Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties
Bron: Tech Report

Scott Wasson heeft nu al voor de zesde keer een artikel geschreven over de AGP performance in windows2000. Vooral moederborden met een KT133 chipset van Via schijnen hier nogal last van te hebben. Het hele verhaal kan je hier nalezen, hieronder alvast een voorproefje:

Obviously, these quick little tests don't tell us the whole story on AGP in Win2K. Based on what we've seen here, it's hard to say whether NVIDIA's drivers are truly making proper use of AGP 4X mode or Fast Writes, regardless of what WCPUID says. And a few Quake timedemos aren't the end-all, be-all of AGP performance testing.

But there are measureable differences in the scores large enough to indicate something different is going on when 4X mode or Fast Writes is enabled. By all rights, at its highest texture and polygon settings, Quake 3 ought to tax a 32MB video card enough that it could benefit from extra AGP bandwidth. So something's up.

And based on these limited tests, what's up is that advanced AGP features, Win2K, Via chipsets, and NVIDIA video cards aren't the most potent mix. All the checklist features are there, but for the time being, I'm assuming they don't work or simply don't amount to anything. Maybe some additional reader mail will show me what I'm missing.

Het is dus nog niet helemaal koek en ei, op een of andere manier waren de resultaten in Quake3 zonder Fast Write beter, wat niet echt hoort. In Quaver echter waren er wel verschillen merkbaar, wat het toch wel weer een vreemde draai gaf. Als je heel zwart/wit kijkt is de "Fast Write" optie dus alleen maar goed voor de textures, waarvan ik zelf toch altijd dacht dat het de algehele performance van de videoplank zou moeten verbeteren.

Bedankt nog, Arno Slatius voor de tip.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Inderdaad draait bij mij ook alles zeer puik onder win2k. Alleen 1 ding NIET! Dat is dat mijn refresh rate nu vaak naar 75Hz duikt (ook met een lagere resolutie) terwijl in Win98SE dat altijd 85Hz was.
Mijn bureaublad staat wel altijd op 85Hz, maar zodra een spel is opgestart ALTIJD 75 Hz. Jammer, maar niet storend voor spellen..
voor de refresh rates is een proggie (nvrefresh ofzoiets).

Werkt dat progje niet (zoals bij mij :( door dual monitor) dan kan je in het nv4_disp.inf bestandje gaan kloten. Dan zoek je bv je kaart op. Ff aannemen dat je een geforce DDR hebt dan ga je dus naar NV10DDR (NV10 DDR) Supported Reference Modes daar zie je alle supported resoluties staan met refresh rates er achter. Wat je dan simpel weg doet is alles onder 75hz weggooien dan drivers ff opnieuw installeren en restarten natuurlijk. En dan zul je zien dat alles met minimaal 75hz wordt weer gegeven. Natuurlijk kan je in windows altijd de refresh rate omhoog gooien.

Deze methode is trouwens alleen voor opengl.

Directx is wat makkelijker. start>run>dxdiag>more help>override> en refreshrate invullen.
Moet je ff dat DirectX applet voor in je configuratiescherm gebruiken, ik had met mijn S4 altijd 60hz in DirectDraw/Direct3D, nu dus 85hz (hoger willen die drivers ook niet, beetje vreemd???)
advanced AGP features, Win2K, Via chipsets, and NVIDIA video cards aren't the most potent mix.

Ook niet de meest stabiele. Draai hier met een GeForce 2MX en een A7V (asus) bordje met Via chipset en win2000 prof.
Werk voornamelijk met 3dMAX 3.1 en ik moet zeggen dat het ding aanzienlijk vaker crashed dan met een Intel based chipset.
Er zit nog steeds iets niet helemaal lekker met VIA, AGP en nVidia.... (ja ik draai met allerlei patches, upgrades (AGP patch van Via, win2k AGP hotfix en SP1) en de laatste detonator drivers.)
heb je wel Largepageminimum -1 ???
Mijn MSI K7T Pro + Duron 735 (113 FSB) + Asus V3800 TVR (155/155) loopt _nooit_ vast.

