Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties
Bron: InfoSync

martijnbolt schrijft: "Dat een PDA niet alleen meer gebruikt wordt als agenda weet inmiddels iedereen. Sommigen zullen zelfs al meegekregen hebben dat een potje (beperkt) Quaken al tot de mogelijkheden behoort. Maar nu is er een nieuwe game engine ontwikkeld die speciaal voor de Pocket PC geschreven is: X-Forge. Het Finse bedrijf Fathammer, dat deze engine ontwikkeld heeft, noemt het 'The hottest 3D engine yet for the Pocket PC platform!' InfoSync heeft een interview met de makers geplaatst."

Performance van spellen die gebruik maken van de engine zal voor een deel afhangen van de gebruikte effecten, hardware en het operating systeem, maar de makers denken dat ergens tussen de 10 en 20 frames per seconde haalbaar is met een paar duizend polygonen in beeld. Er is ruim een jaar gewerkt aan de software, maar het was erg leuk om te doen, aldus de programmeurs. Het op laag niveau uitpersen van de mogelijkheden is iets wat niet vaak meer gebeurd, omdat er steeds meer brute kracht gebruikt wordt om dingen voor elkaar te krijgen. Support voor andere platformen dan PocketPC zit er ook aan te komen:

X-Forge screenshot infoSync: Are you planning on supporting any other platforms than the Pocket PC?

Arto: Yes, we have planned that from the very beginning, and currently support Symbian OS (EPOC) and several variations of Linux. That also brings other processors into picture. While PocketPC 2002 only will support ARM-based processors we do support many other processors with X-Forge.

We think that in the coming 'device jungle' game developers and publishers want to treat the mobile devices as one market. With our multi-platform, multi-OS support we give them that capability. If they then choose to support only a subset of those it is their choice, not a necessity.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Dit vind ik dus een hele leuke ontwikkeling.
Als je namelijk al knappe 3d graphics uit de kracht van een pda kan halen moet je eens nagaan als ze op deze manier gaan denken voor kaarten zoals een GeForce 3 of een Radeon 8500...
Precies wat je zegt. Als je ooit zag wat ze allemaal bijvoorbeeld uit een 386 haalde, zie al die stoere demo's uit de demoscene, dan is dit weer een hele leuke ontwikkeling. Niet gewoon denken, de hardware wordt wel sneller, maar lekker low level code optimizen (zoals het hoort). Dat zijn echt mensen die nog plezier hebben om hoogwaardige code te schrijven, en dat zie je aan het resultaat.
Grote spellen kun je nou eenmaal niet helemaal low-level schrijven, maar denk jij dat de essentiele onderdelen van Quake3 niet low-level geschreven zijn?
In Quake 2 was al geen assembly meer gebruikt. Alles C. Een beetje goede C compiler kan in de meeste gevallen beter optimaliseren dan de programmeur dat kan. Er zijn ook zat tools om dat voor elkaar te krijgen (profilers).

Ik denk zelfs dat in Quake 1 al geen assembly meer gebruikt was, op het Windows platform hield het gebruik van assembly ongeveer op toen Windows op kwam. Onder Windows is het moeilijk om in assembly te programmeren en ook je handoptimalisaties zijn minder effectief onder Windows.
Het nadeel van low-level proggen is echter dat het duur en tijdrovend is. Daardoor kan je dat lang niet altijd doen, en moet je keuzes maken. Soms wordt er daarom voor gekozen om bepaalde routines low-level te bouwen omdat ze tijdcritisch zijn en/of vaak gebruikt worden, en andere gewoon in een hogere taal te schrijven.
Het nadeel is dat die kaarten die je noemt tegenwoordig vrijwel allemaal werken via DirectX en dat is op zich niet erg omdat je wel low-level optimalisaties in de drivers kunt doen, maar het is wel een ietwat beperkender factor hoewel je daar wel betere standaarden in games-developing voor terug krijgt...

ik ben echt een groot voorstander van (low-level) optimalisatie. Daar wordt met de huidige processorsnelheden en geheugencapaciteiten relatief weinig aandacht aan besteed. Dit komt natuurlijk ook omdat steeds meer in hogere level programmeertalen geprogrammeerd wordt.
Als er echt flink geoptimaliseerd werd is er vast veel meer uit huidige systemen te halen, maar Windows is daar ook weer een beperkende factor bij omdat (zeker in NT/XP) veel meer via de Windows API's gewerkt moet worden waardoor je in feite de optimalisatie (hoewel ook niet helemaal lowlevel) aan Microsoft over laat...

edit:
dit stukje is niet anti MS bedoelt, het geeft alleen de stand der OS-techniek weer en is daarom geen troll, beter lezen modjes
Bij de meeste programeerlessen wordt er zeker niet meer gekeken naar de grootte van variabelen, geheugen hebben de meeste machines toch genoeg.
Door deze programmeerwijze blijft alles telkens groter worden dan nodig. Alleen binnen specifieke gebieden wordt echt aan optimalisatie gedaan.
(Linux, nVidia...)
Echter de kosten van zo'n optimalisatie zijn ook niet gering, de ontwikkelkosten van Linux zijn enorm, en de prijs van nVidia spullen is ook niet gering.
Naast de kosten is er vaak ook te weinig kennis en tijd voor echte optimalisaties.
Naast de kosten is er vaak ook te weinig kennis en tijd voor echte optimalisaties.
Natuurlijk heb je het hier wel over een continue proces. Kennis zakt weg als je het een tijdje niet gebruikt. De afgelopen jaren is er onder tijd- en gelddruk heel veel bagger geprogrammeerd en een hoop programmeurs zijn hun kennis m.b.t. optimalisaties voor een groot gedeelte kwijtgeraakt.

