Terug naar Reviews

Kobo Glo (Zilver, 6") Review

Door AdB 2 januari 2013, 3.949 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Sub-beoordelingen

Veelzijdigheid Score: 3

Wat mij betreft is de Kobo Glo een aanrader, misschien wel de beste e-reader in NL op dit moment verkrijgbaar. Ik heb hiervoor een Sony TRS-1 gehad (ingepikt door mijn schoonmoeder die boeken per kilo verslijt). Maar naar mijn mening is de Kobo Glo echt een stap vooruit. Net zoals ik inmiddels een e-reader praktischer vindt dan een boek, vindt ik een e-reader met licht handiger dan een e-reader zonder. In mijn review ga ik niet in op de technische specificaties (daarvoor is al genoeg te vinden), maar zal ik met name kijken naar de gebruikerskant.

Net zoals de Sony is de Kobo lekker klein en licht. Met de huidige zware smartphones / pads echt een verademing. Hij houdt ook lekker vast. In bed wil ik geen echte boeken meer, een e-reader leest veel makkelijker. Dus mensen die denken dat een gewoon boek fijner is dan een e-reader, probeer het eens, ik vind een e-reader fijner. Voor mensen die nu al veel lezen op hun tablet: als je geen last hebt van de spiegeling / je ogen: prima. Anders zou de Kobo mijn eerste keuze zijn.

Nadat je de Kobo hebt uitgepakt moet je wel eerst een “Kobo account” instellen. Bij de installatie is een laptop (met wifi) wel handig voor de eerste keer. Nadat je boeken op je Kobo hebt gezet (hou er rekening mee dat het wel even wat tijd kost om 1.000 boeken ofzo in 1x op de reader te zetten), kom je in het home screen. Het home screen bevat de voorkantjes van de laatst gelezen 5 boeken. Je kunt door je collectie heen bladeren (lijstje met titels gesorteerd op naam, datum, etc.). Ook kun je eigen collecties / labels aanleggen, wat onverwacht super handig werkt op de Kobo.

Ik heb vooraf opgezien tegen het overstappen naar een e-reader zonder fysieke knoppen. Dat valt 100% mee, sterker nog, ik wil niet meer terug. Op de Sony maakte ik nooit gebruik van het swipen om een blad om te slaan, ik gebruikte altijd de fysieke knop. Op de kobo kun je instellen waar je wilt dat je het scherm aanraakt (standaard rechts/links van het scherm). Als je het scherm vervolgens aanraakt slaat de bladzijde om. Dit is veel handiger: de fysieke knoppen zitten nooit op een handige plaats om om te slaan, nu kun je het scherm waar dan ook aanraken om om te slaan. Natuurlijk kun je ook swipen.

De reader is ook heerlijk snel. In ieder geval sneller dan de Sony. Pag’s slaan razendsnel om.
Alleen bij strips (CBR) moet je soms een seconde wachten als je scrollt voordat de pagina op de gerenderd wordt. Dat is met name als je ingezoomd hebt. Het woordenboek werkt ook prima en snel (wel Engels-Engels of NL-NL, maar geen Engels-NL).

Voor boeken in EPUB formaat gaat het instellen van de verschillende lettertypes, grootte, regelafstand, uitvulling, spatiering, etc etc. is fantastisch op de Kobo. Je kunt het boek echt zo instellen als je zelf wilt. De Kobo pikt ook nagenoeg ieder bestandsformaat (in tegenstelling tot de Amazon Paperwhite), dat is ook wel erg fijn. Alleen de manier waarop de Kobo je laat navigeren door PDF/CBR bestanden vind ik niet echt lekker lezen. Maar gewone boeken (EPUB) gaan super.