Best vaag dan. Mah ja... misschien brak mobo'tje, productiefout? Als ie bij mij zo vaak crashte had ik nieuw geheugen geprobeerd en ander mobo ;)

Ik vin het niet kloppen dat ie zo vaak moet vastlopen...
Hmzz, ik snap nog steeds niet waarom mijn systeem zo ontzettend snel in onder win2k...
Ik ben juist overgestapt op quake onder win2k omdat het zo belachelijk goed loopt.
Het zal wel aan mij liggen, maar 200fps in q3 demo001 halen is toch echt niet verkeerd!
Dat kan ik in win98 wel op me buik schrijven.. daar is 180 al moeilijk zat.
Ook loopt quake2 nu veel beter in 1600x1200 32bit
ik heb absoluut geen last van vastlopers!, heb dan ook wel alle patches bij elkaar geraapt die ik kon vinden, maar problemen zijn er inmiddels niet meer bij mij. Ik ben nu voorberijd op SMP mode!, c'mon 760MP mobo's! :)
Wat voor systeem, op welke resolutie, met welke detonator drivers?
Ik haal met Detonator 7.17 @ 1024x768 gem 72 FPS
Vind het ook niet echt hoog...maarja
dx8 is geinstalleerd.
Dat is op Dondervogel 800 op kt7 met een gf2 64mb
Ik heb een Geforce DDR 32mb.. en ik haal 130fps in 1024x768 32bit en alles op MAX detail. Dat was op KT7-RAID met 128mb memory op 154Mhz (wat overigens ontzettede BOOST geeft) met 9x116 Thunderbird.
heb 6.18 drivers + standaard DX 7 van win2k

Vind dat nogal een butt resolutie eigenlijk omdat de Geforce DDR dat al niet zo best meer trekt.. in 800x600 is die score wel 180fps.. das al een stuk aangenamer!

(oops er stond zonet 115fps maar dat was op een Duron 7,5x116 -> 870 / haal af en toe mijn cpu's wat door elkaar)
Je gaat me toch niet vertellen dat je een monitor en videokaart-combinatie hebt die een refreshrate haalt van 200 Hz bij een resolutie van 1600x1200....
nee me monitor haalt maximaal 85hz in 1600x1200.. maar wat wil je daar nou eigenlijk mee zeggen ?!
Dat je monitor maar 85 beeldjes per seconde weergeeft, dus of je nu 180 FPS haalt, of 200FPS is absoluut niet interessant. :) Maar wel kwijlen bij die scores *grijns* B-)
Hou op zeg. Eerst had ik 64mb geheugen. Je hoeft dat WIN2K niet eens proberen te installeren omdat die dan zoooo traag loopt. Met 128mb loopt het al perfect maar dan het fenomeen windows. Ik heb dan wel een slechte videokaart (Stealth III S540) maar die doet 't onder Windows '98 SE veeeeel veel beter dan onder W2K. Het aantal frames zakt gewoon met de helft :( :( .
Weet iemand wat ik hier aan kan doen? en komt niet met "koop een andere videokaart" of "koop een snelle pc". :r
Ik postte mijn bericht net na die van died, en mijn posting gaat over exact hetzelfde probleem! Met dezelfde videokaart. Inderdaad, het fps kakt in, maar ik denk dat de drivers (Diamond ... jeuuuuhhh) gewoon niet goed zijn.

