Gert-Paul

24 september 2012 23:59, laatste update op 25 september 2012 10:53, 5521 views

Pluspunten

• Lange accuduur
  • Fijne interface
  • Scherp scherm
  • Evernote beschikbaar

Minpunten

• Geen plek voor de stylus
  • Iets achter op concurrentie?
Algemene beoordeling Score: 4
Veelzijdigheid Score: 4

Dankzij tweakers.net en bol.com heb ik sinds bijna twee weken de Sony PRS-T2 in huis. Compact samen met een snelstartgidsje, een mini-usbkabel en natuurlijk de e-reader zelf in een stevige doos. De handleiding, samen met promotie-versies van enkele e-boeken zijn te vinden als je hem opstart.

In deze review mijn ervaringen. Verder was een bekende in het bezit van de voorganger van deze e-reader (de PRS-T1), dus ik zal ook vergelijken in hoeverre er veel verbeteringen zijn.

Eerste indruk
Wat het eerste opvalt is hoe licht hij is, slechts 164 gram. Lichter dan een beetje boek dat je meeneemt. Ik was een dikke pil aan het lezen en merkte dat ik het boek liever op mijn e-reader gehad zou hebben. Dit is mijn eerste e-reader en bij het lezen van mijn eerste boek op mijn e-reader was ik direct verkocht.
Het formaat is volgens mij hetzelfde als zijn voorganger en ik denk dat een 6 inch scherm wel de ideale grootte is. Samen met een hoesje kan hij zelfs nog in mijn binnenzak, terwijl het scherm te vergelijken is met een pocketboek. De knoppen zijn wel wat hoger geplaatst dan bij de PRS-T1, daardoor zal wellicht niet ieder hoesje van de T1 passen.

De snelheid is goed, vanuit de standby-stand komt hij direct weer tot leven en ook het omslaan van pagina's gaat bijna direct. De kleine vertraging die je ziet vond ik niet hinderlijk.
Ik heb regelmatig nog wat nieuwe boeken op mijn e-reader gezet, dus er is soms een klein beetje opgeladen. Maar in de afgelopen twee weken heeft de batterij-indicator continue 4 streepjes gehouden.
Het matte zwart vind ik erg mooi, mooier dan de T1. Wel zie je vrij goed vingerafdrukken blijven zitten, de T1 heeft daar volgens mij iets minder last van.

Interface
Ik vind het lezen fijn werken, het swipen om van pagina te wisselen werkt goed. Maar de vijf knoppen op de onderkant werken ook prima. Ook gebruik ik het woordenboek geregeld. Door een woord wat langer ingedrukt te houden kun je o.a. een EN-NL en twee Engelse woordenboeken bekijken. Het kostte mij even om precies de goede plek te vinden om direct het goede woord te selecteren, maar dit gaat nu ook goed zonder stylus.

Ook kun je via een tik op de rechterbovenhoek bladwijzers aanmaken, tekst toevoegen bij bepaalde delen van de pagina, of met de stylus woorden omcirkelen etc.

Daarnaast kun je browsen, tekeningen maken en foto's bekijken. Ik heb hier nog geen gebruik van gemaakt.

Bestanden
Ik gebruik calibre om mijn boeken te beheren en daarmee kan ik eventueel andere bestandstypen converteren. Ik heb alleen nog maar PDF's en ePub-bestanden geopend en dat gaat prima. Ik heb nog een PDF's gehad die hij niet kon lezen. Mocht de PDF te groot zijn dan bezit deze e-reader opties om de randen bij te snijden. Verder kun je ook delen van de PDF laten zien, om zo bijvoorbeeld door kolommen te kunnen navigeren, of een A4 pagina toch goed te bekijken. Je kunt eerst de oriëntatie aanpassen en daarnaast de pagina schalen naar de breedte. Zo is zelfs bladmuziek weer te geven (zie foto's), maar ook voor artikelen in PDF-formaat werkt dit ideaal.

