Hoofdcategorieën
Device Settings

Nintendo's geforceerde excuses

Door Jan Meijroos, vrijdag 8 augustus 2008 09:32, views: 20.676

Binnenkort is het weer tijd voor de jaarlijkse Leipzig Game Convention. Electronic Arts, Sony, Take-Two Interactive, Ubisoft, Activsion-Blizzard, Microsoft, Sega, Codemasters, Atari: alle grote uitgevers staan er. Behalve Nintendo. De huidige koploper in de console-oorlog schittert door afwezigheid.

Sommigen beweren dat Nintendo de Game Convention overslaat omdat het de luwte opzoekt, na de persconferentie op de laatste E3-gamebeurs. Onzin, want al voor de E3 begon was bekend dat Nintendo niet naar Leipzig af zou reizen. Nintendo is trouwens ook niet aanwezig op de Tokio Game Show, later dit jaar.

Nintendo vaart een eigen koers en kiest zijn eigen media-momenten. Dat is best een beetje jammer. Jammer voor nieuwtjesjagers, jammer voor zakenpartners en jammer voor de consument die zich tijdens de publieksdagen van dit soort beurzen wil informeren. Het is bovendien jammer voor de sfeer, want Nintendo hoort er natuurlijk gewoon te staan. Het zou wat zijn om een Autorai te hebben zonder BMW, om eens wat te noemen.

Het is uiteraard het goed recht van Nintendo om een eigen koers te varen. Daarom waren de excuses van Nintendo-baas Satoru Iwata vlak na de E3 misplaatst. Hij verontschuldigde zich voor het feit dat er te weinig hardcore-games waren aangekondigd, en schrok van de boze reacties op fora. Ik waag de oprechtheid van zijn excuses te betwijfelen.

Nintendo verkoopt tienduizenden DS-en per week en de Wii is inmiddels ook in Noord-Amerika de best verkochte spelcomputer. Het bedrijf kan als een Dagobert Duck rondzwemmen in de verdiende dollars, yen en euro's, en dat allemaal dankzij een nieuwe koers. Nintendo heeft een aantal jaar geleden besloten om het roer om te gooien en niet mee te doen aan de technologische ratrace van Microsoft en Sony. Na het floppen van de Gamecube was het tijd voor een ander geluid, en dat geluid kwam in de vorm van laagdrempelige besturing, toegankelijke games en alledaagse toepassingen die nieuwe consumenten aanspreken. Waarom zou je je daarvoor moeten excuseren? Waarom mag Nintendo niet trots zijn op zijn prestaties?

Ik vind dat Nintendo de laatste tijd een tikje doorslaat in de focus op casual games voor het hele gezin, en ik vind het jammer dat Nintendo belangrijke gamebeurzen links laat liggen. Maar dan spreek ik namens de gamer in mij, die geniet van spellen als Metroid, Super Mario Galaxy en Zelda: Phantom Hourglass. Het feit dat Iwata toezegt dat men ook nog hardcore games in de maak heeft, is eigenlijk een wassen neus. Een zoethoudertje voor de hardcore-fans. Natuurlijk komt er heus wel weer eens een nieuwe Zelda of een nieuwe Mario, maar voorlopig ligt de nadruk allesbehalve op dergelijke titels. Als je dat als Nintendo-fan nog niet doorhad, dan ben je mijns inziens erg naďef. Ik zit niet erg te wachten op Wii Music en Wii Sports Resort, maar commercieel gezien zijn zulke titels een slimme zet van Nintendo.

Het Nintendo van 2008 is een ander Nintendo geworden, of de oude, trouwe garde dat nu leuk vindt of niet. Nintendo moet daarom niet aan komen zetten met geforceerde excuses, maar gewoon doorgaan op de ingeslagen weg. Die heeft het bedrijf vooralsnog geen windeieren gelegd.

Volgende 17:48 De afbouw van Campzone 2008
Vorige 21:41 Casemodden en duizelen op Campzone 2008
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

En ik dacht dat ze hun excuses aan gingen bieden voor het niet leverbaar zijn van Mario Kart Wii, wat natuurlijk te belachelijk voor woorden is. Maar dit ligt gedeeltelijk in het verlengde van je statement in je laatste alinea.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op vrijdag 8 augustus 2008 09:37]


Ik zie MarioKart in steeds meer winkels liggen hoor.

Ontopic: het is duidelijk dat Nintendo aan meer dingen werkt dan die ze op E3 lieten zien. Maw. wacht geduldig af en ze zullen je verassen.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op vrijdag 8 augustus 2008 09:44]


Of het nu wel of niet te vinden is in gehucht 1 tot gehucht 2 is niet belangrijk. Het is evident dat Ninteno met de randverschijnselen van het succes te maken heeft.

Als je ECHT je best doet vind je het wel, maar niet in de eerste de beste Bart Smit nee...

Ahem. De winkels waar ik 'm zo vond waren: Free record shop, e-plaza én bart smit

De afgelopen weken was hij nergens te vinden zowel online niet als in webshops niet.

Free Record Shop, E-Plaza, Bart Smit (diverse vestigingen), van Leest.
Je kon hem wel overal reserveren, met onbekende levertijd.

Bol.com, nlstore, mediadis, goedkoopstewinkel, consoleshop, allemaal hadden ze hem niet of in zeer geringe mate.

Ik heb gekeken in Utrecht en in de regio.

Verder tja, is het ook niet zo netjes van Nintendo met het stilhouden van die nieuwe controller die preciezer zou werken. (enige weken terug hier op Tweakers.net)

Edit:
Als ik zeg dat ik hem nergens kan vinden, kun je dat best van mij aannemen hoor. Wellicht dat hij in Anrhem wel aanwezig was, maar daar waar ik heb gezocht hadden ze hem nergens.

[Reactie gewijzigd door Rhapsody op vrijdag 8 augustus 2008 21:16]


Hoezo zou het niet netjes zijn over het stilhouden van nieuwe ontwikkelingen.

Een fabrikant staat vrij om nieuwe ontwikkelingen mee te delen aan 3rd party ontwikkelaars en de pers.

Ik snap de houding van Nintendo wel, tegenwoordig is de concurrentie zo moordend dat voortijdig uitlekken van dergelijke zaken hun innoverende marktpositie in gevaar kan brengen.

Tsja leuk is het niet voor 3rd party ontwikkelaars maar het blijft hun goed recht.

Afgelopen weken volop gezien (regio arnhem). Intertoys, Bart Smit, Van Leest, Freerecordshop. Ik heb 'm voor mezelf, 2 voor m'n collega's, 1 voor een vriend en 1 als kerstkadootje in laten pakken.

Ja, ik kan zeggen dat hij er redelijk volop aanwezig is. Van de week nog een stapel gezien in Bart Smit te Duiven.

Gister toevallig besteld, vandaag binnen. Een beetje zoeken kan geen kwaad.

Ik had hem bij het lokale gamesuffertje hier (geen grote winkelketen dus ofzo..) direct, kon hem zo meenemen..

offtopic:
Zowel online als in webshops niet? :P

ik wacht er sinds april al op.
ik sta inmiddels bij 6 winkels op de wachtlijst.

Is bij http://www.play.com per direct verkrijgbaar voor 45 euro incl verzendkosten.

Nederlandse winkels en webwinkels zijn inderdaad erg slecht in beschikbaarheid.

Ik bestel al mijn spellen bij play.com en laat de slechte service van nederlandse winkels en webwinkels voor wat het is.
En ik ben erg tevreden over de service en snelheid van bestellingen.

Ik kon juist nergens Xbox 360 Premium in Amsterdam vinden. Overal waar ik kwam hadden ze wel Wii. Mediamarkt had zelfs een stapel Wii maar geen 360 Premium.

Misschien mis ik iets maar een week of 2 geleden heb ik die in grote getallen zien liggen bij Media Markt Maastricht....

Natuurlijk heeft Nintendo het goed recht om de eigen koers te varen. Het is alleen jammer dat ze daarmee tegelijk hun oude klanten teleurstellen. Dit zijn wel de klanten die Nintendo groot hebben gemaakt. Ik had vroeger een NES, SNES, N64 en GameBoy varianten, maar met het huidige aanbod denk ik er niet aan een Wii aan te schaffen. Nintendo heeft voldoende resources om zich naast de casual games ook te richten op hun klassieke franchises. Het zou de grote N sieren als ze niet vergaten waar ze vandaan kwamen.

Het zou de grote N sieren als ze niet vergaten waar ze vandaan kwamen.
Dat mag wellicht zo "netjes" zijn, maar wat levert het ze op? Bij de Gamecube hebben ze dit gedaan en toen hebben de mensen, "die nintendo groot hebben gemaakt", het af laten weten. Ik zie niet in waarom Nintendo die mensen iets verplicht is. Het is nu eenmaal een andere markt dan 10 jaar geleden. Veel meer verschillende mensen gamen en Nintendo heeft er juist voor gekozen niet voor de core-gamers te gaan.

Helemaal mee eens. Echter, volges hun marketing maken ze tegenwoordig games voor "iedereen". Dat is dus echter onzin: ze maken tegenwoordig games voor iedereen behalve de hardcore gamer. En op gamefora e.d. zijn die natuurlijk het meest prominent aanwezig.

Ik denk dat er genoeg hardcore gamers zijn die ook af en toe wat casual games willen spelen. Hoeveel hardcore games vonden wii-sports in het begin niet heel erg leuk. Alleen denk ik dat deze groep juist sneller uitgekeken raakt op de Wii en weer terug gaat naar de andere consoles/pc.

Wel blijft een groot deel van deze groep toch gamen op de Wii samen met vrienden. Mario Kart en dergelijke games blijven vrij populair.

Slim van Nintendo dat ze niet de massa volgen maar een andere doelgroep aanspreken die nog aantrekkelijke markt vormt (met minder concurrentie). Al zul je de komende jaren een beweging van Sony en Microsoft zien om die doelgroep ook in te lijven.

nou das mooi voor de gamers :|

zul je zien dat er een 4de bedrijf ineens de hardcore gamer juist alleen gaat bedienen

(pc?)

ze maken games die door iedereen gespeeld kunnen worden.

Ga jij vertellen dat een die hard gamer niet kan buzzen of iets dergelijks?
Hij zal het eerder een stom spel vinden dan het te spelen.

Zie je daarentegen een huismoeder al een shooter of iets degerlijks spelen?
motorische eigenschappen zijn nets iets moeilijker voor oudere mensen.


mss vind er zicht wel een verschuiving plaats van het woord hardcore gamer. IPV freak achter je pc je toetsenbord kapot rammen krijg je dan een beker als winnaar van het gezin. Ga je naar de straatcompo en zo verder hehe

Het is wel zo dat de spellen die Nintendo populair maakte bij hun oude klanten nog steeds uitkomen (of al zijn uitgekomen). Dus wat dat betreft hebben ze niet minder support geleverd aan hun oude fans. Wel is nu de verhouding van de meer toegankelijke games ten opzichte van de moeilijkere en grafisch hoogwaardige spellen een stuk meer in het voordeel van de toegankelijke games.

Inderdaad, ik heb Zelda: TP (oké dat is een GameCube spel in een Wii jasje), Super Mario Galaxy, Metroid Prime 3, MarioKart en SSBB al.

@Ed_L:
Het is alleen jammer dat ze daarmee tegelijk hun oude klanten teleurstellen. Dit zijn wel de klanten die Nintendo groot hebben gemaakt. Het zou de grote N sieren als ze niet vergaten waar ze vandaan kwamen.
Ik snap je "suggestieve" opmerking niet. Misschien ben je nog "te jong" om het je te herinneren, of je moet meer uitleg geven. Nintendo komt namelijk van simpele casual family games: kaart-, denk- en puzzelspellen. Met als grote klapper Donkey Kong in videogames (en later Tetris op de GameBoy).
Ze houden zich met de huidige Wii-koers dus wel degelijk (weer) aan de oude garde games die hun groot heeft gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op vrijdag 8 augustus 2008 10:23]


Ah, de grote vraag in hoeverre je je moet richten op je oude, loyale, klantenbasis.

Wel, het zal je misschien verbazen, maar Nintendo doet er juist verstandig aan daar niet teveel naar om te kijken. Het laatste wat je als bedrijf wil is een stel fanboys om je heen die elke normale klant wegdrijven. De normale klant heeft niets met het verleden, maar kijkt gewoon naar het huidige aanbod, i.e. het kan me niet schelen hoe leuk ik de gameboy vroeger vond. Als de PSOne mij nu meer aanspreekt, dan koop ik die. De naam die Nintendo in het verleden bij me heeft opgebouwd speelt natuurlijk wel een rol, maar dat is eigenlijk puur een marketing issue. Hoe sterk is je merk.

Dat Nintendo voldoende resources heeft om zich naast de casual games ook op hun klassieke franchises te richten is een non-issue. Nintendo moet zijn resources richten op die markten waarop ze het meest denkt te verdienen. Geld weggooien kan ieder bedrijf. Als ze dus onvoldoende mogelijkheden zien om hun klassieke franchises nog verder uit te melken, moeten ze daar verder ook geen geld in stoppen. Jammer van die paar teleurgestelde oude klanten, maar daar staat als je het goed doet een veelvoud van tevreden nieuwe klanten tegenover.

als gamer vind ik de nieuwe koers vervelend, als nintendofan ben ik blij dat ze er weer bovenop zijn gekomen na het gamecube debakel. wel positief aan dit soort dingen is dat nu 3rd party spellen meer aandacht krijgen op deze beurzen van de gamepers.

ik vermoed dat ze een stapje terugdoen om diezelfde 3rd party uitgevers wat te ondersteunen...

laatst was ik in Spanje, daar heb ik ongeveer 8 grote winkelketens bezocht
(voor meubels) ook gelijk de nodige computerspel zaken gezien,
naast enorme stellingen voor de DS, heb ik ook bergen met WiiFits en Mario Karts gezien,
tegen (misschien niet voor Spanje) normale begrippen (Karts 47, Fits 83)
en niet 1, maar tientalle winkels, soms zelfs 3 computerzaken binnen 50 meter in
zo'n supermarkt.

dus ik denk gewoon dat de slechte leveringen meer met de Benelux (te weinig inkoop,
slechte planning) te maken heeft, of met het feit dat er hier massaal gecopieerd wordt.

dat het dus slecht te krijgen is, is misschien hier een locaal probleem,
maar als je gewoon de kale verkoop cijfers van de wii ziet, welke mij niet zal verbazen
als er dalijk meer Wii's worden verkocht als X360's en PS's samen
en Nintendo op dit soort beursen gewoon bezocht wordt door het verkeerde publiek,
kan ik mij het voorstellen dat Nintendo gewoon geen zin meer heeft slijmend tussen
de andere consoles te gaan staan, terwijl ze dat helemaal niet nodig hebben.

toen de ps1/2 eenmaal meer platform games begon te krijgen dan de n64/gamecube begon er bij mij al iets te knagen.

Altijd Nintendo fan geweest van jongs af aan, maar er stond toch echt een ps2 in me kamer met toppers zoals jak and dexter / ratchet and clank reeks etc etc

nu is het helemaal diep triest met de nintendo koers en hun game keuze

Ik kan me goed voorstellen dat Nintendo, nu ze een andere weg ingeslagen zijn die succesvol is, afwezig zijn op de bekende beursen. De Wii verkoopt goed omdat het een grote groep mensen aanspreekt (door inderdaad de lage instapdrempel). En doordat er nu tig miljoenen Wii´s over de toonbank zijn gevlogen heb je de publiciteit van de beursen niet echt meer nodig. De Wii verkoopt wel via mond op mond reclame en op de hype die erbij kwam kijken. Voordat de Wii uit was vroegen velen zich af of het kans van slagen had.

Het heeft kans van slagen, want dat laat zich wel blijken uit de verkoopaantallen. En doordat de Wii/DS zo gewild is door een publiek dat voorheen genegeerd werd snap ik goed dat ze allerlei games uitbrengen zoals Wii Sports Resort/Music. De oude gamers die met Mario/Zelda/Metroid zijn opgegroeid worden inderdaad nu niet volop meer op hun wenken bediend. Omdat ze niet meer de enige groep zijn die vragen om games. En aangezien die nieuwe, andere groep vele malen groter is, is het volstrekt logisch voor Nintendo om door te gaan met dergelijke "casual" games.

Ik heb een Wii gekocht 1 week na de release in NL en heb er een half jaar van genoten. Op dat moment besefte ik dat het niet de console voor mezelf was. Het is de console voor iedereen. Dus waar je voorheen als gamer als enige klant bediend werd, moet Nintendo nu de gamer, zusje/moeder/vader/oma/opa/oom/tante van de gamer bedienen. En dat gaat ten koste van de "echte" games, zoals we die gewend waren te krijgen.

Complimenten voor Nintendo dat ze dit dusdanig goed uitgebouwd hebben en dat het zo goed aangeslagen is. Maar ik ben Nintendo ontgroeid. Ik ben opgegroeid met Mario/Mario Kart/Super Smash Bros/Zelda en Pokémon. Maar al die games heb ik in mijn jeugd vaak genoeg voorbij zien komen en met genoegen gespeeld. Het is tijd voor nieuwe franchises, die komen er ook bij de Wii: in de vorm van Wii Sports/Music/Fit. En daar ben ik niet in geinteresseerd. Dat is de reden waarom ik de Wii verkocht en een PS3 in huis haalde.

Vanwege de nieuwe weg die Nintendo in geslagen is dus. Toen ik de Wii kocht was ik me daar nog niet ten volle van bewust, maar nadien begon ik het me beseffen.

Dus wat je eigen zegt.. omdat Nintendo niet een Multimedia console heeft geproduceert, en niet mee doet aan de nutteloze graphic wars, zou Nintendo een foute keuze hebben gemaakt?

Ik vind het juist goed dat Nintendo zich weer scheid van het gros wat geen drol voorsteld.
en ja, ik heb zelf ook een Xbox 360.. En het leukste spel wat ik speel is toch echt Guitar Hero 3. Games met een goede gameplay doen het bij mij veel langer dan een game met uitermate goede graphics.

Nintendo heeft helemaal geen foute keus gemaakt. Sterker nog, als je mij vraagt hebben ze de beste keuze gemaakt die ze hadden. En het gaat mij helemaal niet om de eeuwige discussie graphics <> gameplay. Het gaat mij wel om het aanbod van games. En qua aanbod van games kan Nintendo mij niet meer bekoren (ik ben Mario/Pokémon/Zelda ontgroeid en wat dan resteert is Wii Sports/Music/Fit en dat is voor mezelf te weinig interesssant).

Dat is de reden waarom ik de Wii verkocht heb en nu een PS3 bezit. Niet omdat voor mij graphics tellen, wel omdat ik meer games van mijn gading vind (Uncharted, Assassin Creed, The Agency, Little Big Planet, Rachet & Clank). Nogmaals, dat is de uiteindelijke reden voor mij geweest. En zoals ik al zei, in december 2006 was ik me daar nog niet volledig van bewust. Na een half jaar viel pas het kwartje.

Ik vind het een leuk artikel om te lezen... weer een mening erbij...

Maar waarom....? Is dit uit opdracht van Tnet gedaan, of kwam de schrijver hier zelf mee aanzetten? Wat is de insteek van dit artikel?

Is het trouwens een blog of echt een Reviews & features item?

Helemaal met je eens kan werkelijk helemaal niets hiermee. Het nut is in mij ogen 0. Tevens ben ik het totaal oneens met de stellingen gemaakt door de schrijver. In tegenstelling tot hem vind ik het juist een goede keuze van Nintendo. Door zich los te wrikken van die gevestigde garde en een nieuw pad in te slaan hebben ze de Wii tot een groot succes gemaakt, ik vind het een groot goed dat zij dit pad blijven volgen. Wie weet wat voor een moois dat brengt in de volgende generatie consoles die ze gaan uitbrengen. Al die kwatspraat over die gardes, die game conventies en het feit dat er niet genoeg nieuws te vinden is sluit ik mij compleet voor af.

Kortweg, nintendo is de eerste die beweging in spellen heeft gebracht. Wii weet wat ze nogmeer bedenken, ik voorzie niet alleen leuks, gezelligs, maar ook goede/grote kans op een digitale (r)evolutie..

Kudo's voor het artikel : -1
Voor de duidelijkheid ik vind het een zeur artikel zonder enig tweakers.net gehalte.

[Reactie gewijzigd door Qwanta op vrijdag 8 augustus 2008 10:54]


Helemaal met je eens kan werkelijk helemaal niets hiermee. Het nut is in mij ogen 0. Tevens ben ik het totaal oneens met de stellingen gemaakt door de schrijver. In tegenstelling tot hem vind ik het juist een goede keuze van Nintendo. Door zich los te wrikken van die gevestigde garde en een nieuw pad in te slaan hebben ze de Wii tot een groot succes gemaakt, ik vind het een groot goed dat zij dit pad blijven volgen.
Dan heb je denk ik niet het hele artikel gelezen, want dat is precies hetzelfde als wat de schrijver zegt.
Het is uiteraard het goed recht van Nintendo om een eigen koers te varen.
en
Het Nintendo van 2008 is een ander Nintendo geworden, of de oude, trouwe garde dat nu leuk vindt of niet. Nintendo moet daarom niet aan komen zetten met geforceerde excuses, maar gewoon doorgaan op de ingeslagen weg. Die heeft het bedrijf vooralsnog geen windeieren gelegd.
En wat het is nut van het artikel? Het is een opinie-artikel, zo raar is dat toch niet? Die worden toch wel vaker op T.net geplaatst? Het geeft stof tot nadenken en brengt sommige mensen misschien tot nieuwe inzichten.

Ik vind het een goed artikel, en ik denk dat de schrijver enkele goede punten maakt. Hoe zuur het ook is, oude trouwe fans hebben vaak het gevoel dat "hun merk" iets verplicht is, maar uiteindelijk is het een bedrijf dat geld wil verdienen, en dus zullen ze kijken naar wat het meeste opbrengt. Er is tegenwoordig stevige concurrentie tussen de grote console merken, en een prima tactiek om de concurrentie te overleven is een gat in de markt te zoeken en iets gaan maken wat anderen nog niet doen: in dit geval toegankelijke spellen voor de hele familie dus. En voor de game-markt als geheel, ook met het oog op innovatie, is het denk ik alleen maar goed dat Nintendo een andere weg is ingeslagen. Kijk wat Microsoft (XBOX) en Sony (PS) doen; die proberen elkaar te beconcurreren door precies hetzelfde te doen (een console leveren voor hardcore games met top-notch graphics), maar dan telkens net iets beter dan de ander. Ook dat is natuurlijk een drive voor vooruitgang, en daarnaast is het ook leuk dat de gezamenlijke markt zo groot is dat er veel spellen voor gemaakt worden. Maar het resultaat is wel dat er twee consoles zijn die voor de gemiddelde klant eigenlijk ongeveer hetzelfde bieden. De meeste populaire spellen komen ook op zowel de XBOX360 als de PS3 uit, dus wat is het verschil nog? Geen wonder dat Nintendo in dit segment al min of meer afgevallen is, en het zou mij niets verbazen als ook MS en/of Sony zich in de toekomst verder zullen moeten gaan specialiseren om allebei in deze markt te kunnen overleven.

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op vrijdag 8 augustus 2008 13:20]


Het verhaal lijkt een beetje op dat van Citroen.
Citroen bouwde altijd hele 'aparte' auto's , met eigennaardige vering en 'controls'. Dit leverde een trouwe scharte fans (citrofielen) op.

Citroen is echter na het floppen van een aantal model lijnen een andere koers gaan varen. Getuige de nieuwe C5. Niets geen hydrolische vering, niets geen aparte, wne je nooit aan bediening, niet geen revolutionare vormgeving, Gewoon een mooie (subjectief) auto met de mainstream voordelen.

Echte citrofielen vinden het geen citroen, zitten gewone schokdempers in enzo, maar met alleen citrofielen als klant red het bedrijf het niet, dus moest het andere doelgroepen aanspreken.

Wellicht onstaat er met het succes wat Citroen nu heeft weer wat ruimte voor echte 'citroen' inovaties of een echt 'citroen' model.

Zo is het ook met Nintendo, met een GameCube II hadden ze het niet gered, en daar waren de hardcore gamers ook niet bij gebaad. Alle argumenten ten spijt dat diezelfde 'Harcore gamer' Nintendo groot gemaakt heeft. Nu ze geld als water verdienen betaat er wellicht weer wat ruimte games of zelfs een console te ontwikkelen waar de hardcore gamer zich meer bij thuis voelt.

Als merktrouwe consument heb je trouwens geen inspraak, als onbetrouwbare aandeelhouder wel .....

*kuch* De nieuwe C5 is nog gewoon met hydraupneumatische vering te krijgen hoor. Je hebt nu alleen de keuze tussen gewone veren en luchtvering.

Nintendo had dat eigenlijk ook moeten doen: casual games afwisselen met de games die hardcore gamers willen. Niet dat ik qua succesverhaal iets op ze kan aanmerken, want de Wii is gewoon een bijzonder succesvolle zet geweest van Nintendo, net als de DS. Ik had over de DS in eerste instantie wel m'n twijfels: 2 schermpjes, waarom dat nou? Maar nu m'n vriendin al ruim een jaar (of is het alweer 2?) een DS heeft, kan ik hem wel waarderen. Net als onze Wii overigens. Ik hoop alleen dat er 's een keer een RTS uitkomt voor de Wii. Denk dat dat de enige console is waar je fatsoenlijk op kunt RTS'en, je hebt toch een muis nodig, vind ik.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 17:48 De afbouw van Campzone 2008
Vorige 21:41 Casemodden en duizelen op Campzone 2008
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011