Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

, 53 reacties
Bron: Tweak3D, zondag 12 november 2000 14:30

Dustin Jones van Tweak3D heeft een korte feature in elkaar gezet over de geschiedenis van 3D-kaarten, vanaf de goede oude Voodoo1 en de PowerVR tot aan de GeForce2's. De mooie tijd dat 30 FPS op 640*480 in Quake1 nog geweldig was... *snik* Het artikel is niet erg diepgaand, maar toch leuk om even snel te lezen. Dit had hij te vertellen over zijn eerste 3D-kaartje:

Monster 3D doosMy first 3D accelerator was a PowerVR card. It was a Matrox M3D, which had a PowerVR PCX2 controller; the second generation PowerVR. Quite honestly, when I picked it up for about $100 at my local hose-you retailer, I was totally impressed by the box. If you want to see what it had to offer, check here. I installed it, then tried out Quake. (Not GL) I was really confused, I didn't see any difference, then I remembered GL Quake and got that, and clumsily set it up and got it working.

It ran so slowly on my 486 33 MHz box that it wasn't even funny. I gave up on it and tried the two full games it came with: Hexen II and Ultimate race. Hexen II, being of the Quake engine, ran worse than Quake. But Ultimate Race actually ran quite well, since it was fully optimized for the PowerVR chip. I was pretty blown away at the quality, but that soon faded and I took it out.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Het mooiste aan die goede ouwe tijd lijken nu toch de prijzen te zijn. Destijds vond ik 325 gulden voor mijn ATI Xpert@Work al erg veel, maar daarvoor kreeg ik ook wat. Nu moet je toch zeker 800 piek neerleggen om een beetje mee te tellen :(
Ik heb dus de Diamond Monster 3D toendertijd voor 399,- gekocht... Dat was toen je van het! Ondertussen ligt ie ergens gewoon weg te rotten, maar dat maakt niet uit. Als je nu met een budget van 400 piek voor je videokaart rondloopt, denk ik dat je ergens (de rest van je PC) op zult moeten besparen, als je tenminste lang mee wilt gaan. Een GeForce2MX heb je er wel voor, maar echt lang kun je er waarschijnlijk niet mee doen...
We zijn, zo te zien enorm verwend. We willen steeds beter en meer, we weten ook dat het haalbaar is. Geld speelt immers een minder grote rol, we hebben er meer van nu, lijkt het wel.
Leuk ja, Q1 op 640x480. Toen waren we er blij mee. Maar eerdaags zullen we gewoon een 100Mhz tv aan onze computer hebben hangen.... breedbeeld :P
Waar koop jij die 100Mhz TV ? Zal wel lekker strak beeld geven, ik zit hier nog met m'n 100hz TV van Philips ;)
Is de nieuwe Philips met een AMD Duron dx4 100Mhz ;)

sorry, ik bedoelde 100 Hz natuurlijk.
een 100Hz teevee is trouwens slechter dan een 50Hz tevee voor spelletjes.. beiden hebben namelijk een effectieve framerate van 50fps.. 100Hz geeft namelijk maar half het detail.. maar wel dubbel zo snel.. (= evenveel data dus)
we willen toch allemaal 50 fps fulldetail he :)
TV refresht altijd eerst de oneven en dan de even dus het is idd eigenlijk effectief 50Hz maar 50Hz TV is dus 25 Hz
(dit gaat een beetje off topic he?)

Monster 1 van Diamond was vet, was me eerste kaartje dat ik tweakte...
Heb er dan toch liever zo'n 22" scherm aanhange, een TV heeft geen fatsoenlijke resolutie (800x600 haalt ie geneens) en geeft toch een waziger beeld als een monitor.
Had de eerste 3d kaar al 30 Frames per seconde? vind ik wel erg veel voor een moster 3d, denk dat ik dat nog niet eens haal met mijn Creative 3d Blaster met de TNT chipset.
Dit is geen flaimebait!

