Sennheiser PX 200-IIi (Zwart) Review

Door Blarretje 16 november 2012, laatste update op 2 september 2013, 2.239 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• headphone voelt robuust aan
  • goede geluidsweergave
  • opvouwbaar

Minpunten

• na een half jaar doet de afstandsbediening niets meer.

Sub-beoordelingen

Waarom deze on-ear Sennheiser Headphone?

In de loop der jaren heb ik aardig wat oordopjes/headsets versleten. Nu ben ik inmiddels in het bezit van een Iphone 5, welke wordt geleverd met de nieuwe earpods van Apple. Hoewel het geluid wat uit deze earpods komt gewoonweg goed te noemen is krijg ik het niet voor elkaar om ze behoorlijk in m'n oor te houden. Bij de minste beweging vallen ze er uit en dat is behoorlijk irritant. Aangezien ik elke dag naar muziek luister ging ik op zoek naar een vervangend apparaat. Jarenlang "in-ear" dopjes gebruikt en nu op zoek naar wat anders.

Aangezien ik al in het bezit ben van de Sennheiser HD 202, voor thuisgebruik, heb ik deze headphone ook een paar keer meegenomen onderweg in combinatie met de Iphone. Geweldig geluid, maar de headphone is een beetje erg groot, en onhandig op te bergen. Diverse vergelijkingssites en reviews verder kwam ik tot de conclusie dat het weer een Sennheiser moest worden. Wat prijs-kwaliteit betreft behoort deze headphone tot de betere in z'n soort.

Eerste indruk

Ik heb dit artikel besteld bij Megapool.nl omdat de headphone daar het goedkoopste was. De beloofde levertijd van 8 werkdagen werd 1 dag langer en sinds vandaag ben ik de trotste bezitter van de Sennheiser PX200IIi. Het artikel wordt geleverd in een keurig nette verpakking. Bij het openen van de verpakking verschijnt de headphone, een opbergtasje en een kleine gebruiksaanwijzing over de werking van de microfoon/afstandsbediening die in de kabel zit verwerkt. Het valt direct op dat het een kwalitatief goed artikel is. De hoofdband is verstevigd met een metalen band die goed op het hoofd blijft zitten. Direct onder de metalen hoofdband zitten links en rechts twee kleine kussentjes die op het hoofd rusten. Als je hem enige tijd draagt voel je de headset na verloop van tijd niet eens meer zitten.

Mobiliteit

Door het ingenieuze opvouw-syteem is de headset tot een klein en handzaam artikel te verkleinen en keurig op te bergen in de meegeleverde hoes. Deze hoes stelt niet veel voor maar voldoet wel. De kabel is ruim 1 meter lang en bevind zich aan de linkerkant van de headhone. Deze kabel is voorzien van de al eerder genoemde microfoon/afstandsbediening. Doordat dit een enkele kabel is raakt deze kabel niet snel in de knoop. Ik heb de headphone nog niet in de trein en op de fiets gebruikt dus ik kan nog niet heel veel melden over het gebruiksgemak. Na verloop van tijd zal ik deze review updaten met gebruikerservaringen. De oorschelpen van deze headphone hebben een gesloten systeem. Dit wel zeggen dat het geluid voor personen dicht in de buurt nauwelijks is te horen. Je moet het volume wel erg hoog hebben staan willen andere mensen mee kunnen luisteren.

Werking van de microfoon/afstandsbediening

Er is een kleine gebruiksaanwijzing meegeleverd waarin staat uitgelegd hoe de knoppen functioneren. Wanneer er muziek wordt geluisterd zijn de volgende functies te onderscheiden:

• De afstandsbediening:

- het volume kan geregeld worden dmv de "+" en de "min" toets in te drukken
    - het nummer dat afgespeeld wordt kan gepauzeerd worden door de middelste toets 1 keer in te drukken.
    - door de middelste toets twee maal in te drukken wordt geskipped naar de volgende track
    - door de middelste toets drie maal in te drukken wordt de voorgaande track gestart. Deze laatste functie werkt niet op mijn Iphone 5 en Macbook Pro. Door het 3 maal indrukken van de middelste toets wordt de betreffende track opnieuw gestart.

