Door Yoeri Lauwers

Eindredacteur

Stel je vragen aan... Guerilla Games

22-03-2007 • 13:32

49 Linkedin

Begin maart boden we onze gebruikers al de kans om hun vragen aan Opera Software te stellen. Inmiddels zijn we nog in blijde verwachting van het antwoord van de browserontwikkelaars, maar bieden we jullie alweer een nieuwe interviewmogelijkheid.

KillzoneDit keer hebben we contact gelegd met de ontwikkelaars van Guerilla Games. Deze Amsterdamse spelontwikkelaar werd in 2000 opgericht als 'Lost Boys Games', maar onderging na een overname in 2003 een naamsverandering naar Guerilla. Een jaar later maakte het bedrijf bekend een overeenkomst bereikt te hebben met Sony om zijn Killzone-shooter exclusief op de PlayStation-console te gaan lanceren. In december 2005 vond Sony dat het de spelontwikkelaar maar beter helemaal kon overnemen en zo geschiedde.

* Hermen Hulst

Hermen HulstEen van de mensen die de vragen zullen beantwoorden is Managing Director Hermen Hulst. Hij begon zijn carrière als marketingmedewerker bij Ubi Soft, maar is inmiddels bijna zes jaar in dienst van Guerilla Games. Hij houdt zich daar bezig met de financiële kant, marketing en het uitstippelen van de strategie. Hermen mag zich binnenkort dan ook over jullie vragen met betrekking tot strategieën en toekomstvisies gaan buigen, en erop toezien dat er geen informatie de Guerilla-kantoren verlaat die nog niet naar buiten gebracht mag worden.

* Arjan Brussee

Arjan BrusseeArjan Brussee was met zijn bedrijf Orange Games een van de oprichters van het toenmalige Lost Boys. Hij ontwikkelde mee aan Jazz Jackrabbit-games en werd in 2000 benoemd tot Technisch Directeur van de ontwikkelstudio. Drie jaar later kreeg hij de titel Development Director opgeplakt; in deze functie is hij verantwoordelijk voor het in goede banen leiden van projecten. Arjan is dan ook de persoon bij uitstek als je vragen hebt over het ontwikkelen voor de PlayStation 3 of over hoe een spel tot stand komt.

* Michiel van der Leeuw

Michiel van der Leeuw is een van de ontwikkelaars bij Guerilla Games en weet dus als geen ander hoe het programmeren van een consolespel in zijn werk gaat. Hij heeft hands-on ervaring met PlayStation 3-devkits en werkt in het team dat momenteel hard aan de code voor Killzone 3 zit te kloppen.

* Procedure

Vragen stellen kan hieronder in de reacties. We zullen in principe alle vragen in overweging nemen, maar behouden ons het recht voor om een selectie te maken of gelijksoortige vragen samen te voegen tot één. Aangezien Guerilla Games een Nederlands bedrijf is, kunnen de vragen ook gewoon in het Nederlands geformuleerd worden. Het spreekt voor zich dat we het beschaafd willen houden. Vragen stellen kan in principe de hele week: donderdag 29 maart gaan we onze selectie maken en aan Guerilla Games voorleggen.

Killzone op de PS3
Shoot first, ask questions later...

Update 29 maart, 14.40u: De vragenlijst is afgesloten en doorgestuurd naar Guerrilla, we hopen jullie snel van hun antwoorden te kunnen laten genieten.

Reacties (49)

Wijzig sortering
Schot voor open doel:

Gaan de graphics van de E3 trailer gehaald worden, of moet deze meer gezien worden als een middel om de sfeer van het spel aan het publiek te tonen.

(dit vraag ik omdat Motorstorm achteraf in mijn bescheiden mening toch een andere game is geworden, dan had ik had verwacht na het zien van diens trailer)
+1Anoniem: 38833
@G-ZeS26 maart 2007 11:19
Ik kan je vertellen dat de graphics er precies hetzelfde uitzien als op het scherm.

Een vriend van mij heeft het spel al gespeeld op de ps3 test kit.
Wat vinden jullie van het developen op de PS3 en denken jullie dat hier extreme graphics uit gaan komen die jaren mee zullen kunnen gaan?
Met e-mail, usb sticks, telefoons, pda's is de informatie tegenwoordig te makkelijk uit te wisselen en je zult vast wel ontwikkelaars hebben die zo trots zijn op hun werk of op het bedrijf waar ze werken dat je al snel je mond voorbij praat.

