Door , , reacties: 40, views: 57.574 •

Voorlopige Conclusie

March of the Eagles is in potentie een diepgaande simulatie met een net iets diplomatieker tintje dan je gewend bent van games als Total War. De uitvoering weet die potentie echter niet ten volle te benutten. Doordat de speelmap in te veel kleine stukjes is opgedeeld, zit je met veel provincies waar je nooit iets mee doet. Daarbij komt dat het spel uiteindelijk een stuk minder open is dan je verwacht, je beste diplomatieke intenties ten spijt. Uiteindelijk draait het om landjepik en oorlogen. Dat je niet in staat bent naties uit te roeien en dat het spel wordt afgekapt na vijftien jaar, brengt deze game wat ons betreft nog verder omlaag. Dat is jammer, want er zijn genoeg dingen die March of the Eagles wel goed doet. Ze komen op deze manier echter te weinig uit de verf om een meerwaarde te kunnen zijn. Wij speelden weliswaar een vroege versie, maar March of the Eagles komt later deze maand al uit. We verwachten dus geen al te grote veranderingen meer aan de gameplay. Dan toch maar wachten op het hoofdmenu van Sega...

Titel March of the Eagles March of the Eagles
Platform PC
Ontwikkelaar Paradox Development Studio
Uitgever Paradox Interactive
Releasedatum 18 februari 2013

March of the EaglesMarch of the EaglesMarch of the EaglesMarch of the EaglesMarch of the EaglesMarch of the EaglesMarch of the EaglesMarch of the EaglesMarch of the EaglesMarch of the Eagles

Reacties (40)

Dit is dus nog meer Risk op de PC dan Total War. En hier win je dus als je je opdrachten kaartje voltooid hebt (minor victory :O )

Bij ons speelde we daarna ook altijd door voor de wereld, pas dan had je echt gewonnen :Y) Dus laat de patch maar komen om na 15 jaar door te spelen.
Die 'patch' heet Victoria 2 ;)
Zeker als er nog een converter voor uitkomt, bijvoorbeeld, al verwacht ik dat niet
Victoria 2?
Ik speel met vrienden nog steeds Victoria (het origineel)
gewoon omdat de gameplay zo goed is.
Diplomatie enzo, en strategie.
Volgens mij lijkt het veel meer op Diplomacy dan op Risk.
Tja, dat is toch jammer. Als je maar 15 jaar kunt spelen en niet de naties volledig kan veroveren lijkt het spel mij voor de fanatieke topspelers in management ook niet geweldig. Veel diepgang met matige impact en ook nog een kei harde beperking in speelduur door het max van 15 jaren zal menig fanaat ook afkoelen.

Mindere fanaten zijn misschien beter uit met reeds bestaande spellen op de markt. Ah, stiekem verlang ik terug naar The Perfect General en ik heb inmiddels nieuwe variaties daarop gezien die mij leuk lijken. 'March of the Eagles' (waarschijnlijk verwijzend naar de adelaars-standaarden die Napoleon's legers hadden) valt daar niet onder.
Bij andere games van paradox (Europa universalis en Victoria bijv.) kon je ook een land niet in 1 keer innemen. Je kon een land was volledig veroveren als de Hoofdstad de enige provincie was die de tegenstander nog had. Ik denk dat het bij deze game niet veel anders zal zijn.

Het ziet er ook bijna hetzelfde uit als Europa Universalis. Niet dat dat erg is want dat was wat mij betreft een super game, net als HoI.

Deze game staat al wat langer op mijn watchlist, ik zie dit als een leuk tussendoorte tot eerst East vs. West: A Hearts of Iron Game en daarna Europa Universalis IV uitkomen!
Bij Europa Universalis kan je een land ook als het een vasal is op een gegeven moment annexeren of je kan kleinere landen met maar een paar provincies ook in een keer annexeren maar goed je veroverd niet in een keer alles.
Klinkt als een super spel! Helemaal mijn ding. Als ze het langer doorspelen dan 15jaar en het wegvagen van landen erin verwerken haal ik het misch.

Misch ook een idee om te winnen dmv opstelling(tactiek) en gebruik maken van terrein. Ook te veranderen dat je de beschermheer niet moet verslaan maar een x aantal jaar moet afhouden. Dan zou je als nederland bijvoorbeeld ook kunnen spelen.
Gewoon weer een aangepast versie van Europa Universalis zo te zien. Wel interessant om te zien dat ze de provincien/regios hebben aagepast (kleiner gemaakt).

Het is ook niet realistisch dat in 15 jaar landen uitgeroeid worden. Als je dat wil, dan moet je gewoon een andere versie van Europa Universalis spelen.
Vind het best wel jammer dat het alleen word vergeleken met Total War en niet met andere titels van Paradox Interactive zoals de Europa Universalis, Hearts of Iron, Crusader Kings, Victoria reeksen.
Juist, ik heb de indruk dat de previewer geen enkele ervaring heeft met Paradox games. Bijv. dat je landen niet in 1 keer kan wegvagen is typisch voor oa EU, en daar is een goede reden voor. En tja, als je niet van micromanagement houdt, moet je geen spel spelen wat daar om draait. 8)7

De vergelijking met TW slaat ook nergens op. TW gaat gewoon om de real time veldslagen, het nation building is niet meer dan een randzaak. Dit gaat juist puur om het managen van een land, premier Rutte bemoeit zich ook niet met wat zn leger doet, hij zegt hooguit "jullie gaan naar Afghanistan" Met een zwak land als Nederland presteren is ook juist de ultieme uitdaging. Het juiste moment kiezen en de juiste partners vinden om onafhankelijk te worden.

Kortom, het is jammer dat een hoop nadelen die hier naar voren worden gehaald, juist sterke punten zijn in de ogen van de liefhebber. Het is misschien beter om dit soort games te laten reviewen door een liefhebber van Grand Strategy en niet door iemand wiens horizon niet verder reikt dan TW, wat ook een goed spel is maar echt iets heel anders. Beide zijn strategy games, net als dat bier en wijn alcoholische dranken zijn, maar dan houdt het ook wel op. Een bier liefhebber zal ook geen goede wijn waarderen.
Geen ervaring met Paradox-games en daarnaast geen gevoel voor Paradox-games: als je niet ziet wat de uitdaging van een "minor nation" is, dan weet ik niet of je wel aan zo'n spel moet beginnen. Je kan beter Ulm plays March of the Eagles lezen als je wilt weten waar dit spel over gaat.

Ik sla deze trouwens over, ik ben nog niet klaar met CK2 en EU4 komt al aan het eind van dit jaar.

[Reactie gewijzigd door Shabbaman op 4 februari 2013 10:17]

Ik weet zelf ook nog niet of ik deze ga spelen, op basis van deze preview word ik ook niet wijzer. Ik denk dat ik dit moet zien als een soort Hearts of Iron maar dan in een andere tijd. Ik speel dan ook liever EU3 met Napoleon's Ambition, of tzt EU4, dan heb je ook geen limiet van 15 jaar (dat die limiet als groot minpunt wordt neergezet toont ook aan dat de reviewer geen Paradox games kent). Deze game zoomt in op een korte periode, de EU serie gaat over eeuwen, als je dat wil moet je niet deze game kiezen maar EU.

Jammer dat ik tegenwoordig zo weinig tijd heb, in dit soort games moet je je echt storten en niet af en toe een kwartiertje spelen.

[Reactie gewijzigd door ph4ge op 4 februari 2013 10:24]

Dat is volgens mij het sterke punt van March of the Eagles: omdat het spel zich vooral focust op de oorlogvoering hoef je er niet veel tijd aan te besteden. Je kunt ook wel een en ander ontwikkelen aan je land, maar dat beperkt zich grotendeels tot het groter maken van steden, upgraden van forten en betere wegen aanleggen. Onderzoek zit er ook niet in, in plaats daarvan kun je nieuwe IdeeŽn kiezen, die vind ik goed reflecteren hoe de oorlogvoering zich in de Napoleontische tijd ontwikkelde. Hoewel in deze review wordt aangehaald dat er een enorme hoeveelheid aan micromanagement in zit valt dat volgens mij reuze mee, zeker als je al wat meer Paradox-spellen hebt gespeeld. De grote hoeveelheid provincies is er alleen maar voor het manoevreren van je legers, want alleen de steden en forten doen er echt toe.
Daarom is dit volgens mij juist een spel dat je af en toe tussendoor speelt als je even iets makkelijkers wilt dan EU3 of CK2.
Misschien kan Tweakers jou voortaan inschakelen om Paradox games te (p)reviewen :). van deze post alleen al steek ik meer op dan van de hele preview.

Het is echter niet aan mij besteed, oorlog is voor mij de bijzaak. Daarom vind ik CK zo briljant. Daarnaast vind ik lange termijn ook leuker, HoI is ook niet echt mijn ding hoewel WO2 wel mijn favoriete historische setting is.
Dit spel nog niet gespeeld, maar ik hoop in ieder geval dat er enkele van de oorlogsconcepten worden toegevoegd aan het aankomende EU4. Zodat daar de combat zelf ook wat meer diepgang krijgt. Het moet geen HoI3 worden, maar wat meer diepgang is in ieder geval welkom.
Oa. supply lines, en het kunnen afknijpen daarvan. Waardoor je sterkere legers zonder ammunitie.

Buiten oorlogje voeren lijkt dit ook het paradox spel te zijn waarin allianties continu veranderen. Kan je een grotere (toekomstige) vijand niet aan zoek je zelf wat vriendjes die je helpen. Maar ieder land heeft zijn objectives, en hoogstwaarschijnlijk een groot deel overlappende, waardoor allianties geen lang leven voor zich hebben. Dat er nu geen casus belli nodig is versnelt het starten van nieuwe oorlogen ook alleen maar.

In het algemeen lijkt het wat concepten van HOI3 en EU3 te nemen en er dan nog wat eigen (nieuwe) concepten toe te voegen. Niet zo diep op warfare gebied als HOI3 (maar welk spel is wel zo diep :D ). Maar wel hetzelfde concept, beperkter tijdsbestek, focus meer op 1 grote oorlog.

En zoals andere Paradox Development Studio (de developer, niet uitgever) games zal ook dit spel mogelijkheden hebben tot mods wat de levensduur alleen maar ten goede komt.

Nu moet ik wel zeggen dat ik het spel bij launch (waarschijnlijk) niet ga kopen. Ik heb nog de andere Paradox spellen te spelen, en EU4 zal snel genoeg arriveren. Maar ooit tijdens een steamsale (misschien wanneer er nog een uitbreiding bijkomt). En ik denk ook dat dit geen full priced launch prijs gaat worden.
Het zou zomaar kunnen.

Total war is toch meer een mainstream spel.

Games van Paradox zijn toch een aparte tak van sport en die trekken ook een duidelijk afgebakend publiek. De gamers die ik ken hebben helemaal niets met HoI, EU III enz

Ik ben er weken/maanden mee bezig!
Ik heb hier voornamelijk het gevoel van een pastoor van een zwarte kousen gemeenschap die een xxx film reviewed en probeert niet heel negatief te zijn. No offense naar Jurian, maar dit is duidelijk niet zijn gebied van kennis/ervaring qua games. Dit soort games zijn gericht op een niche en zeker niet op de mainstream...
Zou mijn niet verbazen als bij de final release de 15 jaar limit wordt opgeheven. Wij zullen niet de enige zijn ons aan deze limit storen.
Ik denk niet dat dit in de officiele release aangepast wordt, maar er is waarschijnlijk al een mod die deze limiet opheft.
De officiele pagina op de site van Paradox zegt dat het de periode 1805-1820 is waarin de game speelt, dus ik denk dat het niet langer gaat worden.

Op zich is dit ook geen major release van Paradox zoals Europa Universalis, Crusader Kings en Hearts of Iron dat wel zijn. De focus van het spel zal daarom ook wat minder grootschalig zijn, om toch een zekere diepte in de gameplay te kunnen bereiken. Maar zoals Yoenit al zegt, er komt vast een mod die de speeltijd verlengt.
Voor de liefhebbers van het genre, ik speel sinds een aantal jaren Making History (2),
Graphics zijn niet bijzonder (kleine ontwikkelaar), maar super gameplay :)
Leuk om van dit spel een preview op Tweakers te lezen, Paradox-spellen krijgen over het algemeen toch wat weinig aandacht. Dat komt denk ik ook door de vele minpunten die in deze review worden opgesomd en die juist kenmerkend zijn voor Paradox. Daarom ben ik het ook niet helemaal met deze preview eens, want hoewel ik het spel nog niet heb gespeeld zijn er volgens mij nog wel wat kanttekeningen te maken bij de conclusies die hier worden getrokken.

Over kleine landen:
[...] omdat ons land in March of the Eagles een protectoraat van Frankrijk is en zelf dus geen beslissingen mag nemen Dat is historisch gezien accuraat, maar het zorgt ervoor dat het nutteloos is om voor een kleine natie als Nederland te kiezen.
Dat is ook weer niet helemaal waar, want niet alle kleine landen zijn afhankelijk van een groter land. De meeste kleine Duitse staten bijvoorbeeld zijn onafhankelijk en die kunnen volgens de ontwikkelaars ook voor een leuke gameplay-ervaring zorgen. Je kan dan wel niet zelf winnen, maar door aan het eind bij de winnende coalitie te zitten kan dat toch.

Volgens mij valt de mate van micromanagement ook wel redelijk mee, het zal volgens mij niet meer zijn dan in Europa Universalis. Er zijn inderdaad enorm veel kleine provincies, maar alleen de steden en forten doen er toe. Steden leveren geld op en forten kunnen niet in ťťn keer door de vijand worden ingenomen maar moeten belegerd worden. De kleine provincies daaromheen bieden alleen manoevreer-ruimte aan je legers. Het micromanagement daarin blijft volgens mij beperkt tot het ontwikkelen van betere wegen, en dat soort zaken zijn door de vele mapmodes die Paradox-spellen kennen erg makkelijk te beheren.
Hierbij liepen we echter tegen een heikel puntje aan: het lijkt niet mogelijk om een natie volledig weg te vagen. Of wij deden iets verkeerd, of het is simpelweg onmogelijk de hoofdstad van een natie over te nemen.
Dat is dus juist iets kenmerkends voor spellen van Paradox. Kleine landen met een beperkt aantal provincies zoals de kleine Duitse staatjes kun je wel in ťťn keer overnemen, maar bij wat grotere landen is dit niet mogelijk. Dit past ook volledig bij de tijd waarin dit spel speelt. Eigenlijk is het nooit in de geschiedenis van Europa gebeurt dat ťťn groot land volledig werd geanexxeerd door een ander land, in ieder geval niet tijdens ťťn oorlog. Ook tijdens de Tweede Wereldoorlog was de gebiedsuitbreiding van het Duitse Rijk zelf niet zo groot, de bezette gebieden waren vele malen groter. Het zou daarom historisch incorrect zijn om als Rusland bijvoorbeeld heel Oostenrijk te annexeren. Het is in het spel wel mogelijk om bijvoorbeeld, nadat de oorlog met PerziŽ is afgelopen, na een paar jaar een nieuwe oorlog te starten, en, omdat PerziŽ dan een stuk kleiner is, het wel te annexeren.

Dat het spel na 15 jaar stopt vind ik overigens logisch, omdat het zich positioneert als Napoleontisch oorlogsspel. Het spel kent bijvoorbeeld geen onderzoek omdat het maar een korte tijdsperiode beslaat. In plaats daarvan heb je 'IdeeŽn' die wel een beetje doen denken aan de Ideas van EU3. Oorlogvoering ontwikkelde zich tijdens de Napoleontische oorlogen in een razend tempo maar toch ook weer niet zo radicaal dat er na de oorlog heel andere wapens werden gebruikt. De verandering was vooral op het strategisch vlak te vinden en dat soort strategische ideeŽn kun je overnemen met je land. Ik denk dus dat het de gameplay niet ten goede komt om na 1820 door te spelen, omdat het land dat je speelt en de andere landen zich dan al zover hebben ontwikkeld dat het enige wat je kunt doen is om nog meer land te veroveren, zodat het beetje landmanagen dat er nog inzit naast het oorlogvoeren helemaal verdwijnt.
(Die IdeeŽn vind ik trouwens ook leuk uitgewerkt, je krijgt Idea Points vooral door veldslagen te verliezen, want daar leren je generaals veel meer van dan door ze alleen maar te winnen. Dat is historisch vrij correct, bijvoorbeeld de Pruisen werden in 1806/1807 vernietigend verslagen, maar daardoor ontwikkelden ze nieuwe strategieŽn die bijvoorbeeld bijdroegen aan Napoleons ondergang bij Leipzig).

March of the Eagles lijkt mij een erg leuke game, ook al is het hele spel vrijwel alleen maar op oorlogvoeren gericht. Ik zie het ook meer als een leuk, snel spel dat je af en toe als tussendoortje speelt. Het is vind ik een goed warmhoudertje voor de ťchte grote titel die er dit jaar uitkomt, Europa Universalis IV.

Er is overigens ook een March of the Eagles-topic op GoT. En als je een betere indruk van het spel wil krijgen, raad ik aan om bijvoorbeeld Ulm plays March of the Eagles te lezen en verder heb ik in het topic nog een heel aantal handige links verzameld.

Edit: toevoeging over IdeeŽn / typo