Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties
Bron: GL Excess

GL Excess is een benchmarkprogramma dat de OpenGL-mogelijkheden van je videokaart test. Daarnaast worden de processor en het geheugen mee onderworpen aan de toets. In de nieuwe versie 1.2v worden de resultaten in het vervolg correct gegenereerd. Deze release is te installeren met behulp van de patch of de hele versie. De release notes zien er als volgt uit:

Version 1.2v (patch and full) is up, it fixes a bug that prevented previous versions to correctly generate benchmark reports.[break]
GL Excess - OpenGL Demo @ 640x480x16
Fill Rate 9569
VRAM 5053
Polygon Count 3627
CPU / FPU 1763
Testresults: Intel Celeron 533A met 256MB RAM en GeForce 256
Versienummer:1.2v
Besturingssystemen:Windows 9x, Windows NT, Windows 2000, Windows XP
Website:GL Excess
Download:http://www.glexcess.com/files/glxsv12v.exe
Bestandsgrootte:19,08MB
Licentietype:Freeware

Updategeschiedenis

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

is dit nog wel nuttig? volgens mij word er tegenwoordig bijna alleen Direct3d gebruikt, of heb ik dat mis? (ik ben niet heel erg thuis in de gamewereld)
volgens mij kiezen de meeste (ervaren) gamers
toch voor opengl,draait beter/mooier voor mij iedergeval.(shoot me if i'm wrong)
Hoezo draaien games met OpenGL mooier of beter? Technisch gezien maakt het GEEN verschil of een game draait op OpenGL of DirectX. Het is de game-developer die het uiteindelijke resultaat levert, en het is NIET de API die het uiteindelijke resultaat bepaald.

Het maakt niet uit, het is echt om het even. Het maakt niet uit in beeld kwaliteit, FPS of stabiliteit. Op beide API's is het zelfde resultaat te behalen. Maar als een game-developer de kennis niet heeft, tja... dan houdt het op.
voor XP moet je wel Direct3D gebruiken las ik ergens
Das onzinnig. Windows XP heeft zelfs een eigen OpenGL emulator meegeleverd zodat je D3D kaart ook met OpenGL instructies overweg kan mocht deze dat vanuit de drivers niet kunnen. (Maar dat is eigenlijk helemaal niet meer van toepassing, elke kaart heeft tegenwoordig wel OpenGL-ondersteuning. Vroeger met m'n Riva128 was het zo dat de oudere drivers nog geen OGL ondersteuning hadden, dan was dit handig geweest, maja, toen was er nog geen WinXP :P)
jij denkt met het hoofd van een gamer ;)
no offence, maar OpenGL is niet alleen voor games hoor, het wordt professioneel nog steeds heel veel (of eigenlijk beter gezegd "alleen maar") gebruikt voor 3D toepassingen. Denk aan CAD, 3D Modelling, Simulaties, etc. etc.
is dit nog wel nuttig? volgens mij word er tegenwoordig bijna alleen Direct3d gebruikt, of heb ik dat mis?
One word...Doom III
het zal mij inderdaad bommen wat mn kaart met d3d doet.. als een spel alleen d3d ondersteund vind ik dat al meteen een flink minpunt en moet het me wel heel leuk lijken wil ik het spelen
als een spel alleen d3d ondersteund vind ik dat al meteen een flink minpunt
Kan je dat onderbouwen? Wat is er mis met DirectX?

Stel: Je mag 10 spellen spelen die ieder of OpenGL of DirectX gebruiken, en we vertellen je van te voren niet onder welke API ze draaien. Ik durf dat te wedden dat je na het spellen van de 10 spellen NIET kan vertellen welk spel welke API gebruikt. Je zal misschien TOEVALLIG raden welk spel welke API gebruikt, omdat je een fifty/fifty kans hebt. Maar qua kwaliteit merk je het niet.

En nee, ik ben geen voorstander van DirectX. Maar ook geen voorstander van OpenGL. Ik programmeer vaak gebruik makend van Directx, maar alleen omdat die API mij als programmeur meer ligt. Het is puur een kwestie van smaak.
Sorry maar in de huidige games zie je het , hoe is moeilijk te zeggen , hangt af van game tot game , maar ik zie meteen of hl en ut in opengl draaien of niet. Vooral op het gebied van belichting van de texturen. En bepaalde effecten die opengl anders genereert dan D3D. Misschien is het voor de programmeurs bijna ommogelijk een bepaald effect er hetzelfde te laten uitzien in deze 2 api's, en kiezen ze om performance redenen voor een andere wiskundige benadering van een bepaald effect. Waardoor je dan wel weer een verschil kan zien. Let goed op wat ik schrijf , "een verschil" , niet "het verschil".

Anyways , die schrijver van GLexcess heb ik al een paar keer gemailed uit bewondering enzo , hij is namelijk ook 1 van de weinigen die echt het onderste uit je pc haalt. Mocht hij kunnen werken in een team als dat van madonion en niet kwasie alleen , we zouden een veel mooiere benchmark te zien krijgen dan datgene wat 3Dmark2003 slechts op je beeld tovert, gezien de performance.

