AMD vs Intel, fight!

Zeg het maar: AMD of Intel?

Intel
54,4%
AMD
45,6%

Aantal stemmen: 7.262. Deelname gesloten op 23-05-2019 13:13. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (68)

68
67
54
1
0
10
Wijzig sortering
Beetje rare poll. Is de vraag "Wat heb je nu? ", "welk merk vind je leuker?", "Welk merk werkt op dit moment het beste voor jouw toepassing", iets anders?
Dit dus. Wat draai ik in al mijn computers? Momenteel Intel. Wat draag ik een warmer hart toe? AMD. Wat zou ik kopen als ik nu een nieuwe computer zou kopen? Wat voor mij de beste prestaties biedt voor de prijs die ik ervoor overheb (en ik zou vooral nog even wachten op Zen 2).
Sluit ik me bij aan, prijs/prestatie is voor mij toch wel het belangrijkst. Scheelt dat ik niet het snelste van het snelste nodig heb (en volgens mij geldt dat voor een groot deel van de PC enthousiastelingen). Wat ik wel fijn vind is zuinige hardware.

Ik ben afgelopen jaar echter wel met 3 systemen over gegaan op AMD (en heb net een nieuw super zuinig passief gekoeld Intel systeem gebouwd) om één simpele reden. Er zijn een hele hoop mensen die redelijk onzorgvuldig met hun geld omgaan. Ik heb van drie Intel i5 gamesystemen (Haswell, Skylake, Kabylake) het mobo, de cpu en het geheugen verkocht op het hoogtepunt van de Intel tekorten. Van het geld dat ik daarvoor kreeg was ik in staat om drie AMD upgradesetjes te kopen met betere prestaties (R5 2400G en 2600). Naast de betere prestaties bied dit nog twee voordelen de garantie die op nieuwe hardware zit en betere upgrademogelijkheden.

Lang verhaal kort: voor power ben ik terug bij AMD (als het om de CPU gaat, GPU's zijn hier bijna allemaal Nvidia), ik heb meer prestaties gekregen zonder een cent uit te geven.

[Reactie gewijzigd door Speedway4 op 24 juli 2024 03:04]

Sluit me ook helemaal bij aan. Heb alleen maar Intel, volgende build wordt AMD (als het om x86-64 CPUs gaat, niet om GPUs - daarvoor ga ik naar Nvidia). AMD is weer goede concurrentie, zorgt weer voor nieuwe ontwikkeling, laat zien hoe het wel kan.
Ook ik sluit me hierbij aan alleen ik wil gewoon het snelste hebben voor gaming al scheelt het maar 1 frame
maar weet en accepteer dat dit een hoop geld kost terwijl ik het niet eens nodig heb. Draag AMD echter nog altijd een warm hart toe trotse eigenaar geweest van een Athlon 1000 1400 XP 2000 64 3500 en 64 4000. Concurrentie is altijd goed voor de prijs en vooruitgang Go AMD jullie zijn veel te lang weggeweest van stage goed om te zien dat jullie weer terug zijn op de plaats waar jullie horen.
inderdaad ja...
Ik heb geïnterpreteerd: "wie steelt binnenkort the CPU performance kroon". Met de aankomende Ryzen 2 lijkt AMD toch sterk in het voordeel, als we de geruchten rond IPC en aantal cores mogen geloven.
Maar Intel zal het nog wel een tijdje goed doen, gezien hun 'lock in' bij OEMs en enterprises. Het zijn eerder tweakers zoals wij die wel eens de overstap zullen maken, maar wij zijn nu ook niet de grootste groep consumenten.
Hier mag je eindelijk, eens en voor altijd, je "fanboy-ism" laten blijken. En daarna basta. :P

Zelf eerst twee Intels gehad, daarna alleen nog maar AMD. Heb de beste series gehad, zoals de potlood-Durons en de minderen, zoals ik nu nog heb. Call me naive. :+
We hebben het nu over een tijdspanne van zo'n 27 jaar.

De FX-serie heb ik omarmd, en omdat het mobo de verbeterde CPU's gewoon kon hebben ben ik erop gebleven. Via 4130, naar 6150, naar 8370e.
Prima spul. Moederbord nooit hebben hoeven vervangen.
Alleen vrijwillig gedaan omdat ik USB3 wilde.

