Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 14 reacties
Bron: Beyond 3D

Bij Beyond 3D is een speciaal Quake3 level verschenen die gebruik maakt van 4-layer multitexturing. Het level is gemaakt door ST Microelectronics om te laten zien wat de Kyro (II) chip kan. De Kyro chip is namelijk de enige die 4 textures zonder problemen in één pass kan verwerken. De download bestaat uit een level plus een demo met een batch file om deze te draaien:

What we have here is a map that features 4 layers of textures.

Such a map is possible with games being developed now (although we can't be sure) and it provides for very impressive lighting and shadowing in textures. Imagine adding additional layers for bump/detail texture, specular, reflection map and layered fog/haze. That's scrumpilicious (new word by Reverend!).

[...] Why hasn't it been done before? Several reasons. First, most graphics cards are only capable of doing one or two textures in a single pass. Additional textures require multiple passes and thus offer a considerably negative impact on performance. Additionally, with a 16-bit image, multi-pass texturing can offer serious rendering issues such as banding (as can be noted on many cards in Quake III's sky).

Lees meer over

Besturingssystemen:Windows 9x, Windows NT, Windows 2000, Linux
Website:Beyond 3D
Download:http://www.beyond3d.com/cgi-bin/kristof/stats/ax.pl?/downloads/kyro2q3/q3_kyro2.exe
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (14)

Kan aan mij liggen, maar bv een GF2-GTS heeft 4 dual texel pipes, dus poept 4 pixels per clock uit. Dat is 2 keer zo snel als een kyro dacht ik (die kan 2x2 doen per clock). Dus die 2e pass boeit niet, want de gf2 is ook even snel klaar.

Verder zijn sommige effecten niet in 1 pass te doen. Ik vraag me trouwens ook af of ze de shaders in Q3a ook hebben geupdate, want Q3a rendert de 'materials' via shaders waarin de passes zijn verwoordt (dus bv 1e pass lightmap X, 2e pass texture Y en 3e pass na texturecoord rotatie texture Z.)
Dat is 2 keer zo snel als een kyro
Dat is toch twee keer zoveel?
In 1 kloktik kan de Geforce2 4 pixels berekenen en de Kyro II 2. Als dus de Geforce 2 alleen in staat is tot dualtexturing, dan kan hij in één kloktik dus 4 pixels met dualtexturing bereken
De Kyro II kan in 1 kloktik 2 pixels met 4-layer-texturing berekenen...
Dan is het aantal textures wat ze renderen dus gelijk, maar als een Geforce2 4-layer-texturing wil dan moet hij toch gewoon een tweede kloktik afwachten om nog een keer een dualtexture te berekenen???
met 2 textures levert de gf2 per tick 4 pixels af. de kyro 2. de gf2 is dus 2 keer zo snel klaar (in theorie). hier heb je 4 textures per poly (dus ook per pixel) dus de kyro doet elke pixel maar 1 keer, de gf2 elke pixel 2 keer (1e keer, ene 2 textures, andere keer (2e pass) andere 2 textures). Aangezien die gf2 2 keer zoveel pixels in 2texture mode uitpoept, is hij even snel klaar als een kyro2 in datlevel met 4 textures per poly.
maar als een Geforce2 4-layer-texturing wil dan moet hij toch gewoon een tweede kloktik afwachten om nog een keer een dualtexture te berekenen???
klopt, maar hij doet in de helft van de tijd dat de kyro over die pixels doet met 4 textures, de poly met 2 pixels, dus is even rap klaar.

Dit in theorie natuurlijk. in de praktijk spelen andere zaken nog een rol: blending tussen texelunits is sneller dan blending met fragments in de framebuffer.
Toch wel knap dat als die GF2 2x zo snel is dat de Kyro II toch beter scoort in de test van o.a. Anandtech (zelfs in de gewone versie dan hè!) ;)
zie http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1435& p=10
op 1024@32b 100 voor de Kyro II tegen 95 voor de gf2

Wat jij vergeet is de 300% overdraw van de geforce! Als hij '2x zo snel is', dan is hij tevens 3x zo dom, omdat hij 2/3 van wat hij zo snel uitgerekend heeft even later net zo vrolijk weer weggooit. :Z

Zo zie je maar dat specificaties zonder context altijd misleidend zijn. De PowerVR is gewoon een heel ander beestje. Je kunt niet zomaar een rekentrucje uithalen en dan zo een conclusie trekken die nergens op slaat. Kijk dan eerst eens een review na.

btw: De GF2MX scoort trouwens maar 55 fps, en dan zeggen ze dat ie meer features heeft, goedkoper is, een merknaam heeft, en wel T&L. Doe maar in de prullenbak :r Ik vind nVidea zwaar fout bezig zijn de laatste tijd.
Kortom - Nvidia implementeerd tile-based rendering (zodra ze door hebben hoe ze dat in godsnaam voor elkaar moeten krijgen in combinatie met HW T&L) en ze liggen weer een jaartje voor,

zeker met alle technologie die ze van 3dfx hebben overgenomen.
:+
Ja leuk maar nu eerst nog een kryo 2 kaart, en snel een beetje, want ik wil B&W lekker kunnen draaien }>
Mijn Geforce 2MX heeft er anders ook de minste moeite mee, met B&W.
Wat is DAARVOOR dan de beste kaart?
er is niet echt 'een beste' kaart voor.
B&W is niet special voor een kaart gemaakt.
Volgens mij is Esox gewoon blij met zijn B&W.
vandaar dat }> teken
Mijn Viper II zou ook single pass quad texturing moeten kunnen...maar ja met de Viper II weet je het natuurlijk nooit.
Heb het effe geprobeert... maar de viper2 draaide maar gaf veel problemen
Bij welk spel niet |:(

Ik heb ook een Viper II. Toendertijd hoorde ik er bijna alleen maar goede reacties over... Diamond had een goede naam.. 't bleek één grote misstap, om dat ding te kopen.. grmbl :(
Lekker duidelijk plaatje NOT
nou kunnen we nog niet zien wat dit doet...
Gepost door 456 Vrijdag 6 April 2001 - 08:48 Score: 1 (Gemodereerd) +1 Behulpzaam+1 Grappig+1 Informatief+1 Interessant+1 Inzichtvol+1 Ondergewaardeerd 0 Gemodereerd-1 Dubbelpost-1 First post-1 Off-topic-1 Overbodig-1 Overgewaardeerd-1 Flamebait-1 Troll

Mijn Geforce 2MX heeft er anders ook de minste moeite mee, met B&W.
Wat is DAARVOOR dan de beste kaart?
Ik denk toch een voodoo kaartje, bij mij draaid ie hier perfect, jammer van die 32bits ondersteuning.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True