Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU Review

Door Don Roberto 11 maart 2013, laatste update op 4 april 2013, 9.193 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Prestaties
  • Overklokbaarheid
  • Low Profile

Minpunten

• Geen

Sub-beoordelingen

Stabiliteit Score: 5

Update 04-04-2013: Winrar benchmark en vergelijking bijgevoegd en aantal zaken verandert

1. Inleiding
2. Specificaties
3. De modules
4. Benchmarks
5. Overklokken
6. Vergelijking
7. Conclusie

Na mijn review die ik geschreven heb over de Crucial M4 256GB op Hardware.info en hier op Tweakers ben ik door Crucial beloond voor mijn moeite. Als dank voor mijn review ontving ik de Crucial Ballistix Tactical LP 8GB geheugenkit. Sinds 2 maanden ben ik nu eigenaar van deze Crucial geheugenmodules en het is dus tijd om mijn ervaringen met jullie te delen. Mijn huidige Corsair Vengeance Low Profile geheugenkit is nog steeds uitermate populair en ik wil graag bekijken of de Crucial geheugenmodules nu een betere koop zijn. Er is in ieder geval op dit moment genoeg keus op de markt voor geheugenmodules. Onderscheidt tussen de verschillende modules is bijna niet meer te vinden en qua specificaties lijken de modules ook allemaal op elkaar. Crucial beweert in ieder geval dat zijn Tactical LP geheugenmodules onder elke processorkoeler passen en daarnaast zouden de modules zuiniger zijn. De prestaties gaan we zeker nog testen, maar eerst gaan we het product nader bekijken. Verder wens ik alle lezers veel leesplezier met deze review en vragen of opmerkingen zijn altijd welkom.

Type geheugen: DDR3
Type module: DIMM
XMP ondersteuning: ja
Timings : 8-8-8-24
Garantie: Levenslang

De Crucial Ballistix Tactical LP 8GB worden geleverd in een transparante plastic verpakking. De verpakking van de Corsair Vengeance geheugenmodules was misschien wat netter, maar uiteindelijk gaat het om de prestaties. De gele Crucial geheugenmodules zijn in ieder geval helemaal zichtbaar en daarnaast zitten de geheugenmodules geklemd en bewegen ze dus niet in de verpakking. Crucial levert verder niks mee en er wordt zelfs geen garantiebewijs meegeleverd. Dit is niet al te erg, omdat alle informatie op de achterkant van de verpakking en op internet staat.

Wanneer we de modules uit de verpakking halen valt op hoe geel ze zijn. De heatsinks zijn echter geheel van aluminium en via thermische tape met de RAM-chips verbonden. Er zijn veel geheugenmodules die een erg grote heatsinks hebben en daardoor is het soms niet mogelijk om grote processorkoelers te plaatsen. De Crucial geheugenmodules meten slechts 20,05mm en het moet dus wel een erg gek gevormde processorkoeler zijn, wil dat voor problemen zorgen.

De Tactical LP geheugenmodules draaien standaard op een klokfrequentie van 1600MHz met een CAS Latency van 8. Het geheugen doet zijn werk op een voltage van 1.35V. Dit is op dit moment nog redelijk uniek, want veel geheugenmodules draaien nog op 1.5V. Dit is een verschil in energiezuinigheid. Het zal geen potten breken, want je mag blij zijn als je een paar cent bespaart op je energierekening. Het is in ieder geval een goede ontwikkeling, want energiebesparing is altijd goed.

Nadat ik de geheugenmodules geïnstalleerd had kon ik nu beginnen met het allerleukste onderdeel van een review, namelijk het benchmarken van de Crucial Ballistix Tactical LP 8GB. Voordat ik de Crucial Ballistix Tactical LP 8GB het vuur aan de schenen ga leggen, wil ik eerst het testsysteem melden:

Moederbord: MSI Z77A-GD65
Processor: Intel i5 3570K @ 3,4 Ghz
Geheugen: Crucial Ballistix Tactical LP 8GB
Videokaart: Sapphire HD5850 Xtreme
Hardeschijf: Intel 520 240GB
Voeding: Seasonic S12II 520W
Besturingssysteem: Windows 7 Pro 64-bit

Natuurlijk wil ik eerst de modules testen op de standaard fabrieksinstellingen van 1600MHz, maar deze site heet natuurlijk Tweakers en daarom moeten de modules ook aan een overklok geloven. Dit wil ik daarna bespreken, maar ik kan wel alvast vertellen dat ik zelf niet verwacht had dat de modules zover te overklokken waren. Ik heb verscheidene benchmarks uitgevoerd en wil later in deze review ook de scores bij verschillende benchmarks vergelijken met die van de Corsair Vengeance geheugenmodules.

