Logitech diNovo Edge (Qwerty) Review

Door _Scenix 29 april 2008, 7.761 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• goed bereik
  • klein en fijn voor op schoot
  • design
  • geen batterijen + acculeven.
  • correcte functionaliteit (het heeft wat het nodig heeft voor een mediacentre)
  • werkt met de Xdoos360 (niet in-game)

Minpunten

• glanszwart (vlekken)
  • scrollfuncties
  • prijs
  • muisklik-knopje aan linkerkant word "los"
  • na een tijdje is dat probleem ook weer weg

Sub-beoordelingen

Dit is mijn eerste review, hoop dat jullie het leuk vinden om te lezen en reacties zijn natuurlijk altijd welkom!

waarom nou eigenlijk?
Heb kort geleden een mediacentre systeem gekocht, hierbij wilde ik vanaf de bank goed kunnen internetten (waaronder natuurlijk tweakers) zonder extra muis met een toetsenbord waarbij ik de batterijen niet zou hoeven te vervangen maar wel draadloos (met accu dus).
Ik wilde gaan voor een gewoon simpel toetsenbordje van trust, die eigenlijk wel aan mijn eissen voldeed... Maar ben verliefd geworden op het design van de dinovo.

Inhoud van het pakket
Het toetsenbord wordt geleverd met houder/lader, adapter, Bluetooth USB module, driver CD en duidelijke instructiesheet voor de bijzondere functies.

Installatie
De installatie van dit apparaat gaat erg makkelijk, de drivers functioneren goed onder windows vista en windows XP de extra media toetsen waren allemaal direct te gebruiken. Er zit een sync toets onder aan het toetsenbord en op de USB stick. Nu heb ik deze beide nog nooit hoeven gebruiken, het signaal werd direct opgepikt. Wel heb ik deze toets een keer tijdens het typen aan de onderkant van het toetsenbord ingedrukt waardoor je ook op de USB-stick op connect moet drukken. Dat was wel irritand.

Gebruik
Het toetsenbord is erg slank (welgemeten 1,2 CM) en hierdoor voelt het eigenlijk wel alsof hij erg fragiel is in het begin.
Maar dit veranderde gelukkig zodra ik erop begin te typen, de toetsen doen erg denken aan een laptop, aangezien ik er zelf 2 bezit was dit voor mij erg aangenaam.
Het muisgedeelte werkt ok, het is snel en accuraat. Wel moet je heel even (na een tijdje niks te hebben gedaan hiermee) even wachten totdat de muis weer gaat bewegen, wel moet ik zeggen dat dit echt minimaal is.

Functionaliteiten

Voor mediacenter gebruik zit alles wat je wil er eigenlijk wel op
- in- en- uitzoomtoetsen
- vingergevoelige volumeslider + mute toets
- media centre button
- foreward,backward,stop en play
- extra muisknop aan linkerkant van toetsenbord
- sleep toets
-zelf te programmeren A B C en D toetsen.

Touchpad
Zoals hierboven al eerder aangeschreven werkt deze naar behoren, het is voor de niet laptop gebruikers wel even wennen denk ik.
De horizontale en verticale scrollfuncties vanuit hetzelfde touchpad zijn iets minder, deze vergen best veel oefening om correct te kunnen gebruiken.

Verbinding
Is eigenlijk uitstekend, ik kan van elk gedeelte in mijn huiskamer het toetsenbord blijven gebruiken. Ook vanaf de WC (en ja ik heb het geprobeerd 8)7 ) die in de gang is kon ik het geluid nog harder en zachter zetten en liedjes skippen.

Drivers
Dit toetsenbord werkt ook zonder de drivers, maar voor de extra functies zou je ze toch moeten installeren. het pakket is opzich vrij groot (43MB) maar voldoet aan mijn eisen.

Vind dit toetsenbord absoluut geweldig, wel vind ik het gewoon erg duur (150 euro ongeveer) ik had ook 100 euro minder uit kunnen geven voor bijna dezelfde functionaliteit. Maar zoals ik al aangaf, ben ik toch verliefd geworden op dit bord.

Link GOT

kleine aanpassing over dit product: acculeven is echt ++ ik heb hem nu een week lang extreem veel gebruikt (dus 7 dagen achter elkaar) en hij gaf 10 minuten geleden aan dat hij toch wel een beetje meer prik wilde hebben.

NOG een kleine aanpassing: het knopje wat helemaal links zit van het toetsenbord zit om te klikken met de muis (die ik erg vaak gebruik) begint een beetje losjes aan te voelen. Ook blijft hij heeeeel soms een klein beetje haken. Heb al geprobeerd stof te verwijderen (wat er eigenlijk niet of amper was) maar dit mocht niet baten.
I will keep you all informed.

edit the edit: Inmiddels is het probleem met het knopje opgehouden, hij "klikt" wel wat makkelijker maar niet hinderlijk... Ik stond voor een raadsel toen hij besloot het gewoon weer goed te doen

Edit 29-04-2008:

Misschien niet echt relevant voor VEEL gebruikers, maar de dinovo werkt ook op de Xbox 360!
Ik wilde even gaan chatten (op de Xdoos) en zag alleen mijn DINOVO staan... dus dan maar ff inpluggen en hatsjikidee, hij werkte nog ook... 8-)

Heb jij ook een Logitech diNovo Edge (Qwerty)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Heel erg mooi design idd :) Ook al maakt liefde blind...ik zou er geen 150 euro voor uitgeven. Aan de andere kant, het is wel heeeeel mooi.
een van logitech's best gelikte kb's
toch vraag ik me wel af hoe het zat met de vertragingstijd, toen ik vorig jaar een stel microsoft borden testte twv 169,- (incl muis) vond ik ze best wel tegenvallen
waren van die borden met die speciale anti-RSI achtige dingen, zelfs de muismat had het.
zelf ben ik er niet over de ergonomie te spreken, kreeg eerder last van die dingen, mja dat is ieder z'n mening.

