Say cheese!

Gebruik jij naast je smartphonecamera ook nog een 'echte' camera?

Nergens voor nodig. Mijn smartphonecamera is goed genoeg
35,2%
Yep, spiegelreflex
28,4%
Ja, ik heb nog een compactcamera
11,4%
Jazeker, systeemcamera
9,0%
Ik heb geen geld voor een 'echte' camera :(
8,4%
Joh, ik ben zo old school dat ik nog bliksempoeder gebruik
5,1%
Absoluut, ik maak zelfs nog gebruik van rolletjes
1,6%
Yes, ik heb een polaroidcamera
0,9%

Aantal stemmen: 13.403. Deelname gesloten op 23-10-2018 13:17. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (90)

Sorteer op:

Weergave:

Hoe goed een telefoon camera ook mag zijn, zonder verstelbare brandpuntsafstand zal ie altijd onderdoen voor bijna elke andere camera.

Dat zie ik zelf als een groot voordeel, de flexibiliteit van verschillende lenzen of zoomlenzen.
De beste camera is diegene die je bij hebt!
Dat is een uitspraak die ik vaak lees, maar die naar mijn idee maar deels van toepassing is.

Als je (onder goede lichtomstandigheden) iets unieks tegenkomt, wat echt op de gevoelige plaat moet, dan ja, liever een niet perfecte foto dan helemaal geen foto.

Maar er zijn genoeg onderwerpen waar de beperkingen van een hedendaagse telefooncamera de foto praktisch verprutsen, of op z'n minst niet bijzonder maken.

Een selfie, een groepsfoto, een overzichtsfoto, dat zal doorgaans geen probleem geven. Echter een foto van bijvoorbeeld een volle maan, een waterval, mensen die sport bedrijven, je hond die net het water in springt, die tijgers, olifanten, of dolfijnen en schildpadden die je op vakantie/in de dierentuin tegenkomt, soms zelfs een simpele zonsondergang. Met een telefooncamera leg je het vast, maar niet op de manier zoals je zou willen. Het onderwerp zal te donker, te licht, bewogen, juist helemaal bevroren (zonder zichtbare beweging), "versmolten" met de omgeving of ergens in de verte en dus veel te klein zijn.

Dan kun je zeggen, ja maar dat zijn wel heel specifieke situaties. Er zijn er legio, situaties waar je zonder moeite tegenaan kunt lopen. Als ik in zo'n situatie mijn normale camera niet bij heb, maak ik liever geen foto, dan een foto waar het onderwerp zo slecht uit de verf komt dat ik spijt heb dat ik het door een lens heb bekeken en niet live.

[Reactie gewijzigd door LA-384 op 22 juli 2024 18:33]

Nu is de keerzijde van jouw verhaal dat een 'echte' camera bij veel mensen niet per se betere foto's oplevert. Veel mensen maken meer snapshots dan echte creatieve, zorgvuldig geschoten foto's. In die situaties is, los van de zoomcapaciteit, een smartphonecamera heden ten dage meer dan prima. Ook in low light situaties doet een goede smartphonecamera het vaak minstens zo goed of zelfs beter dan een compact camera.

Volgens mij heb je 3 soorten fotografen:
- Creatievelingen die graag mooie indrukwekkende foto's maken en hier begaan mee zijn
- Snapshot huismoeders, insta-jeugd etc.
- Idem als 2, alleen met geld te veel :P
Sinds ik een systeemcamera heb, ben ik van mening dat het soms echt niet moeilijk is om een smakelijke foto te maken. Als ik mijn tele-zoom erop zet, is bijna elke foto die geen beeldvullende close-up is, een smakelijke foto, puur vanwege de relatief super kleine scherpte-diepte die gepaard gaat met een lange brandpuntsafstand.

Met een beetje kennis kun je er natuurlijk nog veel meer uithalen en ik ben het met je eens dat een groot deel van de bezitters van dergelijke camera's er niet alles uit weet te halen, maar ook in de groene autostand voegt een lang brandpunt veel toe.

Dat is naar mijn mening nog de grootste tekortkoming van een telefoon camera.

Ik heb afgelopen weekend foto's mogen maken op een lokaal evenement en mijn tele-zoom (50-230mm) is bijna niet van m'n camera afgekomen. Met de standaard zoomlens (18-55) had ik lang niet zo'n mooie plaatjes kunnen schieten, ook al is die lens kwalitatief beter.
Niet mee eens. Als we uitgaan van een leek, welke van dezelfde situatie een foto maakt met de smartphone en de DSLR, dan is de DSLR foto fenomenaal beter zonder dat er skill aan te pas komt.

Waarom? Omdat geen enkele smartphone foto het kijken waard is op een groot scherm. Dan pas zie je hoe slecht ze zijn met hun vingerverf noise reduction en vele software trucs. Bij een DSLR heb je dat niet.