Ik hoop echt dat hij stiekem aan een up to date benchmark werkt, want deze gebruikt zo wat alle features in opengl van rond het directx7 tijdperk. Ik kan niet wachten tot die hier iets tovert met pixel shaders en dergelijke :9~
Kan iemand uitleggen wat het verschil is tussen D3D en DirectX?
Oh ja, en DirectShow, DirectDraw, VfW, WDM, Video Mixing Renderer (VMR9), API, OpenGL. En de plek van je videodriver en de hardwarematige ondersteuning van je vid van bepaalde effecten. Ik ben de weg een beetje kwijtgeraakt; ik snap dat er een bepaalde gelaagdheid is in hoe het beeld uiteindelijk opgebouwd wordt, maar met al deze termen weet ik niet meer wie nou wat in welke volgorde en waarom aanstuurt (8> :?. Dus hoe hangt alles samen?
Volgens mij stond er een tijdje geleden iets op tweakers.net dat Microsoft OpenGL gaat laten vallen. Dat zou ik jammer vinden, want OpenGL is een mooie open platformonafhankelijke standaard die zich al geruime tijd heeft bewezen in de grafische industrie en ook voor de gamers.
Directx is m.i slechts een prijsafspraak tussen videochipfabrikanten en microsoft; hoe anders wil je verklaren dat een 1 jaar oude ti4200 geen directx 9 ondersteuning meer biedt.
wil je verklaren dat een 1 jaar oude ti4200 geen directx 9 ondersteuning meer biedt.
Omdat de chipset het niet ondersteunt :?

Zelf gebruik ik voor het benchmarken ook GL Excess, juist vanwege het OpenGL gebeuren :) Mede erg handig omdat je gewoon een script kan laten draaien zodat in alle resoluties getest kan worden.
Gezien je reactie wist je het al, maar dan kan ik je opmerking niet helemaal plaatsen :)
OpenGL performance is voor mij echt veel belangrijker (als een game het kan, dan gebruik ik het. War3, UT2003, Quake3en games d'r op gebaseert, CS, wat allemaal wel niet meer). Ik vond het al zo gek dat 3dmark alleen D3D test, als we dit nou combineren met 3Dmark, ook wat componenten sysmark laten meedraaien, een of andere leuke formule verzinnen, bundelen in één install met een of andere frontend die het batch uitvoert, en voila! Doommark suite 1.0!!! (hmmm idee!!)

Edit:
Aan onderstaanden:
Lees eens goed: ik zeg: alle op Quake 3 gebaseerde games bedoel ik dus ook Medal of Honour. Heavy metal Fakk2, Star trek elite force 1 en 2.

Met enwatallemaalnietmeer bedoel ik games als Serious sam (de serious engine), 3dmax (das geen game... * 786562 Doomhammer
DAARNAAST...

Alle games gebruiken haast wel models. Models maak je in een tool zoals 3dmax(5)
Lightwave, maya, whatsoever

Die werken allemaal met OpenGL bij voorkeur

En daarnaast, de naam zegt het al, OpenGL is vrij open. Veel gratis games of cross-platform games zijn er "native" in geschreven. Er zit vaak een D3D wrapper in, die dan vaak direct3d mode heet. Port het spel naar Lunox, linux (of hoe het ook heet }>), MacOS, en dan gebruik je OpenGL vaak als mode, immers het is vrij Open, je zult het in praktisch elk groot platform wel terugvinden als "ondersteunt".

OpenGL is springlevend, en zal theoretisch al helemaal, groter zijn dan direct3d ooit zal worden, immers, net zoals windows (of zelfs erger), het is té erg ingeburgerd.
ook medal of honor gebruikt het
ook medal of honor gebruikt het
Zeg maar rustig alle games die de Quake2 en Quake3 engine gebruiken. Denk maar eens aan Sin, Medal of Honor, Star Trek: Elite Force (2), Aliens versus Predator (2). Niet vergeten de games die zowel D3D als OpenGL ondersteunen: Max Payne, Red Faction (2), Rollcage (2), UT, UT2k3 etc.
AvP gebruikte de quake engine niet...
ut pakt default d3d maar kan ook zeker goed overweg met opengl
cruger:

hij zegt ook alleen maar dat ut en ut2k3 direct3d én opengl aankunnen.. hij zegt niet dat ze draaien onder de quake2/3 engine. ff beter lezen aub :)

maar imho is het zeker te zien of een game, welke dan ook, gebruik maakt van opengl of niet. face the facts, opengl is gewoon sneller. D3d kan misschien mooier, maar dan word het wel traag :)
ut toch ook nie?
De reden waarom openGL zo vaak gebruikt wordt is doordat het portable is (iets wat DirectX niet is). Games die alleen focussen op het PC platform gaan voor Direct3D, Games die multi platform gaan focussen op OpenGL..

OpenGL maakt het niet mooier of lelijker.. tis wel moeilijker programmeerbaar (Teminste, ik heb liever D3D :))


edit: Waarom wordt deze nou weer als troll gemodereerd? OpenGL en D3D zijn gelijk, ik zeik geen van beide af.. ???

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True