Moeten bedrijven voor ict-functies bij gelijke geschiktheid vrouwen in plaats van mannen aannemen?
Aantal stemmen: 13.424. Deelname gesloten op 18-07-2014 12:51. Stemmen is niet meer mogelijk.
I don't trust anything that bleeds for five days and doesn't die.* vrouwen ongesteld worden;
Dat heb ik hier eerlijk gezegd nog niet zien gebeuren. Het enige dat ik zie gebeuren is dat mensen roepen dat het onzin is dat er diversiteit in geslacht moet komen omwille van... diversiteit.... moord en brand wordt geschreeuwd als er vanuit Den Haag, Brussel of 'gewoon' vanuit de maatschappij een wens bestaat om meer diversiteit in branches te krijgen.
[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 23 juli 2024 07:56]
[Reactie gewijzigd door Winkey op 23 juli 2024 07:56]
En dat is dus precies de huidige situatie. Uit onderzoek blijkt dat mannen eerder worden aangenomen voor technische functies zelfs als vrouwen dezelfde kwalificaties hebben. Er zit een flinke lading (on)bewuste discriminatie in onze samenleving en dit kan deels verholpen worden door regelingen waarin vrouwen eerder worden bevoordeeld (zie mijn uitgebreidere reactie elders in deze thread).Pas als er 2 mensen solliciteren naar de zelfde baan met de zelfde capaciteiten, opleiding en kennis ( en voor mijn voorbeeld genomen, zelfde charismatische trekken) en er wordt dan onderscheid gemaakt in de zin van "we hebben liever een man/vrouw" is er sprake van racisme (imho)
[Reactie gewijzigd door ErwinPeters op 23 juli 2024 07:56]
Het klinkt leuk maar discriminatie is nooit positief, er is altijd een groep welke benadeeld word. Een blanke man kan er net zo min veranderen wat die is maar als we daar tegen discrimineren word het positief genoemd... Wat een onzin.Positieve discriminatie
Je moet wel beseffen dat vrouwen nog niet zo lang mogen "werken". We hebben het hier over eeuwenlange discriminatie en dat heeft zijn langdurige gevolgen in de samenleving (beperkte opleiding, ongelijk statuut, belasting -en loonverschillen, ...). Dat moeten we eerst in zoverre mogelijk rechttrekken voor we conclusies mogen nemen over wat wel of niet "vrouwenwerk" is.Soms ligt het werk hen gewoon niet.
[Reactie gewijzigd door goarilla op 23 juli 2024 07:56]
Waarom? Zijn ze er niet sterk genoeg voor? Dat er zo veel mannen in de ICT zijn is cultureel zo gegroeid. In de beginjaren van de computer waren er juist meer vrouwen. Dat er nu een cultuur is ontstaan waarin veel vrouwen niet eens denken aan een ICT-baan is schadelijk voor de hele sector, de helft van de talentpoel wordt niet gebruikt.ICT is nou eenmaal vooral een mannenvak net als bijv. timmerman of mijnwerker.
Ja.Of moet de kapper nu ook persee de man aannemen bij gelijke geschiktheid omdat 90% van de kappers vrouw is?
In vergelijking met andere westerse landen loopt Nederland behoorlijk achter, daar mag best iets aan gedaan worden.Soms kun je de zaken beter gewoon hun gang laten gaan en dan komt het vanzelf wel goed.
[Reactie gewijzigd door ErwinPeters op 23 juli 2024 07:56]
Uit de video blijkt dat een onderzoeksinstituut in Noorwegen niet goed functioneert. Dat betekent nog niet dat de discussie in een klap ten einde is.Deze discussie is in een klap ten einde na het kijken van deze documentaire
[Reactie gewijzigd door AgamemnonZ op 23 juli 2024 07:56]
Een groot deel van die interesses is cultureel bepaald. In andere landen/culturen/tijden liggen de voorkeuren vaak heel anders. Door de huidige cultuur in stand te houden komen een hoop mensen nooit op de plek waar ze het beste tot hun recht zouden komen.Vrouwen hebben simpelweg de interesse niet om met computers en/of software te werken. Genoeg beroepen die vrouwen gewoon niet interessant vinden, net zoals mannen die weinig interesse hebben in het werken met kinderen, (verstandelijk) gehandicapten of dienst doen als medewerker in een kledingwinkel.
Kinderen imiteren hun ouders en hun omgeving. Als die omgeving vindt dat meisjes met poppen moeten spelen en jongens niet dan zullen kinderen dat snel oppikken en zich er aan conformeren.Als mijn dochters in de winkel speelgoed mogen uitkiezen, is het steevast iets om te tekenen, een pop, knuffel en noem het maar op, waar de zonen van vrienden altijd de keuze maken tussen games, Lego of Playmobil.
