Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties

Ontwikkelstudio Rockstar gaf begin augustus eindelijk toe dat Grand Theft Auto IV ook voor de pc zal verschijnen. Op de Games Convention, die deze week plaatsvindt in Leipzig, werd de pc-versie voor het eerst getoond. Tweakers.net zat op de eerste rij.

Al aan het begin van de presentatie werd duidelijk dat de pc-versie van Grand Theft Auto IV volledig aan de verwachtingen voldoet. De pc-versie is in grote lijnen gelijk aan de versie die voor de Xbox 360 en de Playstation 3 is verschenen. De singleplay-campagne lijkt zelfs identiek. Het spel bevat precies hetzelfde verhaal, dezelfde personages, dezelfde missies, dezelfde wapens en dezelfde voertuigen. Het belangrijkste verschil is dat de pc-versie met toetsenbord en muis kan worden gespeeld, al werd het spel tijdens de presentatie bestuurd met een op de pc aangesloten Xbox 360-controller. Na enig aandringen legde de medewerker van Rockstar die de presentatie gaf, uit dat er echter meer verschillen zijn tussen de pc- en de console-versie. Wie met toetsenbord en muis speelt kan bijvoorbeeld geen doelwit vasthouden. Als je in de console-versie iemand op de korrel neemt, volgt het vizier het slachtoffer, ook als de ongelukkige zich verplaatst. Op de pc zul je, bij gebruik van de muis- en toetsenbordbesturing, zelf het slachtoffer moeten volgen. Dat geldt dus niet als je deze versie met een controller speelt. Het grootste verschil in de singleplay-modus van de pc-versie is echter de mogelijkheid om te allen tijde je laatste actie terug te zien. Het spel slaat voortdurend de laatste dertig seconden gameplay op, en die kun je op elk gewenst moment oproepen om opnieuw te bekijken. Bovendien kunnen deze beelden worden bewerkt in de Replay Editor, waarmee je acties vanuit verschillende camerastandpunten kunt bekijken en beelden kunt voorzien van effecten, zoals vertraging. De clips die je zo maakt kunnen worden opgeslagen, zodat je ze met vrienden kunt delen. Je kunt je clips uploaden naar de Rockstar Social Club, en nog leuker wordt het als je ze eerst, met behulp van de Montage Editor, aan elkaar plakt.

GTA voor PC_2 GTA voor PC_2 GTA voor PC_2 GTA voor PC_2

In multiplay verschilt de pc-versie op meer punten van de consolevariant dan in singleplay. Zo kan het spel online met meer dan zestien mensen worden gespeeld, al wil Rockstar niet aangeven wat het maximum aantal spelers gaat worden. Ook belooft de uitgever dat er betere filters komen, waarmee je aan kunt geven hoe je wilt spelen. Zo kun je bijvoorbeeld een match opstarten waarin alleen met handvuurwapens kan worden geschoten. De grootste veranderingen zitten onder de motorkap en zijn het meest interessant voor de rechtgeaarde tweaker. Zo kan de pc-versie op een veel hogere resolutie - maximaal 2560 x 1600 pixels - worden gespeeld dan de console-versie. Rockstar heeft bovendien de textures van de pc-versie opgepoetst, en ondanks dat ook nog de draw distance verbeterd, wat wil zeggen dat je verder weg kunt kijken. De systeemeisen van de pc-versie kon de uitgever nog niet bekendmaken en ook is niet verteld of deze versie gebruik maakt van Directx 10, wat niet heel waarschijnlijk is. De pc-versie van Grand Theft Auto IV verschijnt in november, kort nadat de eerste uitbreiding van GTA IV voor de consoles kan worden gedownload. Het is niet ondenkbaar dat deze uitbreiding op termijn voor de pc beschikbaar komt, maar ook daar wilde Rockstar niets over loslaten tijdens de Game Convention.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

Ziet er erg mooi uit, ik vind het een heel mooi gebaar van rockstar om toch de platform waar zij mede op groot zijn geworden niet in de steek laten. En niet alleen dat, maar ook passen zij verbeteringen toe op de engine en verbeteren ook de multiplayer. Vooral de montage functie ziet er ook erg belovend uit.