De microfoon:

- het volume kan geregeld worden dmv de "+" en de "min" toets in te drukken
    - het binnenkomend gesprek kan beantwoord worden door de middelste toets in te drukken. Op het moment dat ik dit aan het testen was kwam er een gesprek binnen. Het geluid van het binnengekomen gesprek was mooi helder van klank en prima te verstaan.
De geluidskwaliteit

En dan nu natuurlijk het belangrijkste van alles: de geluidskwaliteit op het moment dat er audio wordt afgespeeld. Deze Sennheiser heeft een mooi helder geluid met een goed onderscheid tussen de lage en hoge tonen. De bass is niet nadrukkelijk aanwezig, maar kan zeker goed onderscheiden worden. Voor mij persoonlijk had de bass nadrukkelijker aanwezig mogen zijn. Uit gebruikerservaringen van anderen weet ik dat het geluid zich nog wat kan gaan vormen naarmate de headphone meer wordt gebruikt.

Ik ben zeer tevreden met deze aankoop. Het is een kwalitatief prima product met een goede geluidskwaliteit. Het geheel voelt robuust aan en er wordt door Sennheiser een garantie van 2 jaar verleend. De headphone is zeker niet te groot en doordat het apparaat opvouwbaar is kan het prima in een ruime binnenzak worden opgeborgen. Dus ben je veel onderweg en zoek je een goede headphone dan kan ik deze Sennheiser zeker aanbevelen.

Update levensduur

Begin mei 2013 begint de headset helaas kuren te vertonen. Af en toe valt het geluid weg en het lijkt of de volume knop op de afstandsbediening af en toe dienst weigerd. Na enige tijd doet de afstandsbediening van de headset het helemaal niet meer. Artikel voor reparatie opgestuurd naar Megapool.nl. Na 5 en een halve week (????) krijg ik van Sennheiser een vervangend artikel toegestuurd. Dit blijkt helaas de versie te zijn zonder afstandsbediening in de kabel en dat is nu juist een reden geweest om dit artikel te kopen. Daarnaast vertegenwoordigd het vervangend artikel een winkelwaarde die 25 onder de waarde van het oorspronkelijke artikel ligt. Over de vervanging ben ik niet door Sennheiser geinformeerd en ook niet over het feit dat mij een ander artikel wordt toegestuurd. Ik heb het artikel teruggestuurd naar megapool.nl. Aangezien ik geen recht had op geld terug heb ik via deze webshop de AKG 451 besteld. Deze krijg ik in de loop van volgende week binnnen. Ik hoop dat de levensduur van dit apparaat wat ruimer is.

Heb jij ook een Sennheiser PX 200-IIi (Zwart)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Bij mijn Sennheiser px 100 is het foam helemaal vergaan. Is dat bij deze beter?
Daar kan ik nog niet over oordelen. Ik heb deze net 1 dag. Maar als dat binnen 2 jaar wel gebeurt ga ik dat proberen op de garantie te claimen.
De Sennheiser px 100 staat bekend om zijn erg dunne audio kabel. Heb over de jaren heen meerdere gehad en elke px 100 had na vier maanden al een snee in de kabel waardoor er maar audio uit 1 headphone komt. Oftwel de kwaliteit in mijn ogen was gewoon slecht. De audio kwaliteit daarentegen was erg goed.

Ben benieuwd hoelang de px 200 mee gaat
De audiokabel ziet er niet dunner uit dan bv de audiokabel van de andere Sennheiser headset die ik ook in de review heb genoemd. Maar het is wel iets om rekening mee te houden als ik de review een update geef na een paar weken gebruikerservaring.
Beste Blarretje,

Ben je nu nog steeds tevreden met je aankoop? Nog problemen gehad? Vroeg me af hoe goed de koptelefoon extern geluid afschermt?

Alvast bedankt!
Hoi Mirton,

Ik ben nog steeds uitermate tevreden met dit product. Ik gebruik de koptelefoon bijna elke dag in weer en wind en nog geen enkele onvolkomenheid kunnen constateren. Het extern geluid wordt voldoende afgeschermd. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de omgeving waarin het product wordt gebruikt.
Ik heb de PX200, hiervan is het foam helemaal vergaan na zo'n 3 jaar.
Tevens raad ik je af om de kabel om de koptelefoon te wikkelen, hierdoor kan er draadbreuk ontstaan waar de kabel de koptelefoon in gaat.

Fijn dingetje verder!
Toch jammer dat die Sennheiser dingen het allemaal binnen korte tijd begeven.
Ik heb beide keren ook problemen gehad met de jack plug overigens, waarvan dan een stukje in de iPhone blijft steken! Dat vind ik nog erger dan simpelweg een kant die uitvalt.
Gelukkig beide keren zonder schade met een tangetje uit de telefoon kunnen verwijderen.

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013