Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

Eind augustus moet hij eindelijk uitkomen: Brothers in Arms: Hell's Highway. Het langverwachte schietspel van Gearbox Software en Ubisoft heeft behoorlijk wat vertraging gekend maar ziet deze zomer dan toch echt het licht.

Ik heb het spel in wording de afgelopen zes maanden twee keer kunnen spelen: een keer rond kerst 2007 en niet zo heel lang geleden op de Ubidays. Het spel overtuigt uiteraard, oogt solide en belooft meer verhaal. De tactische schietgevechten zijn iets laagdrempeliger geworden door de optie om het spel ook als een 'ouderwetse' shooter te spelen, maar dat neemt niet weg dat de echte BiA-liefhebber voor de tactiek gaat die de eerste twee delen kenmerkte: één team neemt de vijand onder vuur; het andere team maakt een omtrekkende beweging en probeert de Duitsers via de flanken uit te schakelen. Neem daarbij het next-gen jasje en natuurlijk het gegeven dat het hele spel zich in Nederland afspeelt en je zou verwachten dat ik als shooterliefhebber op de banken sta te springen van blijdschap, met mijn handjes in de lucht.

Dat is dus niet (meer) het geval. Begrijp me niet verkeerd; ik heb nog steeds heel veel zin om BiA: Hell's Highway te spelen maar er knaagt iets. Er zijn inmiddels schietspellen uit die er beter uit zien, die een coversysteem kennen dat net iets soepeler werkt en waarin meer beschadigd kan worden dan alleen een paar schuttingen. Daarnaast, en dat is puur een persoonlijk gevoel, heb ik het idee dat BiA een beetje zijn kans gemist heeft.

Het was mei 2006 op de E3 toen Hell's Highway voor het eerst getoond werd. De demo blies vriend en vijand omver en zag er ongelooflijk goed uit. De maanden en inmiddels jaren erna stoeide Gearbox keer op keer met de releasedatum, ongetwijfeld tot irritatie van uitgever Ubisoft. Geloof het of niet maar ondergetekende zag Yves Guillemot vorig jaar op de Ubidays 2007 ruzie maken met Gearbox-baas Randy Pitchford. Waar de ruzie over ging weet ik niet, maar de heren waren het duidelijk ergens hartgrondig niet over eens. De releasedatum van BiA wellicht?

Voordat deze column op een Story- of Privé-giswerkje begint te lijken, wil ik graag een theorie op tafel leggen. Of hij klopt kan ik niet met zekerheid zeggen, maar ik denk dat ik redelijk dicht in de buurt kom. Wat is namelijk het geval? Gearbox Software heeft momenteel drie Triple A-shooters in de maak: Aliens, Borderlands en Brothers In Arms. Aliens maakt men voor SEGA, Borderlands voor Take 2 en BiA dus voor Ubisoft. Een slimme zakelijke deal, want zo kan Gearbox bij iedere uitgever de hoofdprijs vangen. Echter, Gearbox is geen Electronic Arts en bestaat uit relatief kleine teams.

Had Gearbox niet aan Borderlands en Aliens gewerkt, dan was BiA allang verschenen. Nu heeft de ontwikkelaar meerdere projecten lopen, maar zijn het tevens projecten die zeer lang op zich zullen laten wachten. Voeg daarbij het saillante detail dat Ubisoft in de afgelopen jaren Gearbox heel graag had willen opkopen (wat Yves Guillemot glimlachend toegaf tijdens Ubidays 2008) en de zaak is wat mij betreft rond. Gearbox laat met deze werkwijze zien niet afhankelijk te zijn van Ubisoft, Pitchford drijft middels meerdere projecten de verkoopprijs van zijn bedrijf op en gaat uiteindelijk met een hele dikke zak geld naar huis... als hij zijn toko uiteindelijk toch gewoon aan Ubisoft overdoet.

