Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties
Bron: Apple

Apple Quicktime logo (75 pix)Apple heeft een nieuwe versie van zijn mediaspeler QuickTime uitgebracht. QuickTime is voor Windows en OS X beschikbaar, en kan worden gebruikt om afbeeldingen te bekijken, muziek te beluisteren en filmbestanden af te spelen. Versie 7.7.5 is alleen voor Windows uitgegeven en lost een groot aantal beveiligingsproblemen op.

About the security content of QuickTime 7.7.5
  • An uninitialized pointer issue existed in the handling of track lists. This issue was addressed through improved error checking.
  • A buffer overflow existed in the handling of H.264 encoded movie files. This issue was addressed through improved bounds checking.
  • An out of bounds byte swapping issue existed in the handling of QuickTime image descriptions. This issue was addressed through improved bounds checking.
  • A signedness issue existed in the handling of 'stsz' atoms. This issue was addressed through improved bounds checking.
  • A buffer overflow existed in the handling of 'ftab' atoms. This issue was addressed through improved bounds checking.
  • A memory corruption issue existed in the handling of 'dref' atoms. This issue was addressed through improved bounds checking.
  • A buffer overflow existed in the handling of 'ldat' atoms. This issue was addressed through improved bounds checking.
  • A buffer overflow existed in the handling of PSD images. This issue was addressed through improved bounds checking.
  • An out of bounds byte swapping issue existed in the handling of 'ttfo' elements. This issue was addressed through improved bounds checking.
  • A buffer overflow existed in the handling of 'clef' atoms. This issue was addressed through improved bounds checking.
Apple QuickTime player screenshot (620 pix)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Slechtste Media Player, wat met Real Player dan?
Vroeger was je verplicht deze te installeren, nu gebruik ik Quciktime Lite en Realplayer Alternatieve.
Hoef die bloatware niet op mijn PC.
Kan alleskunner VLC Player nog steeds niet met sommige formaten overweg dan? Ik dacht dat die zo ongeveer elke andere player overbodig maakte...
VLC kan inderdaad erg veel afspelen en is voor de doorsnee consument meestal genoeg.

Maar, ik denk dat de weinige mensen die QuickTime voor Windows nodig hebben dat niet doen om filmpjes in consumentenformaten af te spelen. QuickTime is vooral handig omdat je gratis een hele zooi professionele formaten en codecs meegeleverd krijgt. Professioneel spul zoals MXF, REDCODE RAW, ProRes, DVCPRO HD, XDCAM HD / EX / HD422 etc.

Zeker als je nog ergens in je workflow een Windows machine er tussen hebt staan dan is ondersteuning van professionele formaten toch wel erg handig. Importeren in REDCODE, bewerken in ProRes, exporteren naar h.264 voor consumenten.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 27 februari 2014 16:26]

Inderdaad, daarvoor heb ik ook quicktime op mijn windows pc
voor de codecs voor premiere pro
voor realmedia kun je ook gewoon MPC-HC gebruiken, werkt zelfs zonder extensies.
slechtste media player voor windows ooit...
Slechtste voor Windows inderdaad. Maar de OSX versie vind ik heel sterk. Wereld van verschil.

ps. Wordt bovenstaande skin nog steeds gebruikt in Windows? Volgens mij is die al minstens 10 jaar oud 8)7

[Reactie gewijzigd door DJH op 27 februari 2014 12:14]

Het verschil tussen quicktime op mac en windows is inderdaad bizar, hetzelfde geld voor iTunes.. Niet echt reclame van Apple..
Ze vinden gewoon dat je een mac moet kopen :+
Apple is net zo'n troll als Microsoft met hun media spelers over de jaren, maar netto doet Apple het dan toch nog beter |:(

ooit wel een windows media files proberen te spelen online op de mac? :+ (ja, via een derde halve gare extensie voor quicktime) :+

[Reactie gewijzigd door stewie op 27 februari 2014 12:40]

Ja, ik ontwikkel software die oa videos moet kunnen spelen.
De QuickTime SDK voor Windows is sinds 2007 niet meer geupdate. Dat betekent ook dat er nog steeds geen 64-bit versie is. Ik kan dus in de 64-bit versie van onze software geen QuickTime-videos ondersteunen.
Daarnaast kun je die SDK niet goed combineren met een moderne Windows SDK, want bepaalde typen worden opnieuw gedefinieerd. Ik heb de QuickTime-headers dus met de hand aan moeten passen.

De Mac-versie van QuickTime is voor ontwikkelaars ook veel uitgebreider, en er bestaan modernere interfaces voor.
In Windows is het nog steeds platte C-code, en moet je zelf nog de decoder om de zoveel tijd pollen... Blijkbaar nog uit de tijd dat Apple geen goede multitasking/threading ondersteunde.
Dat betekent ook dat er nog steeds geen 64-bit versie is.
Idem voor OSX en een 64-bit versie gaat er ook niet komen!
De Mac-versie van QuickTime is voor ontwikkelaars ook veel uitgebreider, en er bestaan modernere interfaces voor.
Sinds de release van OSX 10.9 is de QuickTime SDK (en QTKit) officieel deprecated en vervangen door AVFoundation

[Reactie gewijzigd door Carbon op 27 februari 2014 14:21]

OSX versie is trouwens wel 64-bit.
Quicktime Player (map Programma's) maakt gebruik van AVFoundation.

Quicktime Player 7 (map hulpprogramma's) is 32-bit en maakt gebruik van de oude Quicktime API

[Reactie gewijzigd door Carbon op 28 februari 2014 08:48]

De Quicktime Player 7 is nog een versie uit de Snow Leopard tijd en nooit geupdate naar OSX Mavericks.

