Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 13 reacties
Bron: Voodoo Extreme

Bij Voodoo Extreme is een leuk verhaal te vinden over waarom de 3dfx Voodoo5 eigenlijk geen DDR geheugen gebruikt, in tegenstelling tot nVidia's GeForce 1 en 2. Hieronder het verlossende woord van 3dfx's Alf Covey:

* [Q] Seeing as the Voodoo 5 boards have to repeat the textures in RAM twice, is it true that if they were equipped with DDR SGRAM, it would be possible to see up to a 200% performance boost in memory bandwidth and/or overall performance? And if that's true, wouldn't it alleviate retail prices and raise your profit margin by including (slightly more expensive) less DDR SGRAM vs (even more expensive) double the SDRAM (i.e. 32mb DDR SGRAM vs 64mb SDRAM)? This sounds as if it would make the boards slightly more affordable for consumers and yet deliver performance equal to or better than what the boards will probably deliver on the shelves and *still* allow you to deliver a version of the V5 6000 (using 64mb of DDR SGRAM rather than 128mb of SDRAM) that falls far under the currently expected $600 retail price and yet still completely outperforms The Competition's 2nd Gen product while retaining fantastic eye-candy with 4xFSAA (at a lower price)?

* [A] The DDR does increase memory bandwidth but for it to be useful, you need to be in a bandwidth-limited case before it will make a difference. When an application is limited by memory bandwith then increasing the memory bandwidth will, of course, increase the frame rate. DDR (dual data rate) memory can ideally transfer data at twice the rate of SDR (single data rate) memory and will be an excellent graphics memory in the future. However DDR memory is currently very, very expensive, almost 2X the cost of SDR memory, therefore it has limited usefulness in mainstream PC applications. 3dfx has chosen to increase memory bandwidth by using wider memory interfaces constructed with standard SDR memory. By running two VSA-100 chips in parallel as we do on the Voodoo5 5500 we have the same memory bandwidth per frequency as a GeForce DDR. Actually we have a higher effective bandwidth because of some inefficiencies that exist in accessing data in DDR memories.

The Voodoo5 6000, with 4 VSA-100 chips and effectively a 512-bit memory interface has more than twice the memory bandwidth of a GeForce2 running at the same memory clock speed. In a nutshell, DDR may be direction to head in the future but right now the SDR architecture on the VSA-100 is the most efficient way to go both in performance and price.

Thanks GaMeOvEr voor de tip.

Lees meer over

Gerelateerde content

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (13)

Mooie marketing praatjes, maar ik wil de benchmarks eerst nog wel zien. En SDR mag dan goedkoper zijn maar die kaarten zijn nog steeds a-sociaal duur, dat geld ook voor de GeForce (2) :(

Alleen prijzen van V5 en GeForce 2 schelen niet veel en toch heeft de GeForce wel DDR geheugen.........heeft zeker met die 4 chips en geheugen te maken? ;)

[update]
En 450 gulden is ook veel geld voor zo een stom printplaatje :P
Tis al min of meer bewezen Wekko, de Voodoo 5500 doet kwa snelheid in resoluties vanaf 1280 en hoger niet echt veel onder voor de GeForce 2 en dat met minder dan de helft van de fillrate.
Jah met allemaal van die vage alpha-beta-test-versies....
Wekko---->

je hebt al GeForcesjes voor minder dan 450,-
is geen prijs :)
DDR duur????? en 4 chips met 128mb SD Ram zeker niet duur??? kom nou!!
Het wordt tijd dat ik m'n geld KAN uitgeven aan de V5 of de GF2. Waar blijven die smulkrengen !?? :P :9
Waarom de 3dfx Voodoo5 geen DDR geheugen heeft? Omdat ze altijd achterlopen bij 3dfniks.
Vorig jaar zei 3dfx dat 32bit ook onnodig was,ze waren toen FOUT.nu weer..............
ok, nu gaan we ff rekenen:

Om in een resolutie van 1600*1200, 32 bit kleur te werken, heb je dus 7,3 mb ram nodig
Op de geforce 2 is er dan nog zo'n 57 mb over voor textures,
op de voodoo 5 6000 is dat 128 - 7,3 = 120,7
120,7 / 4 = 30,175 mb voor textures (elke vsa100 chip moet dezelfde texturedata in z'n geheugen hebben)
Dus, de geforce2 heeft bijna 2x zoveel geheugen voor textures, terwijl hij de helft aan geheugen heeft. Volgens dat ventje van 3dfx is de prijs van het geheugen 2x zo hoog, dus is het even duur, het geheugen op een vd5 6k en geforce2, en daarnaast ook nog even snel... Qua geheugen wint NVidia het dus...
</div><div class=b4>Dus, de geforce2 heeft bijna 2x zoveel geheugen voor textures, terwijl hij de helft aan geheugen heeft. Volgens dat ventje van 3dfx is de prijs van het geheugen 2x zo hoog, dus is het even duur, het geheugen op een vd5 6k en geforce2, en daarnaast ook nog even snel... Qua geheugen wint NVidia het dus..</div><div class=b1>

De bandbreedte van de voodoo5-6k is dubbel zo groot dan de geforce2. En je kan je afvragen of meer dan 32 meg geheugen wel nodig is, als je bijvoorbeeld kijkt naar de geforce, dan zie je nauwelijks een voordeel in een 64 meg versie. En ik denk ook dat er weinig verschil zal zijn tussen de 64 en de 32.
Oh ja, je hebt gelijk, het is gelijk met de voodoo5 5500....

Maar 64mb ram helpt zeker wel, vooral bij spellen die heel veel verschillende textures hebben, kunnen ze in het geheugen blijven staan, is wel sneller

Er zijn nu alleen nog niet zoveel spellen waar dat zo is, maar die zullen waarschijnlijk wel snel komen...
Denk dat het bij dat nvidia level ook wel goed te merken is...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True