SuperPi

De eerste benchmark die ik gebruikt heb om de stabiliteit te testen was SuperPi. Natuurlijk crashte de geheugenmodules niet op de fabrieksinstellingen en hieronder vind je het resultaat.

SuperPi resultaat 1600MHz

MaxxMem2

De tweede benchmark die ik heb uitgevoerd is MaxxMem2. MaxxMem2 kan omgaan met standaard RAM technologieën, zoals MMX of SSE en controleert de lees-en schrijfsnelheid van het geheugen, evenals de toegangssnelheid. MaxxMem2 toont de werkelijke gemeten waarden in megabytes per seconde, of in het geval van vertraging, in nanoseconden.

De scores spreken redelijk voor zich, maar je ziet in de benchmark wel dat de prestaties gemiddeld beter zijn dan bij andere geheugenmodules die op een CAS Latency van 9 draaien.

SiSoftware Sandra Memory

De volgende benchmark die ik met jullie wil bespreken is de SiSoftware Sandra Memory benchmark. Deze benchmark is redelijk uitgebreid, maar ik wil slechts de belangrijkste scores met jullie delen. Hieronder vind je de resultaten van de geheugenmodules(1.600 MHz).

In deze benchmark wordt dus een gemiddelde score behaald van 21,3GB/s. Dit is een erg goede score en het bevestigd de andere benchmarks.

PassMark PerformanceTest

De PerformanceTest van Passmark is erg uitgebreid en je kan er bijna alle componenten in je computer mee testen. Aangezien ik alleen me wil beperken tot het intern geheugen heb ik daar de Memory Mark Test benchmark uitgevoerd. Hieronder vind je het resultaat van de benchmark dat ik heb uitgevoerd op 1.600 MHz.

Deze benchmark is ook weer goed verlopen. Het enige wat ik echter zelf niet begrijp waarom de schrijfsnelheid zoveel slechter is bij PassMark. Bij alle geheugenmodules is dat het geval en zal waarschijnlijk te maken hebben met de testprocedure van PassMark.

Aida64

De volgende benchmark die ik wil uitvoeren is de test van AIDA64. Hier heb ik in totaal 4 verschillende zaken getest, waaronder de lees- en schrijfsnelheid. Hieronder vind je de scores.

De scores zijn weer erg goed voor de standaard fabrieksinstellingen. Zowel de schrijf- en kopieersnelheid zitten rond de 21GB/s. De leessnelheid is echter iets lager, maar een score van 19GB/s is nog steeds perfect.

Winrar benchmark
Op verzoek van veel tweakers, hierbij mijn benchmarkscores die ik behaald heb bij de Winrar benchmark. De benchmark is een benchmark die willekeurig gegevens genereert en dit vraagt veel van het geheugen en de processor. In alle testsituaties heb ik niks aan mijn processor en andere hardware verandert, zodat men een duidelijk beeld krijgt van de prestaties van de geheugenmodules. Ik wijs er nu alvast op dat ik ook een vergelijkingstabel onderaan de review heb bijgevoegd, waarbij ik ook het Corsair Vengeance geheugen heb meegenomen. Eerst volgt hier natuurlijk het resultaat van de Crucial Ballistix Tactical geheugenmodules bij de standaardinstellingen.

Met de uitslag van de benchmark is niks mis en de Crucial modules doen absoluut goed hun werk.

We hebben nu de Crucial Ballistix Tactical LP 8GB op de standaardinstellingen getest door middel van benchmarks. Dit waren allemaal erg goede scores en dit kwam voornamelijk doordat bij de Crucial geheugenmodules de CAS Latency lager ligt. Nu is het echter tijd voor het echte werk en dus wil ik mij nu richten op het overklokken. Overklokken is erg simpel en zelf heb ik daar MSI ClickBios voor gebruikt. De eerste overklok die ik heb gedaan, is de klokfrequentie naar 1866MHz opgeschroefd. Zelf heb ik wel allereerst het voltage op 1.5V gezet, want dit is een stuk veiliger. De CAS Latency hebben we ook verhoogd naar 9 en de timings zijn nu 9-9-9-24. De overklok naar 1866MHz stelt niet al te veel voor, maar zelf heb ik nog nooit de Corsair Vengeance LP op 1866MHz stabiel laten draaien. Het is dus niet voor alle geheugenmodules even gemakkelijk.