Het ingebouwde lampje in de Kobo Glo is erg fijn. Ik merk dat ik het lampje ook op de bank aan heb, waar ik normaal gesproken de normale lamp harder zou zetten. Het scherm wordt keurig evenwichtig verlicht. De kobo kan heel veel licht geven. Ik gebruik de kobo zelfs als zaklamp als ik in het donker de trap naar beneden loop. Het zachtste standje mag van mij ook nog wel een tikkie verder omlaag (ongeveer vergelijkbaar met een oud Nokia monochroom mobieltje). Maar mijn vrouw zegt dat ze er geen last heeft van het licht als ik ’s nachts aan het lezen ben.
Op Youtube staan vergelijkingen met de Amazon Kindle Paperwhite. Daar zou de Kobo een blauwige tint hebben. Dat is niet echt storend als je gewoon aan het lezen bent. Als je gewoon naar het scherm kijkt lijkt het inderdaad een wat blauwige tint. Maar voor gewoon gebruik is dat prima.

In die vergelijking door GoodEreader bleek ook dat PDF erg omslachtig zou zijn op de Kobo. Daar was ik best beducht voor. Dit blijkt anders dan in de review. Het klopt dat de Kobo geen “Pinch to zoom” heeft. In plaats daarvan kun je gewoon 2x tappen op het scherm en je zoomt 200%. Vervolgens kun je eenvoudig op de pagina scrollen.
Zolang je niet inzoomt kun je gewoon door rechts/links te tappen de pagina omslaan. Ik was bang dat je eerst moest uitzoomen voordat je vervolgens kunt omslaan. Dat klopt NIET. Als je ingezoomt gewoon naar de rechtkant van de pagina scrollt verschijnt er een “omslaan” button en dan kun je ook ingezoomd de pagina omslaan. Je kunt dus zelf eenmalig het zoom % instellen en gewoon door de pagina en het boek navigeren. Dat is dus heel anders en veel beter dan in de reviews op Youtube door GoodEreader getoond wordt. Het feit dat je de pagina kunt kantellen is heel handig. Je kunt het boek dus instellen zoals je zelf wilt.

Dan nog kan een PDF lezen soms vervelend zijn. Als je omslaat moet je wel telkens scrollen op de Kobo Glo om de pagina goed in te stellen / op de juiste positie te zetten. Ook als je PDF niet zo goed ingescand is (bijvoorbeeld cursus materiaal) kun je een probleem hebben: je kunt de tekst / het lettertype niet anders instellen. De Kobo toont de PDF als een plaatje, je kunt alleen de zoom en Portrait/Landscape instellen. Ook grijstinten instellen (dikte letter) lukt niet bij PDFjes. Dit is anders dan de Sony. Volgens mij heeft de Sony“reflow” wat betekent dat de Sony de tekst in PDF (soms) als tekst ziet. Bij de Sony kun je dus wel het lettertype en grootte instellen bij PDFjes. Dat gaat niet altijd goed (voetnoten / pagina’s en woord afbrekingen). De Kobo houdt de pagina origineel, maar daardoor moet je inzoomen en scrollen wat niet fijn werkt. Maar misschien is deze manier van werken voor sommige mensen (met technische schema’s e.d.) juist gewenst. Ik converteer de PDF boeken eventueel naar EPUB formaten zodat ik wel het e.e.a. rondom het lettertype kan instellen.

Ook strips lezen gaat op dezelfde wijze. Al is 6 inch niet lekker om een stripboek op te lezen. Sterker nog: zelfs op mijn laptop scherm moet ik zoomen en scrollen en is het gedoe om strips te lezen. Maar in grote lijnen gaat het navigeren van PDFjes en CBR bestanden vergelijkbaar. Het scherm van de Kobo heeft een hogere resolutie dan de Sony (en meeste andere readers) en is wel veel mooier. Maar als je strip fan bent zou ik eerder een tablet aanraden.

Voor zover ik begrijp kan de Kobo (en geen enkele e-reader) handig navigeren door bestanden in folders/mappen. Je kunt wel een hele map in de root zetten, maar in de interface wordt dat niet getoond. Dat is natuurlijk jammer als je een grote e-pub collectie hebt in mappen. Ik had daar vooraf geen rekening mee gehouden. Volgens mij geldt dit overigens voor (bijna) iedere e-reader, in ieder geval ook de Sony. Mijn oplossing is om de bestandsnaam van de boeken dan te hernoemen naar een bestandsnaam inclusief de mapnaam door middel van een programma als “advanced renamer”. Eventueel kun je ook een “eigen boekenkast” aanmaken op de Kobo. Op zich werkt dit prima.

