Denk jij dat Valves Steam Machines succesvol worden?
Aantal stemmen: 4.398. Deelname gesloten op 17-12-2013 13:26. Stemmen is niet meer mogelijk.
[Reactie gewijzigd door ro8in op 23 juli 2024 19:09]
Dit is nou juist van die onzin die uit die haat is voortgekomen.Er is niet specifiek een haat tegen Microsoft, maar hun hebben wel jaren lang doelbewust allerlei innovaties tegen gehouden. Vendor lockin doormiddel van DirectX etc zijn tactieken die MS jaren lang heeft ingezet om de markt bij hun thuis te houden.
[Reactie gewijzigd door ro8in op 23 juli 2024 19:09]
Je hoeft het mij niet uit te leggen hoor, ik heb zelf al zo'n 20 jaar ervaring met graphics programmeren.Ik begrijp je denkwijze en zo dacht ik er zelf ook heel lang over. Echter ligt het wel wat genuanceerder.
Hetzelfde geldt voor OS X, linux of ieder ander general-purpose OS.Wil jij als programmeur dus communiceren met de video kaart zul je dat via DirectX of OpenGL moeten doen. Instructies direct naar de kaart sturen is op Windows simpelweg ondoenlijk
Dat heeft er niks mee te maken. Je hoeft helemaal niet direct de kaart aan te spreken om van nieuwe features gebruik te maken. Dat kan prima via extensies op DirectX, OpenGL, of met een eigen API zoals Mantle, CUDA, PhysX, of noem maar wat. En Microsoft houdt dat absoluut niet tegen.Andere partijen zijn simpelweg uitgesloten en hebben geen enkele mogelijkheid om de kaart direct aan te spreken
Dan kijk je er dus precies van de verkeerde kant naar. Een feature is pas interessant voor ontwikkelaars als die breed ondersteund wordt. Daarom worden nieuwe features vaak pas gebruikt, als ze gestandaardiseerd zijn in Direct3D, OpenGL, OpenCL etc. Microsoft is er altijd erg vroeg bij om nieuwe technieken op te nemen in een nieuwe versie van D3D. Zo hadden ze DirectCompute bv al voordat OpenCL uit was, en ook met vrijwel alle soorten shaders was D3D eerder dan dat er gestandaardiseerde OpenGL-extensies waren.Je noemt zelf al enkele voorbeelden van technologieën die pas gemeen goed werden toen MS besloot het in DirectX op te nemen. Games zijn over het algemeen dus zo goed en innovatief als DirectX toe laat. In dit geval is Microsoft dus de limiterende factor.
Dat is heel wat anders. Ik heb nergens gezegd dat MS innoveert. Dat zou ook een beetje raar zijn, want het zijn de GPU-ontwikkelaars die de nieuwe features uitdenken. Ik heb alleen gezegd dat MS nogal pro-actief is met het opnemen van features in de API, en dat zorgt ervoor dat ook concurrerende GPU-fabrikanten die features moeten ondersteunen (want geen D3D-compatibiliteit is dodelijk voor een product). En daardoor heeft een innovatie dus kans van slagen. Zoals ik al zei: MS zorgt ervoor dat die innovaties behouden blijven.Dat wil overigens niet zeggen dat MS helemaal niet innoveert.
Hoho, Carmack was LANG niet de eerste die een 3D engine ontwikkelde! Al sinds de jaren 60 is men met 3d graphics bezig, en al rond 1980 waren er 3d games te vinden op arcade-machines van oa Atari (wat te denken van Battlezone! http://www.youtube.com/watch?v=ymrYkbEbnEQ). Later in de jaren 80 waren er ook al genoeg 3d games op C64, Amiga, PC en dergelijke.Eerlijk is eerlijk de innovaties afgelopen jaren op graphics gebied waren lang niet zo geweldig meer als toen Carmack b.v. met de eerste 3D engine kwam.
Ja, en ik als ervaringsdeskundige ben het er dus niet mee eens, en kan dat ook goed onderbouwen.Je moet maar eens googlen naar "DirectX holding back PC gaming". Het is best een interessant topic.
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 19:09]
[Reactie gewijzigd door ro8in op 23 juli 2024 19:09]
Nee, volgens mij snap jij me niet.Ik snap je wel, maar ik leg mijzelf misschien verkeerd uit.