1) Installeer goede drivers
2) Voor een eerlijke vergelijking moet je de resolutie instellen op 640x480 @ 16bit
3) Test met Q1, dus niet het veel zwaardere Q3 of iets dergelijks.
4) Speel niet in software mode, maar hardware!

Als je die instructies opvolgt met een normale CPU en genoeg geheugen (64MB) dan moet je wel meer dan 30fps hebben!
Mijn Voodoo1 produceerde zeer speelbare framerates in Q1 en Q2 op 640x480 !!!!
Maarja .. nu ben ik veel meer picky op slechte frame rates ... vroeger speelde ik nog slechter (en zag ik het misschien niet .. maar wel 50 frames in 640x480 Q2) .... volgens mij
Ja, dat lijkt me ook.
In software mode had ik volgens mij namelijk al 30 fps in 640 x 480 (of 768 x 576).
Dat was met een Pentium MMX 250.
Ik had het over 640*480 in Quake1 he :) Of heb je een 486? :)
nee daar kennen geen AGP kaarten in he!

Maare als ik het zo ff bekijk, zit het echt wel onder de 25 f/sec en ik werk bij de tv dus ik zou zoiets toch wel moeten zien toch?
*snif* de goeie oude tijd.. de Voodoo 1 is helaas uit de gratie geraakt maar hij zal hier binnenkort mooi opgehangen worden naast m'n 33k6 Modem en m'n andere oude ISA / PCI kaarten.. :)
Ik heb tot afgelopen zomer een Diamond Monster 3D gehad. Ideaal apparaat voor UltraHLE, een Nintedo64 Emulator, want die werkt met Glide. Kon ook in het slot onder de AGP kaart zitten omdat ie toch geen IRQ had (AGP slot en PCI slot 1 delen samen een IRQ). Toch nog voor 50 gulden verkocht omdat ie plaats moest maken voor een slotcooler voor m'n opgevoerde GeForce2 MX :)
*Zucht* dat waren nog eens tijden. Quake 1 via het netwerk op een 486/66 met 16 Mb op postzegelformaat spelen.
486 met 16Mb ... wow ....
die van mij had 4 toen upgrade naar 8 (kostte 250piek voor 4Mb)
voor die 250piek (of minder) ga ik nu een plank van 128MB kopen :)
[Effe zeure]
Heeft marco al verbeterd :)
[/Effe zeure]

Ook mijn eerste 3D Acc. kaart was een Matrox M3D, ik gebruikte hem dan ook alleen voor het spel Ultimate R@ce omdat verder gewoon weinig dingen lekker draaiden.
Heb ik daarna een VooDoo 2 gekocht en ik viel van mijn stoel van verbazing! wat een Snelheid vergeleken met die M3D!
Nu heb ik zojuist een Geforce 2 MX gehaald. Blijkt deze Veeeeel te snel te zijn voor mijn Processor :)

ok nu haal ik dan met ZD Bench 2000 wel 1499 ipv 1200. maar nog nirt echt wat je wil he?
dus ga ik met de HCC een Thunderbird 900 halen :Y)

maar gelukkig heb ik mijn geheugen voorlopig gefixed op de woorden van de verkoper toen ik mijn AMD 350 haalde en alles erop en eraan.
Wat heb jij een MEGA pc.. Ik wil hem ook in mijn winkel zo geconfigureerd hebben staan
:z
ha
ik heb nog steeds een voodoo2 in m'n pentium3-616 hangen omdat ik voorlopig geen poen heb om een GF of iets dergelijks te kopen...
toch nog 100fps in Q3 (640x480, low detail).. en iets van 56 fps met med. detail.)
:P
kaartjes doen het nog prima hoor :)
Ik vind het mooi om te zien wat er in zo'n korte tijd is gebeurd. Leuk vindt ik ook dat 'ouwe rot' Power VR er toch nog is terwijl zijn kaarten meestal wel flopte.
dat floppen valt wel mee hoor, wat zit er bijvooreeld in de dreamcast? juist een Power VR en die dingen doen het wel goed, maar inderdaad in de PC markt is het zo nooit echt lekker afgegaan.