Samenvattend ben ik erg tevreden over de kobo. Hij leest erg prettig, is snel en gebruiksvriendelijk. Ik heb getwijfeld of ik de Paperwhite zou kopen (in grote lijnen vergelijkbaar), maar gezien het feit dat de Kobo meer bestandstypes aankan ben ik voor de Kobo gegaan. Ik heb er zeker geen spijt van. Ik begrijp van andere gebruikers dat sommige Kobo’s soms crashen en gereset moeten worden. Daar heb ik (to nu toe) geen last van gehad, mogelijk is dat een firmware kwestie en is dat inmiddels opgelost.
Ik heb inmiddels 60 uur gelezen (ongeveer 17 boeken) en de batterij staat op 25%.

Als de Kobo “reflow” toevoegt bij PDF documenten zou het aangename verbetering zijn. Tot die tijd moet je of wat onhandig navigeren in PDF documenten (voor korte doc’s niet erg) of het PDFje via Calibre converteren naar EPUB. Met EPUB bestanden is ie super. Als Kobo ook nog een 3,5 inch jack + muziek afspeelmogelijkheid zou toevoegen (i.c.m. 32 Gb SD kaartje) zou het wat mij betreft de perfecte e-reader zijn.

Heb jij ook een Kobo Glo (Zilver, 6")?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Cool, ik heb op dit moment de Kobo Touch, ook erg fijn hoewel ik hem soms een beetje traag vind met het omslaan van de bladzijde, vooral tussen hoofdstukken.

Hoe is dat op de Glo?
Geen problemen met omslaan.
Gaat heel snel, ook bij hoofdstukken. Misschien ligt het aan het bestand / boek?
De nieuwe Kobo Touch is ook sneller dan de oude Touch, dus misschien ligt het wel gewoon aan de specs?

Wij (mijn vrouw en ik) zoeken naar een makkelijkere oplossing bij grote boekencollecties. Als je namelijk titels in een boekenkast wil plaatsen, dan blijven ze na verplaatsen wel in de hoofdlijst staan. De Kindle gaat daar slimmer mee om. Is dan een epub hernoemen van bestand naar SchrijversnaamBestand als je een boekenkast heb aangemaakt op Schrijversnaam?
De oplossing van de Kindle vind ik zelf juist onprettiger omdat het niet echt een oplossing is. Als je een boek in een collectie zet op de Kindle blijft dat boek ook in de hoofdlijst staan en heb je alsnog een gigantische lijst met titels, waarbij de collecties ook nog eens moeilijk bereikbaar kunnen zijn tenzijn je trucs uithaalt met de alfabetisering.

Mijn oplossing is dat ik mijn hoofdbeheer op de computer doe en de boeken wanneer nodig ververs op de Kobo. De interface van een computer zal altijd beter zijn dan die van een e-reader en zelfs op lange vakanties zie ik de noodzaak niet om meer dan 200 boeken op het mormel te zetten. Ik vermoed dat dat voor veruit de meeste mensen geldt.
Ik heb ook al 2 weken deze Glo. Met verlichting op laagste stand heeft mijn vrouw enige hinder van de witte gloed (dekbed schermt nog wat af dus het is net OK). Dus echt een aandachtspunt als je in het donker wil lezen.

Overigens gebruik ik ook de TRS-1 nog geregeld. Ik vind dat scherm beter reageren. Op de Glo moet ik geregeld opnieuw vegen of opnieuw rechtsonder tikken. Herkennen meer mensen dit? Of heb ik een lui exemplaar?
Wat betreft licht is dit ook mijn ervaring: hij mag wel wat zachter.
Overigens wel beter dan een bedlampje :)

Recentelijk lijkt het erop dat als je tapt, dat ie hem dan inderdaad niet altijd pakt. Maar bij mij valt het heel erg mee en is niet storend. (eens in 40 pagina's ofzo)
Voorbeeldige review, zo zou ik er meer willen zien.

Populair: Tablets Nokia Websites en communities Lumia Smartphones Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013