Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties

Afgelopen week vertoefde ik in Parijs voor een driedaags evenement rond Warhammer Online. Electronic Arts en Mythic Entertainment hadden kosten noch moeite gespaard om een slordige honderd man pers alle ins & outs van de aankomende mmorpg uit te leggen. Het was een perstrip waar menig uitgever een voorbeeld aan kan nemen.

Warhammer Collectors EditionVoor mensen buiten de branche lijkt het leven van een gamejournalist een droombaan. "De hele dag games spelen en er nog voor betaald krijgen ook!" is een veelgehoorde opmerking tijdens feestjes en partijen. Ja, games spelen 'als beroep' is een feestje, maar het is ook 'gewoon' werk. Persreizen zijn hierin zeker de onbetwiste hoogtepunten. Reizen naar Japan, Amerika en Europese landen verveelt eigenlijk nooit, maar het is vooral het kijkje in de keuken bij een ontwikkelstudio dat echt een meerwaarde heeft. Het ontmoeten en spreken van de bedenkers en makers achter een spel geeft keer op keer nieuwe inzichten over de games in kwestie.

Zo zal ik nooit vergeten dat ik samen met John Romero, de man achter het gewraakte Daikatana van jaren geleden, een bagel zat te eten in een kantoor op de tachtigste verdieping en dat de langharige ontwikkelaar eigenlijk een verlegen en onzekere maar aimabele man bleek te zijn. Of hoe passievol Peter Molyneux over zijn projecten praat - alsof het zijn eigen kinderen zijn. Of de muren vol artwork voor Splinter Cell: Chaos Theory waar ik me aan vergaapte in de Canadese studio in Montreal. Tegelijkertijd zijn er persreizen waarbij je twaalf uur vliegt om in totaal één uur een PowerPoint-presentatie bij te wonen - om vervolgens met jetlag weer buiten de deur te staan. Of een dagje op en neer naar London waarbij om vijf uur opstaan en om half een 's nachts weer thuiskomen eerder regel dan uitzondering is. En dan die demonstratie van die niet nader te noemen game van Franse makelij waarbij de pc na vijf minuten crashte - voor ieder hoogtepunt is een dieptepunt te bedenken.

Het Warhammer Online-pressevent, door de organisatoren liefkozend 'WAR! In Paris' genoemd, was perfect geregeld. Twee dagen lang was er alle ruimte voor interviews, dieptesessies over alle facetten van het spel - een soort colleges als het ware - en uiteraard ruim de tijd om het spel te spelen. Zo konden mijn collega's en ik stoeien met een level 1-, een level 13- en een level 40-personage , zowel in je eentje als in groepsverband tegen anderen. Steeds liepen leden van het ontwikkelteam rond voor het beantwoorden van vragen, en tijdens de informele borrels na afloop was iedereen bereid tot het geven van commentaar. Niks geen zenuwachtige pr-dames die tussenbeide kwamen, angst over dingen die wel en niet gezegd mochten worden, embargo's of contracten die getekend moesten worden over wat wel en niet geschreven mocht worden, en ga zo maar door. De sfeer was goed en dat kwam de kennisvergaring rond de game alleen maar ten goede.

Om een tipje van de sluier op te lichten: iedereen die Dark Age of Camelot heeft gespeeld en tegelijkertijd World of WarCraft een warm hart toedraagt, kan zich opmaken voor een prachtspel. Iedereen die bekend is met de Realm verus Realm-gameplay van Dark Age of Camelot zal die opnieuw gaan beleven in Warhammer Online, alleen veel beter. Ik denk dan ook oprecht dat Warhammer Online een serieuze partij op de mmo-markt wordt. Veel WoW-spelers praten al over Mythic's langverwachte spel, en die spelers zullen niet teleurgesteld worden, schat ik zo in. Binnenkort lees je hier op Tweakers.net een uitgebreide preview, maar ik kon vandaag mijn column gewoonweg niet aan iets anders wijden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

Ik zie EA atm niet echt als een minpunt, EA is namelijk de reden dat er heel wat improvements zijn doorgevoerd.
Denk aan nieuwe lighting engine, uitstel is ook mede mogelijk gemaakt door EA (meer geld beschikbaar voor langere ontwikkeling) etc. etc. Ik ben eigenlijk wel blij dat het uitgesteld wordt totdat de game beter getest is en nog verder af is. Beter een delay en een goede game dan een slechte rushjob.