En ronald: Dat kan kloppen. Maar waarom dan onder win98SE wel werken? Dus het kan wel. Ik denk gewoon dat de drivers rot zijn (diamond)
Vraagje: welke drivers gebruiken jullie? Ik heb net twee dagen W2K lopen en nog geen enkel spel geprobeerd, maar ik gebruik gewoon de laatste W2K ref driver (8.40.02???)
Ik ben van plan te stoppen met Win9x tweakdrivers en voortaan W2K tweakdrivers uit te brengen. Het probleem is dat ik ngo niet uitgevogeld heb hoe ze te tweaken.
Hoe kan je in godsnaam beweren dat een S540 snel loopt. Ik heb ook zo'n ding gehad, maar zelfs een simpel spel als DRIVER was al teveel van het goede op 800x600. Dat UT zo goed loop komt alleen omdat deze is geoptimaliseerd voor de S3 metal driver. Hiermee loop het inderdaad wel goed, maar zodra je iets anders gaat spelen is het huilen met de pet op (vb 967 3d mark2000 standaard inst).
Ik heb nu een Asus V7100 die ook S3TC (software matig) ondersteunt en 3,5 maal sneller is. Tweaken heeft bij mij geen $%$# geholpen op de S540.
3D Marks zeggen helemaal niets. Mijn 2.2 tweakdriver was volgens mij veel sneller dan mijn 2.1 tweakdriver, omdat 3D Mark een veel hogere score afgeeft bij het uitzetten van AGP textures. Bij 2.2 stonden die uit, bij 2.1 aan. Echter is de Savage4 in games veel langzamer als je geen AGP geheugen gebruikt. De S3 Savage4 is gewoon een leuke kaart waar je ajren mee kunt/moet spelen.
Jaren gebruiken???? Ik had hem na een jaar verkocht...Als je niet veel heftigers doet dan RA2 dan kan hij nog wel effe mee ja. Maar ik geloof niet dat TWEAKDRIVERS nou zo'n verschil maken: AGP aan of uit..volgens mij is die kaart gewoon nog ontworpen in het Pre-AGP tijdperk, en later pas in een iets verbeterde versie op de markt gebracht met een AGP voetje. In feite wordt deze kaart dus inderdaad dus al jaren gebruikt (1996/7 - nu)
KEWL! tnx SuB. Het werkt. Ik heb het via de dxdiag gedaan, maar had nooit bij de 'more help' gekeken (ik heb nooit hulp nodig ;) )
Maar waarom werkt het nu wel? Worden mijn videokaart drivers nu 'overgeslagen' en vangen de directx drivers nu de hogere refresh waarden op?
Overigens loste bij mij dit niet de refrashrates onder OpenGL games op wat heel logisch is natuurlijk.
Powerstip vind ik zelf nog steeds de beste oplossing, die refresh-FIX vind ik niet echt geweldig, de refreshrates gaan namelijk niet hoog genoeg...

Powerstrip is gewoon de beste oplossing
ja zoiets maar voor opengl moet je ff dat andere trucje uitvoeren.

dat andere trucje werkt voor zover ik weet alleen met nvidia reference drivers
De Stealth S540 van Diamond heeft veel problemen met de drivers wat overigens erkend is door de makers. Bijna alle drivers ooit uitgekomen heb ik getest en nadat ik een aantal goeie reacties had gehoord over REFERENCE DRIVERS ben ik die eens gaan proberen. De laatste reference driver werkt zo goed dat ik bijna durf te zeggen dat de s540 eens een keertje goed loopt. Hij is te downloaden bij diamond... Wist je dat deze kaart ook prima over te klokken is? De bus en savage4 chipset verhogen van 125Mhz naar 150Mhz lukt gewoon en ik heb toch echt 4 uur achter elkaar UT gespeeld op 1024 high textures en geen schokje of haperingetje te zien. dit op een duron@850Mhz... Ook andere spellen lopen snel en stabiel, quake3 dungeon keeper2 zijn ook een aantal uur getest... Het programma s3tweak helpt je ook daarbij met overclocken!
Succes, het is geen goeie kaart maar hij is zover te krijgen dat hij lekker loopt. (ach hij was toch budget)
:*)
Och, ik heb alle Tweakdrivers van JGC geprobeerd (behalve 2.0). Ik had altijd problemen met 8.20.xx cores, bleek aan mijn VIA chipset te liggen. Heb er hele threads mee vol geschreven op het s3 planet forum. Ben uiteindelijk erachter gekomen dat RAM op 66MHz moest, nu im weer op 100MHz, omdat de W2K drivers die bug niet hebben. Uiteindelijk heeft S3 hele goede drivers geschreven vanaf 8.20.25 t/m de huidige. Volgens mij iser niet veel meer aan te tweaken, dus ga ik nu over op W2K.
Die 75 mhz waar je het over hebt is een combinatie van videokaart, drivers en monitor! :+
dan ligt het toch aan de kT133 chipset ik heb een asus k7v en een aopen ak72 en bijna 0 problemen onder win2kpro..
ik hoef alleen niet fast writes aan te etten want dan crasht ie als ie winddoos in komt..

oja ligt een good old Guillemot 3d prophet op..
geforce 1 sdr 32mb

Greetz Roger
Joh groot nieuws hoor, ik kan mij nog een artikeltje herinneren over fastwrites en performance.('k geloof op Tomshardware ofzo)

Iniedergeval bleken die fastwrites in combinatie met AGP kaarten niet zo fast te zijn als de chipset makers bedoeld hadden.
Ik heb zelf dan ook mijn fastwrites uitstaan :)

Heb zelf een P3-BF met hoeanders een P3 en TNT2-AGP2/4x 32MB (staat op 2) ennuh onder Win2K draait het al sinds Win2K uitkwam (win98 geupgrade)als een zonnetje met uitstekende framerates !!!!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True