een picture-in-picutre beeld. Als bijvoorbeeld een transportschip voor 5930 dollar aan goederen exporteert, zal je een close up van de haven te zien krijgen met daarin de mededeling dat er een exportschip met 5930 dollar aan goederen is vertrokken. Het vervelende aan deze notificaties is alleen dat bij mijn videokaart de afstand waarop bepaalde elementen van de game scherp worden weergegeven, enorm omlaag moet zetten om geen framelag te krijgen. Goed, mijn videokaart is de nieuwste niet meer (ik heb een Radeon HD 6850) maar de game zelf kan ik gewoon spelen op hoge settings. En dan het vervelende: deze notificaties zijn niet aanpasbaar dus spelers kunnen niet bijvoorbeeld het picture-in-picture-effect uitschakelen om framelag te voorkomen.

Rebellen en het leger
Rebellen zijn altijd onderdeel geweest van Tropico, alleen in Tropico 5 zijn ze naar mijn mening iets teveel aanwezig. In de twee maanden dat de game beschikbaar is, heb ik vooral in de latere tijdperken echt ontzettend veel last van opstandige eilandbewoners. En dan het ergste: ze vallen zo ongeveer twee en soms drie keer per jaar een gebouw aan. Meerdere malen is het dan ook gebeurd dat ik net een nieuw gedeelte van farms en huizen af had, en er vrolijk wat rebellen een aantal gebouwen neergooiden. Het vervelende is ook dat zodra rebellen een gebouw dat ze neer willen halen, hebben neergehaald ze weer doorgaan met hun dagelijkse leven en ook vaker aan gaan vallen omdat ze hebben gemerkt dat het ze kan lukken. Maar ook als je de rebellen zoals bij mijn meest recente eiland flink onder de duim hebt, blijven ze ontzettend vaak aanvallen. Een ontzettend frustrerend element die er meerdere malen voor heeft gezorgd dat ik de game heb afgesloten.

Ook frustrerend is dat spelers tijdens de aanvallen, niet over de mogelijkheid beschikken om hun eigen leger handmatig te besturen. Via een weg die de game bepaald, loopt de infanterie en rijden de tanks richting de rebellen. De manier waarop dit gebeurt, is echter lang niet altijd vlekkeloos. Redelijk vaak nam mijn leger een flinke omweg, waardoor ze te laat op de plek van onheil aankwamen en er een gebouw finaal werd neergehaald. Erg frustrerend om te moeten betalen voor de reparatie van een gebouw, simpelweg omdat de computer geen goede weg naar de rebellen kon vinden.

Gebouwen
En van de redenen dat Tropico 4 zo'n geweldige game was, is dat hij over zoveel geweldige en gevarieerde gebouwen beschikt. In Tropico 5 is dit echter heel anders; spelers hebben vrij snel ieder gebouw neergezet dat beschikbaar is. Ook zitten gebouwen echt te snel vol. Een simpel en klein woningblok van 22 huizen heeft al een kathedraal nodig om iedereen van genoeg religiepunten te voorzien (22 huizen is een standaard woningblok die ik vanaf de colonial age bouw. Ieder huis is goed voor 4 families die maximaal 4 personen bevatten. 22x4x4=352. De maximale capaciteit van een kerk is 200 en van een kathedraal 400). En dan zwijg ik nog over de drama die ziekenhuizen en klinieken met zich meebrengen...

Elke Tropico-game heeft toch iets waardoor je hem weer blijft opstarten. Alleen is dat iets bij het nieuwste deel veel minder aanwezig dan bij Troipco 4. Waar Tropico 5 een meer gelikte versie van Tropico 4 moest worden, slaagt het er niet in. Er zijn teveel bugs en foutjes die ervoor zorgen dat ik toch wat liever weer Tropico 4 opstart in plaats van het nieuwste deel. Er zijn zeker een aantal goede features aangebracht in 5, alleen deze wegen naar mijn mening niet af met de replaywaarde van Tropico 4. Ook doet het relatief kleine en niet heel gevarieerde aanbod van gebouwen de game veel goeds. Daarnaast is de pre-order dlc erg karig aangezien je voor 2,99 euro wel erg weinig krijgt; gelukkig heb ik hem dan nog wel gratis. Tropico 5 is te krijgen voor 24,99 euro als digitale download voor Steam, maar als ik zou moeten kiezen zou ik 8,99 euro neerleggen voor Tropico 4.

Heb jij ook een Tropico 5 Day One Bonus Editie, PC?