SuperPi

Om de stabiliteit te testen, heb ik weer de SuperPi 32M test voltooid en hier kwam het volgende resultaat uit.

De SuperPi benchmark werd 11 seconden sneller afgerond dan bij de standaardinstellingen. Het is geen groot verschil, maar de geheugenmodules hebben in ieder geval stabiliteit getoond in deze benchmark.

MaxxMem2

Uit de MaxxMem2 komt toch tevoorschijn dat er sprake is van een prestatiewinst bij de overklok naar 1866MHz. De lees- en kopieersnelheid nemen namelijk met 2GB/s toe en de schrijfsnelheid neemt met 500MB/s toe. De Memory-Latency neemt ook af met 2,7 ns

SiSoftware Sandra

Bij de SiSoftware benchmark zien we de grootste stijging. Eerder haalden we bij de standaardinstellingen een score van 21,3GB/s, maar bij een overklok naar 1866MHz wordt een score van 24,7GB/s gehaald. Er is dus sprake van een toename bij deze benchmark van 16%.

PassMark Performance

Bij de PassMark Performance zien we bij bijna alle verschillende benchmarks een toename van 10%.

AIDA64

De één na laatste benchmark die ik weer uitgevoerd heb, is de AIDA64 benchmark. Hieruit kwam voort dat de leessnelheid met 1,7GB/s toegenomen is. De schrijfsnelheid nam ‘slechts’ met 800 MB/s toe. De grootste sprong maakte de kopieersnelheid, want die haalde een score die 2,7GB/s hoger lag dan bij de standaardinstellingen.

Winrar benchmark

De prestatiewinst ten opzichte van de standaardinstellingen is bij de Winrar benchmark 200KB/s. Het is geen grote toename en in de praktijk zul je er dus weinig van merken.

Overklok 2133MHz

Aangezien ik de limiet van de Crucial Ballistix Tactical LP geheugenmodules nog niet gehaald had, ben ik toen nog verder gaan overklokken. Heb de klokfrequentie van Crucial geheugenmodules nog verder opgekrikt, namelijk naar 2133MHz en de timings heb ik op 9-9-9-24 laten staan. Het voltage heb ik ook op 1.5V laten staan, maar om nog betere prestaties te halen, heb ik de command rate op 1 gezet. Heb eerst een aantal lange tests gedraaid en daaruit bleek dat het geheugen erg stabiel is op 2133MHz. Op het moment van schrijven, draai ik mijn geheugenmodules al een maand lang zonder problemen op 2133MHz.

SuperPi

Natuurlijk heb ik weer SuperPi 32M voltooid om te kijken of de geheugenmodules stabiel waren. De score van de benchmark werd ook beter, want de SuperPi 32M benchmark werd in 19 seconden eerder voltooid dan op de standaardinstellingen.

MaxxMem2

De prestaties van de Crucial geheugenmodules op 2133MHz zijn naar mijn mening ongekend. De kopieersnelheid haalt bijna een score van 25GB/s en er is sprake van een toename ten opzichte van de fabrieksinstellingen van 16%. De leessnelheid van de geheugenmodules is zelfs naar 24,2GB/s gestegen en ook hier is sprake van een toename van 20% ten opzichte van de prestaties bij 1600MHz. De schrijfsnelheid is met 1GB/s gestegen en de Memory Latency is met 17% afgenomen ten opzichte van de standaardinstellingen.

Sisoftware Sandra

We halen hier bij de Sisoftware Sandra benchmark de hoogste snelheid van het geheugen. Een score van 28,6GB/s is erg verbluffend, want er is hier sprake van een prestatiewinst ten opzichte van de standaardinstellingen van 34%.

PassMark Performance

De scores wisselen hier wel meer, maar vooral de schrijfsnelheid en de threaded score zijn flink gestegen bij de Passmark Performance benchmark.

Aida64

De één na laatste benchmark die ik heb uitgevoerd was AIDA64 en hier was natuurlijk weer sprake van een prestatiewinst. De leessnelheid is gestegen naar 22,9GB/s en is dus met 19% toegenomen. De schrijfsnelheid is gestegen 21,8GB/s en is met deze overclock ‘slechts’5% gestegen. Bij de kopieersnelheid is wel sprake van een toename van 20%, want er wordt nu een snelheid behaalt van 25,3GB/s. Als laatste is de Memory Latency ook met 16% afgenomen ten opzichte van de standaardinstellingen.

