Turtle Beach Ear Force PX22 Pro Review

Astort 14 juli 2014, 1.273 views

Turtle Beach Ear Force PX22 Pro

Goede headset met geweldig geluid. Bouwkwaliteit is ook erg goed, de headset voelt erg stevig aan. De hoeveelheid kabels en de grote inline-amp maken het wel een erg lomp geheel.

Pluspunten

• Uitstekende geluidsweergave
  • Uitstekende microfoon
  • Product voelt stevig aan
  • Werkt met bijna ieder apparaat, van Xbox tot iPhone tot PC

Minpunten

• Product zit erg strak op het hoofd
  • Microfoon alleen omhoog te klappen, niet te verbergen of los te koppelen
  • Lange dikke kabel erg onhandig
  • Geen sleeve om de kabel, dus erg stroef
  • Inline amp niet heel interessant

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 5
Na lange tijd een Steelseries 5HV2 gebruikt te hebben, begon deze af te takelen en was ik toe aan een nieuwe headset. Aangezien ik sindsdien meer gebruik ben gaan maken van mijn Xbox 360 besloot ik een headset te zoeken die ik kon gebruiken in combinatie met mijn PC en met mijn Xbox.

Na enkele avonden zoeken kwam ik er al gauw achter dat als ik een goede, goedkope headset zocht die met veel apparaten zou werken, ik mijn heil bij Turtle Beach moest zoeken.

Na het kijken van een hoop reviews besloot ik voor de PX22 te gaan, omdat men hier over het algemeen erg positief over was.

Inhoud van de doos

Eenmaal ontvangen besloot ik direct de headset aan te sluiten op mijn Xbox en deze eens uit te proberen. Hier viel het me gelijk op dat er heel erg veel kabels bij de headset zitten. Aan de headset zelf zit een kabel van ongeveer een meter lang, die eindigt in een 3-rings mini-jack zoals je die ook kent van de headset van je smartphone. Daarnaast zit er een 4 meter lange kabel bij waar aan het ene eind een mini-amp zit, en aan het andere eind een USB en een normale mini-jack kabel voor het geluid. Daarnaast zit er een kabeltje van een meter bij dat van 2x RCA naar mini-jack gaat, zodat je het geluid van je TV/Xbox/versterker of wat dan ook naar je headset kan laten lopen, een kabeltje dat van de inline-amp naar je Xbox controller loopt voor voice-chat en een kabeltje waarmee je een smartphone op de inline-amp kan aansluiten.

Inline-amp

In het langste snoer zit een versterkertje verwerkt waarmee je een aantal dingen kunt instellen. De treble en bass wieltjes wijzen voor zich, maar daarnaast zitten er nog 3 wieltjes op. Een daarvan is voor het volume van het geluid dat van je TV/Xbox/versterker af komt. Een ander wieltje is om het volume van voice-chat ingame te kunnen regelen, en het derde wieltje gebruik je om de input van je microfoon direct te beluisteren via de headset. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer je 's nachts aan het gamen ben. Hierdoor hoor je jezelf continu praten en zo zorg je er voor dat je niet zonder het op te merken je stem gaat verheffen. Dit is natuurlijk ook uit te zetten.

Naast deze volume wieltjes zit er ook nog een schakelaar op waarmee je kunt schakelen tussen de standen "Microfoon uit", "Microfoon gebruiken voor gesprek via smartphone", "Microfoon-boost laag" en "Microfoon-boost hoog".

Hoewel het erg handig lijkt zo'n inline-amp, heb ik hem alleen nog maar nodig gehad om het volume te regelen en om voice-chat te muten wanneer er zo'n irritante kiddo mijn game joinede. De rest is voor mij overbodig

Aansluiten

Om de headset te gebruiken met een Xbox sluit je de RCA naar mini-jack kabel aan op de audio-uitgang van je Xbox, of zoals ik heb gedaan, op mijn versterker, zodat ik ook de headset kan gebruiken als ik naar de TV kijk of muziek luister. Al mijn geluid loopt tenslotte toch door deze versterker. In de female mini-jack poort van deze kabel stak ik de mini-jack plug van de 4-meter lange kabel, en de usb kabel die hieraan zat stak ik in een vrije USB poort. Deze extra USB aansluiting is nodig om de headset van stroom te voorzien, hij gaat namelijk absurd hard. Vervolgens sloot ik de headset aan op de inline-amp, en verbond ik het voice-chat kabeltje aan de ene kant met mijn xbox controller en aan de andere kant ook met de inline-amp.

