Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 75 reacties
Bron: Taekwindow, submitter: WildernessChild

Taekwindow is een zeer compact programma waarmee applicatieschermen onder Windows 2000, XP, Vista en 7 op diverse manieren aangepast kunnen worden. Het verslepen, veranderen van de grootte en het naar de achtergrond zetten van een window kan met een simpele muishandeling in combinatie met een toetsdruk uitgevoerd worden. De ontwikkelaar heeft enkele dagen geleden versie 0.3 uitgebracht en deze voorzien van de volgende lijst veranderingen:

Version 0.3:
  • the .NET platform is no longer required
  • on a 64-bits platform, moving and resizing now works for both 32-bits and 64-bits applications
  • Bugfix: scrolling now works correctly on monitors to the left or top of the primary monitor
  • Bugfix: pushing windows to the back with the middle mouse button can now be disabled
  • Bugfix: the tray icon is now shown even if no settings are present in the registry
  • Bugfix: moving an unfocused window behind a focused window no longer causes the focused window to move
  • Bugfix: the iTunes window can now be moved and resized
  • Bugfix: horizontal scroll wheels are now also sent to the right window
Taekwindow
Versienummer:0.3
Releasestatus:Final
Besturingssystemen:Windows 7, Windows 7 x64, Windows 2000, Windows XP, Windows XP x64, Windows Vista, Windows Vista x64
Website:Taekwindow
Download:http://taekwindow.sourceforge.net/download.html
Licentietype:Voorwaarden (GNU/BSD/etc.)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (75)

Er viel mij iets op, hierbij de vraag aan de ontwikkelaar:
"the .NET platform is no longer required"

Waarom heb je dit gedaan en dit is - anders zou je het niet doen - waarschijnlijk een pluspunt. Waarom is het onvermijdelijke .NET platform wat een vorm van 'crashen binnen een veilige omgeving' voorziet hier uiteindelijk er terug uitgesloopt?
Met het soort low-level dingen die Taekwindow doet kun je eigenlijk niet anders dan het programma in C of C++ schrijven (of assembler...), en dat is het ook altijd geweest. Van "crashen binnen een veilige omgeving" was dus nooit sprake. Het was alleen de configuratie-tool die in .NET was geschreven, omdat ik het daarmee lekker snel bij elkaar kon gooien.

Voor het herschrijven van het configuatie-venster in C++ waren verschillende redenen:
  • Het gebruik van C# en C++ door elkaar zorgde ervoor dat ik veel dingen dubbel aan het coden was, en dat werd vervelend met onderhoud. (Ik weet dat managed C++ misschien mogelijk was geweest, maar dat leek te veel op hoofdpijn.)
  • Ik ontdekte dat de volledige Visual Studio (dus niet Visual C++ Express) wél een grafische form designer heeft voor native programma's.
  • Het is irritant dat je voor zo'n klein tooltje alsnog ~30 MB aan framework moet downloaden (niet iedereen heeft dat al!).
  • Als je Taekwindow op je USB-stick overal mee naartoe neemt kom je geheid nog computers tegen zonder .NET, waar je het ook niet op mag/kan installeren. (NB. Om deze reden ben ik bezig met de mogelijkheid om je instellingen in een .ini-file op te slaan; gepland voor versie 0.3.1.)
  • .NET maakte het programma flink groter (264 kB in plaats van de huidige 61 kB); niet dat dat tegenwoordig nog uitmaakt, maar ik maak mijn programma's liever niet groter dan nodig is :)
Nou, je kan via C# wel via via die low level materie aanspreken, maar dat is zeker geen sinecure. Wat Microsoft nog niet als managed code voor .NET heeft uitgebracht, schrijf e inderdaad best nog, mits je de code meester bent uiteraard, in een andere taal zoals C en C++. Of ja, assembler als je dat ook kan, wat best een memorabele taal blijft :)

Bedoel je dat de Express-edities géén grafiche drag 'n drop designer hebben voor forms? Vooral de vermelding van 'native programma's maakt het een beetje onduidelijk, alsof het voor niet native (vb. ?) programma's wél zo is dan.

Het framework van 30MB (is dat niet een stuk meer? :) wil niet iedereen downloaden maar volgens mij zullen 95% van jou Taekwindow-afnemers op het Windows-platform wel die bibliotheek al hebben.
Het opslagen van de instellingen in een .INI is zeker een goed idee, om dan niet dat register vol te kliederen en wat eventueel een probleem is met gebruikersrechten. Maar de link tussen .INI en .NET vind ik wat ver gezocht.