Volgende PC wordt zeker op basis van Zen 2.
Al vind ik mijn huidige systeem ook nog best prima.

High end buys zijn niet goed.
Koop een goed moederbord (in AMD's geval) en upgrade zo nu en dan iets. Dan weer een CPU, dan weer graphics card (van mijn part NVidia :P )

Nu dus nog op AM3+-systeem (FX-8370e), snelste DDR3-16GB-kit na een tijdje gekocht, en een RX 470 Nitro van Sapphire. Voldoet...zels voor de gamer.
Mee eens, deze poll is vrij interpreteerbaar. Persoonlijk heb ik dan dus maar voor AMD gekozen.

Ten eerste omdat AMD de enige overgebleven concurrent is voor Intel op x86 die er toe doet (een paar embedded toepassingen buiten beschouwing latend). Wat imho reden genoeg is om AMD een warm hart toe te dragen.

Ten tweede omdat AMD op dit moment zeer goed bezig is. Wat ik aanschaf is puur afhankelijk van de toepassing, en welke voor die toepassing de beste prijs/performance biedt op het moment van aanschaf, rekening houdend met zaken zoals stabiliteit, energieverbruik/warmteontwikkeling, featureset, enzovoorts. Zou ik nu, op dit moment, aan het rondneuzen zijn voor een CPU dan zou ik voor de meeste toepassingen uitkomen op AMD.

Ik kan een lijstje met Intel en AMD (en Cyrix) x86 CPU's opdreunen die ik door de jaren heen heb aangeschaft maar dat doet er denk ik niet zo toe. :)
Je mag hem helemaal interpretern zoals je zelf wil! Service van Tweakers. 8-)
Simpelweg welke van de twee je voorkeur heeft om wat voor reden dan ook.

Als gamer die niet kijkt op een paar tientjes meer maar puur naar prestaties in games, heb je op dit moment geen andere keus dan Intel. (Ja op hogere resoluties worden de verschillen kleiner, maar de 1080p medium benchmarks laten wel degelijk een verschil in potentie zien op gaming gebied in het voordeel van Intel.)

Op het moment dat AMD een chip maakt die de prestatiekroon pakt in gaming (dus ook op 1080p medium) ben ik bereid te switchen. Maar geen dag eerder dan dat.
Als gamer die niet kijkt op een paar tientjes meer maar puur naar prestaties in games, heb je op dit moment geen andere keus dan Intel
Misschien niet dat je opkijkt naar een paar tientjes, maar eigenlijk zijn de merkbare verschillen vooral aanwezig vanaf de i7 8700k, i7 9700k en de i9 9900k.

Intel heeft op dit moment de kroon in IPC, maar als je kijkt naar hoe de Ryzen 5 2600 een verschil van 10 fps heeft tegenover de i5 8400. De i5 8400 kost ook direct 50 euro meer.
De i5 9400F mag misschien maar 2 tientjes duurder zijn, maar is niet overklokbaar. Daarbij heeft een R5 2600 ook 6/12 ipv 6/6.

Een Ryzen 7 2700(X) mag dan niet zo snel zijn als een i7 of een i9, maar ook hier geldt dat je soms bijna 200 euro bespaart.

Het hangt in dit geval zeker van je budget af en bij een i7 of i9 geef ik je gelijk. Maar bij de i5 en i3 zeker weten niet meer.
Ik draai al mijn games nog op een Intel Core i7 2600K zonder overclock uit het jaar 2011. Geen enkele AAA titel vraagt het maximale van mijn CPU. Alleen de videokaart heb ik een paar keer moeten upgraden. Puur op de performance en betrouwbaarheid van dit systeem zou ik niet snel switchen naar AMD.

Eerlijk, ik zit al jarenlang met geld wat een gat in de hand zit te branden, puur een potje waarvoor ik maandelijks 30 euro opzij had gezet. Dat potje is nu, inclusief rente die we toen nog hadden :7 ruim 3000 euro. Misschien kan ik het beter investeren. Aandelen Intel kopen ofzo :+
Of het high end game systeem van de best buy guide van deze maand ;)
Tja, die overweeg ik iedere keer dat ze een BBG uitbrengen :D De games die ik speel (Overwatch, Cities Skylines, Civ6) op mijn 1440p/144Hz monitor halen al met gemak meer dan 144 FPS. Een upgrade van 3000 euro zou de FPS naar 200+ brengen maar alles boven de 144 zie ik letterlijk toch niet of nauwelijks.

