Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties
Submitter: Boss

Embarcadero heeft aangekondigd dat Delphi XE2, een ontwikkelomgeving voor in Delphi geschreven applicaties, op de markt is gezet. Het pakket, dat vier edities heeft, moet onder andere ontwikkeling voor iOS mogelijk maken.

Delphi XE2Met Delphi XE2 kunnen ontwikkelaars voortaan ook 64bit-applicaties bouwen; tot voor kort was het met Delphi XE alleen mogelijk om 32bit-apps te ontwikkelen. Ook nieuw is dat Delphi XE2 ondersteuning biedt voor iOS naast de platformen Windows en OS X.

Voor het ontwikkelen van crossplatform-applicaties heeft Embarcadero het nieuwe FireMonkey-platform in de ontwikkelomgeving opgenomen. Deze bibliotheek met gui-elementen kan voor het renderen van een interface gebruikmaken van DirectX op Windows of OpenGL op OS X en iOS. Verder heeft Embarcadero een verbeterde debugger in de ontwikkelomgeving opgenomen.

Delphi XE2 is verkrijgbaar in vier uitvoeringen: Starter, Professional, Enterprise en Architect, met prijzen die uiteenlopen van 149 euro voor een upgrade naar Delphi XE2 Starter tot 3500 euro voor de volledige Architect-editie. Er is ook een aantal trialversies beschikbaar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Fantastisch nieuws! Hier werden voorheen 64-bits versies gecompileerd in Lazarus, maar primair geprogrammeerd in Delphi, aangezien die laatste toch stukken sneller, stabieler en makkelijker werkt. Helaas is Lazarus echt een dialect en zijn Delphi programma's vaak niet zonder aanpassingen te compileren. Maar nu hoeft dat dus niet meer! :)
Voor 64 bit Windows-applicaties heb je gelijk. Maar als je voor OS/X wilt ontwikkelen is Delphi helemaal niet meer compatibel met de voorgaande versies, terwijl Lazarus dat toch vrijwel wel is.
Wil je cross-platform ontwikkelen met Delphi dan moet je opnieuw beginnen met FireMonkey, terwijl Lazarus probeer zoveel mogelijk compatibel te zijn met de VCL.
Zeer goede zaak. Wij waren al gestart om onze applicaties om te zetten naar Visual Studio, maar Delphi is veel stabieler. Onze klanten zijn zeer grote bedrijven, en daar is betrouwbaarheid primair.
Ik ben zeer blij met de evolutie. Zeker het OSX en iOS verhaal.
Wij hebben al een eerste seminarie gepland volgende week om te zien wat allemaal kan, maar ik ga hem zeker aanschaffen.
Nog mooier zou zijn als de ontwikkelomgeving ook in OSX kon ....
Dat is pas een investering, het overzetten van een werkende applicatie van de ene programmeer omgeving naar de andere! Als je er goed over nadenkt is dat een totale verkwisting van geld en resources. Mits...

Aan de andere kant als je naar het verleden van codegear/embarcadero/inprise/borland/devco of hoe ze nog maar meer geheten hebben kan ik me ook wel het eea voorstellen bij deze beslissing. Qua bedrijf hebben ze niet echt een goede naam meer en dat is eigenlijk wel jammer want de vroege delphi IDE's waren heel goed (hell, er was ook nauwelijks wat anders in die tijd).

Ondertussen gaan wij hier door met het ontwikkelen van delphi applicaties en zullen over een aantal maanden (wellicht na de eerste fixpacks op XE2) misschien overstappen op deze nieuwe release. Persoonlijk ben ik nog wat huiverig omdat we 1 gigabyte aan (oude) componenten hebben staan waarvan de leveranciers niet meer bestaan.
Als we van Delphi-representatives zelf al niet eens normale antwoorden krijgen over de staat van de compiler en de componentenbouwers vrijwel allemaal zijn doorgegroeid naar .NET is dat helemaal niet zo'n onlogische keuze.

Ik zie dan ook niet hoe dat ooit een totale verkwisting van resources kan zijn. Tijd steken in een dode taal waar de makers al niet eens meer achter staan wel, want dat is exact de boodschap die Borland/InPrise/Codegear/whatever uitzend vanaf Delphi 8 zo'n beetje. XE2 is in mijn ogen too-little-too-late.
Ik denk dat sinds de overname door Embarcadero Delphi er beter voor staat dan ooit. Embarcadero is een bedrijf dat eigendom is van een aantal investeerders en investeringsmaatschappijen. Meer dan bij een privaat bedrijf willen zij ieder jaar goede cijfers zien. En dat krijg je alleen maar door blijven innoveren en goed beleid voeren.