Kan echt niet wachten op zo'n topspel. Hopelijk worden er ook veel units verkocht zodat rockstar ook met zijn volgende games overweegt om een pc versie te maken. Voor de mensen wie zo'n topspel illegaal downloaden, ik heb weinig goeds over je te zeggen. Een spel als dit koop je niet alleen omdat het een top spel is, maar ook omdat rockstar toch weer de moeite doet om zijn spel over te brengen op een platform waar minder winst op gemaakt wordt. En hier ben ik en menig pc gamer erg dankbaar voor.

[Reactie gewijzigd door SniperFox op 21 augustus 2008 12:32]

En tch zal het spel, spijtig genoeg, zeer veel gepirated worden.
En tch zal er terug een PC-versie verschijnen van de volgende GTA.

Waarom?!

Omdat PC-gaming helemaal niet dood is, zoals vele onwetende gamers beweren!

Om een voorbeeld te geven:
Dit zijn de laatste bekende verkoopscijfers van EA(april tot juni 2008):

PS3 - $139 miljoen
PC - $86 miljoen
Xbox 360 - $81 miljoen
PS2 - $79 miljoen
Wii - $57 miljoen
PSP - $57 miljoen
GSM - $44 miljoen
DS - $21 miljoen

Bron: http://www.gamed.nl/view/44308

En wat blijkt dus? Het PC-platform staat op de 2de plaats en doet het beter dan de Xbox 360!!

- EDIT -
Bron toegevoegd op aanvraag van kevinvd.

[Reactie gewijzigd door Asgaro op 21 augustus 2008 19:31]

Daar moet je wel de ontwikkelingskosten bij inachtnemen. Het zou goed kunnen dat het makkelijker is om een spel voor de Xbox 360 te ontwerpen, dan voor de pc.
de xbox360 gebruikt dezelfde API's als pc's.
Microsoft eigen game ontwikkel platform draait op beiden. Xbox360 games kunnen bijna 1 op 1 geport worden naar een pc. Dat is juist de kracht van directx. Deze maakt de calls los van de hardware eronder en vertaalt het voor je.
Die cijders zeggen niks over winst.
Als er 1000 pc spellen voor een omzet van 86 miljoen zorgen en 100 ps3 spellen voor 139 miljoen, dan kan de pc tak nog steeds verlies draaien..
Winst cijfers zijn belangrijker, kan EA nog een winst maken op PC spellen die niet heel ver achter ligt bij de andere platforms.
Il blijf het balen dat (tot nu toe) Manhunt 2 niet op de pc komt... ik moet het nu doen met emulatie op de pc van een PS2, maar dat is ook niets... wordt tijd om mn PS2 te gaan repareren :(
Je had ook alleen de eerste link kunnen geven en kunnen zegge als we op het plaatje klikken dat we dan naar de volgende foto gaan. ;)

toch vind ik, zoals ik nu de screens zie het spel er niet onwijs mooi uit zien ofzo gewoon mooi maar niet spectaculair. neemt niet weg dat ik ook heel erg naar deze game uitkijk
Daar sluit ik mij helemaal bij aan...

Iedereen deed alsof dit "het" spel van het jaar was, maar de eerste indruk die ik krijg van de screenshot is meer "Activision Value pack"-niveau...

:S
Er wordt nu wel veel 'gemopperd' over de graphics, maar ik vind de gameplay altijd belangrijker dan hoe het eruit ziet. Neem een spel als Tetris ... :+ Ziet er niet uit, maar rg speelbaar.
Ik herinnner me nog de eerste versie van Myth. Zag er voor zijn tijd heeeel erg mooi uit, maar ik vond er geen bal aan. Beter boeiende gameplay dan fotorealistische plaatjes waarvan je PC over zijn nek gaat 8)7
De pc-versie van Grand Theft Auto IV verschijnt in november, kort nadat de eerste uitbreiding van GTA IV voor de consoles kan worden gedownload
Die uitbreiding was toch exclusief voor xbox?? :?
Weet niet of het klopt maar ik heb ergens dit jaar het gerucht gelezen dat die DLC maar tijdelijk(!) voor de Xbox 360 zal zijn. En voor die tijdelijke exclusiviteit zou MS dan dik betaald hebben. :)
niet meer, microsoft heeft er wel voor betaald maar content komt nu ook op de PC en PS3.
de verkopen van de GTA4 op de PS3 heeft mede ervoor gezorgd dat het niet meer xbox360 exclusive is.