Ik denk dat de volgende upgrade pas gaat plaatsvinden zodra dit systeem de geest geeft. Als 'ie het nog 10 jaar volhoudt dan heb ik over 10 jaar gewoon iets van €10k te besteden :7
Een mooi NAS voor alle films? Een mooie high end TV? High end VR bril met bijpassende lompe bideokaart? Of gewoon lekker op vakantie gaan naar een plek die je altijd al een keertje had willen zien? We hoeven immers niet 24/7 te nerden ;) Zorg dat je niet op je 90ste dood gaat met een hele zak geld onder je matras.

(ik speel ook alleen maar spellen die nu zo veel power pakken, alhoewel ik af en toe uitstapjes maak naar lompere spellen. Er is nog geen GPU uit om X-plane 11 een beetje soepel op VR te trekken... om maar eens wat te noemen) ;)

[Reactie gewijzigd door hooibergje op 24 juli 2024 03:04]

Begrijpelijk, als Intel fan (stabiele chipsets, drivers, langdurige ondersteuning, etc.) vorig jaar ook van dezelfde basis overgestapt naar AMD Ryzen 2700x & x470 mainboard. Alleen al omdat ik niet wil betalen voor het gepruts bij Intel van de afgelopen jaren en de schandalen rondom spectre & meltdown.

Als je de stables van AMD chipset gebruikt en een QVL geheugen gebruikt is er niets mis met de stabiliteit en ik ben nog steeds tevreden met de overstap.

Zonder het gepruts van Intel was ik waarschijnlijk daarbij gebleven aangezien geen reden tot overstap naar iets anders.

Overigens nog steeds erg jammer dat verschillende OEM's (eigenlijk bedoel ik Dell) geen zakelijke AMD serie desktops/laptops/workstations leveren of publiekelijk aanbieden (verkrijgbaar). Dat zou helemaal uitstekend zijn om Intel af te straffen en AMD te belonen.
Uit de Intel vs. AMD discussie krijg ik vaak de indruk dat het niet zozeer om de daadwerkelijke producten gaat maar om de PR. Onder de geek community krijg ik de indruk dat AMD er wat dat betreft beter vanaf komt, al is me nooit helemaal duidelijk geworden waarom. Is AMD beter voor zijn medewerkers? Of is AMD beter voor het milieu? Is de klantenservice van AMD beter of maken ze wellicht minder marge t.b.v. het geluk van de klant? Betalen ze wellicht een 'eerlijker' deel belasting? Ik weet het oprecht niet. Het antwoord op dat soort vragen zou mij wellicht helpen om te bepalen welk bedrijf ik het 'aardigst' vind, los van de daadwerkelijke productreeksen.

[Reactie gewijzigd door DribbelDog op 24 juli 2024 03:04]

Mwah, wat voornamelijk voor de AMD-gebruiker sinds jaar en dag is blijven hangen is dat je de mobo's voor langere tijd kan blijven gebruiken. Je kon/kan er gewoon een nieuwe CPU in duwen, na zelfs 3 jaar.

Dat beantwoordt niet alleen je milieu-vraag, maar zeker ook hoe handig het is voor een tweaker.
AMD houdt langer vast aan zijn sockets, zodat je nog eens iets kan upgraden.
Dat scheelt kosten.

Daarnaast, zeker nu, is AMD veel consequenter met processors. Intel is enorm paniekvoetbal aan het spelen, met legio processors, de ene wat eter voor dit, de ander wat beter voor dat, en AMD heeft gewoon een beperkte serie die goed is voor alles. Geen gezeik.
Mwa, dat ben ik niet helemaal met je eens. Bij AMD hebben we ook regelmatig paniekvoetbal gezien (die 220W TDP modellen bijvoorbeeld, die het onder de streep alsnog moesten afleggen tegen de 95W modellen uit het blauwe kamp). De fabrikant die 'achter' staat zul je altijd dit soort dingen zien doen, een kat in een nauw maakt rare sprongen. Ook het 'geen gezeik' is niet altijd vanzelfsprekend, de eerste generatie Ryzen was in het begin erg lastig qua geheugencompatibiliteit, gelukkig is dat inmiddels flink verbeterd.