Daarnaast komt nog eens dat de ideeen over RvR, de Tome of Knowledge, de Capitals allemaal zeer interessante concepten zijn en indien goed uitgevoerd zeker de mogelijkheid hebben om een aantal subscribers bij WoW weg te halen.
Sowieso zijn bij WoW met name de die hard raiders degene die nu op de fence zitten. Sunwell is nu net uit, maar de ophef over de loot/bosses/lore/progress is lang niet zo groot als het was bij Black Temple. De meeste raiders hebben het wel gehad, weken ploeteren en tijd steken in het verzamelen van buffs en tactieken verzinnen voor fights en 1.5 patch later kan een casual player vergelijkbare gear kopen met gemakkelijk te verzamelen tokens. Slimme zet van blizzard om een groot deel van de gamers te houden (casuals), maar voor de die hard MMO spelers is het een bijna onacceptabel feit. Meeste mensen die ik nog spreek nadat ik gestopt ben, zeggen ook dat ze zullen stoppen zodra ze door the Sunwell heen zijn.

Ff weer terug naar WAR. WoW heeft de MMO markt dusdanig vergroot dat het niet meer games zijn die alleen maar gespeeld worden door mensen "zonder leven" (moi included) en dat is denk ik een punt dat Mythic heeft meegenomen in zo'n beetje alle keuzes die ze gemaakt hebben. Ze geven spelers rewards op basis van hun participation in de verschillende events (public quests bijv.) en alle spelers (dus niet alleen de diehards) werken mee om RvR progress te boeken.
Daar komt nog eens bij dat het warhammer universum al 25 jaar oud is en er enorm veel boeken en verhalen zijn die in het spel terug komen, in de herfst en in de geplande expansions.

Maar tot op heden zal WAR geen grote bedreiging zijn voor WoW, net zoals AoC geen grote bedreiging is. WoW heeft 9 miljoen "spelers" meer dan 65% marketshare en het blijft nog steeds groeien en er komt alweer een volgende expansion aan. WAR kan een leuke competitor worden, maar Blizzard zal voorlopig hun greep op de MMO markt houden.

Mijn pre-order CE is iig besteld en ik wacht met smart op een beta key :)

[Reactie gewijzigd door scim op 28 maart 2008 20:31]

Dark Age of Camelot speel ik nu nog steeds. Account weer gereactiveerd nadat ik WoW een paar maanden gespeeld had. Het 'grinden' bij WoW zonder specifiek doel - anders dan punten halen waarmee je wederom een 'betere' uitrusting kunt kopen - is niet aan mij besteed. DAoC daarentegen heeft daadwerkelijk een MMorpg PVP waar je punten kunt behalen waarmee je weer betere abilities kunt krijgen.

Een heel groot minpunt van EA/Mythic is toch wel dat ze regelmatig een karakter belachelijk overpowered maakt en deze na zegge 6 maanden weer volledig omzeep helpt. Ook de 3 realms wisselen af in sterkte. Kortom, je kunt totaal niet aan op het spelen van 1 karakter waar je 'je ziel en je leven' in stopt. Erg jammer. Als er geen balance zit in de karakters/partijen van WarHammer dan is het wat mij betreft ook snel afgelopen met dat spel. Misschien zo af en toe eens 'heractiveren' om een maandje regen door te komen zeg maar (zoals bij DAoC nu dus)..

PS De release van WarHammer wordt naar ik begrijp uitgesteld tot eind 2008, of vergis ik me?
WoW is eigenlijk best wel dood, ik weet niet of iedereen dat door hebben. Alles je kijkt waar het heen is gegaan naar de TBC. Eigenlijk is alles easy-mode en boring geworden alles is naar de newb gegaan. Zodat zelfs tards epic kunnen halen. iedereen heeft het zelfde als jou, je hebt 1 van de 7 miljoen in dat spel, het is niet bizonder om een epic item te hebben. Arena is boring as hell en world PvP bestaat niet meer. Wat denk ik sommig mensen zal gaan aanspreken is dat WAR moeilijk word, zodat niet iedereen er goed in is. Dat je mensen kan pwnen in puur skill en weet van het spel. Niet via items. Dat gebuurt nu eigenlijk in WoW elke srub loopt daar nu alweer in full s3 zonder er eigenlijk veel voor te doen.

Ik denk dat WAR zich messchien op PvE gebied beter is als WoW, maar met PvP is dat een heel ander verhaal. PvP is WAR word naar mijn ogen, very nice. Het doel is ook de anders hooftstad kapot te maken. Als in het spel draait daarom om.

Een ding wat mij dan weer aanspreekt bij WoW en WaR en niet bij Age of Cohan. Is de lore die er achter zit. Zowel WoW als WaR hebben een groot verhaal achter het spel zitten en probeert dat te volgen met en zelfs verder te gaan.