De fotos zijn dus echt wel beter, veel beter. De vraag is echter hoeveel dat er toedoet indien tegenwoordig iedereen fotos bekijkt op een minuscuul scherm. In dat geval komt de betere kwaliteit niet tot zijn recht.
Maar dan heb je alsnog een slechte compositie, scheve horizon, bewogen beeld, verkeerd ingeregelde witbalans etc. Als je een écht goede DSLR foto hebt dan zit daar gewoon een factor creativiteit in, een factor overweg kunnen met camerainstellingen en nabewerking/digitale ontwikkeling. Daarom kan iemand met enig gevoel voor fotografie een betere foto maken met een iPhone dan Truus van op de hoek met een DSLR van 3000 euro.

Zie bijvoorbeeld https://www.ippawards.com/

[Reactie gewijzigd door NoepZor op 22 juli 2024 18:33]

Dat klopt, maar het punt blijft overeind als je appels met appels vergelijkt. Een DSLR maakt ALTIJD een kwalitatief betere foto als je alle andere factoren gelijk houd. En in jouw vergelijking doe je dat niet. Iemand met creatieve skills kan een mooie foto met een iPhone maken. Diezelfde persoon maakt een nog betere foto met een DSLR.
Helemaal mee eens. Daar wil ik nog de aanvulling bij maken dat je niet eens een gloednieuwe spiegelreflex hoeft te hebben. Ik heb zo'n 10 jaar geleden alweer een low budget Pentax K200D SLR gekocht met niets anders dan de kitlens (stad en land afgereisd toen om versie 2 van de kitlens te bemachtigen omdat die scherper beeld opleverde in de hoeken dan versie 1). Die camera heb ik wel zorgvuldig uitgekozen op zijn kwaliteit maar was desondanks een van de goedkoopste camera's die er beschikbaar waren. Dat ding maakt nu nog steeds veel mooiere foto's dan de duurste smartphone. Toen ik nog actief was op social media postte ik af en toe een foto gemaakt met deze camera en dan kreeg ik af en toe de vraag welke filters ik gebruikte op mijn telefoon om zoveel detail en kleur te krijgen. Mensen begrijpen vaak niet dat alleen al een veel grotere lens een veel scherper en lichtsterker beeld oplevert. Dat effect is zo groot dat in de vergelijking met een smartphone de CMOS sensor in de SLR al meteen bijzaak wordt. Vandaar ook dat een SLR body zo lang mee kan gaan.

M'n vader had nog een platte Pentax lens liggen uit de jaren '60 en het leuke is dat je die met de nieuwste SLR's nog steeds kunt gebruiken. Je moet dan wel alles handmatig afregelen maar dat maakt het alleen maar leuker. Daarmee heb ik een aantal erg mooie closeups kunnen maken van o.a. een bij die op het punt staat op een bloem te landen. Ik ben verre van een professionele fotograaf en ik kan mezelf niet eens een echte hobbyist noemen. Maar af en toe dan heb ik zin om een uurtje 'echt' te fotograferen en met maar een paar kleine stapjes kom je dan soms al heel ver. In de praktijk maak ik bijna altijd foto's met m'n telefoon omdat ik die inderdaad altijd bij me heb maar ik maak regelmatig situaties mee waarbij de telefoon duidelijk tekort schiet. Ik hou een beetje de hoop dat de multi camera race op telefoons nog even aanhoudt en dat we daarmee icm software nog wat aardige resultaten kunnen bereiken die een beetje in de buurt komen van het betere glaswerk.
Dat is dan de enige camera; Het zou dus moeten zijn "de camera die je bij je hebt is de camera waarmee je het zal moeten doen". Maar even on-topic één smartphone camera heeft gewoon nadelen ten opzichte van de kwaliteit.
Ik fotografeer vooral, net als @Tiwazz, met prime lenzen. Niks zoomen :)
Nee ok, maar je doet het niet met 1 prime toch? Je hebt waarschijnlijk een 35mm, 50mm misschien 90mm, of een tele. Dat is wat ik bedoel te zeggen. Je redt het meestal gewoon niet met 18/24mm van de telefoon.
Klopt. Alleen je geeft aan een verstelbaar brandpuntafstand, daar reageerde ik op.

Je hebt tegenwoordig mobiele telefoons met meerdere lenzen, alleen die kunnen (voor zo ver ik weet) niet zó ver inzoomen.
Ik gebruik exclusief primes op mijn fullframe body, een verstelbare brandpuntafstand doet mij weinig :+ . Kwaliteit van telefoon camera's zijn nog gewoon zwaar ondermaats voor wat serieuzers. Contrast, ruis, schertpe, dynamic range is het gewoon nog niet.

Dat zeggende verbaas ik me af en toe wel in de juiste condities wat een telefoon kan. Wie weet wat de toekomst brengt.