[Reactie gewijzigd door stewie op 22 augustus 2008 21:20]

Dit wordt zeker een game om te hebben. De GTA reeks is altijd 1 van mijn favorieten geweest.

Ik hoop alleen dat de stad nu echt leeft en niet mensen/auto's heeft die ineens verdwijnen als je de hoek om loopt en weer terug. Ook dat mensen ergens heen gaan (winkelen) en niet doelloos rond blijven lopen of rijden.

Dat word veel plezier hebben met de Montage functie. Ik verwacht een hoop fan-made films.
In de consoleversie is dit alleszins niet direct veel verbeterd. Auto's die opeens weg zijn als je zelfs even achteruitkijken en vooruitkijken toggled, en 10 keer dezelfde mensen op de straat. Zelfs in een missie waar ik n iemand doodschoot, naar de volgende ging en het exact dezelfde model was. Mensen die ergens naartoe gaan zitten er ook niet echt in denk ik. Kleine mankementjes die mij op zich niet echt storen.

Het blijft een fantastisch spel, n van de weinige waar je echt de moeite wilt doen om de main storyline uit te spelen en ervoor beloond wordt.

En meer on-topic: De graphics zien er wel mooier uit dan op de console, maar vraag me af hoe vaak je zo'n scne ziet. De camera lijkt zo gedraaid om er echt het mooiste uit te halen, iets wat je bij het spelen zelf niet snel doet.
Ik vind het wel storend dat modellen zovaak hergebruikt worden.

Het is natuurlijk onmogelijk om elke NPC een uniek uiterlijk te geven, maar vaak zie je gewoon dezelfde rondlopen.
Het moet wel mogelijk zijn om dit te maken aangezien Oblivion dit ook al had (volgens mij ook nog een ander spel). Voor een console zal dit wat moeilijker haalbaar zijn dan op de pc.

Ik ben denk teveel verwend met mooie graphics en settings dat ik me erger aan de kleine dingen die ik "vroeger" nooit zag. Ik twijfel er ook niet aan dat dit een gewelding spel is, want tot nu toe heeft geen enkele GTA game me teleurgesteld (alhoewel San Andreas behoorlijk buggy is).
(volgens mij ook nog een ander spel)
Medieval Total War 2 (allemaal verschillende koppies, harnassen, schilden, etc)
In Oblivion is het imo alsnog bagger uigewerkt, wat wil je, als maar 1 persoon de stemmen van alle bewoners van de spelwereld heeft ingesproken. Zeg dan niks ofzo.

Verder had Hellgate: London ook zoiets (iirc), verschillende t-shirtjes op de zombies enzo.
Dit moet zeker mogelijk zijn met bepaalde variabelen. Zelf op de Wii kan ik tig verschillende figuurtjes maken, door alleen wat aan de ogen of neus te sleutelen. Dit heeft meer te maken met de creativiteit van de programmeurs IMO.
Ik vond dat net een van de grappige dingen in de GTA-serie! :D

Ik weet dat Rockstar dit niet met opzet doet, maar het helpt toch om het humorgehalte hoog te houden ;)
(bv op een auto gaan staan en kijken waar hij naartoe rijdt)
Dit ziet er weer uit als een mooie game en blij dat hij dus wel naar de PC gaat komen, als hij daarop al gepresenteerd is. Met name de resolutie van 2560*1600 is best leuk. Benieuwd wat voor bak je daarvoor nodig hebt om het soepel te draaien.

* Terw_Dan baalt nu dat hij niet een dagje langer had en alleen Berlijn heeft gezien :P
aarghl!
kan niet..... wachten....
moet..... hebben!

Ben zo benieuwd wat de recommended specs worden, want ik wil mijn bak upgraden maar alleen als het echt moet. (zal wel, heb een 7600GT en A64 @3800+ 1gb
Dat zit er meer dan dik in, Een 8600+ met minstens 2gb zal het minste zijn in de recommendeds denk ik, ook al is het speculatie.

