Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 9 reacties
Bron: Guru3D

Guru3D heeft een artikeltje in elkaar gezet over bump mapping, waarmee tegen weinig snelheidsverlies erg leuke effecten behaalt kunnen worden. Matrox heeft dit met Environment Mapped Bump Mapping inmiddels bewezen:

Advanced bump mapping doesn't deserve to be left out of the next generation of cards so check the feature out in real life if you can - that's when you can really see the bumps in action. Will the card companies work together to allow developers to make bumps ahead, or will the hopes of a bump mapping standard disappear into the real-time shadows of divergent feature lists? It ain't easy for developers when hardware support is spotty and I just hope that the current lack of cross-brand standardization doesn't "bust a cap in bump mapping's boo-tay."

Voor EMBM screenshots kun je trouwens op deze page bij Matrox terecht. Twee voorbeelden (links aangedikt met EMBM, rechts puur):

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (9)

Ziet er ook nog goed uit ook... Maar ja, ik heb toch voor de Asus v6600 deluxe gekozen.
Iets voor de volgende reeks nVidia? :)
Zucht, waar is de goeie ouwe tijd gebleven toen we dit gewoon moesten coden...
Alleen al als je dat water ziet in dat apache filmpje....dat wil ik ook! Kan iemand mij geen geld schenken voor een goed doel? :P
bij 3dmark2000 dat stukje war die in zo'n hal over dat water vliegt *kwijl* geef mij momenteel maar t&l boven embm..

nee zeg het verkeerd IK WIL ZE ALLEBEI !!!

:)

Greetz Roger
Wacht gewoon op de volgende generatie Matrox kaarten met T&L ondersteuning.
Dan zitten ze beide erin.
Happy End!!
de vraag is alleen wanneer die kaart uitkomt!?
De V6600 van ASUS, of eigenlijk elke GeForce dot hardwarematige BumpMapping, dus levert dezelfde resultaten als de linker plaatjes.... ze doen dus beide..
bumpmapping in games (dat is dus bumpmapping die goed LIJKT maar het totaal niet is) is met 1 extra pass wel te doen (emboss lightmap texturemap), eventueel wat extra truuks en dan kost het nog een pass extra.

Zeker het plaatje van de motorracer hierboven (de weg) is gewoon met 1 emboss lightmap texture erbij gewoon te doen op elke 3d kaart.

Voor de liefhebber: op opengl.org staat nog een link naar een artikel over hoe per pixel lighting te doen in opengl (6 pass single texturing, is 3 pass multitexturing, is 2 pass GeForce en savage2000), met daarin meegenomen bumpmapping, etc.

De hardware heb je niet echt nodig, al is het wel leuk dat het er is. :)
Emboss mapping geeft geen hele mooie resultaten vind ik.

En die orthogonal lightmapping, 6 passes? hmm, mijn engine heeft real-time dynamic per-pixel lighting (http://www.connectii.net/emersion).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True