Wat vind jij, moet het auteursrecht op muziekuitvoeringen voor artiesten verlengd worden?
Aantal stemmen: 11.645. Deelname gesloten op 26-05-2009 13:59. Stemmen is niet meer mogelijk.
[Reactie gewijzigd door Tsurany op 28 juli 2024 12:20]
Heel simpel, het nageslacht heeft het muziek niet gecomponeerd.Waarom zou het nageslacht van Beethoven, of zelfs Homerus (van de Odyssee) dan geen geld moeten krijgen?
Sorry hoor, maar jij geeft mij de keuze om het wel of niet zo te accepteren. Ik accepteer het niet, dus mijn argument is een schijnargument?Hoe dan ook, je argument is een schijnargument.
Zo ingewikkeld is dat inderdaad niet. Ik zou dat werk gratis mogen hebben om de simpele reden dat iemand me het gratis aanbiedt, net zoals ik een fiets mag aannemen van iemand die hem voor nop weggeeft, ongeacht of de fabrikant het ermee eens is. Dat is mijns inziens het vanzelfsprekende uitgangspunt, de Auteurswet biedt juist bijzondere uitzonderingen op deze situatie.Zo ingewikkeld is het niet hoor. Iemand besteed tijd aan iets dat hij maakt en dan wilt hij daar geld voor vangen. Waarom zou dat niet mogen? Waarom zou na een aantal jaar jij dat gratis mogen hebben?
Om de reden dat de auteur zijn geld dubbel en dwars ontvangen heeft met zijn auteursrechten.Hoezo snap je dat niet? Zo ingewikkeld is het niet hoor. Iemand besteed tijd aan iets dat hij maakt en dan wilt hij daar geld voor vangen. Waarom zou dat niet mogen? Waarom zou na een aantal jaar jij dat gratis mogen hebben?
Na 106 jaar wordt er ook nog met plezier met een Diesel motor gereden waarom krijgen zijn nabestaanden hier geen geld voor? IMO is dit iets veel belangrijkers dan muziek ed.Dat jij na 70 jaar nog steeds zijn muziek wilt hebben of zijn film wilt hebben geeft aan dat het kennelijk iets goeds is, dat het dus echt kwaliteit is. Waarom zou hij daar niet aan mogen verdienen?
Leuk, nog meer cover bands en minder nieuw werk. Cultuur is voorschrijdend en omdat te stimuleren moeten we een rem zetten op (lees: prijskaartje hangen aan) het recyclen van oud werk.maar om het behoud van cultuur.
Maar veranderd een verlenging van de auteursrechten van VIJFTIG naar ZEVENTIG jaar, bedenk even hoe lang die periode is, voor bijvoorbeeld muziek, daar wat aan?Als een band in de garage leert spelen met werk ven een ander is daar niets mis mee, gaan ze er mee optreden (geld, roem, eer verdienen) dan dienen ze rechten af te dragen.
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 28 juli 2024 12:20]
[Reactie gewijzigd door HyperioN op 28 juli 2024 12:20]
Ik moet ook keihard werken voor mijn geld, alhoewel, ik heb een baantje gekozen waar ik relatief goed in ben en dus met redelijke inspanning mijn salaris kan binnenharken. Oftewel, your point? Ze kiezen er zelf voor.Nee! Die jongens moeten kei, en keihard werken voor hun geld. Minstens 2 tot 3 keer optreden per week; hun eigen spullen sjouwen en de rest van de week vullen met PR-gebeuren. Interviews; lamme promo-shots, etc..
Ah.....Gesigned worden door een platenmaatschappij is nog steeds bijna de enige manier om opgepikt te worden door het grote publiek.
Wees het er mee eens of oneens, maar feit is dat dat toch wel gebeurd, auteursrecht of niet. Daar doet een verlenging ervan niks aan af. Als iemand het wil rippen en op internet wil zetten dan gebeurd dat, en zo geschiede het. Zeker oud werk kan natuurlijk door tig mensen die het in bezit hebben geript worden. Tja het auteursrecht verlengen gaat misschien dan zorgen dat daar dan op 'vervolgd (juridisch)' kan worden, maar je moet maar afwachten wat daar het praktische resultaat van zal zijn, indien het auteursrecht bv. verlengd wordt van 50 naar 70 jaar.Een artiest heeft immers zijn bloed, zweet en tranen in een nummer zitten, en als dat auteursrecht er niet zo zijn, staat het tegenwoordig binnen de kortste keren op duizenden manieren op het net.
Want Buma verdeeld het geld dat zij krijgen netjes naar ratio naar die artiesten toe? Of welke instantie was het nou, die met 200 miljoen aan onverdeeld artiestengeld zat?dus het heeft wel degelijk zin voor artiesten die langer gedraaid gaan worden dan die 50 jaar.
Dat is inderdaad wel de gedachte die ik had, indien het toch verlengd moet worde, dat 70 jaar dan wel mooi is. 95 is wel weer te lang, al kunnen mensen ook 115-120 worden, en zouden artiesten die op hun 20e beginnen daar dan dus idd 95 jaar lang de vruchten van kunnen plukken...Ik vind dat het omhoog mag naar 70 jaar. Ik vind dat een artiest best credits mag krijgen in de vorm van geld voor zijn bijdrage aan de maatschappij zo lang als hij / zij leeft. 70 jaar is met de gedachte dat de meeste mensen de 90 we halen en jonge artiesten toch vaak wel rond de 20 zijn.
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 28 juli 2024 12:20]
Als je een TV koopt zou je ook nog royalty's aan de nabestaanden van Edison, Marconi, Telefunken, John Bardeen, Walter Brattain en William Shockley en vele meer moeten betalen.Dus om terug te komen op de thread: ik vind het compleet en volkomen logisch dat juist in dit multimediale tijdperk het auteursrecht verlengt wordt. Een artiest heeft immers zijn bloed, zweet en tranen in een nummer zitten, en als dat auteursrecht er niet zo zijn, staat het tegenwoordig binnen de kortste keren op duizenden manieren op het net.
[Reactie gewijzigd door Terror op 28 juli 2024 12:20]
[Reactie gewijzigd door roy-t op 28 juli 2024 12:20]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.