Samsung Galaxy S4 Mini Zwart Review

bloksnor 7 juli 2014, laatste update op 13 juli 2014, 3.185 views

Samsung Galaxy S4 Mini Zwart

De optelsom van kleine irritante problemen maakte het tot een grote ergenis. De korte accuduur in combinatie met random reboots en andere problemen maken het een onbetrouwbare telefoon.

Pluspunten

• Amoled scherm

Minpunten

• Accuduur
  • Interface
  • Design
  • Instabiliteit

Ik heb de telefoon zo'n 8 maanden gehad en is in de eerste maand gerepareerd vanwege de volgende klachten: extreem korte accuduur, random crashes, het erg warm worden van het toestel en een ongevoelig scherm. Hierop is de draadloze communicatie module vervangen.

Een samenvatting van mijn ervaringen van de afgelopen 8 maanden:

Beeldscherm
Het AMOLED beeldscherm van de S4 mini heeft een uitstekend contrast en was voor mij in alle omstandigheden goed af te lezen. Foto's met goed contrast kwamen er erg mooi uit. In het donker was het scherm nog te fel voor mij en dit heb ik dan opgelost met een app.

Echter, zodra de telefoon in mijn broekzak zat met het scherm richting mijn been, registreerde hij input. Omdat mijn lockscreen een 'pattern' had en ik noodcontacten had ingesteld leidde dit meerdere keren tot broekzak bellen. Het verwijderen van de noodcontacten verhielp het broekzakbelllen maar niet het registreren van input. Ik hoorde dan ook regelmatig de geluiden van de dialpad uit mijn broekzak komen. Ook niet wenselijk. Dit was op te lossen door een ander lockscreen te kiezen. Uiteindelijk heb ik de telefoon met het scherm van me af in mijn broekzak gedaan.

Gebruik
De telefoon is prima in gebruik. Alle apps (die ik had) draaiden zonder enige moeite en zolang de power saving mode uit stond geen last van haperingen. De ruimte op het intern geheugen is in het begin voldoende maar na een tijdje raakt het geheugen toch snel vol. Een factory reset ruimt het geheugen weer op. De manier waarop je apps kunt sorteren vond ik erg prettig en het overzicht van 'running' apps in het geheugen was praktisch (Al is dit meer onderdeel van de interface en niet van de telefoon).

Accuduur
Mijn grootste probleem met het toestel was de accuduur en daar heb ik dan ook veel mee geŽxperimenteerd. De ervaring met mijn vorige toestellen (E10i en st18i) was dat ik met gemak een dag (lees 24 uur) haalde en met moeite twee dagen. Hierbij stonden WiFi, mobiele data, GPS, sync (push notificaties), en play services altijd aan.

Deze verwachtingen had ik dus ook van dit toestel. Echter met bovenstaande instellingen en dezelfde mate van gebruik betekende dat ik vaak/altijd in de avond de telefoon weer aan de lader moest hangen (iets wat ik niet gewend was). De TouchWiz interface heeft een power saving mode, die ik vaak aan had. Dat resulteerde alleen in een traag reagerende telefoon, omdat de cpu dan getemperd wordt. Aangezien dit alleen effect heeft als je de telefoon actief gebruikt en dus niets uitricht als hij op standby staat, leidde dit helaas niet tot een langere accuduur. En deze slechte accuduur zorgde er dus ook voor dat ik tijdens reizen de telefoon onderweg al weer moest opladen.

Daarboven op werd de telefoon erg warm en dan reageerde het scherm ook nergens mee op. Een harde reset was de dan de oplossing. Het warm worden betekend dat de telefoon vastloopt in een bepaald proces en dus erg veel energie verspild wat de accuduur niet ten goede komt (understatement). Dan was het nog niet eens 's middags en dan was de telefoon al weer half leeg. Daarboven op had ik ook erg vaak dat het scherm vaak gewoon aan bleef staan, wat de accuduur wederom niet ten goede kwam. Ik heb dit geprobeerd op te lossen met factory resets, andere applicaties en reboots. Echter de problemen bleven, ook na de reparatie.

En daar zat ook dan ook de ergenis, de TouchWiz interface zit vol coole extra's, zoals gezichtsherkenning, motion detection, scherm die uitgaat als je niet kijkt en nog veel meer, maar dit kon ik alles niet gebruiken vanwege de korte accuduur. Dan moet ik een oplader meenemen na het werk om mijn telefoon te kunnen gebruiken.

Al deze problemen klinken als een slechte implementatie van de TouchWiz interface met Android en daarom was mijn hoop gevestigd op een Android update. Hopelijk zou deze update de fouten uit het systeem halen en daarmee de accuduur verlengen. Een update van 4.2.2 naar 4.3 werd in november 2013 beloofd en is tot de dag van vandaag nog steeds niet uitgevoerd. Ondertussen zitten we op 4.4. En dat terwijl de dumbphone van een ander merk al lang op 4.3 zit.

En dan zijn er nog een aantal kleine dingen die wat mij betreft ontbraken:
- De telefoon heeft geen notificatie ledje. Je kunt dus niet zien of hij aan het laden is, of je berichten hebt ontvangen, de batterij bijna leeg is, of je gemiste oproep hebt, enz. . (Al aanwezig op vele low-end toestellen)
- Coole nuttige features. Mijn vorige toestellen (low-end) hadden onder andere locatieafhankelijke WiFi en een Power Saving Mode die daadwerkelijk energie bespaarde.
- Ook vond ik de Samsung telefoon niet echt innovatief qua design, maar dat is uiteraard een erg persoonlijke mening.

NB: De telefoon waarmee ik de s4 mini heb vervangen heeft na een dag (16 uur) intensief gebruik nog nog 7 uur te gaan. Normaal gesproken haalde ik met de s4 mini maar 16 uur, zonder gebruik. Mijn punt is, een telefoon zonder goede accuduur is als een auto met kleine actieradius; leuk voor korte ritjes, maar niet handig voor serieus gebruik.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S4 Mini Zwart?

Je bent duidelijk niet tevreden over de telefoon maar ik haal de onderbouwing niet echt uit je verhaal, ok de batterij is redelijk snel leeg en je mist een ledje maar om de telefoon dan zo erg af te kraken begrijp ik niet helemaal.

Welke functies mis je in Android 4.2 die je in 4.3 wel zou hebben? Of is het meer dat je het gevoel hebt dat je weer iets nieuws hebt als je een upgrade krijgt?
Bedankt voor je kritiek, ik heb de review aangepast en geprobeerd wat genuanceerder te zijn en mijn klachten beter te onderbouwen.

Om te reageren op je commentaar:
- Accuduur is voor mij een van de belangrijkste zaken van een telefoon. Zonder accu geen telefoon. Na meerdere smartphones te hebben gehad waar dit allemaal in orde was, was de s4 mini de eerste telefoon waarbij dit gewoon niet goed was. Ik dacht in het begin dan ook dat de telefoon kapot was en heb hem daarom ook op laten sturen voor reparatie Echter de problemen bleven na de reparatie en daaruit heb ik geconcludeerd dat het dus kennelijk normaal gedrag is voor de telefoon.
- De opmerking van het notificatie ledje staat ook onder kleine dingen, maar is serieus reuze praktisch. De s4 heeft 'm wel.
- De vraag over de update is nu beantwoord in de review; het heeft dus niets te maken met nieuwe functies, maar met de hoop op een beter reagerend scherm, verbeterde accuduur en vermindering van random crashes.
[nvm]

[Reactie gewijzigd door bloksnor op 13 juli 2014 01:51]