[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 23 juli 2024 07:56]
Nou en? Mensen voelen zich klaarblijkelijk aardig prettig binnen die cultuur, gezien het feit dat Nederlanders het gelukkigste volk van de wereld zijn. Maar volgens het gelijkheidswaanidee is die 'cultuur' klaarblijkelijk iets verwerpelijks. Waarom is het beter om mensen iets op te leggen waarbij ze zich niet prettig voelen dan om een situatie te laten bestaan waarbij ze zich wel prettig voelen?Een groot deel van die interesses is cultureel bepaald.
Heb jij kinderen? Volgens mij niet. Dat 'opleggen' gebeurt namelijk door de bank genomen, als ik kijk naar de vriendjes en vriendinnetjes van mijn kinderen, helemaal niet - sterker nog, kinderen zijn volgens mij nog nooit zo vrij geweest in hun keuze voor speelgoed en activiteiten. Het gevolg? Mijn oudste dochter houdt van paarden en 'gezellig kletsen met vriendinnen' en computers, mijn jongste dochter houdt van voetbal, hardrock en armbandjes knutselen en mijn zoontje houdt vooral van Winnie de Poeh (en zijn zussen pesten).Kinderen imiteren hun ouders en hun omgeving. Als die omgeving vindt dat meisjes met poppen moeten spelen en jongens niet dan zullen kinderen dat snel oppikken en zich er aan conformeren.
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 07:56]
Ik denk dat mensen vooral moeite hebben met verandering. Kijk hoe lang men gelukkig was met Windows XP. Betekende niet dat het niet beter kon.[...]
Nou en? Mensen voelen zich klaarblijkelijk aardig prettig binnen die cultuur, gezien het feit dat Nederlanders het gelukkigste volk van de wereld zijn.
[...]
Gelijke geschiktheid is de basisvoorwaarde. Als een man aantoonbaar beter is dan een vrouw dan krijgt die man nog steeds de baan.Ik zou als vrouw niet eens op zo'n manier 'geselecteerd' willen worden al was ik nét zo geschikt als een andere kandidaat.
[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 23 juli 2024 07:56]
Je zou kunnen stellen dat door de toememende immigratie, statistisch gezien, Nederland een minder moderne maadschappij wordt.Hoe je het ook wendt of keert, het is discriminatie en dat heeft gewoon geen plaats in een moderne maatschappij.
Dat is echt gewoon 95% cultuur. Je mag dan niet je kind forceren om met het speeldgoed van 'hun geslacht' te spelen, je laat het toch onderbewust uitschijnen door een meisje eerst een pop te geven of een jongen eerst lego. En ben jij het niet dan zijn het wel de ouders van de vriendjes en vriendinnetjes, de tv, ...Ik heb al eens een discussie gehad met iemand die het vreemd vond waarom kinderen voorkeuren hebben voor soorten speelgoed. Dat jongens even goed met poppen zouden willen spelen en meisjes met auto's. Natuurlijk zijn er jongens die spelen met Barbie's en meisjes die een stad opbouwen van Lego, maar ook hier is al vroeg te zien dat de meesten "gewoon" een bepaalde kant optrekken, zonder interventie van de ouders (geforceerd speelgoed geven voor het desbetreffende geslacht). Als mijn dochters in de winkel speelgoed mogen uitkiezen, is het steevast iets om te tekenen, een pop, knuffel en noem het maar op, waar de zonen van vrienden altijd de keuze maken tussen games, Lego of Playmobil.
[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 07:56]
Ik vind "nou eenmaal" een zwaktebod. Waarom is dat zo? In andere culturen/tijden wordt daar heel anders over gedacht. Er lijkt dus geen biologische grondslag te zijn.Wat een onzin geklets hier weer is op Tweakers, Vrouwen houden nou eenmaal niet van ICT, computers en zo, dat merk ik in mijn
Gemiddeld genomen zijn mannen sterker dan vrouwen. Tussen vrouwen (en mannen) onderling zijn de verschillen echter groter dan tussen die gemiddeldes. Mannen zijn gemiddeld genomen ook langer, maar er zijn een hoop korte mannen en lange vrouwen.En zo zijn er nog VEEL meer dingen, zo als Timmer vrouw of Brandweer vrouw, maar die twee zijn lichamelijk ook te zwaar voor de meeste vrouwen, en dat is duidelijk bewezen, manen zijn lichamelijk gewoon sterker, dikkere botten en meer spieren.