Nogmaals, het is een theorie en niemand hoeft het er mee eens te zijn. De vraag is alleen wel of de drie grote parallelle projecten van Gearbox uiteindelijk niet ten koste van Brothers in Arms gaan. Eind augustus weten we het.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Het gaat bij Brothers in Arms toch meer om de algehele ambiance dan de prachtige grafix (koop dan crysis) of geweldige cover systeem (koop dan gears of war) en voor het dingen kapot schieten (op nazis na dan)(koop dan battlefield bad company) koop je deze game ook niet. Je koop deze game om de beleving, dichter bij WOII actie en ambiance kom je niet zonder terug in de tijd te gaan.
Ik vond als ik heel eerlijk ben de eerste 2 delen van BiH niet echt goed uitgewerkt. Je wordt namelijk verplicht om altijd maar te supressen en te flanken en als je dan zelf eens een nazi wou neerschieten en je hem perfect in het vizier had en je dus een headshot zou moeten maken dan moest je zowat je hele magazijn op die gast loslaten want hij ging nou niet echt bepaald gelijk dood. Dat stoorde mij enorm en je werd gewoon gedwongen om elke keer je team maten voor het meeste simpele werk te laten opdraven. De gehele sfeer die het spel uitademde vond ik een beetje saai en de actie viel wat mij betreft reuze mee. Misschien had dit ook met die generatie te maken, maar het voelde mijns inziens wat beperkt allemaal. Ik genoot meer van de sfeer van bijvoorbeeld CoD 1 en 2 ( deel 2 iets minder). Het was ook geen slecht spel, maar ik vond de klik niet zo met deze reeks ging allemaal wat sloom en eigenlijk weinig echt intense momenten. Anyway dit is mijn persoonlijke mening mijn vriendin vond het destijds geweldig en ook menig keer de multiplayer verloren misschien dat ik heb spel daarom niet zo mag :P.
Ik vind het leuk om te zien dat er een nieuw deel uitkomt... na het vorige deel dacht ik eigenlijk... ik wil meer zien. Dat komt er nu.

Als je alleen maar kijkt naar frame rates en physics dan is dit misschien niet het meest geweldige spel , maar qua verhaal vind ik deze spelreeks fantastisch, de beleving van die tijd.

Ik denk dan ook niet dat de doelgroep voor dit spel mensen zijn die 10 SLI kaarten in hun kast willen proppen, zodat de politie vanwege het hoge stroomverbruik de deur in komt trappen omdat ze denken dat je wiet aan het telen bent.

Als je meer in verhaal en een beetje historie geinteresseerd bent zal dit spel je aanspreken. Maar meningen verschillen daar kun je niet omheen.

Opzet waarin je met twee teams werkt is misschien een beetje "onvrijwillig" maar is denk ik wel heel realistisch (al ben ik geen soldaat in WO II geweest).
Meer mensen op een project zetten betekend niet automatisch dat het ook sneller afkomt. ;) Een veel gemaakte fout door projectmanagers zonder kennis van zaken is inderdaad maar meer manpower er tegenaan blijven smijten bij het overschrijden van de deadline maar vaak heeft dat een averechts effect. De nieuwe mensen moeten wegwijs gemaakt worden binnen het project, wat dus uren kost en dus daalt (tijdelijk) de productiviteit. Ook zijn niet alle taken binnen een project eenvoudig te verdelen over meerdere mensen. Kleinere taken maken zorgt ervoor dat mensen op elkaar moeten gaan wachten, omdat essentiele zaken voor de voortgang nog niet af zijn.
Iedere beetje projectmanager weet toch dat één vrouw negen maanden zwanger is, maar negen vrouwen niet één maand! :)

/edit tweede maand toegevoegd, zodat iedereen het begrijpt :) .

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 21 juni 2008 18:14]

Mag ik vragen wat de waarde van dit artikel is aangezien het spel nog niet uitgekomen is? We gaan dus nu speculeren over waarom BiA:HH een matig/slecht spel zou kunnen zijn en wat de oorzaak daarvan is?

"Voordat deze column op een Story- of Privé-giswerkje begint te lijken,..." "Had Gearbox niet aan Borderlands en Aliens gewerkt, dan was BiA allang verschenen.."
Te laat.
Well, zoals je leest heeft de auteur het spel al 2 keer mogen spelen.

