20 jaar Kingston: van simm tot dimm

Op 17 oktober 1987 startten John Tu en David Sun een nieuw bedrijf dat nieuwe geheugenchips zou gaan produceren. Vandaag viert het bedrijf zijn twintigste verjaardag, en ter gelegenheid daarvan blikken we kort terug op de geschiedenis van deze invloedrijke fabrikant.

Kingston SIMMIn 1987 heerste er een groot tekort aan geheugenchips die eenvoudig op een pcb gezet konden worden. Dit tekort was de directe aanleiding voor de oprichting van Kingston Technology. Een jaar later verwierf het bedrijf zijn eerste patent op een Single In-Line Memory Module.

In 1989 besloot Kingston om elke geproduceerde module te gaan testen, om zich als leverancier van kwaliteit te onderscheiden van de concurrentie. In 1990 dook het bedrijf op de markt van processor upgrades en in 1993 werd networking and storage aan de bedrijfsactiviteiten toegevoegd, wat een jaar later tot de introductie van DataTraveler en DataPak leidde.

Het bedrijf is op dat moment nummer 367 op de Forbes' lijst van grootste particuliere bedrijven, met een omzet van 489 miljoen dollar per jaar. In 1996 komt tachtig procent van Kingston in handen van de SoftBank Corporation in Japan. Een paar maanden later sluiten Kingston en Toshiba een overeenkomst waarbij Kingston geheugenupgrades voor Toshiba-systemen gaat leveren. Weer een jaar later opent Kingston zijn eerste Europese kantoor in het Verenigd Koninkrijk.

Kingston

Pas in 1999 komt Kingston met een echte upgrade van zijn geheugenassortiment: de ValueRAM-productreeks wordt geïntroduceerd als goedkoop geheugen voor systeembouwers. In 2002 volgde een nieuwe upgrade van het gamma met de HyperX-geheugens voor intensieve computeraars. Een jaar later begon Kingston bovendien met de productie van flashgeheugen in de vorm van CompactFlash-, Secure Digital- en MMC-kaarten.

Kingston-gebouwIn 2004 werd Kingston volgens onderzoeksbureau iSuppli de grootste geheugenmodule-fabrikant op aarde, en om dat te vieren besloot Kingston in datzelfde jaar levenslange garantie op flashgeheugenkaarten in te voeren. Het recentste wapenfeit van Kingston dateert van april 2006, toen Kingston als eerste fabrikant de 16GB-barrière wist te doorbreken met fully buffered dimms.

Afgelopen jaar realiseerde het bedrijf een recordomzet van 3,7 miljard dollar, met meer dan 2000 geheugenproducten.

Door Yoeri Lauwers

Eindredacteur

17-10-2007 • 17:26

34

Reacties (34)

34
31
3
1
0
3
Wijzig sortering
Ik wil niet fanboy-achtig overkomen maar Kingston is naar mijn mening helemaal top. Goede kwaliteit voor een goede prijs. Wat wil je als (realistische) consument nog meer?
Voldoende kwaliteit voor de laagste prijs ;)

Ik heb werkelijk nog nooit een dood reepje memory gehad wat ik niet zelf heb gesloopt (wetende welk risico ik nam). En ik koop gewoon de goedkope troep als het op prijs aankomt. Overclocken moet je sowieso niet bij Kingston zijn, dan haal ik wel wat Corsair of OCZ geheugen. Wellicht dat dat laatste in de toekomst nog veranderd.
Rone Moderator Tweaking @Cio18 oktober 2007 08:06
Overclocken moet je sowieso niet bij Kingston zijn, dan haal ik wel wat Corsair of OCZ geheugen. Wellicht dat dat laatste in de toekomst nog veranderd.
In hoeverre een geheugenmodule over te klokken is hangt toch echt grotendeels af van welke chips er worden gebruikt. Zo weet Micron zich keer op keer te bewijzen als het aankomt op de hoogste kloksnelheden. Dat geldt voor DDR, voor DDR2 en tot nu toe ook voor DDR3.