Maar we moeten maar zien hoe WaR uitpakt, kan nog wel een tijdje duren.
Ik vind het niet eens zo'n nadeel, dat de content voor iedereen toegankelijk is. Als iedereen gelijke spullen heeft, zou dat in theorie een veel uitdagendere spelervaring (met name in PvP moeten opleveren. Al dat dure exclusieve spul is alleen maar om interessant te doen, als je het mij vraagt. Veel spelers zullen misschien ook door de mand vallen, als blijkt dat wanneer iedereen gelijke specs heeft, ze plots veel meer moeite krijgen te winnen? Als iedereen zelfde uitgangssituatie heeft, gaat het veel meer om de daadwerkelijke skills van een speler, en daar kunnen sommige mensen blijkbaar niet mee omgaan ;). In PvE zal dit wat minder relevant zijn, maar voor PvP lijkt me dit echt een ideale situatie (wijst weer naar GW, en nee, ik werk er niet ;)). Goed, genoeg posts gespammed hier. :D
Toen ze in WoW de BG hebben toegevoegd, liep het aantal zeer coole city raids sterk terug. Misschien leuk voor de lowlvls die nu rustig naar steden konden afzakken om quest te halen of in te leveren, maar het brak de massiviteit van de spelwereld en de voelbare strijd tussen de grote facties. BG zijn zo braafjes en gestroomlijnd.

Ik zou niet durven beweren dat WoW een verhaal vertelt.

[Reactie gewijzigd door Hurtebise op 1 april 2008 14:51]

Er zit wel een verhaal in, maar het wordt er vrij snel doorheen geduwd zoals met Naxxramas toen, die kwam te laat en werd vrij snel opgevolgd door de uitbreiding.
Wat ik jammer vind is dat ik toen weinig heb meegekregen van het verhaal omdat je heel veel bezig bent met kwijlen op gear en je gewoon veel tijd in de game moet steken om met een goede guild mee te kunnen komen en alle bazen zien (en dus ook wat van het verhaal mee krijgt).
Er zit echt genoeg lore in, maar je moet het er wel zelf uit halen.
Ik heb in WoW altijd de quests gelezen, dan gaat het verhaal leven, maar als je altijd snel op accpept quest drukt en dan kijken hoeveel meuk je moet killen/verzamelen dan krijg je weinig mee van het verhaal.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb een jaar lang met veel plezier WOW geseeld. Eigen guild, veel leuke mensen leren kennen, in de avond lekker raiden naar MC / ZG en in een later stadium zelf Nax bijna doorlopen... totdat TBC uitkwam.

Tegen die tijd had ik een heerlijk char gebouwd met een Thunderfury, iets waar je echt enorm veel speeltijd in gestoken had.. in 1 klap waardeloos. Als ik zie wat voor soort spel WOW geworden is, dan ben ik blij dat ik geen TBC ben gaan spelen. Ik zit nu mooi te wachten op een MMO welke weer de moeite waard is om te spelen.
Dit spel is met stip het spel waar ik al het langste het meest naar vooruit kijk, met uitzondering van WoW. Ik volg het nieuws elke dag al voor ik denk nou zo'n 2 jaar en het spel ziet er met de dag beter uit. Ik denk werkelijk dat dit 1 van de beste MMO's gaat worden, zeker als je naar hun verleden van ontwikkelde games kijkt.
Ook het fijt dat de ontwikkelaars gigantisch opgaan in hun werk geeft mij al een goed gevoel over het spel(Paul Barnett, geniale vent).
Enige factor wat bij mij voor twijfel zorgt is EA, maar het schijnt dat EA hun hun ding laat doen.

Helaas is het spel weer vertraagd naar de herfst :( .

[Reactie gewijzigd door pica op 28 maart 2008 17:00]

EA is voor mij ook een groot minpunt. Verder vraag ik me heel erg af in hoeverre je als startende MMO het tegen WoW kan opnemen, want dat bied eigenlijk voor iedereen wat. Je kan met grote groepen spelen, in kleine groepen, je hoeft niet perse te pvp'en. Je kan het prima als 'coop' spel zien, waarbij jij met 24 anderen tegen de computer speelt. En om eerlijk te zijn vind ik dat veel leuker dan met 4 anderen tegen 5 andere spelers te vechten.
Anyway, we zien het wel, want op het moment is WoW gewoon nog erg goed, en geen enkele MMO kan mensen zo boeien als WoW. Ik ben wel benieuwd naar WAR, maar ze zullen toch wel met iets bijzonders moeten komen om mij over te halen.
EA was voor mij ook een groot minpunt, maar ze begonnen als mythic enternainment aan dit project (en een oudere mmo Dark Age of Camalot, die een beetje vlopte imo), de grote lijnen lagen er al en laten we zeggen Warhammer is geweldig, als je alleen maar kijkt wat daar achter zit, meer over geschreven dan LOTR en Harry Potter bij elkaar.

