Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties
Bron: Semiconductor Business News

Semiconductor Business News vertelt ons het blijde nieuws dat Samsung claimt de eerste te zijn die 128Mbit DDR SDRAM heeft ontwikkelt, speciaal voor grafische toepassingen. De chips zijn ontworpen met de 0.17 micron ontwerpregels in gedachten. Men verwacht heel wat van de verkopen:

The Korean memory maker said it expects the 128-Mbit DDR graphics memory to generate sales of $700 million in 2001. Samsung said the DDR memory chip is aimed at a range of 3-D graphics and video applications, including computer games, Internet systems, and high-end PCs.

nVidia, luisteren jullie?

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

Zoals gezegd die is niet een 128 bits bus, zou wel lekker wezen :)
Voor meer info over een 128 bits bus zie onderstaand links en een quote...

www.aceshardware.com/Spades/read.php?article_id=5000184
128 bit Bus

The first solution is Interleaving, or combining the two 64 bit busses of two memory modules into a 128 bit bus. We get twice the bandwidth, and the latency stays the same or increases only marginally. As for cost, you simply buy two smaller modules instead of one large one. No added cost and extra bandwidth! Problem solved? Unfortunately, no. While there is no added cost in terms of memory modules, the chipset will be quite a bit more expensive as it will feature almost twice as many pins. The motherboard that will host such a chipset will be much larger as well, considering you need to provide more DIMM slots in order to provide the same number of banks. The more connections, the more difficult it becomes to design a stable motherboard. Such a motherboard will cost a lot. Intel has designed such a chipset, the Profusion chipset. This chipset is used in Compaq's 8-way Xeon servers, not exactly your average desktop system.
Van intel site
www.intel.com/design/servers/SRPM8/
www.intel.com/design/servers/SRPM8/index.htm
www.intel.com/design/servers/SRPM8/prodspec.htm
wat is hier nou geweldig aan voor videokaarten e.d. ? 't wordt er toch geen zak sneller op of wel ?
mischien niet maar je hoeft op deze manier minder chips op de vid kaart te plakken...


* 786562 -the
Maar minder chips, betekent een datapad van minder bits, betekent minder bandbreedte. Dus nVidia heeft hier niets aan behalve als ze een kaart met zeer veel geheugen willen uitbrengen.
Dat is niet waar. Het datapad wordt niet smaller van meer aangesloten chips. De bandbreedte dus ook niet. Hij moet alleen gedeeld worden door meer chips. Maar dat betekent niet dat het geheel er langzamer van wordt, want de originele bandbreedte blijft behouden.

Het is dus alleen een kwestie van een meer bitjes op een chip.
Van bijna iedere 3D chip is de geheugen interface ondertussen 128 bits. Echter (DDR-)SDRAM heeft slechts een interface van 32 bits/64 bits.

We gaan even uit van een 32 bits interface voor de SDRAM chips. Om nu aan een 128 bits geheugen interface te komen, zullen 4 chips (4 * 32 = 128) parallel geschakeld worden om die 128 bits geheugen interface te vormen van de 3D chip.

Dit betekent dus wel dat als je chips van 32 bits gebruikt, dat je minimaal 4 van die chips moet gebruiken. Als je dus chips gebruikt waar 2 naak meer geheugen op past kun je niet zomaar terug gaan naar 2 chips, aangezien de geheugeninterface dan niet compleet.