Natuurlijk is dit slechts een klein segment van de gehele markt waarbinnen Kingston nu dus al twintig jaar goede zaken doet en bovendien maakt het tegenwoordig geen chips meer, maar modules. Het is mijns inziens dan ook te makkelijk om te zeggen dat een bepaald merk niet goed overklokt.

Ook Kingston wist zich goed staande te houden met high-end geheugen zoals de HyperX-reeks, vooral toen er Winbond BH-5 of UTT werd gebruikt in het DDR-tijdperk.

Overigens verbaast het me niet dat je Corsair en OCZ aanhaalt. Deze merken zijn inderdaad wat meer bekend op overklokgebied, maar vanaf het moment dat Crucial haar Ballistix Z503-modules introduceerde (met Micron -5B chips) zijn er weinig fabrikanten met betere producten.

Maar goed, alle lof voor Kingston dat zich door de jaren heen zo groot heeft weten te maken.

[Reactie gewijzigd door Rone op 18 augustus 2024 11:46]

Ja, Kingston heeft zeker goede modules op de markt gebracht, maar over het algemeen moet je bij andere fabrikanten zijn. Ik haalde 2 voor mij bekende merken aan, buffalo en mushkin zijn er ook nog geloof ik. Per module verschillend, dat zeker.

Meeste DDR2 klokt redelijk over, micron chips al helemaal. Er zijn altijd uitzonderingen, positief en negatief!
ik heb hier Kingston ValueRam, 2x 1GB PC 5300, Draait regelmatig op bijn 770MHZ, vind ik persoonlijk niet slecht voor reepjes die tegenwoodig nog minder dan 45 euro :o per set kosten. Kingston is goed bezig, een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding :D .
In 1990 dook het bedrijf op de markt van processor upgrades [...]
Dat wist ik niet. Wat is daar een voorbeeld van behalve het karige wat er op Wikipedia staat?

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 18 augustus 2024 11:46]

Even via een zoekmachine gezocht, kom ik bij tweakers.net uit.

nieuws: Kingston Celeron Slot 1 Processor Upgrade
Ja, klopt. Gefeliciteerd Kingston!
Kingston Gefeliciteerd gebruik ook al jaren jullie memory kaartjes
Anoniem: 127234 17 oktober 2007 21:44
Heb toevalling een maand geleden een Kingston 1 GB latje (van toch wel 2 jaar oud) kapot gehad, ... gewoon een nieuw gekregen....

Ik krijg altijd alles stuk, ... dan is levenslange garantie wel welkom.

Doe zo verder zou ik zeggen... :)
Gefeliciteerd Kingston :)

Telefoon heeft MMC kaartje, PC heeft HyperX geheugen en volgens mij is er ook nog ergens een SD kaartje hier :)
Anoniem: 120284 17 oktober 2007 21:51
Jep, hier ook in m'n laptop.

Op de momenten dat ik RAM voor m'n desktop haal, staat Kingston iederer keer heel duur opeens :s

Die setjes van rond de 40 euro voor 2 GB DDR2-667 zijn inderdaad helemaal. Ik raad ze ook voor ieder huis-tuin en keuken PC'tje aan.
SIMM's zijn NIET uitgevonden door Kingston maar door WANG:

zie o.a.:
http://findarticles.com/p.../is_n1892_v37/ai_11688706
Dat zegt het artikel toch ook niet? Het artikel zegt dat er een patent op is verkregen.

Ontopic: Gefelicitaart kingston :) Waren wel altijd goede reepjes, ik snap alleen niet waarom dat HyperX zo duur is in vergelijking met OCZ OC reepjes.
Kennelijk gaat het in dat artikel specifiek om 9-bit SIMMs, dus zouden de patenten van Wang iets met parity te maken kunnen hebben inplaats van SIMMs in het algemeen.
Kingston is voor de niet overklokkers al tijden een goed merk geweest :) Kingston zit ook nog steeds bij mij in 2 van de 3 machines thuis.

gefeliciteert kingston :)
Ook ik ben altijd zeer te spreken over kingston! Heb eigenlijk nooit anders gehad in mijn machines thuis, nog nooit problemen mee gehad.

Gefeliciteerd Kingston, op naar de volgende 20 jaar ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.