Snow Leopard is nog 64/32 Lion alleen 64, dat maakt het ook nog een 32-bits versie (http://support.apple.com/kb/DL923)

De Quicktime versie die bij OSX Mavericks zit is 64 bits zoals aangegeven is in de screenshot.
Die Quicktime Player versie die bij OSX Mavericks zit is 64 bits zoals aangegeven is in de screenshot.

De Quicktime versie die bij OSX Mavericks zit is 64 bits zoals aangegeven is in de screenshot.
Nope, Quicktime zelf is nog steeds 32-bit en het framework is niet te gebruiken binnen een 64-bit app.

Je kunt dat zelf controleren met het volgende Terminal commando:

lipo -info /System/Library/Frameworks/QuickTime.framework/Versions/A/QuickTime
Non-fat file: /System/Library/Frameworks/QuickTime.framework/Versions/A/QuickTime is architecture: i386


Als vergelijk een 64/32 bit framework:

lipo -info /System/Library/Frameworks/QTKit.framework/Versions/A/QTKit
Architectures in the fat file: /System/Library/Frameworks/QTKit.framework/Versions/A/QTKit are: x86_64 i386


Door de naamgeving is het verwarrend maar "Quicktime Player 10" maakt gebruik van QTKit/AVFoundation, voor oude Quicktime codecs wordt er onder water gebruik gemaakt van een 32-bit helper process (QTKitServer).

Meer info: High-Level 64-Bit API Support

[Reactie gewijzigd door Carbon op 28 februari 2014 11:41]

Flip4Mac?
Perian codec pac?

Ooit wel eens uitgezocht hoe je dat goed doet want het is in feite heel eenvoudig.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 28 februari 2014 09:55]

dat zeg ik, half functionerende plug-ins...
Die ik noemde zijn niet half functionerende, die werken gewoon.
ze werken niet zoals het hoort, en als het om veiligheid gaat is het ook niet ideaal (voor bijvoorbeeld een bedrijf)
Wat werkt er dan niet?
Het zijn codec packs en kunnen een video afspelen, ze doen het al jaren goed en nog beter dan VCL player.

Zie hier ook niet wat de relevantie is met veiligheid?
- je hebt een video code;
- je speelt ze af of bewerkt ze;
- als het belangrijk is dan heb je wel een backup;

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 1 maart 2014 22:38]

extra-codecs = extra mogelijkheid voor een veiligheidslek. (net als bijvoorbeeld flash of java)
Gebruik dan helemaal geen computers .... overdrijven is ook een vak
En daarom is staat flash ook bekend als het veiligste stukje software op de gehele aarden :+
er zijn ook andere soort gebruikers dan jezelf, wist je dat? :| :/
Flash is geen codec.
Of denk je nu dat Perian en flip4mac nep is? compleet wat anders dan malware. Maar goed als je het echt allemaal zo serieus zou nemen had je die conclusie zelf al op basis van je bevindingen kunnen achterhalen.

Anders kan je beter je computer gaan wissen en verder met pen en papier gaan.
Het is extra source-code met extra-lekken.
of is dat concept je wereld vreemd? :+ als je weet van een bestaand lek in een video codec is het heel eenvoudig om specifiek daarvoor een aanval op te richten.

vooral als je weet dat mensen op kantoren bijna altijd naar de verkeerde en zeer onveilige sites gaan, en het is tegenwoordig niet meer mogenlijk om video definitief uit te schakelen doordat mensen dat ook weer nodig hebben...

het zou veiliger zijn als Microsoft hun eigen video speler had cross-platform, dan dat je vertrouwd op een plug-in die niet officieel wordt ondersteunt...

[Reactie gewijzigd door stewie op 4 maart 2014 19:24]

Daar noem je wat "Het is extra source-code met extra-lekken." "het zou veiliger zijn als Microsoft hun eigen video speler had cross-platform" .... gare redenering.

Zoals ik al aangaf je hebt niet eens gekeken wat de genoemde codecs zijn want Flip4Mac for instance is namelijk van Microsoft!

En als je personeel zo onbetrouwbaar en onwetend is, wat denk je van bijscholen? beste preventie die er is! Leer ze het leer ze het waarom, leer ze waarom bepaalde handelingen risicovol zijn.
Dat is beter dan ze in de waan van onwetendheid te houden.
Nog niet veel met mensen gewerkt zeker?
Ja en je kunt ze dingen bijleren!
Juist, veel succes daar mee :+ :z
Dit ligt dus aan de codecs die worden gebruikt en HOE ze worden gebruikt. Het contrast van Quicktime onder windows is inderdaad niet om over naar huis toe te schrijven.

Vele zullen het ook niet aan kunnen staan dat de player zo restrictief is. Echter zit daar ook weer een grote kracht. Keep It Seriously Simple.

Wat mij gigantisch iriteerd zijn de nag screens die nog wel es worden getoond.
nou toen ik destijds een mac had gebruikte ik nog steeds vlc / movist (MBP 2009)
Ik gebruikte dit stuk software in het Win 98 tijdperk. Toen je verplicht Real Player, Quicktime en uiteindelijk DivX moest hebben.

Naderhand ontzettend blij toen ik er vanaf was.
Volgens mij is er geen enkel pakket van Apple dat fatsoenlijk werkt op Windows: Safari, iTunes en Quicktime. Allemaal traag, log en hopeloos.
De andere kant van de medaille: op een Mac draaien ze allemaal als zonnetjes. Maar goed, daar zijn ze ook voor gemaakt.

PS: kan men op Windows niet beter de codoc(packs) installeren ipv Quicktime zelf?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True