Dus uiteindelijk heb je een videokaart met gewoon 2x zo veel geheugen. Dat is wat ik probeerde te zeggen.
Goeie vraag. Ik zie niet in wat er zo geweldig aan is. Misschien is het goedkoper om er 4x128Mbit ipv 8X64Mbit o.i.d. op te zetten, maar dat lijkt me ook het enige voordeel dan. Ik geloof dat geheugen IC's waar meer geheugen in zit minder hoog te clocken zijn omdat er meer activiteit in de IC's per IC is dus.
128Mbit das dus ongeveer 12 megabyte :?
was hiervan het nut?
per chip.....er zitten altijd meerdere chips op 1 reepje ;)

Wat ik me meer afvraag: Hoeveel bit is de toegang eigenlijk?
Redelijk veel, want dat is één ramchip. Meestal worden er meerdere op 1 ramstick (of op een vidkaart) gezet. Kijk maar eens op jouw kaart, daar zie je verscheidene ramchips zitten.
128 Mb = 16 MB, acht van deze chips maken 128 MB...
<dumbass mode>
Ik neem aan dat het de busbreedte bedoeld word. Ongeveer vergelijkbaar met een PCI slot (32 bits slot) waar een videokaart van bijv. 32 MB op past

Anders snap ik er ook niets meer van :)
</dumbass mode>

laat maar ... Zou inderdaad wel een HELE grote sprong zijn om van een 64 bits systeem naar een 128 Mbits systeem to kunnen overstappen :) :) zou het trouwens niet erg vinden denk ik }>
lamaar...... (zie boven)
men gebruikt meerdere chippies om geheugen te maken he
alles in 1 ic wringen is gewoon te moeilijk.
denk effe aan't gezegde vele kleintjes maken een groot (en de mug deed een plasje in de zee) :)
edit: toen'k op 'je kop' klikte stond er nog geen reply.. na me foontje blijjkbaar wel :)
Je kunt er ook 8 bij elkaar stoppen, dan heb je 128 Mb...
En als je de andere kant van je reepje ook gebruikt heb je een 256 MB bankie. Ik denk dat Samsung hier een zeer goed product mee heeft.
Snelle versie kunnen op GF's en dergelijke. Langzamere in PC's. Zeker met de opkomst van DDR chipsets.
Kunnen ze daarmee ook de memorybandwidth problemen mee weghalen, zodat de eerst volgende generatie beeldkaarten ook weer een grote stap voorwaarts doen qua performance ??

Dain Bramage
Deze 128 Mbit slaat gewoon op de aantal bitjes dat in een chip zit. De busbreedte is niet gespecificeerd. Waarschijnlijk waren er tot dusver alleen nog maar 64 Mbit chippies, en dit verhoogt dus de hoeveelheid RAM die er op een reepje past. Of anders gezegd, je hebt geen twee 64Mbit chips, maar slechts één 128Mbit chip nodig voor dezelfde hoeveelheid geheugen.

Dit zegt verder dus niets over de bandbreedte en latency van de chip (wel dat die DDR is natuurlijk).
128Mbit DDR SDRAM
Dit is dus een enkele memorychip met een capaciteit van 128 Mbit, ofwel 16 MByte. Dit is op zich niet zo veel, maar er worden altijd meerdere chips op 1 kaart gestopt. En het nieuws is niet de grootte, maar meer het feit dat het DDR SDRAM is van die grootte. Daarmee zijn ze de eerste.
Oke, omdat niemand schijnt te weten hoe het zit zal ik het maar even uitleggen.

De Dram technologie is heel errug simpel:
per chippie voor pc1xx reepies 8bit bandbreedte,
op een Dimm reepie (komen deze chippies niet op) zitten 8 chippies, 8x8bit=64bit, de normale busbreedte van 64 bits

Bij videokaarten zijn de chippies wat anders, daar is de busbreedte per chippie 16 bit (tenminste bij mijn GfDDR, die heeft 8 chippies en 128bit busbreedte, dus 16 bit per chippie.

Als je dus 8 chippies van 128MBit heb heb je dus 128MByte, en dat getal heb ik vaker gehoord, bijvoorbeeld de GF3
Byte denk ik?

Of hebben we hier te doen met een revolutionair nieuw geheugenprotocol? 128Mbit/s?? ;)
dat kan je wel denken, maar het is toch echt BIT....
meerdere van deze chips maken een SIMM (oude benaming,
maar je snapt de bedoeling.. :P)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True