Ik volg het nieuws op die site nou al tijden, toen ea het over nam was het niet in eens snel alles af rushen voor de release, ze kregen geld voor een proffesionele voice acting,
http://mythicmktg.filebur...08-02_pp_VoiceActors.html

Ik heb nog niet echt gemerkt dat EA een negative invloed heeft.

Maar in gaan op "WoW heeft iets voor iedereen", ik zat er zelf ook wel wat aan te denken, maar je hoeft hier ook niet te PvP'en je hebt Public quests die met 32 man of meer tegelijk gaan, je kan "RvR" spelen in allerlei formen.

Of dit een echte Concurent van WoW word weet ik zo niet maar ik weet wel dat ik dit liever speel als WoW, het heeft iets met de feel er van te maken denk ik. (Van Warhammer zelf dan)

En klopt het plaatje op de frontpage wel? Dat is van Dawn of War (Warhammer 40k) Dacht ik

Bijna all die Fantasie dingen zijn gebaseerd op Warhammer, Orcs, Goblins etc.

Edit:
Ook leuk dat de noob die mij mod het waardeerd dat ik extra info geef en een fout corigeer, gaat lekker met modden hier...

Tnx to last mod! ;)

[Reactie gewijzigd door Engra op 29 maart 2008 23:19]

"Bijna all die Fantasie dingen zijn gebaseerd op Warhammer, Orcs, Goblins etc"

eventjes citeren van wikipedia:

"The Lord of the Rings is an epic high fantasy novel written by the English academic and philologist J. R. R Tolkien. The story began as a sequel to Tolkien's earlier work, The Hobbit, but developed into a much larger story. It was written in stages between 1937 and 1949"

en

"Warhammer Fantasy Roleplay was first published in 1986 by Games Workshop."

Alles wel even in het juiste perspectief zetten
Warhammer Fantasy Roleplay mag dan van '86 zijn,
Warhammer Fantasy Battles, en dus de setting, is dan van '83, ze vieren namelijk dit jaar hun 25ste verjaardag ;)

[Reactie gewijzigd door Odhinn op 2 april 2008 14:17]

DAoC een flop? Dan heb je volgens mij nooit tijdens de hoogdagen van deze MMO gespeeld. Alle servers propvol, échte PVP en voor elke speelstijl een passende class. In vergelijking met WoW verbleekt alles als je het over cijfertjes hebt, maar qua spelervaring heeft er _voor mij persoonlijk_ nog niets het niveau van DAoC gehaald.
Bijna all die Fantasie dingen zijn gebaseerd op Warhammer, Orcs, Goblins etc.
Op de boeken van Tolkien, bedoel je, die de rassen (ja, orcs, goblins, elven etc) waarschijnlijk weer uit volksverhalen en dergelijke gehaald heeft (of ze erop gebaseerd heeft). Zie ook Wikipedia en dergelijke over het ontstaan van dat soort 'rassen'.
Tegenwoordig is de kwaliteit van WoW om te huilen, ik ben daardoor ook vrij recent gekapt ermee (ik had 2/5 T6 toen ik kapte en ben WoW speler/raider sinds dag 1, dus ik weet wel een beetje waar ik over praat;).

Het is voor een MMO vrij simpel om WoW te overwinnen als je een volgende formule hanteert:

- Luisteren naar je fans;
- Continu uitdaging bieden;
- Kwaliteit leveren, dus geen halfproduct zoals WoW.

Het eerste puntje zou ik toegeven, dat wordt met de dag beter bij Blizzard maar nog is het ver onder acceptabele kwaliteit.

Maar ook ik ben een beetje bang voor EA, ze hebben SWG goed naar de knoppen geholpen, dus dan de vraag of dat weer gaat gebeuren?

Trouwens om het plaatje compleet te maken: ik ben stiekem niet aan het wachten op Warhammer, hoewel het filmpje echt subliem is, maar meer op Age of Conan.
Bijna all die Fantasie dingen zijn gebaseerd op Warhammer, Orcs, Goblins etc.
denk eerder D&D ;) (mja ok denk eerder: Mythes enzo :P maar eerste echte game met orcs/goblins enzo is toch echt D&D :P )

[Reactie gewijzigd door djmulder op 28 maart 2008 19:24]

@DarkBlaze en Prosje (hieronder):
Hoewel ik het er mee eens ben dat EA echt ongelovelijk striest bezig is geweest (E&B heb ik vanaf launch tot iets voor het einde gespeeld) lijkt het er de laatste tijd wel op dat EA een iets andere weg is ingeslagen.
Het massa-produceren is d'r iets uit, de games die uitkomen lijken mijnsnziens wat meer 'af' en tenminste niet Kloon204932; ook heeft de topman heeft al eerder publiekelijk toegegeven dat ze gewoon echt fouten hebben gemaakt in de vorige jaren en dat ze eena ndere weg in willen slaan.