[Reactie gewijzigd door ndonkersloot op 22 juli 2024 18:33]

Waar is de optie: Ik hoef geen goede camera?
Dat is toch gewoon "Nergens voor nodig. Mijn smartphone-camera is goed genoeg"?
"Goed genoeg" kan ook betekenen dat een QVGA camera met 64 kleuren prima is voor het doel.
Mijn smartfoon-camera is echt niet goed genoeg om foto's mee te maken, en toch maak hoef ik geen extra camera. Het is mogelijk.
Dan is hij dus goed genoeg voor jouw gebruik.
Ja, zoals ik zei, niet goed genoeg om foto's mee te maken ; ) Ik heb het nergens over mijn gebruik. Mijn punt was dat deze optie er niet bij staat, zoals jan.tjink ook aangaf.
Yeah dat dacht ik ook, maar heb gekozen voor "Mijn smartphone-camera is goed genoeg"

voor die paar kiekjes die ik maak :)
Waar is de optie: Ik hoef geen goede camera?
Waar is de optie: 'ik heb geen smartphone' ?
Die is niet nodig omdat de vraag gericht is aan mensen mét smartphone :P
Jammer dat je maar 1 optie mag aanvinken O-)
2x Nikon spiegelreflexcamera met uitgebreide lenzenset,
1x Canon spiegelreflexcamera,
1x Nikon Fuji waterdichte compactcamera voor onderwaterfotografie,
1x Sony waterdichte compactcamera voor onderwaterfotografie.
Nikon Fuji waterdichte camera? Welk merk is het nu? ;)
Ik heb voor de vakantie's een Canon D600 liggen, al merk ik wel steeds meer dat het meenemen van de hele bende een irritatie puntje begint te worden. Mijn Galaxy S8, maakt in principe oké foto's, tot dat je ze op een groot scherm ziet. Dat motiveert mij toch weer op mijn D600 en accessoires mee te sjouwen.
Grappig. Juist op vakantie gaat de grote onhandige spiegelreflex niet mee. Op vakantie maak ik kiekjes, landschappen, grappige dingen die je tegen komt, personen. Maar niks om aan de wand te hangen of te exposeren dus dan is de spiegelreflex niet nodig. Bij een rondreis in Afrika een paar jaar terug durfde ik er niet van uit te gaan dat ik de smartphone elke dag kon laden (kon natuurlijk wel gewoon) en heb speciaal daarvoor een compactcamera gekocht. Alles om die logge DSLR maar niet te hoeven meeslepen.
Idem dito. Bij een dagje weg en op vakantie gaat de compactcamera mee.
Ik wil ook nog van zo'n dagje kunnen genieten en dus niet de hele tijd een extra tas met spullen meezeulen.
Liefst maak ik eigenlijk helemaal geen foto's, maar sommige dingen maak je maar 1 keer mee en dan krijg je achteraf wel eens spijt het niet vastgelegd te hebben.

Over het algemeen is de kwaliteit goed genoeg en nog altijd een stuk beter dan die van de telefoon wanneer je een foto wat groter wilt gebruiken of afdrukken. Qua kleur e.d. zijn de camera's van de smartphones al jaren top, maar er wordt veel softwarematig geupscaled en 'verdoezeld'. Een foto van bijvoorbeeld 16 MegaPixel van m'n S6 is effectief maar 4-6 MegaPixels.... als je geluk hebt.
Waar zijn de helden die nog bliksempoeder gebruiken? :P
Allemaal overleden door datzelfde poeder mij dunkt ;)
Hoezo "nog" een compactcamera? De Sony RX100 VA is net nieuw op de markt. De compactcamera is nog verre van uitgestorven, genoeg mensen die wel meer dan telefoon willen, maar voor wie een systeemcamera nog te groot is.
Inderdaad. Zeker als je bij concerten fatsoenlijke close-up foto's wilt maken, dan is een compactcamera echt ideaal. Aardige zoom zonder de lompheid van een spiegelreflex (die ook nog vaak verboden is bij concerten). Ik heb met mijn Canon A700 uit 2006 (6MP, 6x zoom) letterlijk tienduizenden concertfoto's gemaakt, en hij gaat nog steeds mee naar alle concerten/festivals. Camera's van nu zijn uiteraard vele malen beter, maar voor mij is de A700 voldoende.
Anders, namelijk: Ik maak geen foto's. :+
En ook geen filmpjes.
Absoluut, ik maak zelfs nog gebruik van rolletjes
aantal lomography camera's
lomography polaroid camera gebacked die eind vh jaar komt.
point en shoot voor op vakantie (Panasonic Lumix DMC-TZ10 )
en een DSLR (Nikon D3300) met kit 18-105 en tele (70-300) lens

mijn Samsung A3 2017 maakt overdag oké foto's maar zodra het schemert kan ik hem beter in mijn zak laten.
Tja, ik gebruik nog steeds wel eens mijn spiegelreflex maar het staat niet in verhouding met het aantal keren dat ik gewoon een plaatje schiet met wat ik bij me heb en dat is 90 van de 100 keren mijn smartphone.
Ik heb een Sony A6000. Maar maak er eigenlijk zelden foto's mee. Enkel als ik op reis ga ofzo en de tourist wil uithangen. De meeste foto's maak ik met mijn telefoon.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.