Winrar benchmark

De allerlaatste benchmark van deze review is weer de Winrar benchmark. De score die hier bij een klokfrequentie van 2133MHz gehaald wordt is erg goed te noemen. Het verschil tussen de standaardinstellingen en deze overklok is opgelopen tot bijna 600KB/s.

Hierboven heb ik al de benchmarkscores van de Crucial Ballistix Tactical LP geheugenmodules redelijk uitgebreid toegelicht, maar in mijn inleiding van deze review heb ik gezegd dat ik de Crucial geheugenmodules ook zou vergelijken met de Corsair Vengeance LP modules. De Corsair Vengeance geheugenmodules zijn erg populair en meer dan 2000 tweakers hebben deze geheugenmodules in hun systeem zitten. Bij alle BBG’s van Tweakers wordt het Corsair geheugen aangeraden, want het is voor de meeste van ons een no-brainer. Aangezien de techniek verder gaat en de Corsair Vengeance geheugenmodules al lange tijd op de markt zijn, vraag ik mij af of de Corsair modules nog steeds een no-brainer zijn. De geheugenmodules zijn de laatste tijd ook flink in prijs gestegen en de Crucial Ballistix Tactical LP geheugenkit is inmiddels goedkoper te verkrijgen dan de Corsair Vengeance LP geheugenkit.

Rechts: Crucial Ballistis Tactical LP Links: Corsair Vengeance LP

Boven: Crucial Ballistix Low Profile onder: Corsair Vengeance LP

In de vergelijking zet ik dus beide geheugenmodules tegenover elkaar en wil ik bekijken welke geheugenmodules nu beter zijn. Zowel het Corsair als het Crucial geheugen hebben een capaciteit van 8GB. Het verschil tussen beide modules zit vooral in de andere specificaties. Het Corsair geheugen heeft een CAS Latency van 9, terwijl het Crucial geheugen een CAS Latency van 8 heeft. Daarnaast draait het Corsair Vengeance geheugen standaard op 1.5V, terwijl Crucial zijn modules op een voltage van 1.35V laat draaien.

In de grafieken heb ik beide geheugenmodules op de standaardinstellingen getest, maar als extraatje heb ik ook nog de scores van het Crucial geheugen meegenomen wanneer het geheugen draait op 2133MHz. Heb zelf een selectie van de belangrijkste benchmarkscores gepakt en de resultaten vind je hieronder.

Als eerste wil ik de leessnelheid behandelen van de MaxxMem2 benchmark

De Crucial Ballistix Tactical LP geheugenkit behaald hier al zijn eerste overwinning ten opzichte van het Corsair Vengeance LP geheugen. Het Crucial geheugen leest standaard al 750MB/s sneller dan de Corsair modules. Het verschil wordt nog groter, wanneer je het geheugen van een overklok voorziet van 2133MHz.

In de volgende grafiek wil ik de schrijfsnelheid behandelen van de MaxxMem2 benchmark.

Het verschil tussen beide geheugenmodules is bij de schrijfsnelheid ten opzichte van de leessnelheid nog groter geworden. Het verschil in schrijfsnelheid is namelijk 1800MB/s in het voordeel van Crucial. Het verschil met een hogere overklok is niet al te denderend, maar alsnog is een prestatiewinst van 1GB/s zeker netjes.

De laatste grafiek van de MaxxMem2 benchmark gaat over de kopieersnelheid. Hieronder vind je de grafiek.

Het Crucial geheugen komt hier weer als winnaar uit de bus. Vooral de score na de overklok van de frequentie naar 2133MHz is indrukwekkend. In de praktijk zal je er echter weinig van merken, want we praten hier over scores van meer dan 20GB/s. Het verschil tussen de beide modules bij de standaardinstellingen is 782MB/s.

De vierde grafiek gaat over de bandbreedte van beide geheugenmodules bij de SiSoftware Sandra benchmark. Hieronder vind je het resultaat.

Bij de SiSoftware Sandra benchmark komt toch een verrassende winnaar uit de bus, namelijk het Corsair geheugen. Er is wel sprake van een miniem verschil van 300MB/s, maar toch presteert het Corsair geheugen hier beter. Het resultaat bij de overklok van 2133MHz doet echter veel goed, want het Corsair geheugen is niet stabiel te krijgen op zo’n overklok en kan daar dus niet mee concurreren.

In de volgende grafieken wil ik al mijn resultaten bespreken die ik gehaald, heb bij de benchmark AIDA64. Ik wil beginnen met mijn resultaten bij het testen van de leessnelheid. De grafiek vind je weer hieronder.

Mijn eerdere resultaten bij de MaxxMem2 benchmark worden hier weer bevestigd, omdat uit de grafiek blijkt dat het Crucial Ballistix geheugen weer beter presteert bij het lezen. Er is sprake van een verschil van 778MB/s. De leessnelheid bij de overklok is niet even hoog dan bij de MaxxMem2 benchmark, maar in ieder geval wel een stuk hoger dan bij de standaardinstellingen.

In de tweede grafiek van de AIDA64 benchmark wil ik de schrijfsnelheid van beide geheugenmodules vergelijken.

Uit deze grafiek blijkt weer dat de schrijfsnelheid van het Crucial met 1,6GB/s een stuk hoger ligt. Het Corsair geheugen presteert lang niet slecht, maar wordt volgens mij genekt door zijn CAS Latency. Als we de resultaten van de overklok erbij pakken, valt toch op dat de prestatiewinst groter wordt, maar dat het toch niet al te groot wordt.

De volgende grafiek van deze review gaat over de kopieersnelheid bij de AIDA64 Benchmark. Hieronder vind je het resultaat.

Het verschil tussen het Crucial en het Corsair geheugen is slechts 250MB/s in het voordeel van Crucial. Dit verschil is nog kleiner dan bij de MaxxMem2 benchmark, maar de resultaten komen wel aardig overeen. De kopieersnelheid die hier gehaald wordt bij de overklok is toch redelijk uniek voor geheugen dat rond de ¤50 kost.

De één na laatste grafiek vergelijken we de resultaten van de Latency test van AIDA64. In deze benchmark geldt dat een lagere score in nanoseconden beter is.

Het Corsair geheugen is in deze benchmark weer het sloomste, maar het verschil is slechts 2,1 nanoseconden. In deze nanoseconden heeft het licht zich 60 centimeter verplaatst. De prestatiewinst bij een overklok is wel een grote sprong voorwaarts.

Update 04-04-2013

In de allerlaatste grafiek van deze review over de Crucial Ballistix Tactical LP wil ik de scores behandelen die ik behaald bij de Winrar benchmark. Deze heb ik later uitgevoerd en natuurlijk vind je hier ook de score die ik heb behaald met het Corsair Vengeance geheugen.

De Crucial geheugenmodules presteren op de standaardinstellingen al 200KB/s beter dan het Corsair geheugen. Dit is toch een redelijk groot verschil en waarschijnlijk weer te verklaren dankzij de lagere CAS Latency van de Crucial modules. Wanneer de Crucial geheugenmodules op een klokfrequentie draaien van 2133MHz wordt een score behaald die bijna 800KB/s hoger ligt dan de Corsair geheugenmodules. Er is bij de Winrar benchmark dus sprake van een prestatiewinst van meer dan 13%.

Na deze aardig lange review komen we toch tot een eindconclusie. Het Crucial Ballistix Tactical LP 8GB geheugen heeft alle benchmarks en het overklokken goed doorstaan en uiteindelijk op mij een positieve indruk achtergelaten. De snelheden die gehaald worden met het geheugen zijn absoluut overkill, maar wie weet wat we in de toekomst nog nodig hebben. De meeste prestatiewinst met de standaardinstellingen wordt gehaald dankzij de CAS Latency van 8. Veel geheugen dat op dit moment op de markt te koop is, heeft een CAS Latency dat hoger ligt.
Overclocken is voor de Crucial geheugenmodules absoluut geen probleem en ik draai het geheugen zelf al meer dan een maand op een klokfrequentie van 2133MHz met een timing van 9-9-9-24. Dit had ik van te voren niet verwacht, want de prestaties die gehaald worden, komen in de buurt van het veel duurdere geheugen dat standaard op een klokfrequentie van 2133MHz draaien.
Crucial heeft ook bewerkstelligt, door het geheugen op 1.35V te laten functioneren, dat het geheugen zuiniger is, maar daar moet je in de praktijk niet teveel van voorstellen. De huidige geheugenmodules zijn al erg zuinig en je zal geen verschil merken op je energierekening. Het geteste Crucial geheugen is met zijn 20.05mm hoogte ook klein genoeg om onder elke processorkoeler te passen. Zelf heb ik een Scythe Mugen 3 P.C.G.H. processorkoeler en het Crucial geheugen past perfect onder die 120mm ventilator.

In deze review heb ik het Crucial geheugen ook vergeleken met het immens populaire Corsair Vengeance Low Profile geheugen. Het Crucial geheugen was bij bijna alle benchmarks een stuk sneller, terwijl het geheugen op het moment van schrijven goedkoper, kleiner, zuiniger en beter overklokbaar is. Zelf zag ik samen met vele andere personen het Corsair geheugen lange tijd als een no-brainer. Alleen na het uitgebreide testen van het Crucial geheugen kom ik tot de conclusie dat het Corsair Vengeance geheugen zijn langste tijd gehad heeft. Er zullen de komende tijd steeds meer Low Profile geheugenmodules uitkomen en er wordt op dit moment hard gezaagd aan de poten van de Corsair Vengeance troon.
Het Crucial Ballistix Tactical LP is naar mijn mening een absolute aanrader voor hardware liefhebbers die niet teveel geld uit willen geven. Voor een goede prijs ontvang je geheugenmodules die standaard al goede prestaties hebben, maar je altijd een extraatje qua prestaties kan geven.

Er komt nu echt een einde aan deze review. Heb toch weer aardig wat tijd in deze review gestoken en wanneer jullie deze review dus goed vonden stel ik het zeker op prijs als jullie je waardering uitspreken. Ik hoop verder dat alle lezers deze review duidelijk vinden en als er nog vragen of opmerkingen zijn hoor ik dat graag.

Heb jij ook een Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Erg uitgebreide en prettig lezende review, en het mooie is dat ik dezelfde heb, en eigenlijk nog nooit heb geOCt, maar gezien het wel zo makkelijk gaat, ga ik de komende dagen toch een gokje wagen, thnx 4 de motivatie ;) +2
Bedankt voor je motiverende reactie.
Kan een overklok zeker aanraden, want het potentieel is er. Hoop dat jij verder ook tevreden met de modules bent, want zelf kon ik geen minpunt bedenken.
Voordat je gaat overclocken moet je wel eerst weten of het echt in praktijk nut heeft. Je moet echt je CPU gaan overclocken voordat memory overclocking in praktijk nut heeft(misschien laadsnelheden omdat alles sneller in het geheugen wordt gerendererd maar dat is ook niet visueel te zien).

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 15 augustus 2013 06:07]

Ik lees alleen reviews, maar als ik er ooit een ga schrijven, zal ik deze als standaard uitgangspunt gebruiken.
vandaar de +3 voor je uitgebreide werkstuk.
Dat is mooi om te horen. Ik raad andere tweakers het zeker aan om reviews te schrijven, want gebruikersreviews beinvloeden vaak of ik een product wel of niet koop. Eigen ervaringen van mensen geven namelijk vaak een beter praktijkbeeld dan reviews van hardwaresites. Natuurlijk zijn ook de professionele reviews van belang, maar dat is dan vooral om het technische aspect te beoordelen.
Nette review, maar een ding viel me op: je zegt dat 1,35v t.o.v. 1,50v een besparing in energie oplevert van 15%. Dat is natuurlijk onzin.

Energie meet je in joules, niet in volt. Elektrische energie c.q. verbruik meet je in joule per seconde, oftewel: watt.

Watt = volt * ampère. Dus zonder te weten hoeveel stroom de latjes verbruiken, is er niks te zeggen over energiebesparing.
Bedankt voor je verhelderende reactie en je input.
Heb zelf niet al te veel verstand van energie en ik kan het dus ook niet verder onderzoeken. Het voltage ligt lager bij de Crucial geheugenmodules en dit moet er volgens mij voor zorgen dat energie efficiënter gebruikt wordt. Uiteindelijk zal dit volgens mij zorgen voor een lager energieverbruik.
Uiteindelijk is dit niet het belangrijkste van het geheugen, want het gaat natuurlijk om de prestaties.
Als het voltage lager ligt en de stroom ligt hoger dan is het aantal Watt's toch hetzelfde? (4*3 = 3*4)
hmmm heerlijke review om te lezen, al vind ik de kopstukken net iets te groot. maar daar vanaf gezien.