Tegelijkertijd IS dat natuurlijk wel makkelijk praten en praatjes vullen geen gaatjes... (enkel bankrekeningen)
Het blijft idd afwachten.

@djmulder:
Het schijnt dat SWG wel in Japan door EA is uitgegeven, maar SoE (Sony) en Verant waren toch echt verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Star Wars Galaxies.. Wellicht bedoel je Earth&Beyond?
Trouwens, het is wel makkelijk om te schoppen tegen WoW, maar wat bedoel je precies met halfproduct en slechte kwaliteit?
Als het werkelijk zo makkelijk was om met WoW te concurreren, dacht je niet dat dat al lang gebeurt was?

Het probleem is dat een MMO zoals je zelf ook aangeeft constant nieuwe content moet hebben - zoals alle games is ook een MMO maar zo lang speelbaar met het gegeven materiaal en vooral zij die langer spelen lopen vaak tegen het probleem aan dat er niet zo veel meer is te ontdekken. Vooral bij WoW is dit soms erg duidelijk omdat er ZO verschrikkelijk veel mensen het spelen.
Dat is ook een beetje het probleem met andere MMO's - content building vereist resources en veel developers hebben maar zoveel geld en capaciteit. Als er dan gamers inloggen en zien dat er minder content is dan bijv. in WoW, is al vaak snel de keuze gemaakt en gaan ze niet willen betalen voor een belofte dat het beter wordt.
Maar omdat WoW al jaren draait en er een werkelijk gigantisch team aan werkt, is het gewoon extreem moeilijk voor veel studio's om werkelijk te concurreren met iets wat, iig voor de low en mid-level characters, toch aardig wat detail en inhoud heeft.
Misschien gaat alles niet zo diep als bij sommige andere MMO's, maar het kan een stuk slechter..

EA KAN een cocurrent zijn als ze dat willen, omdat ze een, voor zo'n project, bijna onuitputtelijk uithoudingsvermogen kunnen hebben. EA is een enorm grote publisher met extreem veel IPs, terwijl Blizzard zich nu voornamelijk op WoW en SC2 richt.
Codemasters doen hun best met LotrO, maar ook daar komt soms de kritiek van 'ik zie niemand'. Weinig low-level spelers in starter towns betekend dat mensen soms al snel afhaken, terwijl de rest misschien best in orde is.

Competitie met WoW is niet zo simpel als het lijkt, helaas.
Hij schopt tegen WoW omdat hij al aangeeft zo'n hardcore raider te zijn met T6 gear. Hij heeft dus blijkbaar geen lev... err.. ik bedoel, veel tijd in WoW gestoken, en is vast niet zo blij met de recente veranderingen (patch 2.4) dat het veel makkelijker is geworden om high level raids te doen. Iedereen kan nu bv Black Temple in (de moeilijkste raid op dit moment), terwijl je voor de patch veel tijd moest steken in andere raids om er uberhaupt in te kunnen. Ook kun je nu goede gear kopen bij vendors, van kwaliteit die je eerst alleen in high level raids vond.

Alhoewel ik het ergens nog wel snap (hij heeft er blijkbaar nu veel tijd in gestoken die niet meer nodig is sinds 2.4) vind ik het wel een beetje zielig en egoistisch, z'n opmerkingen. Het is voor veel casual gamers die niet in een hardcore raiding guild zitten veel prettiger om ook dat deel van de game te kunnen zien, en ik vind dat blizzard de goede weg is ingeslagen, om niet alle dingen die WoW leuk maken achter slot en grendel te zetten voor casual gamers, maar meer toegankelijk te maken voor iedereen. Als een paar van die players die zich hardcore vinden daardoor afhaken, krijg je alleen maar een leukere community, imho.