.NET maakt het programma mogelijk wel groter, maar je kan ook delen vermijden dat hij (de pre-compiler) niet mag linken en via een UPX-packer kan je het ook nog wat inkrimpen.

Nu, voor je denkt dat de advocaat van de duivel spreekt, toch even dit:
A) Als coder vind ik zelf dat C# / .NET slécht is in low-level materie. Hoera dus dat jij dit in de daarvoor bestemde/ondersteunende taal doet.
B) Ik vond het framework ook een blok aan het been, omdat je systeemvereisten voor je stukje software hier opeens sterk mee veranderen. Ondertussen hebben de meeste Windows-gebruikers het wel via de updates of OS-upgrades standaard op hun systeem en is het zoals Java, toch wel gestandaardiseerd. Ik omarm het nu toch ook.. alhoewel ik graag de .NET code zou willen linken in mijn exe, dan zozeer er aan via de volledige bibliotheek die ik verwacht de gebruiker heeft geïnstalleerd.
C) 264KB vs 61KB, het maakt het inderdaad niet echt... maar we weten allemaal wat één van de veel geprezen woorden waren over µTorrent: het is zo klein en zo efficiënt.

Kortom, nicely done wildernessChild *thumbs up*
Nou, je kan via C# wel via via die low level materie aanspreken, maar dat is zeker geen sinecure.
In dit geval kan (kon) dat niet. Taekwindow maakt(e) gebruik van window hooks, en dat betekent dat je code geïnjecteerd wordt in andere processen. Dat is met .NET-code niet mogelijk.

Ik schrijf "kon" en "maakte" omdat vanaf 0.3 een low-level hook wordt gebruikt, en daarmee blijft al je draaiende code binnen je eigen proces. Dit was noodzakelijk omdat er anders voor 32-bits en 64-bits processen verschillende dll's nodig waren, die je dus ook niet vanuit dezelfde exe kunt aanroepen... Maar die low-level hooks kun je dus wel in C# schrijven, als je dat zou willen.
Bedoel je dat de Express-edities géén grafiche drag 'n drop designer hebben voor forms? Vooral de vermelding van 'native programma's maakt het een beetje onduidelijk, alsof het voor niet native (vb. ?) programma's wél zo is dan.
Ja, dat bedoel ik. Met "native programma's" bedoel ik dus "niet-.NET programma's"; de "grote" Visual Studio heeft een dialog editor die dialog resources produceert voor de native dialog manager. Visual C# Express biedt voor WinForms wél een grafische editor, zoals je vast weet.
Maar de link tussen .INI en .NET vind ik wat ver gezocht.
Ik heb ook nooit zo'n link willen suggereren. Beide zijn stappen richting een betere "portability" (dus dat je het op een USB-stick kunt meenemen en overal zo kunt draaien).
264KB vs 61KB, het maakt het inderdaad niet echt... maar we weten allemaal wat één van de veel geprezen woorden waren over µTorrent: het is zo klein en zo efficiënt.
Tja, mijn redenering hierboven was ook wel wat achteruit... eigenlijk ben ik de exe pas kleiner gaan maken toen ik zag hoe klein hij zonder .NET opeens was geworden; ik zat zo dicht bij die magische 64 kB grens :)

Sommigen zouden het tijdverspilling noemen, ik noem het een uitdaging. Een erg leerzame uitdaging, bovendien. Misschien ga ik proberen de volgende versie onder de 32 kB te krijgen :D

[Reactie gewijzigd door WildernessChild op 10 januari 2010 11:19]

Het visual studio express-verhaal.
Dat is me een onaangename beperking van de Express-versies die ik niet kende. Jammer, maar het moest natuurlijk aan een prijskaartje komen. In dit geval een compromis tussen mogelijkheden.

Ik heb ook nooit zo'n link willen suggereren. Beide zijn stappen richting een betere "portability" (dus dat je het op een USB-stick kunt meenemen en overal zo kunt draaien).

Ik ZAG de link niet, maar vond dat je van de hak op de tak sprong en dacht dat je deels .NET links liet liggen wegens INI-gebruik. Maar mea culpa, het ging dus gewoon al over iets anders. ;)
En portability, just great *thumbs up*

Ik hou dit programmaatje in de gaten, ben erg benieuwd of je inderdaad onder de magische 32 kB durft te duiken ;-)
De nieuwe versie is uit: Taekwindow 0.3.1 voegt portability toe!
Is er een shortcut voor het verplaatsen van een maximized window tussen twee displays?
in 7: winkey+shift+pijltjes

of bedoel je met de app?