Maar even een oogje houden op de nieuwste budgetkaartjes en minstens een streepje ram zou dan wonderen moeten doen voor je, hoop ik :)
8600+ lijkt me wat overdreven...
Ik hoop toch zeker dat ik het op mn lieve D945 kan spelen @ 3.4Ghz... :p
Anders word het toch een upgrade.. :'(
Video kaart en geheugen maak ik me niet druk om: 8800GTS 640MB + 2GB G.E.I.L. @800Mhz :)

Ik heb er zo'n zin in! :P
8600 zal denk ik op een geforce 8600 slaan, niet op een CPU, die is meestal wat minder relevant. De 7600GT kan inderdaad nog wel eens lastig worden om het daar mee te spelen.
Ga er zelf vanuit dat ik het wel op 1920x1200 kan spelen, hopelijk met max settings :) (E8400 met 2 8800GTs in SLI)
Ik kijk uit naar dit spel voor de PC. De screens zijn hoop ik echter van een console mag ik hopen? Wat een #&$)(* ....

Nog een paar maandjes wachten; dan staat deze op mn ''sinterklaasverlanglijst :) :) ''
Ja de textures zijn hier inderdaad niet al te mooi.

Vooral de kabels van de bruggen zien er erg plat uit.
Ook is de achterbank van de auto wazig.

[Reactie gewijzigd door dutchvamp op 21 augustus 2008 12:40]

Ik vraag me af hoe deze screenshots nu zich verhouden tot de eerste trailers van GTA4... in mijn herinnering zag het er toen beter uit dan het nu doet... of zou dat door de lage resolutie van dat soort filmpjes komen? :X
Het eerste plaatje is 1600x900 pixels groot, deze is van de xBox (16:9 verhouding). De andere plaatjes zijn 1920x1200 pixels groot en voor de PC (16:10 verhouding).

[Reactie gewijzigd door Ruudchen op 22 augustus 2008 16:37]

Doe eens mouse-over op de plaatjes? Oeps, allemaal hebben ze een ALT-text "GTA voor PC". Dus of Rockstar moet nog poetsen op de kwaliteit van het spel (in jouw ogen) of je kan op je verlanglijstje iets anders gaan invullen.
Hmm, ik weet wat ik deze kerst ga doen, lekker met een XboX controller GTA IV spelen op 1920x1200 :P
Wat jij wil, maar ik speel liever een spel waar ik met de AI moet knokken, en niet met de besturing van het spel zelf. ;)

Als jij (zonder moeite) al rijdend in een auto met hoge snelheid, door een bocht, de banden van een politiewagen achter je, eraf kan schieten met je xbox controller, dan heb ik daar zeker respect voor, maar op de pc gaat zoiets gewoon vanzelfspreken.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 21 augustus 2008 13:27]

als jij probleemloos met hoge snelheid door een bocht kan vliegen met de GTA4 wagenphysics ZONDER analoge controls, dan heb ik daar zeker respect voor, maar met een analoge controller gaat zoiets gewoon vanzelfsprekend :Y)
Die GTA4 besturing is echt niet moeilijker dan GTR2 en IL2-Sturmovik, die overigens beide prima te doen zijn zonder analoog stikkie. ;)

En anders Stuurtje in de ene hand, muis in de ander :9 .

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 21 augustus 2008 15:59]

Jiha, dat wordt weer een jolige GTA-ervaring! Ik hoop wel dat we die replayrecord kunnen uitschakelen, ik herinner mij nare taferelen uit GTAIII waarbij net die replayrecord-functie ervoor zorgde dat het spel onspeelbaar was op het recommended systeem. Of Rockstar houdt er nu rekening mee bij het opgeven van de specs, of ze zorgen dat je het kunt uitschakelen, maakt mij niet uit, maar niet hetzelfde als bij GTAIII!
Ah who am I kidding, ik speel dit spel sowieso :+
Ik vind het niet echt een grafisch pareltje, wat ik wel wat meer had verwacht van dit spel, maar de gameplay - GTA al kennende - zal wel dik in orde zijn.
Vice City & San Andreas hadden ook niet de beste graphics van hun tijd.
Dus het verbaasd me eigenlijk niet, ook hoe minder de graphics, hoe lager de system requirements -> hoe meer mensen het gaan n kunnen spelen - niet iedereen wilt upgraden voor een spel-.

Ik kan in ieder geval niet meer wachten - zoals bij GTA SA, die ik op de releasedag ben gaan kopen :+ -

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True