[Reactie gewijzigd door kozue op 1 april 2008 16:21]

Hulde :). Hoewel er niks mis is met hier en daar wat hardcore content, is de juiste weg voor zo'n game als dit toch de toegankelijkheid. Ik ben zelf geen WoW player, maar heb wel van verschillende mensen gehoord dat ze het jammer vonden dat zo'n substantieel deel van het spel was gericht op High Level / Hardcore players, waar je verplicht met weet ik veel wat voor zooi zo'n meerurige raid in moest, en je als casual player daar zo goed als overal buiten de boot valt. Dat is enerzijds leuk voor de fanatiekelingen, maar anderzijds erg zuur voor de 'normale' spelers. Je betaald toch ook een substantieel bedrag elke maand, en als je dan uitgesloten wordt van een hele hoop dingen ben je niet blij. Niet iedereen heeft namelijk tijd om zo veel tijd in zo'n spelleke te steken. En ja, het is en blijft een spelletje, dus die hardcore 15 uur per dag spelers moeten es diep ademhalen en een beetje relativeren ;).

Bovenstaande is btw DE reden dat ik zo'n liefhebber van games als Guild Wars ben: geen maandelijkse kosten, dus je niet 'verplicht' voelen het spel te blijven spelen, of steeds je abo aan en uit moeten zetten etc. Je kan zo lekker maanden niet spelen, en zonder problemen weer in het spel duiken. Er zijn zat dingen toe doen voor de casual speler, en je zit niet zo vaak vast een een raid / instance van een x aantal uren. Gewoon even een uurtje per dag, en ik ben weer zoet :).
Mmm.....je hebt het over relativeren maar suggereerd wel dat hardcore raiders geen "normale" mensen zijn?
Ik speel WoW ook elke dag van 19-00:00 uur maar heb daarnaast toch ook een sociaal leven dus een beetje minder vingertje wijzen zou beter zijn.

Iedereen bepaald tenslotte zelf hoe hij/zij de vrije tijd indeeld.
Sommige vrouwen kijken elke avond een soap, sommige mannen gamen elke avond. Ik heb zelf ook geraid op 'hoog' niveau en was ook niet blij met de wijzigingen. De fouten die Blizzard maakte is dat het
1) te makkelijk werd om full epic te zijn (dat betekend tegenwoordig niets meer i.t.t. vroeger)
2) er helemaal geen skill / teamwork nodig is om epics te krijgen (low level ganken = free epics)
3) PvP werd meer benadrukt dan PvE (de reden dat ik gestopt ben)

Daarnaast zijn de graphics ook om te huilen, hoewel ik ook wel kan begrijpen dat ze het spel toegankelijk willen houden voor 386's ;).
Inderdaad, EA heeft nogal is de neiging om zomaar overal de stekker uit te trekken. Earth & Beyond anyone? Ik vertrouw ze niet meer met MMO's dat hebben ze met die actie toch wel verbruikt bij mij.
EaB was een droevig verhaal destijds... Sinds die tijd ben ik zeeeeer wantrouwig richting EA.
Ik heb de website van dit spel eens bekeken, maar het lijkt mij een regelrechte WoW-kloon (dat op zijn beurt weer een kloon van bijna elke MMORPG to date is), niet alleen qua spel, maar ook qua stijl en dergelijke. Kijk eens naar de levels, zijn die niet in bijna precies dezelfde stijl als WoW? Zelfde met de 'rassen' en 'facties' en wat dan ook: je hebt een good guys en bad guys-team, de gewoonlijke orcs, mensen en elven, etc. De trailer ziet er ook gewoon hetzelfde uit, misschien nog iets cartoonyer zelfs (ja). Ik weet verder niks van de gameplay af (met gameplay doel ik op de speciale zaken, zaken als quests en 10.000 boars grinden voor level up zijn gewoon standaard tegenwoordig. Maar zoals het er nu uitziet is het zeker geen serieuze WoW-concurrent, slechts een duizend-in-een-dozijn kloon.
WoW heeft in principe ook alles gecloned. Enige dat Blizzard gedaan heeft waardoor WOW zo succesvol is, is het allemaal supereasy gemaakt. Aka. je hoeft geen volleerd nerd te zijn om gameplay elementen te snappen, er wordt netjes uitgelegd hoe alles werkt en al spelenderwijs leer je hoe de wereld, de quest, je char, etc. in elkaar steekt. Voorheen werd je bij MMO's gewoon in de wereld gedropt, zoek het je maar uit.

Er zijn echter weinig MMO's die meer dan een procent marketshare pakken en afaik is DaoC er 1 van (gemaakt door Mythic), tevens is het een van de oudste nog draaiende mmo's dus ze weten wel een fanbase op te bouwen en ze weten ook hoe ze zo'n game moeten maken. Of ze ook daadwerkelijk mensen bij WoW wegkrijgen, vast wel, maar of het een aanzienlijk aantal is zal meer liggen aan WoW en de aankomende expansion dan aan WAR.