[Reactie gewijzigd door Colan op 12 januari 2010 14:02]

Nee, niet in Taekwindow. Daarvoor kun je bijvoorbeeld UltraMon gebruiken.

Edit: of wat Colan zei :)

[Reactie gewijzigd door WildernessChild op 12 januari 2010 17:11]

Ik gebruik op mijn werk met meerdere monitoren het gratis tooltje Zbar.
Deze kan dat. Ideaal.
Niet echt handig als je een editor gebruikt die blokselecties ondersteunt. Dat moet je in alle gevallen die ik ben tegengekomen, met de Alt-toets doen.
Ik heb tijden Taekwindow gebruikt (geweldige tool inderdaad), maar toen ik wat meer ben gaan Photoshoppen ben ik er maar vanaf gestapt. Erg jammer dat het zo naar samen gaat :/
Een feature request om specifieke software uit te sluiten of juist alleen toe te staan, is makkelijk gepost, lijkt me, de devver shopt ook hier! (zie boven)
Maar: je kan taekwindow configureren voor bijv. alleen rechter-alt.
Dan kan je met de linker-alt gewoon kolommen selecteren.
Dit is ook wat ik zelf doe, maar dan andersom: ik gebruik de rechter Alt voor Photoshop en blokselecties. Ik gebruik die dingen niet zo vaak dat ik er echt last van heb. Maar ik weet dat het niet ideaal is, dus een blacklist voor specifieke programma's staat hoog op de wishlist.
Helaas scrollt ie -in tegenstelling tot het antieke KatMouse- het window bij het programma OROV (Offlin Rekening Overzicht) niet.
Dat klinkt als een bug. Is dat programma ergens te downloaden, zodat ik ermee kan testen?
http://orov.nl/
Bij mij scrollt daar sowieso niets, ook niet als geactiveerd window.
In het programma zelf (sinds 2006 niet meer geüpdatet) wordt getipt om als scrollen niet werkt het programma freewheel te gebruiken.
Lijkt me meer een fout van orov dan van Taekwindow. Dank daarvoor trouwens!
Dat programma scrollt zonder Taekwindow ook niet, inderdaad. Lijkt geschreven te zijn in een oeroude Visual Basic. Dan kan ik mijn tijd beter besteden :)
Zoal ik duidelijk stel, heft KatMouse het niet scroll gebrek in OROV wél op. Het gaat dus om het verschil tussen KatMouse (stokoud, zoals ik al schreef, namelijk uit 2002-2007) en Taekwindow.

Het hangt niet samen met jouw tijdsbesteding :Y) , het viel mij op in het gebruik van Orov dat overigens nog veel wordt gebruikt door mensen die hun bankgegevens offline willen hebben.

De gebruikers die ik ken maakt het geen bal uit waarin het is geschreven: zij kijken naar de functionaliteit. Als jij een beter tool weet dan KatMouse voor die mensen, hoor ik het graag. Freewheel werkte niet lekker op een aantal PCs waarop ik het probeerde, KatMouse wel. En Taekwindow dus helemaal niet.

Ik zou me als ontwikkelaar wel afvragen waarom de ene wel scrollgedrag bewerkstelligt en de andere niet. Evt zit er in KatMouse een hulpmiddel waarmee de classes kunnen worden uitgelezen en scrollgedrag kan worden aangepast, zie http://ehiti.de/katmouse/.
Daar was mijn opmerking ook primair op gericht, als hint. Mijn gebruikers zijn al voorzien van hun fix.

[Reactie gewijzigd door ultrapreventive op 13 januari 2010 21:53]

Klopt, zit in OROV, de maker geeft redenen waarom hij het niet implementeerde. Maar de scrollfunctie in Taekwindow heft het gebrek niet op, die in het veel oudere KatMouse wel.
Maar dat is dus een specifieke hack, voor applicaties die zelf geen scrollwiel ondersteunen. En dat soort applicaties ben ik dit millennium nog niet tegengekomen... behalve OROV dus.

Wat voor reden(en) geeft de maker om geen scrollwiel te ondersteunen?
Ik denk niet dat het een hack betreft, maar dat KatMouse scroll support voor dit type oude grid al standaard meebrengt.

'DataGridWndClass' geeft KatMouse aan in de Class tab als ik die even gebruik om te kijken (misschien de VB control msdatgrd.ocx).