Dat het beter gaat merk je ook aan de bijeenkomsten die door Embarcadero en zijn Nederlandse partners worden georganiseerd: de zalen zitten daar gewoon weer goed vol. Dat was een paar jaar geleden wel anders.
Gedeeltelijk mee eens In de afgelopen jaren hebben ze reeds een prima signaal afgegeven met delphi 2007 en 2009 en nu wederom met Xe2 dus de taal verre van dood. Als ze dat met XE3 de codebase nog eens gaan uitbreiden met andere OS'es zoals linux en native IOS (en niet via fpc zoals nu) dan hebben ze weer eens prima vooruitzichten.

Dat ToLittleToLate is slechts een perceptie van dit moment. We zullen het zien welke kant de markt uiteindelijk heen gaat, als dat allemaal android ARM wordt zit Embarcadero alvast goed.

Effin, ik ben wel nieuwsgierig hoe dit ten opzichte van .net en java gaat uitvallen over de aankomende jaren.
In mijn ogen hebben ze gewoon 8 jaar verprutst door koste wat het kost tegen .NET aan te kruipen en zelf niet echt meer vooruit te gaan. Dan krijg je alleen een schizofreen zaakje wat net geen Delphi is en ook zeker geen .NET.

Ik hoop dat Delphi overleeft, daar ben ik ooit in begonnen en ik draag de taal/IDE een warm hart toe, maar het heeft gewoon te lang stilgestaan en is voor mij een gepasseerd station. Deze compiler met deze feature-set komt voor mij in ieder geval een jaar of 5 te laat. Hence, too little too late.
Er zijn nog een ""paar"" releases te zijn geweest waar jij blijkbaar nooit naar gekeken hebt en daarom vindt ik de uitspraak nogal ruim genomen. Juist in die releases is een hoop van de achterstand ingehaald.

Dat je ondertussen je geld op een ander paard hebt gezet kan ik prima voorstellen, het is tenslotte lang stil geweest na delphi 8...
All onze nieuwe apps worden nu ook geschreven in Visual Studio/C# i.p.v. Delphi/pascal. Maar om nu te zeggen dat Delphi stabieler is? De managed .Net omgeving geeft juist veel meer beveiliging tegen vage memory gerelateerde bugs.

Ben benieuwd wat je met de stabieliteit bedoeld.
Ik heb in industriele omgeving Delphi apps draaien sinds 1998. Ondertussen is het W95, xp, vista, 7, en de applicaties draaien gewoon probleemloos verder.
Alles wat Visual Studio is, moet regelmatig aangepast worden en geven problemen door de versies heen.
Met 'beveiligingtegen vage memory gerelateerde bugs' bedoel je: je mag ze gewoon laten zitten in je code en hoeft als ontwikkelaar nergens op te letten want de garbage collector doet dat wel voor je? ;)
In tegenstelling tot 'laat ik op een random offset maar iets stuk maken want het kan' of 'hey, zullen we een objectpointer in een tag stoppen en fout casten', ik weet dat ik niet moet happen maar de GC heeft echt helemaal niks te maken met vage memory ellende.

Overigens ben ik ook wel benieuwt naar de stabiliteits issues, want mijn bevindingen staan eigenlijk haaks op die uitspraak.
Dat zijn dus geen bugs maar features die je bewust (op een verkeerde manier) gebruikt.
Ik vraag me toch echt af of iOS applicaties gemakkelijk ontwikkeld kunnen worden zonder Xcode Interface Builder. Het eenvoudige aan Xcode is het slepen en je hebt al een nieuw GUI object... en hoe zit het met de simulator of is het alleen mogelijk om op device te testen.

[Reactie gewijzigd door Miauw op 2 september 2011 09:26]

Het is met Delphi/FireMonkey net zo makkelijk om een GUI te ontwikkelen voor iOS als met XCode, FireMonkey maakt geen gebruik van de native controls van XCode, maar heeft eigen controls die dmv OpenGL worden gerenderd.

Voor OSX en IOS heb je nog wel een Mac nodig, en voor iOS ook XCode (voor emulatie en signing van de code voor je iDevice).

Als je een idee wilt hebben hoe het werkt moet je de video in onderstaande blog maar eens bekijken.

http://www.andreanolanuss...p-on-windows-mac-and-ios/
Er wordt voor zowel OSX als iOS app geen gebruik gemaakt van de native GUI componenten.
Alle componenten word door FireMonkey gerenderd dus ik hoop dat ze dan de native hebben na gebouwd.
We hebben er veel te lang op moeten wachten :(

Gelukkig kan ik nu eindelijk 64bits compilen!
Ik ben wel benieuwd naar deze nieuwe versie. Eindelijk 64bit support.

Ik programmeer als sinds 1990 in Pascal. We hebben nog steeds Delphi software in gebruik maar die wordt nog in Delphi 6 gecompileerd. Daarna zijn er geen wezenlijk betere versies voor het Win32 platform uitgekomen.