Als je die programmeurs dan weer van dat low-level gedoe laat doen, doen ze er meer dan anderhalf keer zo lang over. En dus laat niemand de programmeurs meer low-level dingen programmeren want dat kost weer te veel. En zo heb je een vicieuze cirkel die er voor zorgt dat geen enkel bedrijf meer met iets echt opzienbarends komt.

Nemen we even investeerders erbij: een investeerder kijkt niet naar het resultaat, maar naar zijn return-on-investment. Dat is de doodssteek voor goed, degelijk werk.

Aan de ene kant verliezen de programmeurs dus langzaam een hoop kennis, aan de andere kant promoten investeerders nog eens actief het verliezen van kennis ook.
het hangt er natuurlijk vanaf hoe ze de processor gebruiken aangezien een pocketpc een andere processor heeft, misschien is het op de pc wel veel langzamer door andere routines
Misschien? Dat weet ik wel zeker! Maar een PC heeft zo veel meer kracht dan een PDA dat je dat niet kunt merken, je zal wat die PDA kan dus ook rustig op de PC kunnen doen. Wel is het zo dat een betere code een stuk meer uit de hardware weet te halen.... Waarom denk je dat er steeds driver updates uitkomen voor hardware? |:(
Right now, a company in Finland called Fathammer is putting the finishing touches on such an engine, namely a 3D graphics engine by the name of X-Forge, which looks to be the hottest 3D engine for the Pocket PC platform yet, and which the company is planning to make a full beta available of some time in the first quarter of 2001.
Zullen we het maar op 1e kwartaal 2002 houden?

Genoeg gemiereneuk, dit is best heel leuk. Mogelijkheden van die engine zijn Infinite (of krijg ik nVidia op mijn dak als ik dat zeg ;)). Niet alleen leuk voor spellen, maar ook voor 3D weergaven. Bijvoorbeeld, makelaars die aan potentiŽle klanten van nieuwbouw woningen kunnen laten zien, hoe hun woning eruit gaat zien. Om maar eens wat te noemen.

Dus niet alleen voor spelletjes zeg maar. Vraag me daarbij wel af of dit ook geschikt is voor een eventuele volgende generatie mobiele telefoons. Ik moet zelf niets hebben van spelletjes op mijn mobiel (eigenlijk een pre-WAP koelkast), maar kan me voorstellen dat er massa's mensen in de rij voor zoiets zouden staan (in ieder geval de Japanners, no offence meant).
Return To Castle Wolfenstein spelen in Remote met je vrienden... en net voor je maat je gaat snipen ff die PDA uit zijn pollen stampen of met je stylus in zijn oog poken :Y)
Als die ontwikkeling zo door gaat (richting GeForce / Radeon functionaliteit) dan hebben PDA's straks ook grote heatsinks en fans nodig.... :D
Wel lekker warm in de winter :)
Sorry maar is 10 tot 20 fps niet een beetje laag!!!! Ik zelf heb een minimum van 40 fps. 30 kan nog wel maar daaronder word het toch wel lastig spelen
20 fps is voor een PDA best netjes, je moet zowiezo geen performance verwachten zoals op je PC.

Doom4CE haalt ook echt geen 20fps, ik betwijfel of het al 10fps haalt.
hehehe nu kan ik nog beter gamen op mijn pocket PC :) dit biedt mogelijkheden :)

Maar ja de handhelds zijn er niet echt voor gemaakt en dit vreet echt batterijen, maar voor de fun is het zeker gaaf ff gamen tijdens je vergadering en dan nog zeggen dat je gewoon aantekeningen maakt :*)
FF Autocaten en 3D Studio Max op je PDA.. :)

De tijd zal ons leren...
...wat niet vaak meer gebeurd
-->gebeurt
Leuk dat er ondersteuning komt voor andere PDA's. Het klinkt dus alsof de programmeertaal voor X-forge niet hardware of OS afhankelijk zal zijn.
Als ze dat nu ook eens zouden doen op de PC, elk spel dat uitkomt is speelbaar op Windows 9X/2k/XP, Linux, Mac, Solaris.. etc. Het hele concept moet voor spellenmakers met de opkomst van de alternatieve OSen voor de PC toch al interessant gaan worden, en spellen als SimCity en zo kwamen altijd in twee versies uit, voor Windows en Mac.

Ben benieuwd of we iets hiervan terug gaan zien op de PC, hoewel een gemeenschappelijke taal natuurlijk moeilijker zover geoptimalizeerd kan worden als een gespecializeerde taal.
Dit is natuurlijk heel mooi allemaal, maar die gasten moeten nu echt wel op gaan schieten met die engine. Binnen de kortste keren heb je weer een nieuwe generatie PocketPC's, en daar zullen ze toch binnenkort ook wel GPU's en FPU's in gaan proppen. En daar kun je met assembly hacken toch echt niet tegenop...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True