Ontopic: Ik ga niet eens stemmen op deze poll. Ik koop wat voor mij het beste product is op dat moment. Het is goed om te zien dat AMD wat competitiever wordt, want afgelopen decennium was de concurrentie ver te zoeken. AMD is voor mij jarenlang geen optie geweest omdat er geen ITX moederborden waren die hun processors konden draaien en ik weiger naar een grotere form-factor over te stappen. Mocht mijn 6600K het allemaal niet meer kunnen draaien zou ik AMD wel weer overwegen, ze hebben het stroomverbruik van hun processors nu stukken beter onder controle (al mag het idle nog wel iets zuiniger) en processors als de Ryzen 5 2600 bieden behoorlijk bang-for-buck. Intel daarentegen gaat de andere kant op, de 8-cores trekken bijvoorbeeld ver hun TDP voorbij en sinds Skylake is er relatief weinig ontwikkeling geweest (behalve meer cores/threads dan). Ben ook benieuwd of AMD een stuk van de SI markt weet terug te pakken, want Intel heeft die wel érg stevig in zijn greep.
Het is niet de PR. Het is de voorgeschiedenis en wat AMD betekent, voor iedereen, zelfs als je zelf geen AMD koopt.
  • Intel is een gigant, AMD is de dwerg.
  • Intel maakt gigantische winsten. AMD maakt nauwelijks winst.
  • Intels winsten zijn zelfs zo hoog dat je kunt stellen dat er eigenlijk geen volwaardige concurrentie is op de PC CPU markt. Er is alleen nog AMD, en die kon tot voor kort niet meekomen.
  • Er was een tijd dat AMD wel mee kon komen, zelf iets voorliep. Intel heeft toen zijn markt macht misbruikt om AMD cpu-verkopen te blokkeren. Zijn ze voor veroordeeld, ze hebben een miljard of zo schadevergoeding moeten betalen, maar de schade aan AMD was veel groter. AMD heeft heel lang niet echt meer kunnen concurreren.
Kortom, AMD verdient je sympathie omdat ze op de X86 CPU markt de enige zijn die nog met Intel concurreren, en daardoor Intel dwingen te innoveren en prijzen te verlagen. Zonder AMD zou je heel wat meer betalen voor minder CPU.
De underdog. Een perfecte situatie zou zijn als allebei de bedrijven tussen de 40 and 60 procent marktaandeel hebben. Ik heb zowel liefdevolle gevoelens voor AMD cpu's alsook Intel cpu's: De oude AMD Phenom II x4, de nieuwe Ryzen, maar ook de schitterende blauwe i5 en i7 lijn van de afgelopen tien jaar en de Intel 4004. Lang leve beide bedrijven! :Y)
Blasphemy! :+

Ja, die i-cores waren goed, maar mijn AM3+-systeempje deed/doet het over al die jaren nog gewoon goed.
Twee keer een CPU upgrade gedaan, van laagst naar (bijna) hoogst.

Intel tig sockets en CPU's verder, HMC nog op zijn oude AM3+. :P
Heb letterlijk acht jaar met mijn i7 920 gedaan :) Toen had Intel een prima plan. 3 processors, goed voor alles en hun tijd vooruit. Een paar maanden geleden is die vervangen door een Ryzen 2700X :)
Anoniem: 63072 2 mei 2019 14:57
Ik heb nu Ryzen 7 2700X, als de opvolgen uitkomt prik ik hem om te beginnen in mijn huidige bord. De dubbele AVX prestaties alleen al gaan me geweldig helpen.

Feitelijk is intel nu sneller, maar de prijs van een fatsoenlijke 8-core ivm de AMD line up is buiten proporties.
Ik wacht dan nog een generatie. Er zijn vier generaties gepland die in AM4 passen. En mijn 2700X is snel genoeg om er langer dan een half jaar gebruik van te maken.

