Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties
Bron: PC.IGN

PC.IGN brengt het nieuws dat 3dfx een eigen texture compressie technologie heeft ge´ntroduceerd. FXT1 heet het grapje, en het moet gaan concurreren met S3TC:

3dfx has announced that it is making a new compression technology, FXT1, available to the public ľ making future Voodoo cards able to compete with other cards offering 32-bit texture support and texture compression. The technology can be used on Windows, Macintosh, BeOS, Linux and other platforms, and is built for cross-platform pollination, in order to support the multiple OS development of games such as Quake III and the upcoming Halo.

The key to the texture technology works by treating each texture as a multiple 4 x 4 or 4 x 8 texel block. Four different compression algorithms are applied to the texel block, and the one with the highest results is then used to display the block. This allows for a compression ratio of up to 8:1 says the company, with 32-bit texture images of 256 x 256 going from 256 Kbytes of storage to 32 Kbytes.

By offering the technology free of cost, 3dfx hopes to cause support for the technology which will be utilized on all future 3dfx chipsets. This, on top of the T-Buffer digital effects engine which was recently announced, means that 3dfx now has a well-placed answer to S3's question.

Bungie has already spoken out about having used the new technology for its games Halo and Oni, as well as Loki entertainment (which ports games to Linux) and Flatland Rover, a 3DML web application. More companies will certainly make announcements in the future regarding support of the free technology. For more information, or to download the FXT1 Encode/Decode Binaries and Source Code, browse the 3dfx's developer page. [break] Blijkbaar wil 3dfx hiermee de bestaande S3TC standaard uit de weg rossen. Volgens Extreme Hardware schijnt dit ook nog nut te hebben:[/break] The main benefit to FXT1 Texture Compression is that it is a completely open-source technology. Furthermore, it has cross-platform and cross-API support. Thus, developers aren't limited to using Direct X 6 if they want to use texture compression. Additionally, since FXT1 is open-source, any hardware can support it provided that proper driver adaptation is done.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Ik denk dat 3Dfx hier weeer een goudmijn in handen heeft als het tenminste op de nieuwe Voodoo4 al ge´ntegreerd wordt. Ik denk dat S3 met hun S3TC hier weinig tegen in te brengen heeft.

3Dfx RULEZ!!!
Eindelijk weer eens wat goeds van 3dfx. Ziet er erg goed uit. Kijk zelf maar...

http://www-dev.3dfx.com/fxt1/Page-5a.html

Hieruit blijkt maar weer dat 3dfx alle capaciteiten heeft om hele goede producten te ontwikkelen. Als ze maar blijven doorontwikkelen en niet teren op reeds opgebouwde reputatie.

3dfx: ga zo door.
Hoe meer concurrentie hoe beter het is voor de ontwikkelingen en voor ons!!!
Waarom moeten ze nou weer zonodig een eigen standaard ontwikkelen? Er is al weinig support voor S3TC en met FXT1 krijg je twee concurrende technologiŰn. Echt weer zo'n vage 3dfx strategie.
Juist Femme. De parallelen tussen 3Dfx en het goede oude Philips worden keer op keer duidelijk. Van standaardiseren kan uiteraard geen sprake zijn. Sufkoppen!
Ik zie dus echt geen enkel voordeel van FXT1 boven S3TC. 3Dfx roept wel hard dat het heel handig is dat het open-source is enzo, zodat iedereen FXT1 kan gebruiken, maar dat geldt toch ook voor S3TC?
Jeeminee zeg!

Eindelijk komt 3Dfx met de technologie waardoor ze met Voodoo3 de boot hebben gemist! 32bit texture-support?... was dat niet waarom de TNT2 zo populair is geworden?

Nee, ze mogen met behoorlijk wat meer goodies komen, wil ik weer een beetje trek in de Voodoo kaarten krijgen.

Waarom zit Nvidia nu weer zo te kloten met de GeForce en brengen ze niet een direct goede kaart uit? Nu krijgt S3 weer alle aandacht...en wordt het voor de gewone consument bijna onmogelijk om de beste kaart te kiezen.

Laat 3Dfx lekker vertrekken (met hun eigen chipfabrikant, dus geen concurerende prijzen) en laat Nvidia en S3 het maar lekker uitvechten.
Femme+Mean Vinnie: Ja en Nee. Tuurlijk is standaardisatie goed, maar om het nu bij de eerste de beste standaard te houden vind ik onzin. Daar komt bij dat het nu nog niet duidelijk is wat de voordelen in de toekomst kunnen zijn van deze nieuwe standaard.

Als we de ontwikkeling van MP3 even bekijken, zien we ook dat er sinds de eerste versie van de layer3-algoritmes een hoop veranderd is. En dit ziwel de kwaliteit als de snelheid ten goede gekomen.

Ik denk dat wij als consument blij mogen zijn als er straks nog een andere standaard bij komt, waarvan de kwaliteit of de snelheid weer verbeterd wordt.
Is die FXT1 niet compatible met S3TC? dacht ik begrepen te hebben uit het verhaal op sharkyextreme...
Dus jij wilt dat bijv. iedere videokaart fabrikant z'n eigen API gaat promoten? Dat zal een flinke zooi zijn. We mogen blij zijn dat we nu eindelijk van Glide verlost zijn en dat alle spellen onder OpenGL of D3D draaien. Concurrentie is leuk, maar aan concurrende API's (die precies hetzelfde doen) hebben we niets.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True