Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 9 reacties
Bron: Speex, submitter: Forage

Mogen we je voorstellen aan Speex: een audio-codec speciaal gemaakt voor toepassingen waarbij spraak getransporteert moet worden. Speex heeft eergisteren versie 1.0 bereikt, wat betekent dat de codec na een jaar ontwikkeling officieel volwassen is.

Dat klinkt leuk, maar wat doet het nou eigenlijk? Speex is niet slechts een op zichzelf staand programma maar een soort technologie die in andere programma's gebruikt kan worden om verschillende media (in dit geval geluid) om te zetten in eentjes en nulletjes; het is een zogenaamde codec. De makers van Speex hebben hun codec helemaal ontwikkeld om snel en duidelijk spraak te transporteren. De techniek heeft zijn plaats al gevonden in programma's als de Voice over IP-applicaties LinPhone en tkPhone. Er zijn ook al verschillende grafische frontends van de encoder beschikbaar voor zowel Linux als Windows. De codec kan bitrates tussen de 2 en de 44 kbps aan met een bereik van maximaal 32kHz. Dit lijkt weinig als je denkt aan bijvoorbeeld mp3, maar is meer dan voldoende voor het beoogde doel; concurrerende codecs gaan vaak niet verder dan zo'n 15 kbps en 16kHz.

Speex wordt gebouwd door de non-profit organisatie Xiph.Org. Ze verspreiden het programma onder een aangepaste versie van de BSD licentie die iedereen in staat stelt om met de code te doen wat ze willen, zolang er aan drie kleine regeltjes wordt voldaan:

  • Redistributions of source code must retain the above copyright notice, this list of conditions and the following disclaimer.
  • Redistributions in binary form must reproduce the above copyright notice, this list of conditions and the following disclaimer in the documentation and/or other materials provided with the distribution.
  • Neither the name of the Xiph.org Foundation nor the names of its contributors may be used to endorse or promote products derived from this software without specific prior written permission.
[break]Over de release van versie 1.0 van het programma zijn de makers vrij kort:[/break]It’s official; Speex has reached the 1.0 milestone. In addition to some minor cosmetic fixes, the bitstream format has been frozen.[break]De Speex codec voor Linux is hier als RPM op te halen. Windows binaries zijn hier te halen. Wil je liever zelf compileren of gewoon de broncode bekijken dan kan je hier een tarball met sources ophalen. Voor een lijst met programma's die gebruik maken van Speex moet je hier zijn. Wil je weten hoe zo'n Speex-geluidje nou klinkt, dan moet je hier eens kijken.
Versienummer:1.0
Website:Speex
Download:http://www.speex.org/download.html
Licentietype:Voorwaarden (GNU/BSD/etc.)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (9)

Ik heb het net even getest. Niet wonderbaarlijk goed hoor. Ik heb een 15Kb/s ogg vergeleken met een 10Kb/s spx(speex) en ogg is met alleen tekst nog steeds betere kwaliteit.

Maar ik ga nog verder testen, misschien doe ik wat verkeerd.
Het is ook niet meer dan logisch dat ogg beter is qua kwaliteit maar hoeveel scheelt de bestands grootte?
In het bovenstaande stuk word al aangegeven dat het niet te vergelijken is met bv mp3 (of natuurlijjk ogg).

Het is puur bedoeld om spraak te comprimeren tot een kwaliteit die nodig is om het goed te kunnen verstaan maar om het uiteindelijke bestand zo klein mogelijk te krijgen.
Ogg is bedoeld om de kwaliteit zo veel mogelijk als het orrigineel te laten klinken, iets wat je wil hebben bij muziek. Dit gaat dan echter wel ten koste van de bestands grootte maar er is nog steeds sprake van compressie.
Houd er natuurlijk ook wel rekening mee dat Speex denk ik realtime gecodeerd moet worden voor Voip.

Volgens mij heeft ogg wel ff wat rekentijd nodig, voor dat het gecode is.
Had jij Variable bitrate (VBR) wel aanstaan. Deze verbeterd de geluidskwaliteit aanzienelijk en de data wordt ook nog compacter.
En dan de grote vraag :

Kan je dit voor game toepassingen gebruiken :?

Dank u :)
Dat is heel goed mogelijk. In mijn spel gebruik ik Speex voor de voice-overs en communicatie over het netwerk. Voor muziek en andere geluiden gebruik ik Vorbis.
als het zo goed is als ze zeggen hoop ik dat ze het snel in teamspeak stoppen want beter gelkuid is wel welkom
waarbij spraak getransporteert moet worden
Typo..
Nou vraag ik me af, als je nou de muziek en de tekst van een liedje scheid.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True