AVX2 is wel vet, maar dat merk je alleen bij specifieke applicaties.
Anoniem: 63072 @hooibergje3 mei 2019 10:18
AVX2 is wel vet, maar dat merk je alleen bij specifieke applicaties.
Inderdaad, applicaties zoals ik die maak voor mijn werk en waarvoor ik thuis experimenteer om mijn kennis te vergroten.
Is leuk, als je profilet. Had een testprogje gemaakt dat een miljoen sinussen uitrekent, en ik zag 250.000 calls naar sinus ;-)

Wat voor werk doe je dan? Nu maak je me wel benieuwd. :)
Anoniem: 63072 @hooibergje3 mei 2019 10:25
Ik maak voornamelijk (financiele) simulatie modellen. Ben me al een tijdje in OpenCL en CUDA aan het verdiepen om verder op te kunen schalen. CUDA bevalt me een stuk beter, maar dat is vooral omdat er veel meer documentatie en voorbeelden voor te vinden zijn. Ik ben alleen huiverig voor vendor lock-in :(
Hebben we hier precies hetzelfde; die keuze tussen CUDA en OpenCL. Uiteindelijk zitten er veertig GTX1080 Ti 's in ons cluster, dus we kunnen lekker allebei doen. Er is zo veel source material en tutorials van CUDA, is haast ongelooflijk. En het programmeert een stuk lekkerder weg dan OpenCL. Het geld van NVIDIA zit er natuurlijk achter, dus die moedigen vendor lock-in hard aan. :/

Maar als schaling belangrijk voor je is, dan zou ik toch eens kijken naar MPI. Daar is dan eigenlijk geen ontsnappen aan. 8-)
Anoniem: 63072 @hooibergje3 mei 2019 11:04
Ik ben nog niet eens zo gek lang geleden vanwege de performance pas overgestapt naar intrinsics en moet het zelf uitzoeken aangezien ik de vooralsnog enige ben die zich hiermee bezig houdt.

MPI heb ik nog niet naar gekeken, wat is wijsheid; eerst MPI of verder verdiepen in OpenCL/CUDA? Overigens draait het bij mij nog op mijn workstation (met 1080Ti ook ), nog niet op een cluster. De server is nog CPU based.
Wat verstandig is, ligt er heeeeeeelemaal wat je precies wil. GPU computing is heel cool, maar kan het maar heel beperkte dingen. Eigenlijk alleen basic algebra. En de latency van transport tussen CPU-geheugen en GPU-geheugen is een dingetje waar je rekening mee moet houden. Dat kan het voordeel van al die GPU-coretje helemaal te niet doen.

Als je PM-etje wil sturen met meer info, wil ik best met je meedenken :)
Dan gaat het vooral om waar je uiteindelijk heen wil. Om hoeveel rekentijd gaat het?
Intel is beter dan AMD, dat blijkt meestal uit de benchmarks...

MAAR.....

AMD Geeft veel meer performance voor je geld. Zeer krachtige processoren voor en onder de €200. Dat heeft Intel niet. Dat kunnen voor mensen ook een doorslag geven om AMD beter te vinden :)
De snelste is per definitie de beste?
ben wel benieuwd naar de uitslag van de poll uiteindelijk.
Zelf draai ik momenteel Intels.
Maar het Ryzen en Threadripper platform zijn beide erg goed.
En als ik nu in de positie terecht kom dat ik nieuwe hardware nodig zou hebben zou ik voor AMD gaan.
Van Intel verwacht ik komend jaar weinig speciaals. Zen 2 is veel interessanter, wachten tot er meer concreet nieuws komt :*) .

Mijn laptops zijn wel met Intel uitgerust, in laptops had Intel destijds (nu nog?) een voorsprong.

[Reactie gewijzigd door OB1 op 24 juli 2024 03:04]

Ik heb nu uitsluitend Intel-hardware. Toen ik mijn huidige laptop en desktop-hardware aanschafte was Ryzen er nog niet. Als ik nu een nieuwe zou kopen zou ik daar wel serieus naar kijken - ze zijn goed bezig te laatste tijd. AMD hanteert veel minder arbitraire limieten om klanten naar duurdere alternatieven te duwen. Zoals met ECC-support of aantal lanes. Maar mijn desktop is nog lang niet afgeschreven, heb hem goed op de groei gekocht dus ik zal hoogstens een RAM- of GPU-upgrade gaan doen de komende 2 jaar.
Ik heb nu intel vroeger amd. De pol is nogal binair.
Welke van de twee tijdens een pc samenstellen op dat moment de beste bij mijn usercase past koop ik.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.