voor de rest nette review, volgende keer dat ik een review typ, probeer ik het "net" te houden ;)
whaha, ok dan! Ik dacht dat je zwaar stoned was toen je het schreef :P
Goed en duidelijk omschreven. Verder zou ik willen vermelden dat het ontbreken van een nummeriek gedeelte wel als lastig kan worden ervaren, en zou dat wat mij betreft ook als negatief willen bestempelen. Mijn probleem is dat ik de Blu-tooth dongle er een keer tijdens het werk heb uitgetrokken en in een andere usb heb gepropt. Sindsdien blijft Vista vragen naar het stuurprogramma voor het dongle dingetje . Zelfs een nwe installatie hielp niet.
Ben nu aan het kijken naar die mini uitvoering, maar die mist toch een aantal functionaliteiten.
Voor op de bank met meestal alleen media center is deze vrij groot.

Linkje voor draadje op GOT

[Reactie gewijzigd door dollyking op 15 februari 2008 10:30]

Als je hem als HTPC tobo toepast heb je niet echt een numeriek deel nodig nietwaar
Inderdaad ik gebruik hem echt als HTPC en op dit moment echt voor tweakers ;) Waardoor het numerieke gedeelte absoluut niet noodzakelijk is, wel handig... Maar dat zou het bordje weer groter maken wat ik denk ik niet fijn zal vinden.
Goeie review. Ik zat al een tijdje over dit toetsenbord te twijfelen maar je heb me overtuigd! Deze gaat er komen.

Thanks mate!
gelukkig heb ik iemand kunnen overtuigen met mijn review! ;) Veel plezier ermee alvast!
Ik heb problemen met de zichtbaarheid van de toetsen in het (half)donker. Ik zie gewoon neit wat ik typ. heel irritant. Iemand tips?
nee eerlijk gezegd niet... Ik heb er zelf geen last van omdat mijn beamer vaak genoeg licht geeft ;)
Heb dit toetsenbord ondertussen enkele maanden ( op ebay gekocht voor 80e). Ben nog steeds erg blij met dit toetsenbord. De toetsen zijn minder "hoog" dan bij reguliere toetsenborden, maar meer zoals bij een laptop, maar dit werkt fijner dan op een laptop.

Over de scrol functie op het touchpad. Ik vind dat dit vrij relaxt werkt, als je maar begint met scrollen / rondjes draaien op het het juiste stukje van de touchpad: dat puntje met die 2 streepjes; de verticale voor verticaal scrollen en de horizontale voor horizontaal scrollen (zoals ook op 1 van de fotos te zien is). Ik Gebruik het scrollen vaak als ik lange artikelen lees.
mee eens, het is alleen ff wennen. Inmiddels gebruik ik het erg vaak :)
Nette review,

Zelf ben ik ook op zoek naar een toetsenbord.
Maar ik ga dan nog even verder kijken naar revieuws :D
p.s: Waar heb jij hem gehaald?
Dank je! Ik heb deze gehaald bij Salland voor toen destijds 119,- (voor een goede prijs toen dus) samen met nog een heel systeem.
Nette review, hoewel ik ook wel van een knap toetsenbord hou ( hield want heb nu een laptop ) is deze wel een tikje prijzig. ;)
Hij is absoluut te duur voor een ramplank... Maar goed, Het STAAT wel erg leuk naast mn TV moet ik zeggen ;)
Heb hier een ééntje van een klant met een kapotte spatiebalk naast me staan (denk dat ze wat te hard hebben getypt). Ik moet zeggen dat hij zeer mooi is & de lichtjes (icoontjes) die gaan branden als je op een knop drukt zijn zeker gaaf. Dus als je nog 150-200 rond hebt liggen waar je niks mee doet is het geen slechte koop :P. Ik zelf besteed me geld toch liever aan wat extra geheugen of mooie speakers :).
ok altijd leuk :P is de spatiebalk eraf?? of doet ie t gewoon niet meer?? Ik heb namelijk geen problemen... Nu is t denk ik wel zo dat de spatiebalk VEEL word gebruikt... Maar kan mij niet voorstellen dat ie bij mij kapot gaan... :) ga je m opsturen naar Logitech??
Werkt deze ook voordat Windows is opgestart? Om bijvoorbeeld in je bios wat dingetjes te veranderen of om in de veilige modus van windows te komen?

Dit vraag ik omdat een bluetooth toetsenbord dit vaak niet kan.. maar hoop dat deze dit wel kan. Ik heb zelf de Logitech Cordless Mediaboard Pro en voor deze moet je zelf een bluetooth dongle regelen. Dit heeft veel bindingproblemen tot gevolg en werkt dus ook niet voordat windows gebind heeft.
Ja. De bluetooth dongle wordt bij mij gelijk herkend. Ik kan dus in het bios en in de veilige modus komen.

Tip: Mocht je dit toetsenbord willen schoonmaken, gebruik een wattenstaafje met alcohol. De toetsen zitten vast aan vrij gevoelige veertjes. Ik heb hem na drie jaar intensief gebruik geprobeerd schoon te maken, maar helaas zonder succes. De toetsen zijn schoon, maar de afstelling van de toetsen wijkt iets af. Hierdoor verschilt de aanslag per toets. :/

De spatiebalk is inderdaad een kwetsbaar onderdeel bij dit bord. Deze hangt op drie veertjes. Na verloop van tijd moest ik echt in het midden aanslaan om er een spatie uit te krijgen.

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung