Door , , reacties: 40, views: 36.124 •

Een geboren rpg

De eerste beelden die door Bethesda zijn vrijgegeven wekken de verwachting dat de nieuwe Fallout een Oblivion-jasje heeft gekregen. Gelukkig zijn er nog wel veel typische Fallout-elementen herkenbaar. De grootste verandering voor fans van het eerste uur zit in het het perspectief: van het bekende schuin-van-boven-af aanzicht naar de first-person look, zoals die ook in The Elder Scrolls IV werd toegepast. Spelers kunnen desgewenst ook in third-person spelen, waarbij het karakter links of rechts van het midden staat, zodat de speler overzicht houdt.

bethesdafallout 3

Wie nog niets wil weten over de inhoud van het spel kan nu beter doorbladeren naar de derde pagina van deze preview. Het verhaal in Fallout 3 begint letterlijk met de geboorte van je karakter. Het eerste wat je ziet als je ter wereld komt, is het gezicht van je vader, die je moeder helpt bij de bevalling omdat hij arts is. Druk op een willekeurige actieknop en je zult babygehuil slaken. De geboorte is meteen het eerste keuzemoment. Kom je ter wereld als jongen of als meisje? Ook je uiterlijk bepaal je hier, waarna de looks van je vader worden aangepast aan je keuzes. Het gezicht van je vader, wiens stem overtuigend is ingesproken door Liam Neeson, is tot dat moment verborgen achter een wit doktersdoekje. Later in het spel, als je een kruipende baby bent, zullen zijn gezichtskenmerken voor een deel overeenkomen met jouw uiterlijk.

Als kruipende zuigeling stuit je al snel op een leesboekje. Hiermee bepaal je je eerste vaardigheden, bijvoorbeeld of je een sterk, lenig, snel, slim of charismatisch mannetje/vrouwtje wordt. Zo loodst het spel je spelenderwijs door alle statistieken. Een heel andere methode dan die bijvoorbeeld in The Elder Scrolls IV werd toegepast, en waarbij je dit allemaal in je cel en - na je uitbraak - in het gangenstelsel moest ondergaan.

bethesdafallout 3

Tijdens je kinderjaren in Vault 101 - je leeft ondergronds vanwege de fallout - ervaar je hoeveel variatie er is in de gesprekken met anderen. Het spel kent opnieuw enorme hoeveelheden dialogen, allemaal met een verschillende invalshoek. Bij Mass Effect waren alle dialogen gesproken, maar in de nieuwe Fallout geldt dat alleen voor de stemmen van de niet-speelbare personages. Je eigen antwoorden bestaan slechts uit tekst, maar je hebt daarbij onvoorstelbaar veel keuzemogelijkheden. De manier van antwoorden heeft verregaande consequenties voor het spelverloop. Het kan daarbij om een futiliteit gaan, bijvoorbeeld het wel of niet uitdelen van snoepgoed, maar ook om omvangrijkere gevolgen, zoals het al dan niet opblazen van een buitenpost, met een atoombom.

Populair: Mobiele netwerken Gamecontrollers Smartphones Apple Sony Microsoft Games Besturingssystemen Consoles Politiek en recht