Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 0 reacties
Bron: Xtreme Insight Discussion Foru

Ik fietste wat rond bij AGN Hardware en kwam via hun bij deze thread op het Xtreme Insight forum, met speculaties over de Voodoo4. De schrijver van onderstaande posting vraagt zich af wat 3dfx voor memory architectuur in gedachten heeft om een fillrate van 1 Gigapix/sec mogelijk te maken. Persoonlijk vind ik dat ook wel een interessant punt. Aangezien de GeForce en Savage2000 al zwaar bandwidth limited zijn valt te verwachten dat de V4 met vergelijkbare problemen zal kampen, tenzij 3dfx iets nieuws bedacht heeft:

Speculation is WRONG. But it sure is fun, so who cares, right? Here's what I was wondering...

The Voodoo 4 will have full scene anti-aliasing, an accumulation buffer (T-buffer), texture compression, and, most impressively, a fill rate of 1 GigaPixel per second!

But how the heck are they achieving that? 1 Gigipixel per second demands an enormous amount of memory bandwidth.

The only two cost effective ways of doing this (that I can think of) is by way of tile based rendering and embedded memory.

Tile based rending would eliminate the need for a frame buffer (completely eliminating the largest memory bottleneck in conventional architectures), while embedded memory would provide ample memory bandwidth for the frame buffer to be used at virtually any resolution.

However, to run at 1600x1200x32bpp would require more embedded memory than 3Dfx would likely find within their budget to make, and they have made it clear that they will push high resolutions. This option seems kind of 'iffy' because of this cost factor. Even the Glaze3D, which will have embedded memory, only has 9MB, enough memory to run at 1024x768x32.

Is it possible that 3Dfx could use an SLI'd type dual dedicated pipelined DDRAM frame buffer? Not likely as dedicated pipelines (such as that on the Voodoo 2) seem to be a thing of the past because of, once again, cost.

So, could it be, that 3Dfx is going to tile-based rendering a la the old PowerVR architecture?

We'll soon find out!

Check deze page voor het verdere verloop van de thread.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties


Er zijn nog geen reacties geplaatst

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True