Beheer via calibre gaat perfect, via een knop staan boeken op je e-reader. Maar ook via de Windows verkenner zijn boeken naar de reader te slepen. Deze reader werkt met 'collections'. Zo kun je als je veel boeken hebt ze op onderwerp o.i.d. Indelen en sneller het boek openen dat jij wilt. Op de reader zelf kun je voor een categorie de boeken aanvinken, maar ook dit gaat via calibre sneller. Er zijn zelfs ingenieuze sorteermethoden beschikbaar voor Calibre, die zorgen dat automatisch er een goede sortering is binnen je collecties.

Facebook en Evernote
De meest in het ook springende vernieuwing is denk ik wel de toevoeging van Evernote- en Facebookapps. Je kunt citaten uit boeken zo delen via Facebook, maar ik zie daar het nut niet zo van in en heb deze functionaliteit dan ook nog niet gebruikt. Wel handig vind ik de toevoeging van Evernote. Ook hier kun je notities met Evernote synchroniseren, maar het handigste vond ik om al één bestaand Evernote-notebook te kunnen synchroniseren. Zo kan ik via Google Reader en IFTTT zorgen dat automatisch interessante artikelen op mijn e-reader terecht komen. Je kunt maar één notebook kiezen dat je tegelijkertijd kunt lezen, anders moet je via de instellingen weer moeilijk gaan doen. Wel kun je alle webpagina´s die je met Evernote Clearly opgeslagen hebt uit al je notebooks laden. Wel moet je handmatig even synchroniseren, de optie om dit automatisch werkt alleen als je de reader helemaal opnieuw opstart. Dit écht uitschakelen doe je normaal eigenlijk nooit (stand-by werkt ook goed), want het uit- en inschakelen duurt samen wel meer dan een halve minuut.

Andere verschillen ten opzichte van de T1
Ik ken iemand die in het bezit is van een PRS-T1. Ik heb beide apparaten naast elkaar gelegd en ik merk dat alle mogelijkheden tijdens het lezen van boeken hetzelfde zijn gebleven. Wel is het startscherm veranderd en kan de PRS-T2 geen audio meer afspelen.
Ik merk dat pagina's sneller omslaan op mijn T2, maar op het eerste model werd de pagina eerst helemaal zwart voordat nieuwe tekst getoond wordt. Nu wordt tijdens het lezen alleen de tekst die er stond gewist. Dit zorgt ervoor dat je een klein beetje meer ghosting ziet, maar ik vond dat niet hinderlijk.
Verder is het standaardlettertype veel beter, het is nu Amasis geworden, welke je ook op de T1 kunt selecteren. Ook is het contrast op het scherm beter. Hieronder drie foto´s die bij verschillende lettertypen tonen hoeveel beter het contrast is. Ik had beide readers op één foto gezet, zodat de vergelijking zo eerlijk mogelijk is. Als je ze naast elkaar ziet, leest de T2 voor mij heel veel fijner. In de foto's is dit gezien het wit ook wel te zien.
https://dl.dropbox.com/u/2287324/tweakers/default_s.jpg https://dl.dropbox.com/u/2287324/tweakers/sansserif_s.jpg https://dl.dropbox.com/u/2287324/tweakers/ander_lettert_s.jpg

Ik heb natuurlijk geen selectie vooraf moeten maken. Ik kan zo sowieso zeggen dat ik het apparaat de ¤140 zeker waard vind. Wel zie ik dat de concurrenten van Sony voor evenveel of minder geld wellicht nog wel mooiere apparaten op de markt hebben gebracht. Vooral qua ingebouwde verlichting (voor lezen in het donker) is Sony niet meer de fabrikant die het meeste innoveert. Qua interface, bouw en mogelijkheden voor e-books, is deze Sony denk ik wel beter.