Die stelling klopt niet, zoals ik al zei.Stel je wil iets doen wat buiten de mogelijkheden van Windows valt, maar niet buiten de mogelijkheden van een computer in het algemeen. Dan is Windows toch de limiterende factor?
Jawel dus: drivers. Dat had ik al uitgelegd.Er is geen mogelijkheid om feautures zelf aan het OS toe te voegen zou dat nodig zijn.
Het is niet gebruikelijk voor een applicatie-ontwikkelaar om zelf drivers te schrijven, maar het zou wel kunnen. Normaal gesproken laat je dat door de hardware-fabrikant doen.Er zit een software laag tussen mij en de hardware waar ik geen controle over heb.
Toch wel, vanwege het extensie-systeem van OpenGL.Zonder D3D was OpenGL waarschijnlijk de standaard geworden en dit betekent niet dat iedere videokaart fabrikant een eigen api zou gaan ontwikkelen.
Nu niet meer nee, maar OpenGL heeft de markt in handen gehad, en heeft die positie uit hun handen laten glippen.OpenGL als underdog, kan natuurlijk niet met nieuwe features/standaarden komen aanzetten als de tegenpartij de markt in handen heeft en de standaarden stelt.
Wat heeft dit met geloof te maken? Het is toch heel transparant hoe MS met DX omgaat? MS onderhandelt met de videokaart-fabrikanten over welke features er in een volgende versie van D3D komen, en hoe de API eruit moet zien. Vervolgens ontwikkelt MS die API, en ontwikkelen de fabrikanten de hardware. Die komen dan ongeveer tegelijk op de markt (soms is D3D iets sneller dan de eerste videokaart met support, soms is de hardware er sneller... En vaak is de ene fabrikant een paar maanden eerder dan de ander, maar uiteindelijk ondersteunen ze de nieuwe API allemaal).En dan moeten we geloven dat ze met DX/D3D compleet anders handelen?
Ja, want dat ligt compleet anders.Voor Linux zijn er momenteel meer games dan voor de "next-gen consoles". Kwestie van genoeg games in de toekomst ondersteunen. Bij de Xbox One zeggen we ook niet dat het geen kans maakt omdat er momenteel nauwelijks games voor uit zijn gekomen, we weten al dat er genpoeg goede games zullen uitkomen dat dit platform zal ondersteunen.
Voor MS en Sony gaat dat toch een stuk makkelijker. Er waren al miljoenen pre-orders. De PS4 en XB1 vliegen als vanzelf als warme broodjes over de toonbank.Valve zal genoeg ontwikkelaars moeten overhalen om voor hun platform te ontwikkelen, net zoals Microsoft en Sony dat ook moeten.
Voorlopig is SteamOS gewoon een standaard linux distro, en zijn de games gewoon met standaard OpenGL gemaakt. Dat is nou niet echt effectiever dan een Windows-oplossing.Is wel minder effectief.
Steam op SteamOS draait ook gewoon via een standaard GUI hoor, zelfde verhaal. En als je het systeem laat hibernaten, dan kun je binnen no time opstarten naar GUI/Steam.Windows start teveel onnodige troep. Je moet heel explorer.exe launchen omdat je GUI hier in zit, en dan pas Steam in Big Picture Mode.
Jaja, gek dan toch dat benchmarks het omgekeerde laten zien:Vervolgens zou een game dat voor Linux dezelfde kwaliteit van code heeft als op Windows trager moeten draaien op Windows, omdat Windows met de net genoemde onnodige troep ook tijden het gamen meer resources gebruikt.
Ah, de expert heeft z'n vakkundige oordeel geveld...Een lang verhaal kort, Windows heeft nogal een baggere architectuur waardoor het niet voor één specifiek doel te optimaliseren is.
In het geval van Mantle doen ze het omdat AMD ze een aantal miljoenen toeschuift, niet zozeer omdat er een markt zou zijn (lijkt mij dat BF4 net zo goed zou verkopen zonder Mantle, met D3D11 doet ie het ook prima op GCN-kaarten).het kost veel geld om zo'n game over te zetten en dat doe je dus niet tenzij er een markt is,
[Reactie gewijzigd door IngamerX op 23 juli 2024 19:09]
[Reactie gewijzigd door ro8in op 23 juli 2024 19:09]
Dat doen ze anders wel.Microsoft heeft altijd D3D heel hard gepusht om zo de x86 gaming markt in handen te houden en zal natuurlijk nooit D3D op andere OS'en toestaan.
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.