De exacte reden kan ik niet meer terugvinden (gekeken in de helpfile, op zijn website en in mijn archief van de nieuwsgroep alt.nl.telebankieren waar ik dacht de maker zelf onder de naam robbedoes actief was; in elk geval kwam ik daar feb 2009 nog het eea tegen). Er staat me bij dat het niet bij iedereen goed werkte en hij het daarom helemaal uitschakelde...
meesterlijk, je moet er maar op komen :D
hup in de startup :)
Het is een van de heerlijke features van vrijwel elke Linux desktop, het is juist 'n ramp dat Windows het niet heeft - een prima tooltje dus ;)
Of dat is juist de power van Windows: Zo min mogelijk extra functies toevoegen, omdat dat het alleen maar lastiger maakt voor de beginnende/niet-Tweaker gebruikers.

Ontopic: Ziet er goed uit dit tooltje, ik ga het zeker proberen!
Dat is net het prachtige, compiz (dat ondermeer die functie heeft) zit niet standaard in de kernel maar is een apart programma dat een distributeur bij kan voegen. In veel distributies zit het standaard omdat het systeem niet nodeloos vertraagd en omdat je als beginnen de gebruiker het niet merkt.
heeft niets met compiz te doen; is default 'feature' van menig DM
dan blijft zijn punt nog steeds, een WM is een feature die de distributeur kan toevoegen.
En we hebben het hier niet over kernels maar over distributies. En wat dat betreft zijn de populaire Linux-distributies van ver gekomen (Herinnert iemand zich Mandrake met standaard 19 tekst-editors in het kde-menu?), maar is het minimalisme van Windows en MacOS X nog lang niet geëvenaard.

Keuze is lang niet altijd goed, hoe meer keuze en configureerbaarheid hoe rampzaliger de support is. Zaken als een start-menu en een niet-configureerbare titelbalk met duidelijke icoontjes zijn wat dat betreft eigenlijk geniaal. Je hoeft niet eerst te achterhalen wat voor desktop-omgeving de gebruiker draait en hoe hij het heeft geconfigureerd.
Ik gebruik het nu 2 minuten en kan al niet meer zonder! Prachtig stukje software.
Dat heb ik nu ook O+ O+ O+

Niet te geloven wat één simpel klein tootje zoveel ergenissen in één keer weg kan nemen! :D

- Verplaatsen en resizen van vensters
- Niet meer hoeven te klikken voordat je kan scrollen O+
- Met de middelste muisknop een venster naar achter duwen.

Vooral dat scrollen is echt een ramp in Win7 t.o.v. XP en helemaal t.o.v. Ubuntu/Linux. Dit tooltje fixt dat helemaal!

Meteen een kleine donatie gedaan ($5). Als ik hem volgende week nog steeds zo geweldig vind, krijgt ie meer :)
Thanks :D Binnenkort nieuwe release, trouwens, met support voor INI files, zodat je 'm op je USB-stick kunt zetten.

Edit: "binnenkort" is nu! Get it while it's hot!

[Reactie gewijzigd door WildernessChild op 12 januari 2010 22:57]

Het resizen vond ik minder gaan met dit programma (nogal stotterig / zichtbare redraw) op XP x64.

Een vergelijkbaar programma is KDE Mover-Sizer, deze snapt windows ook aan de zijkanten van het scherm bij het moven, en ook deze is open source (gemaakt met Autohotkey). Deze werkt wat soepeler imo.

Wellicht een poging waard voor sommigen (en voor de schrijver van Taekwindow misschien ook een bron van inspiratie ;))
Ik zal zeker even kijken hoe dit programma het resizen aanpakt. Misschien gewoon wat minder vaak redrawen. Bedankt voor de tip!

(Snapping staat overigens al lang op de wishlist, maar dan moet ik eerst even tijd hebben om een goed, intuïtief en prettig algoritme te bouwen. Er zijn allerlei alternatieven, bijvoorbeeld edge resistance zonder edge attraction, à la Compiz.)

[Reactie gewijzigd door WildernessChild op 10 januari 2010 11:28]

Ik heb het even bekeken, maar kan van het "soepeler" helaas niets terugvinden. Kun je iets specifieker zijn met wat voor applicaties, op wat voor systeem, KDE Mover-Sizer soepeler werkt?
Werkt uitstekend onder Windows 7 64-bit.
request: alt + middelste muisknop ook toBack zou ik wel handig vinden, scheelt weer wat gemove naar de titelbalk :P
http://typethinker.blogspot.com/
Persoonlijke pagina en blog van de maker, Thomas ten Cate.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True