Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties
Bron: The Taiwan Economic News

Pc-gebruikers die met een jaloerse blik de voortgang op het gebied van invoerapparaten met bewegingssensoren voor de Nintendo Wii en Sony PlayStation 3 gadeslaan, kunnen opgelucht ademhalen. Het Taiwanese Industrial Technology Research Institute (ITRI) heeft recentelijk een draadloze muis gepresenteerd die door middel van bewegingen in de lucht inputsignalen kan afgeven aan de computer. Het apparaat zou op de pols gemonteerd moeten worden, waarna de ruimtelijke positie en bewegingen gebruikt kunnen worden als invoerdata voor de pc. Bijkomend voordeel is het lage energiegebruik van de vliegende muis, aangezien dat slechts een twintigste van een reguliere optische muis betreft. Inmiddels hebben vijf joystickfabrikanten ITRI benaderd met de mededeling de technologie te willen gaan gebruiken voor hun producten.

Nintendo Wii-controller met nun-chuck in handen (klein)Ondanks de brede interesse die er is ontstaan vanwege de Nintendo Wii voor controllers met bewegingssensoren, is nog niet iedereen overtuigd van hun nut. Bill Gates gaf in een interview met MTV aan dat het bewegen met de controller niet nuttig zou zijn voor de meeste huidige games. Eigen experimenten met een soortgelijke controller die Microsoft jaren geleden uitvoerde, leerden het bedrijf dat bewegingssensoren niet altijd even handig zijn. 'Het is lastig, want soms wil je de controller gewoon even neerleggen, en zet je je gamevliegtuig onbedoeld op de grond. Mensen zijn nu eenmaal niet goed in volledig stilzitten. Er moet dus nog veel geleerd worden over deze controllers.'

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

er zijn allang 'luchtmuizen', van gyration!

bron
Ja, maar het is meer een andere principe. De Gyration is meer voor presentatie enzo, je kan er dus niet mee gamen (schudden is verboden, zie website). In dit artikel gaat het om een muis waarmee je kan gamen, dus ook intensief bewegen mag.
Heb ik mee gewerkt.
Vet relaxed, al was het wel even wennen.
Is voor presentaties heel handig.
Philips had in '96 al zo'n ding. Inderdaad niks nieuws dus :)
http://www.computable.nl/artikels/produkte/p36xx6rs.htm
Als je een button reserveerd voor "aan / uit" dan is dat toch geen probleem: aan -> vliegen -> uit -> neerleggen. Of gewoon de pause knop indrukken.

Het ligt er maar net aan wat voor implementatie Nintendo geburikt of het een probleem is. Een beetje rare beredenering dus lijkt me om zo'n technologie af te wijzen?
Zo raar vind ik het niet. Als ik een spel speel met een controller dan beweeg ik doorgaans best veel. Al helemaal als ik me een beetje inleef. Als ik doodstil moet zitten omdat het anders effect heeft op het spel dan zal ik me snel te bekrampt voelen.

Ik vind dat Gates daar best een punt heeft eerlijk gezegd.
ik dacht net ook even , die man heeft wel een punt, maar toen realiseerde ik me dat op een microsoft sidewinder force nog wat een optisch oogje wordt gebruikt om weten waneer de joystick wordt vastgegrepen en er dus kracht op moet komen.
Nu zulk oogje kunnen ze dus makkelijk plaatsen op zo'n controller om te weten waneer ie actief moet zijn en waneer ie wordt losgelaten.
Dus volgens mij heeft Bill weer geen punt.
Nu zulk oogje kunnen ze dus makkelijk plaatsen op zo'n controller om te weten waneer ie actief moet zijn en waneer ie wordt losgelaten.
Behalve dan dat zo'n controller eerst werkelijk neergelegd moet worden (of je wilt hem laten vallen...).

Je zou het dus op een bepaald punt moeten zetten. Maar iedereen zal zo'n ding anders vastpakken.