En dan nog, ik vind afkijken bij WoW niet eens zo dom, het is niet voor niks de meest succesvolle MMO ooit.
WoW heeft in principe ook alles gecloned. Enige dat Blizzard gedaan heeft waardoor WOW zo succesvol is, is het allemaal supereasy gemaakt.
Ik vind dat nogal enorm kort door de bocht. Ja, WoW is enorm gebruiksvriendelijk en je hebt een minder hoge drempel dan je bij andere MMO's hebt, maar de reden dat het zo succesvol is, is de mate van 'polisch'. De art-direction van Blizzard is erg goed, de animaties zijn goed, de quests werken, etc. Het spel is (enkele bugs daargelaten), gewoon af. Ik ben nu ook gestopt met WoW omdat het te eentonig begint te worden en ik bovendien niet de tijd heb te gaan raiden, maar ik vind het altijd jammer dat mensen het zo zwart-wit stellen. Ik heb zelf naast WoW ook UO, DAoC en Eve gespeeld, en WoW is niet significant moeilijker of makkelijker dan die games.

Wat betreft dat Mythic een fanbase op weet te bouwen; zal best, maar ze weten ook erg goed hoe ze die fanbase om zeep helpen (artifacts, introductie overpowered classes als de warlock, kwijtraken van characters, etc.). Wat dat betreft is het eerst zien, dan geloven. Als er meer info over WAR uitkomt wat betreft PvE, Classes, Crafting e.d. dan ga ik zeker kijken of het de moeite waard is om te proberen, maar vooralsnog ben ik niet erg onder de indruk.
Soort van iPod syndroom. Goeie fanbase, en een flinke hype en hops, je hebt een hit.
(wat dus niks zegt over de kwaliteit van de iPod en WoW (wat ik nooit gespeeld heb). Blizzard spellen hebben gewoon altijd een goede, trouwe gebruikersgroep gehad, en hebben WoW perfect gepromoot. Kleinere bedrijven hebben daar heel wat meer moeite mee. Kortom: WoW zal vast niet de beste MMO zijn, maar wel eentje die perfect gepromoot / gehyped is.
De mensen bij Blizzard hebben zelf ruim voor de release van WoW aangegeven dat ze bij de toen bestaande MMO's de pluspunten hebben afgekeken. En zo hoort het ook vind ik. Games ontwikkelen zich, hardware ook. Apple kwam met ledjes op de laptopaccu, toen nam de rest het over, hardstikke goed.

Ik heb na WoW meerdere, naar mijn idee snel in elkaar gezette, MMO's zien verschijnen maar het was allemaal maar "zo zo". Ik zie dat bij Warhammer al anders, ik ben benieuwd.
Warcraft is compleet gekloond van Warhammer. Warhammer bestaat al sinds de jaren 70 (bordspel). De races, grafische stijl en algemene looks van Warhammer bestonden al ver voordat Blizzard bestond.
Na zelf de Closed-beta te hebben gezien kan jammergenoeg niet te ver hier op ingaan vanwege NDA..

Maar wat ik wel kan zeggen is dat het absoluut geen wow kloon is!
Ik denk dat je het warhammer universum niet echt kent als je denkt dat WOW het orgineel is en warhammer de kloon. Gameworkshop gebruikt al decennia dezelfde over de top cartoon style voor hun orcs, elfs enzovoort.

http://www.penny-arcade.com/images/2006/20060410.jpg

Geeft redelijk weer wat de reactie van een " fantasy" fan zou zijn op jou opmerking ;)

[Reactie gewijzigd door Yellow op 4 april 2008 17:01]

Heb nu 3 jaar WoW gespeeld en het begon toch wel ERG te vervelen op een gegeven moment ( hard-core geraid ) en ben er nu dus ook al 3 maanden mee gestopt ofzo. Ik hoop echt dat er iets beters als WoW komt en dat zou Warhammer kunnen zijn maar veel wat ik zie in die filmpjes erover bekoort me niet echt.

Verbaast me trouwens dat hier niemand The Chronicles of Spellborn noemt...
Wordt volgens mij toch een van de beste MMORPG's dit jaar ( samen met Warhammer misschien en Aion voor wie er van houdt ). Lijkt mij in ieder geval echt heel veel te bieden en vooral het feit dat alles zo goed is uitgewerkt tot aan wat ik gezien heb maakt me erg nieuwsgierig.. Ook lijken ze tot dusver nog een beetje naar de playerbase te kijken ( misschien omdat het nog niet zo erg in de belangstelling staat? ) wat erg goed is natuurlijk.

Anyways, laat mij je niet ervan weerhouden om even zelf te gaan kijken ;) www.tcos.com
en; http://wikiborn.de/index.php?title=Sourcecollection voor wat leuke filmpjes.
Valt me op, dat sommige mensen WAR erg tegen vinden vallen, terwijl ze nog in de beta zitten.