Welke middelen / procedures passen jullie toe om de informatie binnenshuis te houden?

Ik vind het bijvoorbeeld erg knap dat er zo weinig nog bekend is over Killzone PS3.
+2Anoniem: 183324
22 maart 2007 14:59
Tegenwoordig hebben spellen een enorme budget in vergelijking met zeg maar 15 jaar terug, maar tegelijkertijd een gegarandeerde succes is nodig om winst te kunnen halen. Het financiele risico is dus groter dan ooit. In hoe ver merk je dat je creatieve vrijheid beperkt wordt door financieel risico of door Sony zelf, ten opzichte van het verleden, en hoe zorg je ervoor dat je creatief "vers" blijft?
Hebben jullie er ooit aan gedacht om de oudere games als Jazz Jackrabbit over te zetten naar geschikte JAVA games voor mobiele telefoontjes? Zien jullie hier überhaupt een markt in of ligt de focus toch meer op de grote producties als Killzone?
Vraag over de combinatie PS3 en PSP,
Hoe staan Guerilla ten aanzien van het gebruikt van de psp als extra informatievoorziener tijdens het spelen van een games. (gamestatus, maps, etc.)
Reden van deze vraag? Mijn mooie Dreamcast had zo een leuke VMU met dergelijke info.
+2Anoniem: 114191
28 maart 2007 10:53
In een blogstukje van jullie collega's Insomniac ( http://www.insomniacgames...ity/blarg_full.php?bid=30 ) laat een developer van hen weten dat Gears of War volgens hem zo goed en superscherp uitziet doordat de zeer hoge resolutie textures, levels en audio gestreamed worden tijdens het spelen, en zo de 512MB geheugenlimiet gedeeltelijk omzeild wordt door steeds nieuwe data in het geheugen te streamen i.p.v. vooraf alles in te laden.

Tevens de reden dat Resistence met zijn 14GB compressed data (versus 7 GB van Gears) nog steeds niet betere textures heeft dan Gears. Volgens hem zullen in de volgende games van hen, zoals de nieuwe Ratchet, wel texture-streaming geintegreerd zijn, waardoor geen beperkte keuzes meer gemaakt hoeven te worden waar men in levels de echt hi-res textures neerzet, dan kan alles in zeer hi-res. En dan is Blu-Ray echt een must bij grotere games, volgens hem.

Ook bij Evolution Studio's van Motorstorm heeft men het over nieuwe streamtech voor aankomende titels om de kwaliteit drastisch te verhogen. Mijn vraag is, gebruikt Guerilla ook al streamtechnologie voor de nieuwe KZ, of is dit iets wat pas later van pas komt in een volgende titel.
Allereerst natuurlijk, krijgt tweakers.net een primeur met Killzone footage?

Ten tweede, blauw vraagt al over Jazz Jackrabbit. Een game die ik ook (coop) met veel plezier heb gespeeld. Telefoons vind ik een verschrikkelijk medium, maar waarom niet xbox live arcade/sony arcade etc, enige plannen hiervoor?
Of zelfs een compleet nieuwe Jazz Jack Rabbit game helemaal in 3d en alles wat erbij hoort? :o
http://www.jazz2online.com/j3f

Check, er is al een poging geweest :)
Stel ik wil Gamedeveloper/Game programmeur worden. Zijn er dan opleidingen (/richtingen) die jullie aanraden?
en welke papieren moet je minimaal hebben om aan de slag te gaan
Minimaal geen, alhoewel een opleiding geen kwaad kan.
Wat zijn jullie plannen voor de PSP? Komt er nog een Killzone voor de PSP of misschien Jazz?
+1Anoniem: 22738
@BwO22 maart 2007 23:52
Killzone: Liberation voor PSP is gewoon in de winkel te koop hoor. Het is geen 1st person shooter, maar een platform shooter. Zie:

http://media.psp.ign.com/media/787/787457/imgs_1.html
Daarom vraag ik ook: komt er NOG een Killzone?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee