Dell Ultrasharp U2913WM Zwart Review

Door wrvk82 23 maart 2013, 12.428 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Veel werkruimte op desktop (3 schermen op grootte naast elkaar)
  • Automatische kleurinstellingen mogelijk (gamen, werken)
  • Gamen op 2500x1080 is MEER in beeld
  • Connectiviteit monitor (USB)
  • Ontwerp (amper randen, veel monitor)
  • Stevige voet
  • Mogelijkheid om beeldscherm te draaien etc.

Minpunten

• Nog geen.

Sub-beoordelingen

Samenvatting
Ik was op zoek naar een nieuwe monitor (vorige: 24 inch Iiyama ProLite B2403WS-1 Zwart) die een hoge resolutie 2xxx bij 1xxx aan kon. Na het zien van deze 29" ging uiteindelijk hier de voorkeur naar uit omdat ik ook erg graag een spelletje speel :) Met de ondersteuning van een redelijk aantal games (25xx bij 1080) is deze aangeschaft.

Eenmaal aangesloten kan je van alles configureren, maar ik heb alles op automatisch staan voor nu. Tijdens gamen verandert de monitor zelf zijn instellingen voor een optimaal resultaat. Heb snel gekeken maar de kleuren zijn verbluffend mooi. Duidelijke vooruitgang.

Aan schermruimte kom je niets tekort. Dus voor zakelijk gebruik (documenten etc) erg goed te gebruiken!

Wil je weten welke hardware hier bij gebruikt is check even mijn profiel bij inventaris.

Unpacking
Behoorlijk grote doos, maar wat verwacht je anders.

Het is goed ingedeeld en makkelijk om alles er goed en onbeschadigd uit te halen.

Je krijgt zelfs tips over het uitpakken. Let ook goed op de tape, als seal gebroken is moeten er alarmbellen afgaan (als je online besteld zoals ik).

Je krijgt er een set aan kabels bij. Ik was hier erg blij mee omdat ik nog een digitale kabel nodig had voor deze monitor... De installatiesoftware heb ik ook echt gebruikt. Hier kom ik later op terug.

De voet van de monitor monteren aan het scherm is nog nooit zo makkelijk geweest. Een simpel klik-systeem en klaar ben je!

Eenmaal op het bureau ziet het er al snel indrukwekkend uit.

Aan de slag met de monitor
Als de PC aangaat wordt automatisch de juiste resolutie ingesteld.

Eerste wat ik gedaan heb is de installatie DVD opstarten. Bovenin zie je install monitor driver en daarnaast display manager. Beide aanklikken en het is zo geïnstalleerd.

Je kan met de display manager allerlei indelingen bedenken voor je monitor. Als je dan een window sleept in dit vak, dan wordt alles automatisch uitgelijnd.

Paar voorbeelden:

Bij het slepen zie je dus een duidelijk gebied waar je iets in kan slepen. Beetje lelijk in mijn optiek. Te opzichtig...

Hoe ziet het gamen eruit?
Goed de monitor werkt en ik zie geen dode pixels. Tijd om te zien of het gamen op zo'n widescreen werkt. Bij het opstarten van World of Warcraft denk je dat het fout gaat (had natuurlijk van te voren wel gecheckt of het kon..). Hier zie je anders het resultaat mocht het niet ondersteund worden (zwarte balken aan de zijkant)

Maar de resolutie wordt automatisch goed gezet

Verbluffend resultaat

Kleuren
Je kan aardig tweaken aan dit apparaat als je dat wilt. Ik kies voor nu voor automatische settings. Dat betekent dat er heel duidelijk een verschil is tussen game-modus en werken op je desktop. Als je op alt-tab drukt dan zie je dat ook en zie je het scherm zich weer aanpassen. Je hebt dan dus niet één kleureninstelling. Voor gamen ziet het er gelikt uit. Ik laat het even zo.

Pixeldichtheid
Ik was erg benieuwd naar hoe het scherm zou lezen (tekst). Het ziet er erg helder uit.

Connectiviteit
Okay je hebt aan de linkerkant van je scherm 2x USB connectiviteit. Je monitor wordt ook verbonden met je PC middels een kabel waarmee je daadwerkelijk ook drivers etc. kunt installeren. Dat is echt handig! Even mijn iPhone aangesloten en je kunt gewoon synchroniseren etc. Dus niet enkel opladen.

Kreeg wel eerst een error maar na wegklikken werkte het wel.. Heb code niet verder opgezocht.

Tevreden klant! Hou je van gamen en hecht je waarde aan de extra breedte? Dan is dit wel een scherm voor jou!

Heb jij ook een Dell Ultrasharp U2913WM Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Misschien even je foto's resizen. 1280x960 is een stuk te groot, je kunt ze max 600px breed maken om in je review te passen.

Mis je bij zakelijk gebruik geen pixels in de hoogte? Zelf zit ik met 1920x1080 vaak genoeg met te weinig pixels in de hoogte (gelukkig werk ik vrij zelden op die resolutie). Bij 2560x1080 lijkt me dat je nog veel meer mist, omdat je wel de breedte hebt, maar amper de hoogte. Hoe bevalt jou dit?
Was eerste keer dat ik zo foto's ging uploaden. Ben bezig dit te corrigeren. Thanks voor de tip.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf jouw geschetste probleem niet zie. Je kan nooit op één hele A4 tegelijk werken toch? Voor mijn werk ben ik vooral met plannen, rapportages, Excel etc. bezig. Zo deze review makend heb ik ruimte ZAT! :)

Plus 3 schermen naast elkaar, dat is wel lekker hoor!!!!!

Edit: Wijzigingen doorgevoerd.

[Reactie gewijzigd door wrvk82 op 23 maart 2013 12:13]

3 schermen naast elkaar is inderdaad fijn. Ik zou ook de 2560 pixels in de breedte niet meer willen missen. Maar ik kom bij dat soort lage verticale resoluties snel ruimte tekort. Op 2560x1600 waar ik zelf op werk gaat het prima, maar als ik daar minder hoogte heb dan lijkt me dat je toch behoorlijk veel moet scrollen.
Op MS Word heb je op dit scherm zat ruimte. Ik werk standaard op 80% grootte, waardoor je bijna 3 A4'tjes naast elkaar hebt. Alleen de voettekst op de pagina's zal er net af vallen.
Is hij ook stil (in stille kamer) als je je 'licht' niet op de 100% hebt staan?
Mijn samung geeft namelijk een irritant hoog 'brom' geluid bij 97% en lagere bright setting :-(
Dacht eerst dat het de speakers waren, bleek dus monitor te zijn..
Ik heb geen decibel meter om het aan te tonen maar ik hoor geen geluid van de monitor afkomen.

Enige dat ik hoor is mijn PC kast zelf (fans).
Edit: moest reactie op andere ... zijn.

[Reactie gewijzigd door LeeLi op 27 maart 2013 20:52]

Zo te horen 'undervolt' jouw backlight niet zo goed. Dat is net zo bij gloeilampen met dimfunctie.
Ik had ditzelfde probleem bij een Samsung (PVA)-scherm, werd er helemaal gek van. Heb hem daarom teruggebracht en uiteindelijk bij een Dell U2311 uitgekomen die er geen last van heeft.
Monitor maakt enkel geluid bij het aan- en uitzetten in de vorm van een piep.
Gave functie voor het uitlijnen van vensters van die Dell display manager. Ik gebruik zelf GridMove daarvoor, daar kan je ook de layout naar eigen wens aanpassen.
Drie van deze in surround setup...
Dit vind ik pas een echte review! Makkelijk te lezen en genoeg afbeeldingen die alles verduidelijken.
Mijn complimenten! +3.
heb je toevallig ook de soundbar AX510? ik twijvel nog tussen dit scherm en de 2713 maar kom steeds meer terug naar deze.
als ik het goed begrijp heeft de 2913 een ac en audio uitgang op het scherm zitten, dan kan ik audio met displayport mee sturen naar uiteindelijk de soundbar.

mooie review overigs, bedank
Nee XennOX, ik gebruik zelf een headset. Je opmerking over de mogelijkheid voor het aansluiten van een soundbar is correct. Zie ook de specificaties van dit product.

Denk dat je voor jezelf goed de afweging moet maken of je meer breedte of meer hoogte wilt. Dit is erg persoonlijk.

Succes bij het doorhakken van de knoop!
Display manager is een mooie optie zeg,
Mooi duidelijk review btw
Mag ik vragen waarom dit 2560 x 1080 is, en niet 2560 x 1440?
I.v.m. de verhouding 21:9 zou ik zeggen.
De U2913W ondersteund dit niet, de U3415W zal dit formaat wel ondersteunen. Deze is nog niet gereleased en de specificaties staan ook nog niet vast.
dit formaat word ook veel gebruikt voor films en in de cinemas bv..
Zo heeft Philips ook een leuke big ass tv in dit formaat, het jammere daarin is weer dat tv nog niet dit formaat uitzendt en je dus met zwarte balken rechts en links komt te zitten of een te erg uitgerekt beeld, maar voor gaming en enkel pc als source heeft het al wat meerwaarde, films moet je wel even zoeken in het juiste formaat, maar dan word je van je stoel geblazen door de immersie..

Zelf zit ik ook op 1600P en wil niet lager, maar het 21:9 ziet er wel erg vet uit zo vooral voor gaming en films, eyefinity/SLI Surround zonder de bezels..

[Reactie gewijzigd door SAiN ONeZ op 9 april 2013 22:33]

Ik kan zo niet vinden of League of Legends ook op 2560 x 1080 draait. Heb jij enig idee of dat full screen werkt op die resolutie?

Ik twijfel alleen nog even vanwege de hoogte van het scherm.... Het zal of deze 29" van Dell worden of de 27" met 1440px hoog...
LoL nog niet geprobeerd.. speel het al tijden niet meer. Check even op fora oid. De hoogte mis ik zelf niet, het went erg snel! Maar 1440 is wel praktisch, i'll give you that. Maar voor gamen is dit wel wat je wilt :)
wsgf.com kan je altijd andwoord geven op dit soort vragen, plus eventuele methodes om het werkend te krijgen.

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013