ik vind die grafieken op het eind ideaal, vooral de vergelijking met de corsair vengeance latjes (die waardeloos overklokken, helaas heb ik er ook ervaring mee).

de energiebesparing klopt niet helemaal inderdaad maar dat is de enigste fout die ik verder heb gevonden.

ook mooie benchmarks erbij gepakt, al had ik de ingebouwde winrar benchmark ook nog wel eens willen zien (die is ook geheugen afhankelijk).

al met al heerlijk uitgebreid, een lust voor het oog om te lezen ook :)

als je de winrar benchmarks erbij kan zetten krijg je een +3 van me ;)
Ik zal nog kijken wat ik kan doen m.b.t. winrar benchmark, maar ik zal er eerst wat tijd voor moeten vrijmaken.

De kopstukken zijn naar mijn mening juist niet te groot, want ik hou rekening met smartphones en dergelijke. Vaak kan ik kopjes van reviews niet gelijk lezen op mijn smartphone en daarom kies ik er zelf voor om de kopjes altijd wat groter te doen. Iedereen heeft dus zijn voorkeuren.

Onderbouwde reacties, zoals die van jou, heb ik zeker wat aan. Hierdoor kan ik mijn review perfectioneren.
Dit is een wederom een bijzonder mooie review. Helder en duidelijk!

De kopjes zijn naar mijn mening niet te groot en/of storend. winrar zou wel mooi zijn inderdaad.

+3 van mij.
Dank voor de reactie. Ik zal binnenkort de review van een update voorzien en dan ook de winrar benchmarks bijvoegen.

Als er nog meer verzoeken zijn, schroom dan niet om ze hier bij de reacties te plaatsen.
Bedankt voor je review! Helder, uitgebreid en duidelijk!

Heb er zelf nooit bij stilgestaan dat er bij het overklokken van het RAM-geheugen zoveel winst te behalen was!

Dikke +3 verdiend!
Jij ook bedankt voor je positieve reactie en je bent absoluut geen dank verschuldigd

De review is inderdaad erg uitgebreid geworden en in zo'n review gaat dan best wel veel tijd inzitten. Dat leidt uiteindelijk naar mijn mening wel tot een aardig goede en grote review. Het gaat mij er namelijk om dat mensen de juiste informatie krijgen over een product en dat lukt meestal niet in een review van 500 woorden.

Mijn doel is om andere mensen een objectieve mening voor te schotelen over een product en dat mensen uiteindelijk zelf kunnen beslissen of zij het product ook willen hebben.

De overklokwinst die met deze geheugenmodules behaald wordt, is volgens mij best wel uitzonderlijk. Niet elk RAM-geheugen is goed overklokbaar.
Mijn complimenten! Dit is een goede, complete en nette review, dus ook een verdiende +3 :D
@ Cygnitr0n

Bedankt voor je reactie. Er wordt nog aan de review gewerkt en compleet is de review dus nog niet. Kom dus zeker nog een keer terug.

[Reactie gewijzigd door Don Roberto op 23 maart 2013 12:04]

Nette review. En het is inderdaad een aanrader. Wat je nog kan aanvullen op je review is een cijfer. Als ik het zo bekijk vind ik deze rams een 8,9.
Zelf hou ik niet zo van cijfers geven voor producten. Ik vind de Crucial geheugenmodules zeer goed en bij Tweakers zouden ze dan een 9 als cijfer geven aan de geheugenmodules.
De benchmarks zijn netjes en helder. Wel vraag ik me af hoe het zich vertaald naar reallife performance. Het zal natuurlijk niet schokkend zijn, maar ik ben toch benieuwd...

Prima (understatement) review verder! Heb meteen m'n Corsair's in m'n wensenlijstje vervangen door deze Crucial's. Een beter compliment kan ik je eigenlijk niet geven ;)
Bedankt voor je reactie. Op dit moment zal je weinig merken qua prestaties van de overklok. Weet natuurlijk niet of dit ook geldt voor de toekomst.
De Crucial modules zijn echter goedkoper te verkrijgen als de 2133MHz modules, terwijl de prestaties echt niet veel beter zijn.

In ieder geval heb je wel een goede keuze gemaakt met de Crucial modules, maar op dit moment zijn ze erg slecht leverbaar. Hoop dat het snel verbeterd, want ze zijn naar mijn mening erg goed.

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013