Bill heeft gelijk, er moet voor bepaalde genres goed gekeken worden naar het nut van zo'n controller.
De bedoeling is nou juist dat je intuitief beweegt dankzij de game. Als je wilt dat je doodstil bent in de game, dan moet je inderdaad redelijk stil blijven zitten. Maar het lijkt me sterk dat je meebeweegt wanneer het spel stilstaat.
Het is lastig, want soms wil je de controller gewoon even neerleggen, en zet je je gamevliegtuig onbedoeld op de grond.
En wat gebeurd er met je vliegtuig als je een reguliere controller neerlegd dan???

Bill Gates is het niet gewend om 'klusjes' op te knappen en deze poging tot grasmaaien voor de voeten van de buren lijkt me dan ook geen geslaagde daad.
lijkt me geweldig dan neem je gelijk 2 pols muizen en doe je er een aan iedere pols en kun je een vecht spel spelen door echt te slaan.

:+
Weet je, ik heb zo'n set, de bodypad. Is geinig voor een dronkemansfeestje maar verder vind ik em te omslachtig.

www.bodypad.com

Wel erg leuk als je veel Tekken speelt :)
Je vergeet voet sensoren :+ Wedden dat je vecht techniek word verbetered :+

O wacht. USA zal weer tegen zijn beinvloed het slechte gedrag van tieners
Nee joh, dat is pas als er een tepel te zien is...
Waarom moet ik nu denken aan "640kb should be enough for everyone"? Tis niet omdat microsoft een enom marktaandeel heeft, dat ze per defenitie gelijk hebben (of wat zij als hun gelijk beschouwen door onze strot kunnen persen).

Met de huidige RSI hype, kunnen met een klein beetje marketing die 3D muizen binnen 2 jaar gemeengoed zijn (je beweegt overal in de lucht, dus geen overbelaste spieren door steeds dezelfde beweging, flashy filmpje van een halfnaakte dame met die muis, en de tweakers zijn al verkocht :*) ).
Geen overbelaste spieren? ga jij eens een dagje met je armen zwaaien moet je eens kijken hoe dat aanvoelt. Ik zie hier dan ook geen toekomst in. Dit is net zoiets als stem herkenning, klinkt leuk maar enorm forcerend.Tevens ken ik dit ook van jaren geleden van TU-Delft waar men met maya en een 3d pointer modelde, ziet er leuk uit maar erg forcerend qua gevoelens.
Ik denk dat het scherm dan vooral op en neer gaat. Want als je een beetje met de muis hebt bewogen, wil je hem om bv. een kleine stuk tekst te lezen toch weer neerleggen... en daar gaat het beeld weer :)

Dus voor games is het wel te doen, maar voor gewoon desktop werk niet. Daar zitten de gebruikers achter een buro en heb je dus een bodem. Dus het punt waar je begint, ligt al hoog en dan moet je nog hoger gaan met je handen/muis. Dat zal niemand leuk vinden. Of hij moet super gevoelig zijn en dan is er niet goed mee te werken.
Misschien dat het wel werkt bij info portalen, waar je toch al aan moet staan, maar voorlopig denk ik niet dat dit zo gaat werken.

En de vergelijking met Minority Report: wat gebeurde er toen hij iemand de hand wou geven :) Het hele beeld weg :) Ik zie het nog niet zo dat de huidige computers zo slim zijn om dit ff ongedaan te maken. (8>
Ach wat, volgens mij gaat het bij de Wii gewoon om de "gestures" die je maakt, niet hoe hoog of hoe laag je dat ding eigenlijk houdt. Ik ben er zeker van dat er een vorm van calibratie in zit die toelaat van positie te veranderen zonder dat het in het spel overgenomen wordt.
Bill Gates gaf in een interview met MTV aan dat het bewegen met de controller niet nuttig zou zijn voor de meeste huidige games
Tja. Steeds dezelfde games met steeds betere graphics does not an industry maintain. En dat hebben ze bij Nintendo gelukkig wel begrepen.

