Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties
Bron: Voodoo Extreme

Ga'ash Soffer van Voodoo Extreme heeft weer een van zijn zwaar technische verhaaltjes online geknikkerd. Dit keer een les in 3D Engines voor de PC.

For most 3D computer applications, the Z axis goes from positive (+) into the monitor to negative (-) out of the monitor. The X axis goes from (-) left to (+) right. The Y axis goes from (-) down to (+) up. This is different than the "right hand rule" coordinate axis used by mathematicians.

Vectors in 3-space have magnitude and direction. Vectors are usually denoted by a bold face letter of the alphabet, i.e. a. A specific vector can be written as an ordered pair of n scalars, for n-space. In our case, 3. So, we could say the vector v = (1,2,3). The first column is units in the x direction, the second column is units in the y direction, the third column, units in z. Vectors are added by adding corresponding components, i.e. (1,2,3) + (2,3,4) = (3,5,7). Vectors can be scaled by multiplying by a scalar. This multiplication is done by multiplying each component of the vector by the scalar. For example, if v is (1,2,3), 2v is (2,4,6). The magnitude of a vector can be determined using a 3 dimensional analog to Pythagorean Theorem. Example, for the vector v = (1,2,3), ||v|| = magnitude of v = sqrt ( 1^2 + 2^2 + 3^2 ).

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Dit snap ik als simpele bakker niet helemaal? :r
Tje, had je maar beter moeten opletten bij je wiskunde les. Dan was dit gesneden koek voor je geweest :+
Wees blij dat het maar drie dimensies zijn!
ach dit is nog makkie,
beetje simpel algebra.

het is pas echt spannend als licht/transformatie etc...
er nog bij komen..
O dus daar hadden we lineaire algebra voor :)
hmm, nu begrijp ik het pas (echt).Leerzaam artikelje :)
Ja, was dat wiskunde toch nog ergens goed voor }>
Leuk verhaal, maar dat kan iedereen opschrijven... Wilde zeker duur klinken (net als die kaarten van ze) }>
Ehm voodooextreme is niet van 3dfx hoor :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True