Hiernaast was het ook nog mogelijk om met een bijgeleverd kabeltje een smartphone tijdens het gamen aan te sluiten op de inline-amp. Op deze manier is het mogelijk om tijdens het gamen je eigen muziek door het geluid van je TV of Xbox heen te spelen. Op deze manier kun je lekker naar je eigen muziek luisteren wanneer je het geluid van je game of TV even zat bent. Als je door middel van dit kabeltje je smartphone aansloot, was het ook mogelijk om via de headset te telefoneren.

Dit klinkt allemaal heel erg onhandig, en dat is het ook. Ik had uiteindelijk een onhandige versterker in mijn schoot liggen die met een hele dikke kabel naar mijn versterker liep, een kabeltje vanuit die inline-amp naar mijn Xbox controller voor voice-chat, en een kabeltje vanuit diezelfde amp naar mijn iPhone.

Ik weet dat het enige alternatief een draadloze headset is, maar die liggen in een hogere prijsklasse, en zijn vaak niet compatibel met zo veel apparaten. Bovendien had het veel gescheeld als de kabels in een soort sleeve waren gehuld, zoals ik gewend was van mijn Steelseries 5HV2. Dat maakt de kabel minder stug en zorgt ervoor dat alles niet snel in de knoop gaat zitten.

Het geluid

Na een aantal minuten had ik alles aangesloten en alles werkte direct naar behoren. Ik besloot een potje GTA Online te spelen, en het eerste dat mij opviel was de kwaliteit van het geluid. Ik heb zelden zulk goed geluid uit een headset gehoord. De hoge tonen waren lekker scherp, de midden tonen waren precies goed aanwezig en de bas klonk heerlijk. Op normale instellingen klonken de bas tonen al heel erg goed, maar mocht je er van houden dan is het mogelijk deze bas zo in te stellen dat je de headset op je hoofd voelt trillen. En zelfs dan hoor je nog geen vervorming.

De directie waar het geluid in mijn game vandaan leek te komen was iedere keer weer spot-on. Je hoorde precies waar vijanden liepen, je kon precies waar de helikopter vloog, en daarnaast was de kwaliteit ook nog eens geweldig.

Gebruik op andere platforms

Ik kocht de headset om ook op mijn PC te kunnen gebruiken en dus werd het tijd om de headset los te koppelen van mijn versterker, en aan te sluiten op mijn PC. Wegens alle kabels was dit wederom een flink gedoe, maar na een aantal minuten was de headset aangesloten en werkte hij ook op mijn PC als een trein.

De RCA - mini-jack kabel had ik nu niet nodig, dus liet ik lekker aan mijn versterker hangen. Ik sloot de headset met de USB poort aan voor de stroom, en diezelfde USB poort wordt dan ook gelijk gebruikt voor de microfoon. Daarnaast stak ik de mini-jack voor het geluid in mijn Creative X-Fi Gamer geluidskaart en werd wederom weggeblazen door het prachtige geluid. Na een aantal tweakjes in de equalizer klonk het geluid nóg beter.

Ondanks het geweldige geluid ergerde ik me wel weer aan de dikke, stugge, stroeve kabel die niet wilde meegeven.

De geluidskwaliteit van deze headset is geweldig. De richting van het geluid klopt iedere keer en of je nou een film kijkt, muziek luistert, of een potje doet gamen, het klinkt iedere keer weer fantastisch.

Het grote nadeel voor mij zit hem in de hoeveelheid kabels, en dan met name de dikte en de stroefheid van de kabels. Een dunnere kabel met een katoenen sleeve eromheen had minstens zo stevig geweest en een flink stuk bijgedragen aan het gebruiksgemak.

Mocht er nog een aspect zijn waarvan je wilt dat ik er dieper op in ga, meld het dan even.
In verband met het wegwerken van kabels heb ik geen eigen foto's gebruikt.

Heb jij ook een Turtle Beach Ear Force PX22 Pro?