Maar was de S3 Virge niet de eerste 3D kaart? Vlak daarna kwam de Voodoo. Ik dacht dat het ongeveer zo zat met de "leading"cards:
S3 Virge
Voodoo1
Voodoo2
TNT
TNT2(ultra)
Geforce256
Geforce2(ultra)

We zien dus dat dat Nvidia al 3 4 generaties aan de top is, maar uiteindelijk is 3dfx het langst king geweest omdat we toen nog niet die idote 6mnd cycles hadden.
Nee, we beginnen met de Diamond Edge3D, een kaart gebaseerd op de NV1 van Nvidia. Met die kaart kon je Daytona USA en Virtua Fighter in 3D op je PC spelen. Je kreeg er zelfs twee Saturn gamepads bij! Het ding is nooit populair geworden, het werd slecht ondersteund door spellen (Direct3D, dat stelde toen nog helemaal niks voor). De kaart werd qua prestaties al snel ingehaald door de Voodoo Graphics en andere chipsets.
Dat ding was windows-only, en toch kon ik er 3DFX spellen in DOS-modus op spelen zonder dat ik merkte dat ik zo'n ding had (kwaliteit deed niet onder voor V1)
Inderdaad de PowerVr vd dreamcast draait wel goed maar dat is zo'n specifiek stuk hardware. Da's moeilijk te vergelijk met een PC lijkt me
'n DreamCast is niks anders dan 'n SH4 proc op 200Mhz, 32MB SDRAM, 'n GD-ROM speler en 'n audio-chip en 'n PowerVR 2de generatie 3D accelerator.

'n DreamCast box heeft twee besturings systemen:
1) SegaOS
2) Windows CE met 'n DirectX interface.

De hele grafische zooi wordt in DirectX gedaan. Dit zou het voor de makers van spellen het porten van PC spelen naar de DreamCast en omgedraaid veel makelijker moeten maken!

*ikke werken voor STMicroelectronics die zowel de ST40 (SH4) en de PowerVR3 (Kyro) maakt!
mij videokaart history:
trident 512Mb ISA
s3Trio64+ (snel ingeruild want toen kwam men met 3dkaarten op de proppe)
s3 virge (1e3d kaart)
s3virgeDX
voodoo1 naast die virgedx
voodoo1 eruit en een V2 12MB erin
v2 12MB erbij en een vrigedx+sli
toen kwam nvidia om de hoek kijken en werd het een V550 +SLI
en toen gebeurde het: ik kocht een Asus V3800 Ultra DEluxe en met dat ding werkt deze qauker nog steeds en haal ik 140 FPs in q3 :P

btw wel vanaf de virge al begonnen met het overklokken van je videokaart natuurlijk :)
[zeik mode] WoW, een ISA kaart met 512 Mb.. :) [/zeik mode]
Ja inderdaad... 512 Megabit

Wat gewoon (512/8) 64 MByte is.
Klinkt alleen wat meer :)
De eerste semi 3d-kaart is de S3 Virge met 3d accelerator chippie :)

Helaas wilde ie niet werken met een gekopieerde Tomb Raider, dus heb ik het nooit kunnen testen.
Ik had er nog zo'n spellen pakket erbij met Virtua soccer en zo, de verschillen met een normale (niet-3d) versie waren duidelijk te zien helaas was het geen trendsetter en is de kaart later nooit ondersteund.

Ik moet het nu nog doen met een TNT1 (ASUS3400 deluxe) maar voldoet nog prima in mijn P-II 450.
Ik weet nog wel dat een vriend van me een monster3d (voodoo1) net had gekocht:
"Geen pixels!!! Gewoon Geen Pixels!!" (geen blokken uiteraard ;))
ik: "huh? hoezo? kan dat?"
hij: "Kom maar kijken!"

Ons heel de middag lopen vergapen aan wazige 3d-bomen in Hexen2 een een extreem wazig sleutelgat in Shadow Warrior. (Tot op vandaag nog altijd bekend als "den waas" :))
Dat waren nog eens tijden :z

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True