Ze hebben sinds Delphi 8 een hoop lopen klooien met .Net support. Maar .Net is het altijd net niet als ze steeds achter Microsoft aan hobbelen. Dan kun je veel beter Visual Studio gebruiken. Oude delphi apps zijn toch niet makkelijk om te zetten naar .Net apps vanwege de totaal andere "managed" omgeving. En als je dus toch in die andere omgeving wilt gaan ontwikkelen dan kun je beter ook de taal gebruiken die daar het meest gebruikt wordt. De taal is namelijk maar een klein onderdeel van de omgeving als het gaat om nieuwe dingen leren.

Wat me wel opvalt is dat ze weer dezelfde crossplatform truuk proberen uit te halen als met delphi 6. Toen brachten ze een crossplatform versie voor linux uit op basis van QT. Nu proberen dus hetzelfde maar dan voor OSX, iOS maar dan met Firemonkey.

edit:

Net even getest, maar ik zie dat ze sinds D2009 alle strings en char types veranderd hebben in WideString en WideChar. Hierdoor had direct al compile issues. Verder hebben ze nog de var UnitName toegevoegd aan de Object definitie zodat ik naam collisions had. Dit was een simpel appje van mijzelf. Ik zie het zo nog niet echt zitten om een grote app om te gaan zetten. Maar 64 bit blijft wel aantrekkelijk voor een aantal van onze apps.

[Reactie gewijzigd door PuzzleSolver op 2 september 2011 11:45]

We hebben nog steeds Delphi software in gebruik maar die wordt nog in Delphi 6 gecompileerd. Daarna zijn er geen wezenlijk betere versies voor het Win32 platform uitgekomen.
Zelf heb ik alleen Delphi 7 gebruikt, dus echt vergelijken kan ik niet, maar ik was onder de indruk dat Delphi 7 een flinke verbetering was ten opzichte van Delphi 6...?

Wat ik verder interessant vind is dat jullie nog zo'n oude versie gebruiken; indertijd is mijn universiteit afgestapt van Delphi (en, na een niet-zo-geslaagde tussenstop bij FreePascal/Lazarus, toen maar naar Java overgegaan), omdat Borland onze licenties niet meer wou verlengen. Wat ik ervan begrepen heb is dat de prijs niet te hoog werd, maar dat Borland botweg gestopt was om Delphi 7 licenties aan te bieden; we moesten persť overstappen naar een nieuwere versie (of de concurrent :p ).
We hebben nog steeds Delphi software in gebruik maar die wordt nog in Delphi 6 gecompileerd. Daarna zijn er geen wezenlijk betere versies voor het Win32 platform uitgekomen.
Helemaal mee eens, ik heb ooit c++builder 6 gekocht maar wat daarna is uitgekomen vond ik onstabiel en echt een stuk minder prettig werken. Slechte Ide. En je krijgt al die .net door je strot geduwd of je wil of niet.
Ik blijf dus nog steeds bij c++builder 6 alhoewel het intussen al best oud is, het voldoet nog prima. 64 bit heb ik niet eens echt nodig.
Binnenkort dus waarschijnlijk total commander 64 bits.
Zelf wacht ik
1 nog even op c++builder en
2 tot de meeste bugs eruit zijn.
Dat is vaker geroepen, maar
This application is written by Christian Ghisler in Delphi 2 (32-bit version) and Delphi 1 (16-bit version).
dus tenzij er een hele goede reden is om een 64-bit versie te maken (grote, duidelijke voordelen), zou het me niet verbazen als die versie er voorlopig nog niet komt.
Wat mij betreft voornamelijk het context menu dat nu m.b.v. een 64 bit dll wordt gedaan waardoor het in een 'x64' submenu in de context menu zit, een extra klik en een halve seconde wachten, dus onaanvaardbaar. :)
Jammer, gemiste kans. Ten eerste, die OS X compiler is slechts een cross-compiler. Je hebt gewoon Windows nodig om de IDE te starten. Ten tweede, die leuke extra's, zoals de OS X, iOS en 64-bit compiler, zitten er pas vanaf de Professional-editie in, en niet in de Starter-editie, de enige versie die voor mij financieel interessant zou zijn. Ik heb vroeger veel in Pascal en Delphi geprogrammeerd, maar deze versie is voor mij geen reden weer terug te keren.
Als je geen cross-compiler wilt gebruiken, en de standaard Delphi edities te duur vind kan je natuurlijk ook gewoon Lazarus gebruiken. Lazarus gebruikt op de achtergrond de Free Pascal compiler. Dit is dezelfde compiler die Delphi gebruikt voor hun iOS support.
Als de ios compiler werkt geewoon op windows en compileert echt,ga ik die gebruiken. Zeker goedkoper dan imac met alle snufjes erbij.
Helaas

Delphi XE2 maakt simpelweg een export die je in XCode moet compileren (dus moet je een
mac hebben of een hackingtosh)

[Reactie gewijzigd door Pope-X op 2 september 2011 23:56]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True