Het is 2014. Vrouwen hebben ook al zo´n jaar of twintig dezelfde kansen om te benutten. Hoeveel vrouwen hebben een softwarebedrijf opgericht of bouwen apps op een zolderkamertje. Hun kwartje valt gewoon niet om iets in ict te gaan doen.Ik weet echt wel dat er verschillen zijn tussen mannen en vrouwen maar ik geloof niet dat aanleg voor IT daar bij hoort.
Nou, welkom in de grotemensenwereld, waar dingen soms 'nou eenmaal' zo zijn.Ik vind "nou eenmaal" een zwaktebod.
Waarom is dat niet zo? Mensen voegen zich vanzelf in een bepaald patroon, dat je 'cultuur' kunt noemen - goed, in sommige landen doen ze dat niet vanzelf en worden ze gedwongen, maar in de meeste Westerse landen hebben vrouwen en mannen toch wel aardig gelijke rechten en mogelijkheden - en dat heeft bepaalde consequenties, waar die mensen zich klaarblijkelijk 'nou eenmaal' prettig bij voelen - anders hadden ze wel wat anders gedaan. En dan ga jij ineens uit de blauwe lucht roepen dat dat 'niet goed' is. Waar haal jij dat idee vandaan? Weet jij beter waar die mensen zich prettig bij voelen dan die mensen zelf? Waaruit volgt die morele superioriteit?Waarom is dat zo?
Ja, nou en? Dat Jantje iets prettig vindt betekent niet dat ik dat dus ook prettig moet vinden. Laat die 'andere culturen' dat lekker zelf uitzoeken. Dat is bewijs voor helemaal niks, behalve dan dat groepen mensen zich afhankelijk van de omstandigheden klaarblijkelijk anders organiseren. Laat ze lekker. Of moeten die 'andere culturen' dan ook maar verplicht poffertjes gaan eten ofzo?terwijl in andere culturen de grenzen soms heel anders liggen.
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 07:56]
Dit wordt nog wel eens vergeten.quote: CAPSLOCK2000Tussen vrouwen (en mannen) onderling zijn de verschillen echter groter dan tussen die gemiddeldes.
Politiek correct -de naam doet het vermoeden- is voor de politiek. Die moet neutraal zijn. En het slaat door, zoals zoveel.Ik vind niet dat je mensen zomaar moet aannemen omdat het zogenaamd politiek correct zou zijn. Dat komt de werksfeer uiteindelijk niet ten goede.
Was het maar zo simpel.Dit is gewoon positieve discriminatie. Niets staat vrouwen in de weg om te soliciteren op functies binnen de ICT maar ICT is nou eenmaal vooral een mannenvak net als bijv. timmerman of mijnwerker.
[Reactie gewijzigd door Xanaroth op 23 juli 2024 07:56]
Het accepteren van verschillen is anders dan mensen van jongs af aan stereo typeren. Het is niet genetisch bepaalt dat vrouwen slechter zijn in techniek, maar de drempel is voor hun wel hoger met name omdat het een mannen wereld is.Het niet accepteren dat er verschillen zijn, is per definitie al discriminatie. Want dan accepteer je niet dat mannen en vrouwen verschillend zijn.
[Reactie gewijzigd door ErwinPeters op 23 juli 2024 07:56]
[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 07:56]
Ja, en daarom stond in de vraag ook 'bij gelijke geschiktheid'.Mannen en vrouwen, zwart of wit, iedereen moet gewoon gelijk behandeld worden.
[Reactie gewijzigd door SPvanG op 23 juli 2024 07:56]
Vrouwen kijken doorgaans anders naar zaken waardoor je uit kunt komen op een ander resultaat of fouten eerder kunt ontdekken. Verder is variatie nooit verkeerd."Als ICT-er kom ik zelden vrouwen tegen in mijn vakgebied en ik zou dolgraag meer vrouwen in het team willen hebben."
Waarom?
Wederom: variatie en soms andere denkwijze. Ik zie vaak bij projecten dat er User Centered Design wordt toegepast, maar hierbij kijkt men toch vooral vanuit mannelijk oogpunt. Bij applicaties die voor de consument worden gemaakt, is het toch wel belangrijk om ook een vrouwelijk oogpunt te verkrijgen."Er moeten meer vrouwen op de werkvloer komen omdat er (hopelijk ooit) meer vrouwen geïnteresseerd zijn in de ICT sector "
Waarom moet dat? Wat win je ermee?
Dus vrouwen worden gediscrimineerd ...Een vrouw zal bij een sollicitatie dus betere referenties, meer ervaring én een lagere salariswens moeten hebben voordat je kunt spreken over gelijke geschiktheid met de mannelijke sollicitant.
Dan weet je als man al dat je zo goed als kansloos bent. Vrouwen worden dan voorgetrokken.Vrouwen worden nadrukkelijk uitgenodigd om te solliciteren.
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.