Ooit wow in de beta gespeeld? Nee zeker, want dat was imo nog stukken erger. Het is allemaal leuk om een spel af te kraken, maar wacht gewoon lekker tot het spel uit is, ipv iets af te kraken wat nog niet eens af is.
Een vriend van me zit in de WAR Closed-beta.
Hij is erg te spreken over de feedback afhandeling in WAR. Ook de manier van beta testen is erg direct en goed opgezet.
wat ik begrepen heb is dat alles structureel erg goed in elkaar steekt nu maar dat ze vooral de puntjes op de i moeten zetten voor de invulling. (ra ra wat een verrassing met een closed beta).

en tja dat af en toe de kleine puntjes erg vervelend kunnen zijn dat is begrijpelijk.

Ik denk overigens niet dat dit spel iedereen zal aanspreken hoor. Om te vergelijken WOW is eigenlijk 2 spellen in 1. namelijk PVE (tegen monsters) en PVP tegen spelers.

In WOW kan men alleen PVP of Aleen PVE doen en toch een volwaardig spel hebben. Alles wat ik over WAR heb gelezen is dat deze veel meer verweven zijn.

(zeker als er continue naar DAOC wordt verwezen ter referentie)

Vanwege NDA etc mag ik echter niet inhoudelijk vermelden wat ik allemaal heb gezien .. (maar ik heb mijn collectors edition al besteld)

[Reactie gewijzigd door a.prinsen op 4 april 2008 11:45]

WO de eerste echte concurrent voor WoW?

We hebben (in de inmiddels bijna 2 jaar) al wel veel kunnen zien van de game, met name op gamebeurzen, screenshots etc. Maar vind ik nog moeilijk in te schatten of dit een echte concurrent kan worden . Ja, maar ook nee.
Zelf ken ik genoeg "die hard" WoW'ers die zeker nog lang niet zullen overstappen naar een andere MMORPG. En aan de andere kant ik heb er nog geen last van dat WoW na vele vele uren aan het vervelen is, maar ben zeker weten wel heel enthousiast over WO.
En denk het ook zeker te gaan spelen bij de release. Dus in dit opzicht kan voor mij WO wel een concurrent worden.

En wat betreft de mensen die denken dat EA er weer niets van terecht zal brengen, ;)
denk ik dat ze het dit keer bij het verkeerde eind zullen hebben.
EA GAMES zal niet voor niets extra veel aandacht besteden aan deze primeur. }>

Ze zijn naar mijn weten wel op de goede weg: WO Awards


Tot slot : MMORPG's zijn wat "nieuwer" (van de laatste jaren) misschien zijn we daarom zo "nokkig" op het feit dat WO & WoW erg op elkaar lijken...
Ik geef jullie gelijk hebben jullie dat de interface/werelden/realms/Quests erg op WoW lijken. Maar eigenlijk zo gek nog niet, MMORGP's staan immers momenteel in volle bloei.
En denk dat we vaker zullen meemaken in de toekomst, dat MMORGP's zoals nu WO & WoW op elkaar gaan lijken.
Denk maar terug aan de tijd van bijvoorbeeld: FPS, Racing, Simulators ect. Destijds accepteerden we ook dat deze gerne's allemaal best op elkaar leken.

Maar ik ben er zeker van dat we deze games als individu moeten beschouwen. WoW zal in de toekomst (op zeer korte termijn) wel speciale dingen moet gaan ondernemen misschien ingame of dvm van per maand toch goedkoper worden wil WoW de meeste van zijn huidige spelers toch behouden...


En voorlopig blijft Warhammer Online "eigenlijk" gewoon nog een gerucht...toch? :O
Persoonlijk wacht ik op Age of Conan, maar dit spel ziet, of moet ik zeggen leest er ook veelbelovend uit. Op gebied van graphics laten ze wel grote steken vallen wat sommige (maar toch weinig) gamers misschien af zal schrikken. Ookal is gameplay duizenden malen belangrijk, het oog wil ook iets en aan de Warhammer Online screenshots te zien zullen ze dat niet bieden. Dat vind ik nou jammer :(

Ben benieuwd naar de preview :)
Allemaal leuk en aardig zo'n pressevent maar daar verhul je niet mee dat het spel gewoon zwaar tegenvalt. De minimale systeemeisen zijn vrij hoog voor de kwaliteit die het met zich meebrengt en de gameplay is niet eens te vergelijken met die van WoW. Toen ik en een paar anderen het enige maanden geleden speelde, duurde het dan ook niet lang voordat we allemaal weer gestopt waren.

Helaas dus nog bij lange aan niet de opvolger van WoW.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True