goede review,
mn vriendin heeft de t1, geweldig apparaat.
de t1 kan wel audio afspelen,maar wanneer doe je dat.
ik mis alleen wel het verschil met fysieke knoppen. want zo te zien heeft de t2 touche. werkt dat lekker. En ook met natte of koude handen(vooral dat laatste heb ik last van en dan werkt t niet met mn telefoon).
jij geeft aan dat ie misschien achterloop op de concurrentie. Maar eerlijk gezegt vind ik hoe meer troep er op, hoe slechter het apparaat. Ik heb destijds (mei dit jaar) rond gekeken en vond de sony van goede bouw kwaliteit en fijn werken. Dat vond ik belangrijker dan apps etc op het apparaat. Iedereen heeft toch tegenwoordig een telefoon waar je meer mee kan.
maar wel een goede review, vooral als je de knoppen kan toevoegen
De knoppen van de T2 zijn ook fysieke knoppen, geen touch.
Je snapt het concept van een e-reader niet he?
Wat jij daar linkt is een tablet, met een LCD schermpje.
Dat komt niet in de buurt van een e-ink scherm, dus je kletst maar wat uit je nek. (nog afgezien van je onbegrijpelijke zinsbouw)
Wat een onzin, dit soort onzin berichten zijn echt niet welkom bij een review van een eigenaar van een Sony reader. En zeker omdat jij geen flauw idee hebt waar je over praat.

Allereerst heb je daar een LCD scherm ipv een Pearl E-ink scherm wat dus al een gigantisch verschil is in de prijs.
Dit scherm zorgt ervoor dat de accuduur veeeeeeel langer is dan een '"tablet". Hierbij doel ik voornamelijk op ipv 8 uur werken, dus een ruime maand non stop kunnen lezen aangezien een inkt scherm bijna geen stroom vreet vanwege het gebrek aan een backlit voor het scherm. Een LCD scherm is ook totaal onleesbaar in de zon ten opzichte van een Pearl E-ink scherm paneel.

Ten tweede, De Sony reader is gemaakt met een heleboel handige functies die echt speciaal zijn gemaakt voor een prettig leesgemak. Hierbij heb je dus vooral het feit dat je ingebouwde woordenboeken heel makkelijk kan oproepen en dat je heel gemakkelijk aantekeningen en notities kan maken bij zinnen en woorden in een boek. Dit is een vitale functie voor bijvoorbeeld een student. Het maakt het creëren en studeren veel gemakkelijker, met name als je studieboeken in het engels leest.

Ten derde, Wat is het verschil in prijs dan? Die ¤25,-? Waarmee je dus een inferieur apparaat koopt? Het is eerder gewoon een gefaald tablet/reader concept die duidelijk gericht is voor de mensen die niks begrijpen van E readers en zich aangetrokken voelen omdat ze een kleurenscherm zien en daardoor denken dat het beter is... Dat noem ik ook wel: een miskoop.
Heb zelf ook net een paar dagen een PRS-T2 en heb er via Calibre even een paar stripboeken (Storm) opgezet die Calibre converteerde van cbr naar epub. Prima resultaat.
Wifi doet het ook prima.
twijfel gevalletje tusser prs-t2 en de toekomstige kindle paperwhite( hoewel dat nog wel een ramp zou worden om hem hier te krijgen)
Dat evernote app kende ik nog niet, ik heb me er net in verdiept en het is toch wel een leuke software toevoeging met flinke handigheidjes voor de Sony reader.
Goeie duidelijke review en bevestigd eigenlijk m'n idee over de T2

Ben zelf in het bezit van de PRS-T1 en die bevalt uitstekend.

Ben het eens met "roundlet" over onnodige troep op een reader en daarom wordt onze tweede reader geen PRS-T2.

Het woord zegt het al; het is een reader en voor andere dingen gebruik ik inderdaad m'n telefoon.

Ik vind het echt jammer dat ze de audio functionaliteit eruit hebben gehaald. Heb op de PRS-T1 ook wat muziek staan en wat is er nu lekkerder dan lezen met een muziekje erbij. Hierbij spreek ik mezelf natuurlijk een beetje tegen betreffende troep op een reader maar dit kan voor mij nog door de beugel. ;)

Heb de nieuwe T2 wel al gezien en had ook de indruk dat het scherm iets helderder was.

Ben echter ook aardig onder de indruk van de Nook Simple Touch met ingebouwde verlichting in het scherm. Hier zou Sony inderdaad nog iets van kunnen leren want die cover met een simpel led-lampje is toch wel heel erg aan de prijs.....

Edit: en dat ze inderdaad geen plekje hebben gemaakt voor de stylus in zowel de reader als de cover...onbegrijpelijk 8)7

[Reactie gewijzigd door geewizz25 op 29 september 2012 23:17]