Maar waar het natuurlijk vooral om draait (en dat is een groot probleem in gameland) zijn de graphics. Toen het spel een tijdje geleden voor het eerst geshowd werd zag het er fantastisch/waanzinnig mooi uit, neem dat filmpje met dat café dat ineens stuk werd geblazen waarbij je de stenen alle kanten op zag vliegen. En die ramen die er zo fantastisch uitzagen.

Maar als je nu weer kijkt (op gametrailers ofzo) naar de graphics dan ziet het er eigenlijk nog maar verreweg van speciaal uit. Dit komt doordat andere shooters die in tussentijd wel zijn verschenen (en die dus wél op tijd uit kwamen) de lat een stuk hoger hebben gelegd voor BiA:HH.

En zoals de auteur aangeeft zijn dingen zoals physics en gameplay in tussentijd in een hoop aspecten beter uitgewerkt. Het spel is dan nog niet uit, maar hoe het coversysteem werkt is al meerdere malen aan bod gekomen in video's, dus dat mag wel duidelijk zijn.
Mag ik vragen wat de waarde is van jouw reactie, aangezien het spel nog niet uitgekomen is?
Het si gewoon een column, waarin gedeeltelijk feiten en gedeeltelijk een mening verwerkt is, wat is nu het probleem?
Als je objectiviteit wilt moet je geen blogs lezen...
Jaar?

Ik weet ook niet meer wat ik van Brothers in Arms moet verwachten... na zolang wachten op Hells Highway kan het bijna niet anders dan dat hij tegenvalt ...

Voordat de eerst Xbox360 hier het licht zag hadden we het al over die game , maar het is nu 2 bijna 3 jaar later en hij is er nog steeds niet.

Hij zal hier waarschijnlijk wel worden gekocht , maar het is allang niet meer zo'n hype als toen wij de eerste beelden zagen.
Ach persoonlijk vond ik de eerste Brothers in Arms al shit. Supress Fire/Flank systeem is leuk, maar in BiA was het zo erg dat een Duitser die met z'n hoofd boven een muurtje uit stak niet neer te schieten was 'omdat je perse moet flanken'.

Games die mij een bepaalde speelstijl verplichten heb ik nog nooit leuk gevonden, en Hells Highway laat ik daarom ook rustig aan mij voorbij gaan.
Dan moet toch eens leren mikken vriend, of je hebt het over BIA:Road to Hill 30 (die heb ik zelf wel gespeeld, maar die kan ik me maar vaag herinneren en ik weet dus niet of je daar, als een duitser met zijn hoofd boven een hek uitsteekt, een duitser kan neerschieten.)

Ik speel nog op de dag van vandaag BIA:Earned in Blood en ik moet zeggen dat ik me er
nog steeds mee vermaak.

Wat ik leuk vind is:
- het coversysteem
- de moeilijk heidsgraad*
*je kan de moeilijkheids graad (van de tegenstander) van het accuracy, supression en tactics veranderen, bovendien als je al die moeilijkheidsgraden op 1/3 van hun max zet is het spel al behoorlijk uitdagend (wat niet te zeggen van als je alles op hun max zet).
- de onlineplay
- Lanplay*
*lekker met 14 tegen 14 spelen (2 van de 14 zijn dus human (dus als je het alleen over humans hebt 2 vs 2) en hebben ieder twee teams van 3 onder hun beschikking) krijg lekker een tactisch gevecht.
- dat je de duitsers kan zijn*
*kan je ook eens amerikanen afknallen :)
- etc etc.

Dus ik maak me geen zorgen want als ik een oudere versie van brothers in arms al leuk vind zal ik de nieuwe waarschijnlijk alleen nog maar vetter vinden.

Nog even: Ik heb een vriend waarvoor een nieuwe computer heb samengesteld waar hij Call of Duty 4, Cryis, Batllefield 2 en 2142, Unreal tournament 1, 2004 en 3/2007, GTA:San Andreas, Frontlines: Fuel of War etc etc. op heeft staan.
Hij heeft ook nog eens een Playstation 3 met Call of Duty 4 en GTA IV.
Wat ik (expres) niet heb genoemd is dat hij ook Wolfenstein Enemy Territory op zijn PC heeft staan. En raad eens, dat speelt ie (zeker de helft van zijn gametijd per week besteed ie aan Wolfenstein:ET en zijn gametijd per week is veel) het meest van allemaal. Niet iedereen is zo van dat ie perse de nieuwste spellen moet hebben.

[Reactie gewijzigd door Fleximex op 21 juni 2008 12:15]

Dan moet toch eens leren mikken vriend, of je hebt het over BIA:Road to Hill 30 (die heb ik zelf wel gespeeld, maar die kan ik me maar vaag herinneren en ik weet dus niet of je daar, als een duitser met zijn hoofd boven een hek uitsteekt, een duitser kan neerschieten.)

De eerste BiA = BiA: Road to Hill 30, en ik kan me ook nog wel herinneren dat het zo goed als onmogelijk was om daar duitsers neer te schieten van een afstand waarbij dat bij alle andere spellen wel mogelijk was.
Ik zeg ook:

Dan moet toch eens leren mikken vriend, of je hebt het over BIA:Road to Hill 30 (die heb ik zelf wel gespeeld, maar die kan ik me maar vaag herinneren en ik weet dus niet of je daar, als een duitser met zijn hoofd boven een hek uitsteekt, een duitser kan neerschieten.)
Hehe, jij schrijft ook werkelijk overal voor jan

Anyways, BiA gaat gewoon de commerciele tour op, zoals wel meer dingen uit huize Ubi. En ja, dan worden franchises gewoon minder.

Maar bedenk wel dat meegaan met andere spellen (meer realisme etc invoegen om mee te kunnen doen met de rest) niet altijd positief is, vond de meeste veranderingen aan GTA IV om het realistischer te maken ook maar irritant. Voor de grap eens je auto uitvliegen is leuk maar niet als het op elke bocht gebeurt met die rijstijl van mij.

[Reactie gewijzigd door rodka op 20 juni 2008 17:48]

Voor de grap eens je auto uitvliegen is leuk maar niet als het op elke bocht gebeurt met die rijstijl van mij.
Dat is dan toch niet de schuld van GTA, maar gewoon van jouw rijstijl :P
Ik ben het met Jan eens. Ook ik werd weggeblazen door de eerste beelden van Hell's Highway, maar als ik nu de screenshots en trailers bekijk moet ik toegeven dat het er een beetje verouderd uitziet. En jongens, hou eens op met dat gezeik tegenover Jan. Ik erger me er een beetje aan.

Via deze link kun je alle trailers en ingame footage van BiA: HH bekijken. Oordeel zelf.
http://www.gametrailers.com/game/2577.html

[Reactie gewijzigd door MiracleJoey op 20 juni 2008 23:58]

Misschien als binnenkort (wie weet he...) de eerste plaatjes van CoD 5 verschijnen, dat we een inschatting mogen maken van wat een actuele WO-2 shooter nu mag laten zien.

Ik ben op dit moment met MOH:Airborne bezig,en dat is al een "gedateerde" shooter, maar mensen, het is wel heftig.

Ben nu net met Nijmegen bezig, en dat is gewoon extra interessant, in Nederland vechten, in een geloofwaardige omgeving.

Is BiA: HH outdate? Grafisch misschien wel ja. Is het speltype niet leuk? Ligt eraan, persoonlijke voorkeur.

En dus de vraag, is het nog de moeite waard?

Voor mij persoonlijk, zeker wel. Maar ja, ik gooi nog die Doom Collection Cd in m'n Vista apparaat, puur voor de fun.
Zijn er al hoor, en ook een officieele trailer:

http://www.gametrailers.com/player/35341.html
Groovy!

Ziet er goed uit, alleen hoop ik dat je niet enkel in de Pacific aan het vechten bent. Ik heb niet zoveel met het VS-Japan gebeuren.
Mee eens, ziet er gedateerd uit. Te laat uitgebracht
Ik heb zo'n idee dat dit spel niet zo goed zal verkopen in Duitsland 8-) Of kun je ook gewoon de Duitser zijn zoals in andere tweedewereldoorlog spellen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True