De man heeft gewoon last van Wii(wi)-envy.
Precies, voor de meeste huidige games is de Wii controller niet geschikt. Daarom predikt Nintendo ook innovativiteit en zullen de games aangepast worden aan de mogelijkhedne van de controller.Het is dan ook juist dit punt wat de Wii zal maken of breken, eerder dan de controller op zichzelf.
Dat ben ik niet met je eens (dwz: dat de Wii-mote niet geschikt zou zijn voor huidige games). Als je er namelijk over nadenkt dan heeft de Wii-controler met de nunchuck een redelijk normale knoppen-configuratie die gewoon op de klassieke manier gebruikt kan worden. Als je de knoppen en sticks van de 'remote' en het nunchuck-deel op een gewone pad zet dan heb je in feite een normale console-controler.
Gates heeft of zn huiswerk niet goed gedaan of Nintendo zit met een probleem.. Ik denk dat Gates inderdaad is vergeten dat je mss ook op pauze kan drukken ;)
Toen MS er onderzoek naar deed was de techniek ongetwijfeld nog niet zo vergevorderd als ie nu is. Daarbij denk ik dat Nintendo, vanuit hun kennis en ervaring als games-ontwikkelaar het concept heel erg diepgaand heeft getest. Misschien dat men daar bij MS wat meer moeite mee had omdat ze niet direct toepassingen in handen hebben waarmee zo'n controler echt tot z'n recht komt. Ik vraag me trouwens af of datgene wat MS geprobeerd heeft wel vergelijkbaar is met de Wii-mote, omdat bijv. de motion sensing Sidewinder van een paar jaar geleden in feitte een klassieke controler was.
Een positieve ontwikkeling.

Nu alleen nog hopen dat er geen patentenoorlog van komt, want dat lijkt de modetrend van het afgelopen jaar te zijn... :?

Op het eerste gezicht lijkt zo'n patentenoorlog op dit vlak misschien absurd (2D-navigatie wordt 3D-navigatie), maar als je ziet met wat voor (bedenkelijke) patenten pakweg Creative en Apple elkaar de laatste tijd rond de oren slaan...

Maar Nintendo is Japans (en dus niet Amerikaans), misschien scheelt dat. ;)
Bill is gewoon een beetje narrig dat hij er niet eerder op is gekomen
denk dat de heer Gates hier al flink over heeft zitten brainstormen, bekeken heeft hoe dit te maken en prototiepen heeft getest voordat hij met dit soort opmerkingen komt
Gates heeft al een product op de markt gebracht, dat gaat wel wat verder dan brainstormen, de sidewinder freestyle pro, als eigenaar kan ik zeggen dat ik hem bar weinig heb gebruikt en dat ik met mijn dual shock look-a-like zeer tevreden ben.
Eigen experimenten met een soortgelijke controller die Microsoft jaren geleden uitvoerde
Microsoft is er al een tijd geleden mee bezig geweest, maar zag nog teveel problemen... ITRI heeft die problemen of opgelost of genegeerd.
Als Bill er zelf ook op was gekomen had hij allang al een patent aangevraagd :+
kwestie van tijd tot er zo een controller voor de x-doos 360 is.
ik denk dat het beetje zal zijn net wat twiFight zegt. want op een PS of Xbox zal je je controller toch nooit stilhouden, je zult toch altijd bewegen. (ook al is het niet veel)

kheb vooral bij racegame de neiging om extra veel bewegingen te maken als ik een bocht neem :)
Dat zorgt nou juist voor het realisme: hoe meer je meebeweegt, hoe scherper je stuurt. Tenzij je denkt dat coureurs kaarsrecht achter het stuur zit bij het nemen van een bocht ;) .
Als het goed is gaat de auto naar links maar de persoon in de auto wilt rechtdoor. dus zal hij/zij naar rechts worden gedrukt weet je hoemoeilijk dat is als je de krachten niet voelt.

Stukje code in race spel van de toekomst.
Car_left=user"right", control"left" {If user"left" then car is straight};
Kijk is goed naar wat de Formule 1 gasten doen als ze de bocht in vliegen. Ze draaien met hun hoofd mee.

Doen ze niet voor niets.
Lijkt mij zeer handig in combinatie met een 3D-scherm - stel je een 3D-matrix voor waarin je allerlei punten kunt 'aanraken' om ze te selecteren... Doet mij eigenlijk wat denken aan de film 'Minority Report'...
Gek.. ik had precies hetzelfde idee. Maar in die film gebruiken ze glas om dingen op op te slaan/weer te geven. Zover zijn we nog niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True